Zenés színház

Bartók szabadon 3. – A piacere

2016.06.13. 15:26
Ajánlom
„Hát te?” – kérdezem meglepetten zenetörténészből más utakra tévedt barátomat, amikor meglátom A Makropulosz-ügyre várakozók közt. „Még sose hallottam élőben ezt az operát” – válaszolja.

Aztán a második szünetben azt mondja, azt hallja, hogy mit kellene hallania. És neki elhiszem. Én csak olyanokat látok, hogy milyen fura, hogy az ütősök egyik fele a zenekari árok hátsó falába vájt kis lyukban van, a másik meg a bal oldali proszcéniumpáholyban. És valami hal(l)vány érzetem van – elnézést... –, hogy nem kap levegőt a zene, de ezt egzakt módon nem tudom megfogalmazni. (Kérem szépen, nekem csak egy énekórám volt, és azokon a negyvenöt perceken sem a zene szeretetét plántálták belénk, inkább a nyilvános énekléstől való félelem minél erőteljesebb felkeltésére törekedtek tanáraink. Köszönöm nekik több generáció nevében is.)

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

Meg még azt is mondja ugyanekkor a barátom, hogy kezdi elveszíteni a lelkesedését. Ezt mondjuk megértem. (Úgyhogy gyorsan át is rohanunk a helyi albánpék-lánc egyik boltjába. Tudják, hány előadást ment meg, ha a színház közelében van egy gyorsétterem vagy egy kisbolt, esetleg egy cukrászda? Részemről rengeteget.)

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

Lehetne végig fekete komédia a történet, ahogy Čapektől nem is lenne idegen, sőt halovány nyomokat meg fel is fedezhetünk erre a produkcióban, lehetne tragédia, aminek a körvonalait fel is skicceli a rendező, és a két végletből körülbelül bármi lehetne, de ez a szenvelgés meg melodráma három felvonáson keresztül megviseli, egyre jobban lohasztja a nézőt.

Jó, a „Maga olyan izgató, mint egy harci riadó” mondaton nevetünk egyet. Hát azért ez egy bók! Tegye fel a kezét az, aki egy ilyet hallva nem omlana azonnal a másik karjaiba! Na, ugye. Vagy ott az „Amíg az ember vágyik a szerelemre, használja ki!” mondat az öreg(edő) gavallértól, a ránézésre szánnivaló szovjet bohócnak kinéző Maxitól, aki valószínűleg kis kék pirulákkal is segíti a vágy megvalósulását. Meg aztán az Elina által odavetett „Elmondok mindent, csak eszem valamit és felöltözöm” mondat, és abszolút egyetérthetünk a prioritásokkal.

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

De ennyi, és semmi több. Számomra. Nem tudok menni az öregedéstől rettegő asszonnyal, aki háromszázegynéhány éve él, és az örök fiatalság elixírjének apjától származó receptjét akarja visszakapni, pedig hát mi lehetne természetesebb – a sztereotípiák mentén haladva – egy magamkorúnak, mint a női szolidaritás. Nem szánom a kétségbeesettsége, nem vetem meg a hidegsége miatt. A miatta öngyilkossá levő fiú halála elsikkad, az apa efölötti szomorúsága és veszteségérzete szintén. A fiatal énekesnő egyrészt nem néz ki sokkal fiatalabbnak, másrészt borzalmasan ellenszenves és idegesítő figura.

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

A tér semmiféle titkot nem rejt. Valódi rémkastély vagy elvarázsolt kastély is lehet, még akár színházi zsöllyék is lehetnek hátulról – lesznek is –, a falak emberi sziluettekkel áttörtek, per- és mindenféle egyéb iratokkal borítottak. Rendben, mindent értünk. Helyenként a játék is ilyen rápakolt, erősen magyarázó, nagyobb terekbe való.

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

Erősen hezitálok, hogy a „rémesen unatkoztam” szókapcsolatot leírjam-e. Hát leírtam. De mindezt csak azért teszem, hogy erős ellenpontot képezzek az előadászáró nézői reakciónak, ami többszörös, nem udvarias visszataps volt, komoly tetszésnyilvánítás. A helyzet az, hogy igazán most sem találom az okát. Fura dolog a nézői lélektan: a kisebbség nagyon szeretné érteni, de sosem érti a többséget.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Színház

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Klasszikus

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.
Vizuál

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

A Születés című alkotás szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk Csarnokában. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, ez idáig a közönség elől elzárt fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.
Klasszikus

Barokk forgatag – Zenei időutazásra hív a 37. Régi Zenei Napok

Minden eddiginél több koncerttel és kurzussal várja közönségét és hallgatóit a Régi Zenei Napok Vácon és Gödöllőn július 3. és 10. között. A műsorban különleges zenei csemegék is helyet kaptak, a professzorok között érkezik Malcolm Bilson és Simon Standage.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A Pécsi Nemzeti Színház újraalkotja a szabadtéri színház fogalmát – indul a #színháztér projekt

Júniusban a pécsi teátrum művészei nyakukba veszik Baranya megyét, hogy szó szerint az utcára vigyék a színházat. A miniszter félrelép telt házas premierjével újranyitó intézmény ingyenesen látogatható Erkélykoncertekkel és klasszikus produkciókkal várják a szórakozni vágyókat.
Zenés színház bécs

Cecilia Bartoli is fellép a bécsi Operaház új évadában

Öt saját produkcióval, a Monte-Carlói Opera vendégelőadásával, gyermekoperával és három balettpremierrel is készül a Bécsi Állami Operaház a 2021/22-es szezonra. Az új évad egyik szenzációja, a világhírű olasz mezzoszoprán, Cecilia Bartoli debütálása a bécsi színpadon.
Zenés színház ajánló

Idén (is) online jelentkezik a Budapesti Wagner-napok

Világsztárok közreműködésével élőben közvetített, operarészletekből összeállított koncertekkel, dalesttel, valamint a 2019-ben felújított Nibelung gyűrűje tetralógia felvételének első nyilvános közzétételével jön a Budapesti Wagner-napok a Müpa Home felületein.
Zenés színház hír

A közösségi élményről is szól az Operaház következő évada

Tizenhét bemutatóval várja a közönséget az új évadban a Magyar Állami Operaház, amely a 2021/22-es szezonban az Erkel Színház és az Eiffel Műhelyház mellett megnyitja a felújított Andrássy úti anyaintézményét is. A három helyszínre tervezett tizenkét egész estés és öt egyfelvonásos új produkció mellett visszatérnek a népszerű ifjúsági programok és előadássorozatok is, miközben olyan nemzetközi hírű művészek lépnek színpadra, mint Plácido Domingo, Patricia Petibon, Lawrence Brownlee, vagy épp Sir Willard White.
Zenés színház gyász

Elhunyt Herczeg Zsuzsanna fuvolaművész

A Madách Színház zenekarának tagját 49 éves korában érte a halál – tudatta a színház.