Zenés színház

Bartók szabadon 3. – A piacere

2016.06.13. 15:26
Ajánlom
„Hát te?” – kérdezem meglepetten zenetörténészből más utakra tévedt barátomat, amikor meglátom A Makropulosz-ügyre várakozók közt. „Még sose hallottam élőben ezt az operát” – válaszolja.

Aztán a második szünetben azt mondja, azt hallja, hogy mit kellene hallania. És neki elhiszem. Én csak olyanokat látok, hogy milyen fura, hogy az ütősök egyik fele a zenekari árok hátsó falába vájt kis lyukban van, a másik meg a bal oldali proszcéniumpáholyban. És valami hal(l)vány érzetem van – elnézést... –, hogy nem kap levegőt a zene, de ezt egzakt módon nem tudom megfogalmazni. (Kérem szépen, nekem csak egy énekórám volt, és azokon a negyvenöt perceken sem a zene szeretetét plántálták belénk, inkább a nyilvános énekléstől való félelem minél erőteljesebb felkeltésére törekedtek tanáraink. Köszönöm nekik több generáció nevében is.)

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

Meg még azt is mondja ugyanekkor a barátom, hogy kezdi elveszíteni a lelkesedését. Ezt mondjuk megértem. (Úgyhogy gyorsan át is rohanunk a helyi albánpék-lánc egyik boltjába. Tudják, hány előadást ment meg, ha a színház közelében van egy gyorsétterem vagy egy kisbolt, esetleg egy cukrászda? Részemről rengeteget.)

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

Lehetne végig fekete komédia a történet, ahogy Čapektől nem is lenne idegen, sőt halovány nyomokat meg fel is fedezhetünk erre a produkcióban, lehetne tragédia, aminek a körvonalait fel is skicceli a rendező, és a két végletből körülbelül bármi lehetne, de ez a szenvelgés meg melodráma három felvonáson keresztül megviseli, egyre jobban lohasztja a nézőt.

Jó, a „Maga olyan izgató, mint egy harci riadó” mondaton nevetünk egyet. Hát azért ez egy bók! Tegye fel a kezét az, aki egy ilyet hallva nem omlana azonnal a másik karjaiba! Na, ugye. Vagy ott az „Amíg az ember vágyik a szerelemre, használja ki!” mondat az öreg(edő) gavallértól, a ránézésre szánnivaló szovjet bohócnak kinéző Maxitól, aki valószínűleg kis kék pirulákkal is segíti a vágy megvalósulását. Meg aztán az Elina által odavetett „Elmondok mindent, csak eszem valamit és felöltözöm” mondat, és abszolút egyetérthetünk a prioritásokkal.

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

De ennyi, és semmi több. Számomra. Nem tudok menni az öregedéstől rettegő asszonnyal, aki háromszázegynéhány éve él, és az örök fiatalság elixírjének apjától származó receptjét akarja visszakapni, pedig hát mi lehetne természetesebb – a sztereotípiák mentén haladva – egy magamkorúnak, mint a női szolidaritás. Nem szánom a kétségbeesettsége, nem vetem meg a hidegsége miatt. A miatta öngyilkossá levő fiú halála elsikkad, az apa efölötti szomorúsága és veszteségérzete szintén. A fiatal énekesnő egyrészt nem néz ki sokkal fiatalabbnak, másrészt borzalmasan ellenszenves és idegesítő figura.

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

A tér semmiféle titkot nem rejt. Valódi rémkastély vagy elvarázsolt kastély is lehet, még akár színházi zsöllyék is lehetnek hátulról – lesznek is –, a falak emberi sziluettekkel áttörtek, per- és mindenféle egyéb iratokkal borítottak. Rendben, mindent értünk. Helyenként a játék is ilyen rápakolt, erősen magyarázó, nagyobb terekbe való.

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

Erősen hezitálok, hogy a „rémesen unatkoztam” szókapcsolatot leírjam-e. Hát leírtam. De mindezt csak azért teszem, hogy erős ellenpontot képezzek az előadászáró nézői reakciónak, ami többszörös, nem udvarias visszataps volt, komoly tetszésnyilvánítás. A helyzet az, hogy igazán most sem találom az okát. Fura dolog a nézői lélektan: a kisebbség nagyon szeretné érteni, de sosem érti a többséget.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Zenés színház

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Könyv

Zsigerien ismerős történetek Szöllősi Mátyás új könyvében

Feszes, izgalmas és jelenkori próza Szöllősi Mátyás új kötete, amely két elbeszélést tartalmaz. Párdarabok: az egyik kíméletlen gyomros jelenkorunk Magyarországáról. A másik viszont gyönyörű katarzis a figyelmes olvasó számára. Spoilermentes kritika.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A legfontosabb alapelv az élet szeretete” – interjú Földes Tamással

Bár a színházak csak most kezdenek visszatérni a megszokott munkarendre, Földes Tamás számára már a karantén-időszak is új lehetőségeket, elismerést tartogatott: neki ítélték oda a Kaszás Attila-díjat, emellett forgat, szinkronizál és az évad elindulásával új szerepek várják.
Zenés színház hír

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Zenés színház hír

A képzelt beteg – Vajda János operájának ősbemutatójára készül az Opera

Az előadás a CAFe Budapest részeként, de annak időtartamán kívül, október 30-án látható először az Eiffel Műhelyházban, Szabó Máté rendezésében.
Zenés színház hír

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.