Zenés színház

Bartók szabadon 3. – A piacere

2016.06.13. 15:26
Ajánlom
„Hát te?” – kérdezem meglepetten zenetörténészből más utakra tévedt barátomat, amikor meglátom A Makropulosz-ügyre várakozók közt. „Még sose hallottam élőben ezt az operát” – válaszolja.

Aztán a második szünetben azt mondja, azt hallja, hogy mit kellene hallania. És neki elhiszem. Én csak olyanokat látok, hogy milyen fura, hogy az ütősök egyik fele a zenekari árok hátsó falába vájt kis lyukban van, a másik meg a bal oldali proszcéniumpáholyban. És valami hal(l)vány érzetem van – elnézést... –, hogy nem kap levegőt a zene, de ezt egzakt módon nem tudom megfogalmazni. (Kérem szépen, nekem csak egy énekórám volt, és azokon a negyvenöt perceken sem a zene szeretetét plántálták belénk, inkább a nyilvános énekléstől való félelem minél erőteljesebb felkeltésére törekedtek tanáraink. Köszönöm nekik több generáció nevében is.)

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

Meg még azt is mondja ugyanekkor a barátom, hogy kezdi elveszíteni a lelkesedését. Ezt mondjuk megértem. (Úgyhogy gyorsan át is rohanunk a helyi albánpék-lánc egyik boltjába. Tudják, hány előadást ment meg, ha a színház közelében van egy gyorsétterem vagy egy kisbolt, esetleg egy cukrászda? Részemről rengeteget.)

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

Lehetne végig fekete komédia a történet, ahogy Čapektől nem is lenne idegen, sőt halovány nyomokat meg fel is fedezhetünk erre a produkcióban, lehetne tragédia, aminek a körvonalait fel is skicceli a rendező, és a két végletből körülbelül bármi lehetne, de ez a szenvelgés meg melodráma három felvonáson keresztül megviseli, egyre jobban lohasztja a nézőt.

Jó, a „Maga olyan izgató, mint egy harci riadó” mondaton nevetünk egyet. Hát azért ez egy bók! Tegye fel a kezét az, aki egy ilyet hallva nem omlana azonnal a másik karjaiba! Na, ugye. Vagy ott az „Amíg az ember vágyik a szerelemre, használja ki!” mondat az öreg(edő) gavallértól, a ránézésre szánnivaló szovjet bohócnak kinéző Maxitól, aki valószínűleg kis kék pirulákkal is segíti a vágy megvalósulását. Meg aztán az Elina által odavetett „Elmondok mindent, csak eszem valamit és felöltözöm” mondat, és abszolút egyetérthetünk a prioritásokkal.

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

De ennyi, és semmi több. Számomra. Nem tudok menni az öregedéstől rettegő asszonnyal, aki háromszázegynéhány éve él, és az örök fiatalság elixírjének apjától származó receptjét akarja visszakapni, pedig hát mi lehetne természetesebb – a sztereotípiák mentén haladva – egy magamkorúnak, mint a női szolidaritás. Nem szánom a kétségbeesettsége, nem vetem meg a hidegsége miatt. A miatta öngyilkossá levő fiú halála elsikkad, az apa efölötti szomorúsága és veszteségérzete szintén. A fiatal énekesnő egyrészt nem néz ki sokkal fiatalabbnak, másrészt borzalmasan ellenszenves és idegesítő figura.

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

A tér semmiféle titkot nem rejt. Valódi rémkastély vagy elvarázsolt kastély is lehet, még akár színházi zsöllyék is lehetnek hátulról – lesznek is –, a falak emberi sziluettekkel áttörtek, per- és mindenféle egyéb iratokkal borítottak. Rendben, mindent értünk. Helyenként a játék is ilyen rápakolt, erősen magyarázó, nagyobb terekbe való.

A Makropulosz-ügy

A Makropulosz-ügy

Erősen hezitálok, hogy a „rémesen unatkoztam” szókapcsolatot leírjam-e. Hát leírtam. De mindezt csak azért teszem, hogy erős ellenpontot képezzek az előadászáró nézői reakciónak, ami többszörös, nem udvarias visszataps volt, komoly tetszésnyilvánítás. A helyzet az, hogy igazán most sem találom az okát. Fura dolog a nézői lélektan: a kisebbség nagyon szeretné érteni, de sosem érti a többséget.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Klasszikus

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Jazz/World

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Klasszikus

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Fidelio Tours

A fürdődivat történelmét mutatja be a német bikinimúzeum

A Bad Rappenau-i BikiniArt Museumban a látogatók a gyapjúból készült magasan zárt fürdőkosztümtől a nagyon apró kétrészesig megismerhetik a fürdőruhák több mint száz éves múltját 1880-tól napjainkig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Csábító francia dallamok a Benczúr Kertben

Három fiatal, de a startvonalon már túl járó művész, madarak kórusától kísért estjét élvezhetik augusztus 16-án a lombok alatt. Offenbachtól Delibes-ig, a zenés színházi irodalom legjavából válogatva tíz népszerű operaária, illetve duett szólal meg Horti Lilla és Lusine Sahakyan előadásában.
Zenés színház interjú

„Újra élünk” – Budapesten a két olasz sztárénekes

A legnépszerűbb Rossini-opera, A sevillai borbély két este, augusztus 7-én és 9-én látható a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Figaro és Rosina szerepében Giorgio Caodurót és Annalisa Stroppát láthatja-hallhatja a magyar közönség. A két olasz művész a világ legnagyobb operaszínpadait külön-külön is meghódította, de közös történetük is van.
Zenés színház interjú

Fontos, hogy a magyar lelkünk is benne legyen ezekben az előadásokban

A Budavári Palotakoncert meghívott vendégeként augusztus 8-án két erdélyi művész, Hary Judit és Fülöp Márton is szívhez szóló, emlékezetes élményt nyújtó produkciókkal készül megajándékozni az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. A Kolozsvári Magyar Opera művészeivel a közelgő gála kapcsán arról is beszélgettünk, hogy határon túli magyarokként miért kiemelkedő fontosságú számukra ez a találkozás és maga az operett műfaj.
Zenés színház interjú

„Ez az a szívdobbanás, ami bennünk is él”

Az idei gálán két testvér, két virtuóz zenész, a Jávorkai Brothers is lenyűgöző produkciókkal várja majd az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. Jávorkai Sándor és Jávorkai Ádám - egy hegedűművész és egy gordonkaművész –-, akik számos más díj mellett 2009-ben Ausztriában az Év Művészei címet is elnyerték – a Budavári Palotakoncertek kapcsán az általuk megszólaltatott különleges hangszerek történetei mellett többek között az operettel kapcsolatos gondolataikat is megosztották velünk.
Zenés színház hír

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.