Zenés színház

Bartók szabadon 4. – Leggiero

2016.06.14. 15:40
Ajánlom
A lóg-az-eső-lába-de-nem-esik és a ragyogó napsütés közti időjárásra és a kellemes, minden eseményre egyaránt igaz nyitottsággal és lelkesedéssel teli hangulatra nem lehet panaszunk.

A Carmen minden operák operájának az operája, mondta Kerényi Miklós Gábor még a fesztivált megnyitó szabadtéri koncerten pénteken. A dongiovanniológusok valószínűleg vitatkoznának ezzel a jelzővel, de arra nagy tétben mernék fogadni, hogy az egy operára eső slágerek versenyében a komponisták között Bizet az abszolút nyertes. Erre alapozva a lehető legkiválóbb választás az idei Ezrek operájára a Carmen, amelyet mint kiderült, a Lovagi tornák terében fognak játszani pénteken. (A műsorfüzetben még később meghirdetendőként jelzik a helyszínt.) De a premierig még van néhány nap, és slágerek ide vagy oda, valószínűleg vannak még meggyőzendők és szűz fülek. Ám nem csupán ezért – mert a promóció lólába sehol nem lóg ki, és ezt őszintén mondom –, de ezért is remek, hogy az operafesztivál szervezői unortodox helyszíneken, városi köztereken adnak keresztmetszetet és ízelítőt a készülő előadásból.

13415399 1212239262149588 3413009370293132238 o

13415399 1212239262149588 3413009370293132238 o (Fotó/Forrás: Gálos Mihály Samu)

Ha ezrek nem – egyelőre! –, néhány százan kíváncsiak voltak a Szent István téren, s közöttük nem csupán minden korosztály képviseltette magát, de a műfaj iránti elhivatottság különböző fokain állókat is számba lehetett venni az apuka nyakában ülő totyogótól a sokat látott-hallott Operaklub-tagig, az szomszéd vendéglátó-ipari intézménybe meccsnézési céllal tartó, a történésekre meg a zenére viszont megálló huszonévestől az esti Kilenc tenor koncertre itt hangolódó ötvenesekig. És persze a kollegiális közönség sem maradhatott el, a fiatal miskolci karmestertől a fenti koncert egyik, szintén fiatal tenorjáig széles volt a skála.

13416955 1212239302149584 1982336239274390529 o

13416955 1212239302149584 1982336239274390529 o (Fotó/Forrás: Gálos Mihály Samu)

A cél, felteszem, az volt, hogy közösségi élményt hozzanak létre. Ez pedig sikerült. Ráadásul egyszerit és megismételhetetlent. Mert valljuk be, viszonylag ritkán látni lángossal a kézben Torreádor-dalt énekelőket. És valószínűleg a darabot színre vivő Kerényi Miklós Gábor is kevésszer vezényel, aki bevallotta, nem állta meg, hogy ne vegye kezébe a pálcát, és ideiglenesen, a nyitány első felére ne lépjen az igazi dirigens, Kesselyák Gergely helyébe. És miután Kesselyák pódiumra lépett, azok számára is világossá válhatott, miről ismerszik meg egy profi karmester.

De ez a két óra nem erről szólt, ennek a két órának nem ez volt a lényege. Itt a rendező ismert energikusságára és lelkesedésére volt szükség, amire ezúttal sem lehetett panaszunk. Arra, hogy a darabválasztás kapcsán mélyen átélt hevülettel beszéljen arról, hogy a Carmen a miénk, hogy a zemberek számára az opera története és a mai hétköznapok között analógiákat találjon. Bár erre talán nem a francia nyelvű előadás a legalkalmasabb – igaz, ezt megpróbálták azzal áthidalni, hogy rádiószínházas módon a rendező összefoglalta és kommentálta, épp hol járunk, mi történik, a piros és fekete, Carmen feliratú pólót viselő fellépők közül ki kicsoda. A sztori különben tényleg izgalmas azok számára, akik nem voltak vele tisztában; egyelőre ott tartunk, hogy szegény Don Josénak muszáj csatlakozni a csempészekhez. Azaz II. felvonás vége, függöny csak képletesen – a felvázolt helyszín miatt –, megérdemelt siker és taps kórusnak, statisztáknak, kisebb, nagyobb és főszerepeket éneklőknek egyaránt, folytatás holnap az Avason, a kilátónál, úgyhogy nem spoilereznék.

Hogy a miskolci közönség lelkes és támogató, arra a már említett hangverseny is tökéletes példa, amelyen – ezúttal Simándy József-hommage-ként is – kilenc tenor lépett fel. Pályájuk különböző szakaszaiban járnak, következésképp tapasztalatuk, ismertségük között is jelentősek a különbségek. A Művészetek Házába jegyet váltók azonban kivétel nélkül pártfogásukba vették őket, nem fukarkodtak a tapsokkal, a bravókkal a slágeráriák tűzdelt esten. És nem tagadom, annak is volt egyfajta zavarba ejtő bája, ahogyan a háromszor három tenor ötletének tizenévvel ezelőttre datálódó gazdájaként a műsort rutinosan szervező Lovas Károly flottnak semmiképp nem nevezhető konferálását mély empátiával fogadták.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.