Zenés színház

Bartók szabadon 6. – Capriccioso

2016.06.17. 09:03
Ajánlom
A szeszélyesség az időjárást illeti, Carment és némiképp talán Rómeót, persze csak a történet kezdetén. De menjünk sorjában.

Talán emlékeznek, ott hagytuk abba a Carment a Szent István téren, hogy Don José csatlakozott a csempészekhez. A csempészek pedig általában elhagyott, de legalább városon kívüli, titokzatos, rejtőzésre alkalmas helyeken szoktak tanyát verni. Miskolc belvárosához közel ilyen titokzatos, rejtőzésre alkalmas hely egyetlen van: az Avas. Itt, a kilátó tövében, a zöldben játszották el a harmadik felvonás keresztmetszetét. (A romantika korának alkotói hogy' irigykednének!)

160615carmen3 vj14 resize

160615carmen3 vj14 resize

Sok lépcsőn kell felcaplatni. Először az Avasi református templom mellett megy el az ember – itt is volt egyébként hangverseny –, mögötte a műemlék temető, aztán még több lépcső, majd jönnek a borházak – tudták, hogy kilencszáznál több borház pince található itt, közülük nem egy három-négyszáz éves? –, aztán macskakő, fölötte már összeérnek a fák lombjai, de annyira, hogy a városra le se látunk. Ismét lépcsők, ezek már szélesek, a fokok magassága elenyésző, és az út végén ott magasodik karcsú tornyával és megannyi adóvevőjével a kilátó. Felső teraszáról valószínűleg még pazarabb a panoráma, mint a tövéből, és még izgalmasabb lehet a produkció koreográfiája, de be kell vallanom, tériszonyos lévén ez kevéssé izgat fel. Maradok hát a stabil talajon, a felépített kis nézőtéren.

160615 ezrekoperaja carmen iii felvonas gms 0046 resize

160615 ezrekoperaja carmen iii felvonas gms 0046 resize (Fotó/Forrás: Gálos Mihály Samu)

Az utolsó egyeztetések zajlanak rendező és karmester, azaz Kerényi Miklós Gábor és az alkalom módját megadó, a Carmen feliratú póló fölé frakkot húzó Kesselyák Gergely között, a technikusok leszedik a fűre tett mikrofonokat a nedvességtől védő kék nejlonokat, megszabadítják a hangszórókat is a ponyváktól, a folyamatosan érkezők számára pótszékek kerülnek ki. Kipakolás, hangolás, térformába rendeződés, a „felszíni örömökben gazdag, és mély rétegekben is megérintő opera” első két felvonásának gyors összefoglalása, helyzetdefiníció. Földrengés volt vagy forradalom, mindenesetre zavaros a helyzet, a katonaság uralkodik. A csempészekről nem tudjuk eldönteni, anarchisták vagy szabadságharcosok. „Igazán jó Carment hallva beleőrül az ember” – mondja Kerényi Miklós Gábor. Ezzel nem is vitatkozunk. Némi eszmefuttatás a romantika cigányképéről és szabadságfogalmáról, ismételt daltanulás, felcsendülő nyitány. (Az elejére milyen jól működne egy stepaerobik-koreográfia, jut eszembe blaszfém módon.)

Ám a nyitányt nem halljuk teljességében, mert elkezd szemerkélni, aztán csöpörögni, végül esni az eső. A zenekar elpakol, a nejlonok és a ponyvák visszakerülnek, bennünket pedig megnyugtat Kero és Kesselyák, hogy amíg a talaj nem ázik nagyon föl, ha mással nem, hát „tűzön-vízen át”, egy zongorával előadják az előadandót a szép számú közönségnek, akik közül elég sokan látták az első-második felvonást is, de újak is vannak. Fölnyílnak az esernyők, egészen színes forgataggá változunk. A kilátó terasza alá húzódva meg lehet figyelni a graffitiket és feliratokat az obligát Itt jártunk-tól a szívbe írt névpárokig, de van egy egész pazar is.

Számomra a művészet menedék a szürke hétköznapok elől

– írja alkotója, a szöveg alá glóriát, alá két hatalmas angyalszárnyat rajzolt. Nézegetem, olvasgatom a szürke betonoszlop oldalait, hallgatom a zenekari és énekkari művészek sztorizásait. Nem sokáig tehetem – szerencsére –, mert az eső csak ránk ijesztett.

160615carmen3 vj40 resize

160615carmen3 vj40 resize

Ismét kiszabadulnak a mikrofonok, a hangszórók, a tévék, amelyeken láthatják a szokatlan színpadon levők a dirigenst, és megérkezik a csempészek teherautója. A koreográfia innen a szokásos: halk rendezői összefoglalás és kommentár, miközben a történések zajlanak. Svungja van az egésznek, nyilván a helyszín is teszi, de az énekesekre sem lehet panasz. (És nem azért, mert – ennyivel tartozom – elfogult vagyok Mester Viktóriával, Molnár Leventével és Létay Kiss Gabriellával szemben.) Hogy aztán milyen lesz a pénteki előadás, meglátjuk. A Mester Viktóriával készült interjú szerint lesznek hasonlóságok a néhány évvel ezelőtti szegedi Dóm téri produkcióhoz képest. Mivel azt én alapvetően szerettem, hát nyugodtan fogok elindulni Diósgyőrbe. Legföljebb egy takarót viszek magammal, ki tudja, milyenek az itteni éjszakák.

Arról már esett szó, hogy a zenéhez nem értek. (Nem büszkeség, inkább sajnos, de tény.) Akkor most essék arról, hogy a tánchoz se. A baletthoz meg aztán pláne. Ennek ellenére van róla véleményem. (Tízmillió szövetségi kapitány és színikritikus országában nem lenne?) Különösen akkor, ha a műsorfüzet úgy kelti fel az érdeklődést valami iránt, hogy „A könnyű anyagokból készült fényűző, ugyanakkor egyszerűnek tűnő jelmezek nem akadályozzák a táncosokat a mozgásban. Az aprólékosan megtervezett díszletekkel páratlan élményt nyújtanak.” Hát akkor hajrá, tessék engem lenyűgözni! 

15 06 16 romeo es julia web

15 06 16 romeo es julia web

Lelövöm a poént. Nem sikerült a constanțai balettegyüttesnek. Sem a jelmezeikkel, amelyek nem akadályozták a táncosokat – ez tényleg üdvözlendő tervezői hozzáállás –, sem a díszleteikkel, mert a látvány összességében egy kis költségvetésű nyolcvanas évekbeli mesetévéjátékot idézett. Az erősen historizáló jelleg se lenne baj. Talán valahol máshol még hatna is. De a Jégcsarnokban, ahol a színpad oldalán, a backstage-ben zajló eseményeket is láthattuk, sőt a tér akusztikai adottságainak köszönhetően felerősítve hallottuk, az illúzió szikrája is azonnal kihunyt. Kár volt érte.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Könyv

950 személy számára állítottak ki igazolást arról, hogy Arany János rokona

Nem várt fordulat az Arany-kutatásban: az egyházi anyagkönyvek vizsgálata alapján akár 2000 élő rokona is lehet a költőnek, igaz, mind oldalági.
Jazz/World

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.