Zenés színház

Bartók szabadon 7. – Violento

2016.06.17. 13:15
Ajánlom
Kifelé megyünk a fesztiválból, ez azonban nem jelenti azt, hogy híján lennénk a programoknak. Pörgünk erősen: opera-ősbemutató estéje volt.

Az én pörgésemet a középkori Wellhello nem segíti elő (fotós barátom jelzője A hetedik fénysugárra, Tolcsvay László művére és annak előadására, különös tekintettel a késő délutáni bágyadt napfényre), na de egy kávé! Pontosabban az Egy kávé, ami egy elképesztően helyes újhullámos kávézó, ahol a berendezést a tulajdonos fiú tervezte és csinálta, beleértve ebbe a hegesztést is. Nem tudom, ipari formatervező mérnök szakon ezt tanrendileg tanítják-e, ha igen, akkor éljen a praktikus magyar felsőoktatás, ha nem, akkor meg ő az ügyes.

13458715 1214126951960819 4270488697582230232 o

13458715 1214126951960819 4270488697582230232 o

A falakon a békeidők turizmusából származó, Miskolc látnivalóit megörökítő reprint plakátok – gondolom én, rosszul, mert kiderül, ezeket a tulajdonos csoporttársa rajzolta. (Így tessék hinni az újságíróknak...) Októberben nyitott, azért, mert szeretett volna egy jó kávét inni itthon. Nincs a fősodorban a hely, de lassan-lassan azért bekúszik a köztudatba.

Szerintem pontosan úgy, mint az opera műfaja meg az operafesztivál Miskolcon. Vagy bármi, ami valakinek a mániája, és ezt a mániát szeretné elplántálni a környezetében. Vállalkozókedv, bátorság vagy vakmerőség – attól függ, honnan nézzük –, elhivatottság, kitartás, türelem nélkül nem megy.

13443129 1214135788626602 6200262432165006794 o

13443129 1214135788626602 6200262432165006794 o

Ha valaki azt mondja, hogy egy kortárs magyar opera bemutatója, ráadásul ősbemutatója láthatóan nem szakmai közönséggel és/vagy operageekekkel tölti meg a nézőteret, szkeptikusan fogadom. Itt viszont ez történt. És az előadás végén egyáltalán nem udvarias, hanem igen heves és pártoló volt a darab és a produkció fogadtatása.

Beischer-Matyó Tamás írta a Kreatív kapcsolatok zenéjét, aki két évvel ezelőtt azzal zárta a Fidelión a vele készített interjút: „A jelenben élni jó!” A zeneszerző és szöveg- és versírója, Mechler Anna Eliza ennek megfelelően abszolút kortársi tematikát választottak. Bár a négyszereplős kamaraopera története nem arra bizonyíték, hogy annyira jó lenne: egyik karakter élete sem teljes, egyikőjük sem elégedett/kielégült, egyszóval egyikőjük sem boldog.

13418575 1214136665293181 5207173090285362605 o

13418575 1214136665293181 5207173090285362605 o

Az Énekesnő szerelemre vágyik, szakmai megbecsülésre. A cinikus és pragmatikus Üzletasszony nyugalomra, pihenésre és szeretkezésre vágyik, arra, hogy kiszabaduljon a biznisz mókuskerekéből. A magába fordult, szinte depressziós Programozó magánya szinte társadalmon kívülivé teszi, pedig szeretne oda visszalépni, ha másképp nem, hát átadni tudását, másokat motiválni. Velük áll kapcsolatban az egyébként fád, életunt Fotós, aki mindenkit kimozdít a komfortzónából. Manipulálva őket kihasználja gyengeségeiket, azokat saját inspirációs forrásként használja mindaddig, amíg alkalmasnak ítéli őket. Alkotói energiáit másoktól nyerve, vámpírszerűen elszívva, kapcsolataiban semmiféle egyenlőség nincs, azokban ő a domináns, irányító, sőt manipulátor fél. Egy hétköznapi, kisstílű Mefisztó. A viszonyok bonyolódnak, szerelmi háromszög alakul ki, hazugságot hazugság követ, titkolózást lelepleződés. Verbális párbajokra kerül sor, bosszúszomj ébred többekben, kisebb és nagyobb lelki sebek esnek. Megnyugtató lezárás nincs. Mintha a Veszedelmes viszonyok kereszteződnének a Closer (Közelebb)-bel.

Beischer-Matyó Tamás

Beischer-Matyó Tamás

Profán a helyszín, minden szereplő, ennek megfelelően a nyelv is, de a párbeszédekbe és egymás melletti elbeszélésekbe vegyül az áriákban (ez így biztosan pongyola, elnézést is kérek érte, mindenesetre amikor egyedül énekelnek a túláradó érzelmekről) van költészet. Ha azt mondom, hallgatóbarát, fülnek kellemes a zene, már megint rettenetesen pongyolán fogalmazok. De nagyon vicces is! Mármint a zene, amiben még az is talált finom utalásokat, idézeteket, aki a Ki nyer ma? és a Szó, zene, kép játékosait mindig csodálva, ám minimum zizinek is tekintve figyelte. Szóval én. És ez rettenetes büszkeséggel töltött el. (Ínyencek és értő partitúraolvasók kattintsanak ide.)

13403357 1214133618626819 1430753286972324691 o

13403357 1214133618626819 1430753286972324691 o

Székely Kriszta rendező nem pakolt a darabra fölöslegesen semmit, mindössze a kapcsolatokat elemezte, az atmoszférát pedig a minimál díszlettel (Pallós Nelli) és a vetítéssel (Varga Vince és Nagy Gergely) teremtette meg. Ez viszont tökéletesen elégnek bizonyult. A két énekesnő, Lukács Anita és Frankó Tünde eleganciával, hihető visszafogottsággal, a két énekes, Kendi Lajos és László Boldizsár néhol már a komikusat súroló erőteljes gesztusokkal, mimikával játszottak.

Mivel a Kreatív kapcsolatok a Budapesti Operettszínház előadása, az ottani premiereknek megfelelően ezúttal is színre lépett az Andrássy úti teátrum művészeti igazgatója, Kerényi Miklós Gábor, aki reményét fejezte ki annak kapcsán, hogy ez az előadás hosszú évekig szerepel majd repertoáron, hiszen ez a mai történet olyan kérdéseket boncolgat, ami mindenkit megérint. Úgy fogalmazott, „zenés színházi valamit” hoztak létre, ami zenés színháznak, operának, szövegnek, zenének, színészi eszközöknek és játéknak elegye. Hát soha rosszabb valamit.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Fidelio Tours

Több mint félszáz program a Zempléni Fesztiválon

Komolyzenei és jazzkoncertek, színházi és irodalmi estek, kiállítások mellett családi és gasztronómiai kínálat várja az érdeklődőket augusztus 14. és 23. között.
Jazz/World

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Klasszikus

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Újra élünk” – Budapesten a két olasz sztárénekes

A legnépszerűbb Rossini-opera, A sevillai borbély két este, augusztus 7-én és 9-én látható a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Figaro és Rosina szerepében Giorgio Caodurót és Annalisa Stroppát láthatja-hallhatja a magyar közönség. A két olasz művész a világ legnagyobb operaszínpadait külön-külön is meghódította, de közös történetük is van.
Zenés színház interjú

Fontos, hogy a magyar lelkünk is benne legyen ezekben az előadásokban

A Budavári Palotakoncert meghívott vendégeként augusztus 8-án két erdélyi művész, Hary Judit és Fülöp Márton is szívhez szóló, emlékezetes élményt nyújtó produkciókkal készül megajándékozni az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. A Kolozsvári Magyar Opera művészeivel a közelgő gála kapcsán arról is beszélgettünk, hogy határon túli magyarokként miért kiemelkedő fontosságú számukra ez a találkozás és maga az operett műfaj.
Zenés színház interjú

„Ez az a szívdobbanás, ami bennünk is él”

Az idei gálán két testvér, két virtuóz zenész, a Jávorkai Brothers is lenyűgöző produkciókkal várja majd az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. Jávorkai Sándor és Jávorkai Ádám - egy hegedűművész és egy gordonkaművész –-, akik számos más díj mellett 2009-ben Ausztriában az Év Művészei címet is elnyerték – a Budavári Palotakoncertek kapcsán az általuk megszólaltatott különleges hangszerek történetei mellett többek között az operettel kapcsolatos gondolataikat is megosztották velünk.
Zenés színház hír

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.
Zenés színház interjú

Az operett megoldást kínál és reményt ad az embereknek

A Budapesti Operettszínház művésze, Kalocsai Zsuzsa operettprimadonna is fellép az idei Budavári Palotakoncerteken. A Jászai Mari-díjas művésznővel nemcsak a műfajjal való első találkozást idéztük fel, de egyebek mellett arról is beszélgettünk, mi az a pótolhatatlan érték, amit manapság is nyújt számunkra.