Zenés színház

Bartók szabadon 7. – Violento

2016.06.17. 13:15
Ajánlom
Kifelé megyünk a fesztiválból, ez azonban nem jelenti azt, hogy híján lennénk a programoknak. Pörgünk erősen: opera-ősbemutató estéje volt.

Az én pörgésemet a középkori Wellhello nem segíti elő (fotós barátom jelzője A hetedik fénysugárra, Tolcsvay László művére és annak előadására, különös tekintettel a késő délutáni bágyadt napfényre), na de egy kávé! Pontosabban az Egy kávé, ami egy elképesztően helyes újhullámos kávézó, ahol a berendezést a tulajdonos fiú tervezte és csinálta, beleértve ebbe a hegesztést is. Nem tudom, ipari formatervező mérnök szakon ezt tanrendileg tanítják-e, ha igen, akkor éljen a praktikus magyar felsőoktatás, ha nem, akkor meg ő az ügyes.

13458715 1214126951960819 4270488697582230232 o

13458715 1214126951960819 4270488697582230232 o

A falakon a békeidők turizmusából származó, Miskolc látnivalóit megörökítő reprint plakátok – gondolom én, rosszul, mert kiderül, ezeket a tulajdonos csoporttársa rajzolta. (Így tessék hinni az újságíróknak...) Októberben nyitott, azért, mert szeretett volna egy jó kávét inni itthon. Nincs a fősodorban a hely, de lassan-lassan azért bekúszik a köztudatba.

Szerintem pontosan úgy, mint az opera műfaja meg az operafesztivál Miskolcon. Vagy bármi, ami valakinek a mániája, és ezt a mániát szeretné elplántálni a környezetében. Vállalkozókedv, bátorság vagy vakmerőség – attól függ, honnan nézzük –, elhivatottság, kitartás, türelem nélkül nem megy.

13443129 1214135788626602 6200262432165006794 o

13443129 1214135788626602 6200262432165006794 o

Ha valaki azt mondja, hogy egy kortárs magyar opera bemutatója, ráadásul ősbemutatója láthatóan nem szakmai közönséggel és/vagy operageekekkel tölti meg a nézőteret, szkeptikusan fogadom. Itt viszont ez történt. És az előadás végén egyáltalán nem udvarias, hanem igen heves és pártoló volt a darab és a produkció fogadtatása.

Beischer-Matyó Tamás írta a Kreatív kapcsolatok zenéjét, aki két évvel ezelőtt azzal zárta a Fidelión a vele készített interjút: „A jelenben élni jó!” A zeneszerző és szöveg- és versírója, Mechler Anna Eliza ennek megfelelően abszolút kortársi tematikát választottak. Bár a négyszereplős kamaraopera története nem arra bizonyíték, hogy annyira jó lenne: egyik karakter élete sem teljes, egyikőjük sem elégedett/kielégült, egyszóval egyikőjük sem boldog.

13418575 1214136665293181 5207173090285362605 o

13418575 1214136665293181 5207173090285362605 o

Az Énekesnő szerelemre vágyik, szakmai megbecsülésre. A cinikus és pragmatikus Üzletasszony nyugalomra, pihenésre és szeretkezésre vágyik, arra, hogy kiszabaduljon a biznisz mókuskerekéből. A magába fordult, szinte depressziós Programozó magánya szinte társadalmon kívülivé teszi, pedig szeretne oda visszalépni, ha másképp nem, hát átadni tudását, másokat motiválni. Velük áll kapcsolatban az egyébként fád, életunt Fotós, aki mindenkit kimozdít a komfortzónából. Manipulálva őket kihasználja gyengeségeiket, azokat saját inspirációs forrásként használja mindaddig, amíg alkalmasnak ítéli őket. Alkotói energiáit másoktól nyerve, vámpírszerűen elszívva, kapcsolataiban semmiféle egyenlőség nincs, azokban ő a domináns, irányító, sőt manipulátor fél. Egy hétköznapi, kisstílű Mefisztó. A viszonyok bonyolódnak, szerelmi háromszög alakul ki, hazugságot hazugság követ, titkolózást lelepleződés. Verbális párbajokra kerül sor, bosszúszomj ébred többekben, kisebb és nagyobb lelki sebek esnek. Megnyugtató lezárás nincs. Mintha a Veszedelmes viszonyok kereszteződnének a Closer (Közelebb)-bel.

Beischer-Matyó Tamás

Beischer-Matyó Tamás

Profán a helyszín, minden szereplő, ennek megfelelően a nyelv is, de a párbeszédekbe és egymás melletti elbeszélésekbe vegyül az áriákban (ez így biztosan pongyola, elnézést is kérek érte, mindenesetre amikor egyedül énekelnek a túláradó érzelmekről) van költészet. Ha azt mondom, hallgatóbarát, fülnek kellemes a zene, már megint rettenetesen pongyolán fogalmazok. De nagyon vicces is! Mármint a zene, amiben még az is talált finom utalásokat, idézeteket, aki a Ki nyer ma? és a Szó, zene, kép játékosait mindig csodálva, ám minimum zizinek is tekintve figyelte. Szóval én. És ez rettenetes büszkeséggel töltött el. (Ínyencek és értő partitúraolvasók kattintsanak ide.)

13403357 1214133618626819 1430753286972324691 o

13403357 1214133618626819 1430753286972324691 o

Székely Kriszta rendező nem pakolt a darabra fölöslegesen semmit, mindössze a kapcsolatokat elemezte, az atmoszférát pedig a minimál díszlettel (Pallós Nelli) és a vetítéssel (Varga Vince és Nagy Gergely) teremtette meg. Ez viszont tökéletesen elégnek bizonyult. A két énekesnő, Lukács Anita és Frankó Tünde eleganciával, hihető visszafogottsággal, a két énekes, Kendi Lajos és László Boldizsár néhol már a komikusat súroló erőteljes gesztusokkal, mimikával játszottak.

Mivel a Kreatív kapcsolatok a Budapesti Operettszínház előadása, az ottani premiereknek megfelelően ezúttal is színre lépett az Andrássy úti teátrum művészeti igazgatója, Kerényi Miklós Gábor, aki reményét fejezte ki annak kapcsán, hogy ez az előadás hosszú évekig szerepel majd repertoáron, hiszen ez a mai történet olyan kérdéseket boncolgat, ami mindenkit megérint. Úgy fogalmazott, „zenés színházi valamit” hoztak létre, ami zenés színháznak, operának, szövegnek, zenének, színészi eszközöknek és játéknak elegye. Hát soha rosszabb valamit.

Programkereső

Legolvasottabb

Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Jazz/World

„Mecky, drága, jó utat!” – Pályatársai búcsúznak Kóbor Jánostól

December 6-án elhunyt az Omega legendás énekese, Kóbor János, akit egy hónapja szállították kórházba koronavírus-fertőzéssel. Menedzsere később megerősítette: covid okozta szövődmények vezettek a zenész halálához. Kóbor Jánost pályatársai és számos közéleti személy gyászolja.
Vizuál

Osztálytalálkozó a Roxfortban – újra együtt a Harry Potter szereplői

20 évvel ezelőtt gördült ki a 9 és háromnegyedik vágányról a Roxfort Expressz, amely elrepítette Harry Pottert, és vele együtt egy egész generációt J. K. Rowling varázslatos világába. A HBO Max most arra vállalkozott, hogy még egyszer összehozza a kultfilm szereplőit.
Vizuál

Restaurálták a Barcsay-mozaikokat

Az alkotás eredetileg az 1974-ben megnyitott Újpesti Gyógyfürdő és Uszoda emeleti várakozó terének két szemközti falát díszítette, megújult formájában a Csillaghegyi Strandfürdő éke lett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kissjudit Anna ugrik be Elīna Garanča helyett Berlinben

A fiatal mezzoszoprán a Berlini Állami Opera stúdiósaként léphet színpadra két koncerten, az operaházban és a Berlini Filharmóniában. A karmester Daniel Barenboim lesz.
Zenés színház hír

Egy év után telt ház előtt nyitott ki a milánói Scala - GALÉRIA

December 7-én a Macbeth premierjével nyitotta meg új évadát a milánói Scala operaház. Az épületet tízezer rózsa és háromezer orchidea díszítette a narancssárga árnyalataiban.
Zenés színház magazin

„Az éneklés felemeli a lelket” – 70 éves Pitti Katalin

A legendás énekesnőt születésnapja alkalmából egy csokorra való felvételével köszöntjük, melyek között emblematikus szerepei és ritkaságok egyaránt meghallgathatók.
Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.