Zenés színház

Bartók szabadon 8. – Fieramente

2016.06.18. 14:21
Ajánlom
Elérkezett A Nagy Attrakció Napja, a Carmen a Lovagi Tornák Terén. Szerelem, halál, kutyák, lovak, gyerekek, katonai autók, Ferrari, tűzijáték – egy részük Mérimée- és Bizet-, más részük helyi kontribúció.

Néha azt üvöltik az ember ablaka alatt, hogy ria-ria-Hungária, máskor meg rezesek tolják. Utóbbi esetben az ember lánya – fesztiválprogram ide vagy oda – hajlamos azt képzelni, a térzene tulajdonképpen neki szóló szerenád. De délután 5-kor még nem teszünk ki gyertyát az ablakba.

13466455 1215294705177377 7552716770398219811 n

13466455 1215294705177377 7552716770398219811 n (Fotó/Forrás: Gálos Mihály Samu)

Különben is: rohanás van. A Széchenyi utcán először elhagyom a járdán a bikát és a torrerót, aztán következik a Mandarin, a Kékszakállú és a Fából faragott királyfi. Igyekszem nem rájuk lépni, hogy nézne az ki, hogy lábaim tapossák őket. Bartók a színház másik oldalán, így őt távolabbról néz rám. Ne tessék aggódni, nem kaptam napszúrást, tényleg ez van a járdán. Sőt a megfelelő szögből egészen úgy tűnik, mintha kiemelkednének a térkövekből. Az arányokkal és a szögekkel való játéknak köszönhetően jön létre az érzéki csalódás, amit körülbelül annyira egyszerű hitelesre festeni, mint egykor a templomok kupolafreskóit. Ma azonban már van technikai segítség: ott a kamera, elég annak a képét ellenőrizni, és kiderül, jó helyen nyúlnak-e a nyúlandók, és jó helyen rövidülnek-e a rövidülendők. Az alkotás egyébként a járókelők előtt zajlott, a színház jegyirodája mellett, az átjáróban készültek a képek. Varázslat nélkül, de azért – szerencsére! – maradt titok.

13466125 1215295575177290 6371255071598210233 n

13466125 1215295575177290 6371255071598210233 n (Fotó/Forrás: Gálos Mihály Samu)

Ellentétben Horgas Eszter és a Class Jazz Band nagyszínházi koncertjével, ahol titok nem volt, csupán varázslat. Megfigyelték már a színházi jazzkoncert-közönséget? Tanulságos. Udvariasan ül, nincs láb-, kéz-, fejmozgás a megfelelő ritmusra – a nem megfelelőre se –, helyette valami intellektuális-áhítatos merengés van. És amikor az ember azt hinné, micsoda hűvösséggel társul a feszült figyelem, a szám végén egyszer csak kirobban a taps, a tetszést hujgásokkal és füttyel meg bravóval fejezik ki. Na, akkor ennyit a prekoncepciókról és a sztereotípiákról.

Azokról, amiknek a koncert két főszereplőjének, George Gershwinnek és Leonard Bernsteinnek az életútja szintén nem felelt meg. „Hol vár új haza” – énekli magyarul Falusi Mariann a nyitó Somewhere-t. (A jelen geopolitikai helyzet és szűkebb környezetem történései miatt erős rúgást érzek gyomortájékon.)Párhuzamos életrajzokat hallunk, a narráció alatt fotókat látunk. Két emberi és zeneszerzői sors rajzolódik ki szövegben és muzsikában. Azonosságok és különbségek, sok akadály, sok küzdés, némi szerencse. Meg persze a magának utat törő tehetség. Ülök a lépcsőn – bizony, ennyire megtelt a színház! –, és egyre inkább lecsöndesülök, pedig vannak szép számmal dinamikus részek a programban. Mégis. Befelé figyelek, elengedem magam, csak a zenére hagyatkozom, hogy az vezessen.

13450926 1215288565177991 5040987388954799155 n

13450926 1215288565177991 5040987388954799155 n (Fotó/Forrás: Gálos Mihály Samu)

De elég a lelki nyugalomból meg az elmélyülésből, irány a Lovagi Tornák Tere a diósgyőri vár tövében, a Bükk lehető legközvetlenebb aljában. Visz a kisbusz, benne öt olasz – a nézőtéren később német és angol szó is hallik –, a sofőr és két műszakos fiú a színházból. Jól szólt a koncert, kérdezi tőlem egyikőjük. Ööööö... Benn a színházban, ott voltál, a lépcsőn. (Istenem, hát mit lát ez a hangosító az én fülemben?!) Ööööööööö..., szerintem igen, én jól hallottam. (Nem értek a zenéhez, a tánchoz, a hanghoz! Se.) Aztán fél füllel – öööö... – hallom, hogy régóta el akar jutni Szolnokra. Szolnokra? Mi vonzza őt oda? (Tágabb pátriám. Nincs ott semmi. Jó, kosárlabda meg vízilabda.) A katonai bolt. Meg a katonai bázist akarja megnézni. (Aha, akkor ezért volt annyira szakszerű az előbb, amikor a Carmen kapcsán álcahálókról meg sátrakról beszélt.)

13445634 1215288561844658 8978188239745188153 n

13445634 1215288561844658 8978188239745188153 n (Fotó/Forrás: Gálos Mihály Samu)

Mert a Carmenre megyünk. Én gyakorlott szabadtéri-nézőként pléddel. Szükség is lesz rá, éjféltájt fejeződik be az előadás. Tűzijátékkal. Ám addig még van daltanítás – Kerényi Miklós Gáborral –, egy dzsip meg egy teherautó, egy tűzpiros Ferrari – a torreádorok azzal járnak –, kivilágított reklám kisvonat a városnéző fajtából. Gyönyörű kutyák a fináncoknak és egyéb közegeknek, gyerekek statisztaként és kórusban, négy lovas, akik először olyanok, mintha a Bükk betyárjai jöttek volna le a hegyről, aztán meg olyanok, mintha a szomszéd haciendáról ugrottak volna át. (És a lovak nem ijedtek meg a tűzijáték petárdáitól!) A nézőkkicsit bátortalanul, de dalolnak a megfelelő helyen, a színpadi gesztusok a helyükön vannak, bár talán nagyobbak, mint amit ez a színpad és tér elbír. Ég a hordókban tűz, a táncosok nagyon tolják –mondja avatott színházi barátom, a legjobbak, tudod, a hetedik kerületben annak a kis színháznak a táncosai, na, amit a Szögi Csaba csinál, úgyhogy pontosíthatjuk: a Közép-Európa Táncszínházról van szó –, a miskolci színház zenekara és énekkara dettó. Emelkedik és forog a rendezői védjegynek is tekinthető „hétszeregy”– hét méter hosszú, egy méter széles emelő –, menetrendszerűen jön a füst – jaj, szegény énekesek, hogy nem zavarja őket –, minden nagyszabásúra tervezve. Az elején pezsgő, közben pogácsa és rétes érkezik a nép egy részéhez. (Jókor kell jó helyre ülni, ennyi a titok, nem a kiválasztottság. Meg a tériszony, hogy emelkedő nézőtéren, pláne mobilon, ahol alattunk a semmi, bizonyos magasság fölé nem megy az ember.) Utóbbi a legjobbkor: cukor serkentően hat az érzékeimre.

A hatáskeltő eszközök ellenére valami mégis hiányzik. Mester Viktória csodálatos, Létay Kiss Gabriella nemkülönben, aurája van Molnár Leventének, a többiek is rendben teszik a dolgukat. Nem, biztosan nem szaturálódtam a Carmennel. Talán az lehet az oka, hogy a szokatlan, az egyediség és a váratlanság élményét kínáló városi terekből egy mégiscsak hagyományosabb színházi térbe került a produkció? Talán a zsúfoltnak tűnő színpad teszi?

13442253 1215289225177925 9172770435909102152 n

13442253 1215289225177925 9172770435909102152 n (Fotó/Forrás: Gálos Mihály Samu)

Közben nyugodtan agyalhatok azon, honnan ismerős a Habanerából a „Situ ne m'aimespas, situ ne m'aimespas, jet'aime!” fordítása. Lillas Pastia kocsmájában hirtelen rám tör a megvilágosodás. Hát ezt énekli a Vukban a béka! „Ha nem szeretsz, hát én szeretlek, s ha én szeretlek, jól vigyázz!” Innentől kezdve jöhetnek a Hilbert-problémák.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.
Zenés színház interjú

„Nem viszem haza a szerepeimet”

Volt már Mozart, Bóni, Mágnás Miska, zongorakísérő a világ legrosszabb énekesnője mellett. Nem csak színész, zenét is szerez. Szemenyei János a hazai zenés színházi élet független személyisége. Nem képzelhetjük már el nélküle a műfajt, még szép, hogy az idei KULT50 kiadványunkban is szerepel.