Zenés színház

Bartók szabadon 9. – Accelerando

2016.06.20. 10:17
Ajánlom
Egyszerre nem lehet az ember két helyen, ez már többször bebizonyosodott fesztiválok mellett a hétköznapokban is. Hogy ilyenkor mit csinál az ember? Dönt. Így lesz egy előjátéknyi operából jazz és némi klasszikus érintéssel electroswing.

Vannak azok a fesztiválok, amelyeken az ember ide is benéz meg oda is, így gyűjtve a hangulatokat, pillanatokat, színeket, hangokat, illatokat. És vannak azok, amelyek pontosan, menetrend szerint kezdődő, -tól-ig tartó programokból állnak. Utóbbi esetben nagy az előzetes választás tétje, mert mi van, ha kiderül, nem a legjobb esemény mellett voksoltunk? Én ilyenkor hajlamos vagyok rettenetes bűntudattal bár, de felülvizsgálni a döntést, és azonnal B tervet keresni. Jelen esetben ez történt. Feltételezem, hogy a hiba az én készülékemben volt.

Ariadné Naxosban

Ariadné Naxosban (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Szóval Ariadné Naxoszban Kassáról. Az öltözők előtt felállított smink- és fodrászasztal. Fehér arcok, fekete parókák. Mintha egy expresszionista Beatles rajongói klubba csöppentem volna. Tüllszoknyás színész. (Nem kérdezem meg, hogy maga-e itt a tánctanár, de ő lett a tánctanár!) Frizurák a Nők a pult mögött idejéből. Ez látványra igen vicces. Impresszív a díszlet, a háromoldalú, sötét lazacszín dobozba tett hatalmas gitár is, a sarokban a letörött nyak, némi szellemesség is felfedezhető a színpadon mind mozgásban, mind jelmezben, a mozdulatok szélesek, szinte komikusak. Győzöm, győzögetem magam, de meghajlok magam előtt: megmérettetek, s könnyűnek találtatok Richard Strauss-szal szemben. Önző vagyok, vállalom. Ki az utcára, ki a Szent István térre! A szünetben inkább arra veszem az irányt, ahol a Modern Art Orchestra játszik.

Modern Art Orchestra

Modern Art Orchestra (Fotó/Forrás: Gálos Mihály Samu)

Aki nem tudná, hogy magyar meccs volt, a Széchenyi utcai forgatagból az is egyértelműen megállapítaná. Válogatott(szerű) mezben sétálók, zászlóba burkolózók – strandra is ajánlanám leégés ellen –, néhány illuminált, rigmust skandáló szurkoló. Ebből az állapítható meg, hogy nem kapott ki a válogatott. A villamosok is rendben közlekednek, bár ez azért nem a budapesti Margit híd. Szóval nyugalom van és rend. Átlagos szombat este is lehetne. Hogy ne legyen az, arra ott a MAO, Szűcs Gabi és az Stereo Swing.

Fess, öltönyös urak, fúvósok – csupa férfienergia. Jó, hogy jön Pocsai Kriszta a Gershwin-dalokkal. El nem tudom mondani, mennyire jól esik a szabad tér, a már nem fájón tűző nap, a színházi viselkedés utáni fesztelenség. Megnyugtatom magam, jól döntöttem, igen, ez kell nekem.

Electro Swing

Electro Swing (Fotó/Forrás: Éder Vera)

És kell a Miskolci Balett Utcatánc-összese is, az esti előadásokat megelőző, azokra hangoló, de a műfajjal közeli ismeretségben nem állókhoz is eljuttató, etűdökből álló produkciók egyvelege. Hol illusztrálnak, hol tisztán táncolnak, hol történetet mesélnek, hol zenei érzeteket fordítanak le a mozdulatok nyelvére. Nincs robbanás, csak hol-fenn-hol-lenn hullámzás. Még. Majd a Nyári Színházban.

Pedig részemről teljesen decensen indul a Stereo Swing és Szűcs Gabi koncertje. A DJ, Ordiman intrót játszik, akinek van helyi kötődése, a Miskolci Balett A nagy Gatsbyjének stáblistáján is szerepel. Majd jönnek feketében és fehérben a többiek, élükön a piros tűsarkús, csokornyakkendős frontasszonnyal. Azt hiszem, a második számnál tartunk, amikor fotós barátom – nem a wellhellós, az fiú, ő meg lány – az én sorom magasságában elkezd integetni, hogy engedve Szűcs Gabi invitálásának, menjünk le előre táncolni. Ha már a közönség mozgó lábakkal és bólogató fejekkel, de mégis félénken üldögél, a sajtónak példát kell mutatni. Ha már mi csináljuk a híreket és forgatjuk a Föld kerekét – nem, az nem a pénz! –, és ha már oly sok rosszat lehet mondani bizonyos képviselőinkre, hát tegyük meg a magunkét a hangulat érdekében.

Electro Swing

Electro Swing (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Mint Jeanne d'Arc, oly elszántsággal indulok le a lépcsőn. És van ám hatás! Nem azonnali, de szép lassan elkezdenek csatlakozni az ötvenesek, aztán két egészen kicsi lány, és a Miskolci Balett is képviselteti magát. (Jó, ha valaki tud táncolni, úgy nem kunszt.) Az opera-előadásnak vége, így folyamatosan érkeznek további kíváncsi nézők. Úgy tűnik, mindenkinek bejön a vintage és a mai ritmusok közös nevezője. Ez az a retro, ami nem egyszerű átplántálása a múltnak egy másik korszakba, mert abból könnyen lehetne anakronizmus, hanem a jelennel tudatosan ütközteti, a bennünket érő hatásokon szűri át. Energiák szabadulnak fel, feszültségek szakadnak ki, a tánctéren levők csak magukra vagy a partnerükre figyelnek, megfelelési kényszer senkiben nincs. Ez vagyok én, így tudom csinálni. Sok kicsi mikrokozmosz a placcon. (Ha már Bartók.)

Nyár volt, alkonyat, s lenn a Moszkva-part... harmonikázza Weszely Ernő éjféltájt. Itt a Szinva folyik, de az is szép.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Minden este hazaviszek én is valamit” – interjú Schell Judittal

Mit tegyünk, hogy elkerüljük a szokásos párkapcsolati zsákutcákat? Hogyan építünk torlaszt és falakat a játszmáinkból? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ a Szeretetkert című előadás a Kultkikötőben július 27-én. Balatonszárszón négy kiváló színművész, Schell Judit, Jordán Adél, Mészáros Máté és Szervét Tibor várja a nézőket.
Zenés színház

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Vizuál

Nyaralástörténeti kiállítással nyílt meg a balatonfüredi Esterházy-kastély, amely újra régi fényében látható

A közelmúltban átadott Esterházy-kastély állandó kiállítása mélyebben foglalkozik a város kultúrtörténetével, minden oldalról körüljárva a gyógyvíz és a köré épült komplex gyógyászati központ múltját.
Zenés színház

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Színház

Margaret Atwood az asszonyi hűségről szóló mítoszadaptációját is bemutatja a Gyulai Várszínház

A Gyulai Várszínház fesztiválprogramjának fontos csomópontjai a saját bemutatók, idén például négy olyan előadás, amelyet a színház részben saját fejlesztésben, részben koprodukciós partnerrel hoz létre.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.