Zenés színház

Bartoli Normája

2013.05.06. 16:36
Ajánlom
A hagyományoktól merőben eltérő elképzeléssel mutatják be Bellini Norma című operáját a Salzburgi Pünkösdi Fesztiválon, amelynek programját már másodszor állította össze intendánsként Cecilia Bartoli.

Az énekesnő már tavaly is a hagyományosan reprezentatív színpadképektől való eltávolodásra voksolt: Händel Julius Caesarja képregényszerű látványvilággal hökkentette és hódította meg a közönséget. Ehhez képest az idei Bellini-produkció neorealista felhangokat kap Moshe Leiser és Patrice Caurier rendezésében. A cselekményt ugyanis az 1950-es évekbe helyezik. Bartoli szerint ez emberibbé, szerethetőbbé és valóságközelibbé teszi a karaktereket. Mint mondta, senki sem kíváncsi szakállas druidákra a Krisztus előtti Galliából. Emlékeztetett arra is, hogy a darab ősbemutatója idején - 1831-ben - Itália idegen uralom alatt állt, a Norma cselekménye pedig a politikai viszonyok burkolt kritikája volt.

Az opera új megközelítésének igénye nemcsak a színpadképre vonatkozik: ami a zenei megvalósítást illeti, azért az Orchestra La Scintilla és Giovanni Antonini felel, a címszerepet pedig maga Bartoli alakítja. "Bellini Schubert kortársa volt, semmi köze a vastag hangszerelésű verista operákhoz. A Normának sokkal intimebben kell megszólalnia" - hangoztatta az énekesnő. Norma szerepét azért osztotta magára, hogy ezáltal is a hitelesebb, "bellinisebb" hangzáshoz közelíthessen az előadás. A Norma ősbemutatóján ugyanis a nagy hangterjedelmű drámai szoprán, Giuditta Pasta énekelt. Bartoli szerint Adalgisa, a címszereplő társnője sokkal fiatalabb a druida főpapnőnél, így stílusosabb, ha őt szoprán - Salzburgban Rebeca Olvera - játssza.

Emellett a május 17-20-ig tartó fesztivál hangversenyeket is kínál a közönségnek. Május 18-án délelőtt Schiff András Bach-, Mozart- és Beethoven-műveket zongorázik, míg este a hatvanéves Valerij Gergiev vezényli Stravinky Sacre-ját a szentpétervári Mariinszkij Színház zenekarának élén. Az orosz együttes pünkösd hétfőjén, délelőtt Gubaidulina- és Sosztakovics-műveket (Offertorio és a 13. szimfónia) játszik, délután pedig a Hagen Quartet és Alfred Brendel adja elő Haydn A Megváltó hét szava a keresztfán című oratorikus alkotásának vonósnégyes változatát. Este Brahms Német requiemje zárja a fesztivált, a Daniel Barenboim és Edward Said alapította West-Eastern Divan Orchestra előadásában, Cecilia Bartoli és René Pape fellépésével.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Klasszikus

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.
Vizuál

Tablókon Mészöly Miklós élete

A 100 éve született Mészöly Miklós halálának 20. évfordulója alkalmából, az író életművéhez kapcsolódó szabadtéri kiállítás nyílt Budapesten.
Könyv

71 éves korában elhunyt Kántor Péter

A József Attila- és Magyarország Babérkoszorúja-díjjal kitüntetett költő, műfordító halálhírét a Magvető kiadó közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Remélem, a nézők is velünk énekelnek” – interjú Dolhai Attilával a Palotakoncertek kapcsán

Július 23-án és 24-én ismét megrendezik a Budavári Palotakoncert az Oroszlános Udvarban, amely idén Operettünnep címmel várja a zenés színház kedvelőit. A koncertről, a visszatérésről és a jövőbeli tervekről az est egyik szólistájával, Dolhai Attilával beszélgettünk.
Zenés színház interjú

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.
Zenés színház interjú

Minden este egy robbanás – Interjú Alföldi Róberttel

A legendás West Side Story bemutatójával zárja idei évadát a Szegedi Szabadtéri Játékok. A mű, musicaltől szokatlan módon, olyan kérdéseket is feszeget, mint a bevándorlás, társadalmi különbségek, faji előítéletek és az erőszak. A most készülő produkcióról a rendezővel, Alföldi Róberttel beszélgettünk.
Zenés színház magazin

Turandot a Kőfejtőben – Ázsiai környezetet varázsoltak Szentmargitbányára (GALÉRIA)

Július 14-én tartották Puccini operájának premierjét különleges környezetben, a Szentmargitbányai Kőfejtőben.
Zenés színház interjú

"Kellő hittel, elszántsággal és felkészültséggel" - Beszélgetés Homonnay Zsolttal

Harminc éve van a pályán, és nemrég nagy szakmai elismerésben részesült. Befejezte rendezői tanulmányait, és szeptembertől már az SZFE-n tanít, ráadásul nyáron sem pihen, és lassan az újabb évadra is megkezdődik a felkészülés. Homonnay Zsolttal, a Budapesti Operettszínház művészével beszélgettünk. (X)