Zenés színház

Bátor vállalkozás, dicséretes teljesítmény

2008.09.01. 00:00
Ajánlom
A Glyndebourne-i Operafesztiválon augusztus 10-én mutatták be Eötvös Péter A szerelemről és más démonokról című új operáját, amely Gabriel García Márquez kisregényéből készült. Az alábbiakban a darab és az előadás kritikáiból szemezgetünk.

(fotó: Wikimedia, Charlie Dave)

Eötvös az első külföldi zeneszerző, akit a nem épp kockázatos vállalkozásairól híres fesztivál komponálásra kért fel. A Nobel-díjas, mágikus realizmusáról ismert kolumbiai író 1994-es alkotását Hamvai Kornél adaptálta operaszínpadra, ám a librettóból a kritikusok szerint épp a márquezi mágikus realizmus és a tűz hiányzik. A történetet Hamvai kiemeli a 18. századi dél-amerikai környezetből, s ezzel semlegesíti a hangulatot, a karaktereket leegyszerűsíti, és kevés lehetőséget hagy a modern operai értelemben vett áriákra. A végeredmény egy lehetséges dráma kerete, amit a zene tölt meg.

A zene az egyik kritikust emlékezteti Eötvös korai színházi zenéire, amelyekben inkább megemelt, ritualizált beszédről van szó, ám A szerelemről és más démonokról zenéje ennél jóval több is: organikus, remekül hangszerelt, az egyszerűsített zenei nyelv sohasem túl egyszerű, tele van mágikus dolgokkal. A kevésbé lelkes recenzensek azonban hiányolják az egységet, "a szárnyaló jeleneteket sivárság követi, a hangszerelésben felcsillan a finomság, majd unalomba fullad", "a nyolcvanas évek avantgard zenei nyelve ez, és nem a 21. századi operáé". Igaz, az unalom hiányát még az is elismeri, aki azt írja: "kétségen kívüli a változatosság, csak épp nem lehet érezni".


Helmut Stürmer jelmezterve (forrás: Glyndebourne Opera Festival)

Az előadás rendezőjét, Silviu Purcăretét (akinek craiovai Szeget szeggel produkcióját láthatta a gyulai Shakespeare Fesztivál közönsége, és akire a budapesti publikum pedig a kolozsvári vendégjáték, a Gianni Schicchi, valamint a Katona József Színházban színpadra állítottTroilus és Cressida kapcsán emlékezhet) túl sok jó szó nem éri. Hibáztatják a színpadképet, a videohasználatot – a filmeken többnyire vonagló testeket, rovarokat, hüllőket látni –, mintha nem is a Dél-Amerikában, hanem egy afrikai rabszolgaközösségben játszódna a történet. Helmut Stürmer világítását azonban egyöntetűen dicsérik, csakúgy, mint Vladimir Jurowski karmestert és a Londoni Filharmonikusokat, valamint a főszerepet játszó Allison Bellt.

Az Independent, a Times, a Guardian, a Financial Times és a thisislondon.co.uk oldal kritikusainak és olvasóinak ötpontos értékelőskáláján a produkció átlagban 3,5 pontot kapott.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Martha Argerich és Misa Majszkij a Zeneakadémián ad koncertet

A Cziffra György-emlékév egyik záróeseményeként Martha Argerich zongoraművész és Misa Majszkij csellóművész ad kamaraestet január 28-án a Zeneakadémián.
Klasszikus

Közösen megélt pillanatok a Müpa karácsonyi kisfilmjében – VIDEÓ

Idén is ünnepi videóval kedveskedik nézőinek a Müpa, ezzel mondva köszönetet a közönségnek a figyelemért és szeretetért. A kisfilmből kiderül, mennyire fontosak a meghitt pillanatok és közösen megélt élmények.
Plusz

Színpompás advent – Mit jelentenek a koszorú színei?

Bár a gyertyaláng ősidők óta a világ világosságának a szimbóluma, és az örökzöld koszorúk már a pogány korban is a fény és a tavasz iránti vágyakozást szimbolizálták, a kereszténység elterjedésével a fenyőgallyakból fonott adventi koszorúk vallásos jelentőséget kaptak.
Klasszikus

„A zene az egészséges mentális lét kulcsa” – beszélgetés Hollerung Gáborral

Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész karmesterrel, a Budafoki Dohnányi Zenekar ügyvezető zeneigazgatójával beszélgettünk zenei pályájának alakulásáról, a zenekar sikereiről, valamint a fiatal generáció zenei neveléséről.
Plusz

Sztárénekes és magyarországi bemutató a 2022-es Bartók Tavasz műsorán

Áprilisban immár másodjára rendezik meg a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek programsorozatát, melynek huszonnégy izgalmas programját már a nagyközönség elé tárták.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Zenés színház interjú

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.
Zenés színház ajánló

Különleges repertoárdarabok újra az Opera Eiffel Műhelyházában!

Kenessey Jenő: Az arany meg az asszony/ Örkény István–Tóth Péter: Tóték című egyfelvonásosok és a világszerte is ritkán hallható Edgar című Puccini-darab ismét műsoron az Opera Eiffel Műhelyházában.