Zenés színház

Bátori Éva: „A nagy kerék, az mindig forog”

2019.11.01. 14:25
Ajánlom
Énekel, tanít, doktori értekezést ír, de közben mindig, mindenkitől szenvedélyesen tanul. Azon kevesek közé tartozik, akik a Partitúra műsorsorozat mindkét évadában feltűntek: szerepelt a szegedi adásban, mint énekesnő, egykori Berdál Valéria tanítvány, illetve Makón, mint tanár.

Makó. Szeged. Hogyan kötődsz ezekhez az alföldi városokhoz?

Makón születtem, Szegedre jártam Konzervatóriumba, utána jöttem föl a Zeneakadémiára, de mostanában a fiam miatt megint többet vagyok Szegeden és Makón is, a nagy kerék, az mindig forog.

Szegedi tanulóéveimre fantasztikus időszakként emlékszem vissza, Berdál Valéria növendékének lenni remek volt.

batori_eva_resize-161233.jpg

Bátori Éva (Fotó/Forrás: Bátori Éva)

Ő Magyarországon számos énekesnek volt az első énekmestere,Tokody Ilona, Komlósi Ildikó és még rengetegen tanultak tőle, például Miklósa Erika is. Jelenség volt nemcsak az énektanításban, hanem mint ember is, sok mindent hoztunk tőle, és ő maga is nagyon-nagyon jó énekesnő volt. A kommunizmus évtizedeiben a fiatal művészeket lerakták egy vidéki színházba, s ott kellett összegyűjteni a tapasztalatot, majd följönni, de ő ott családot alapított és nem jött föl később sem Pestre, hiába hívták. Imádta mindenki. Pályája vége felé a Három a kislányban énekelte a primadonnát, akkor már nem énekelt egyébként, de erre az egy szerepre megfűzték, egy óriási lépcsőn hatalmas kalappal a fején belépett és a Szegedi Színház állva tapsolt, mielőtt még kinyitotta volna a száját. Szóval ő tényleg egy ikon volt.

Te magad jelenleg énekelsz és tanítasz is. Hogyan működik ez?

Az ember fölépíti az énekesi karrierjét és aztán, amikor úgy érzi, szépen elkezdi leépíteni. Amikor a Színművészeti Egyetemen Ascher Tamásék létrehozták a zenés-színész osztályt, amiben én hatalmas potenciált láttam, Selmeczi György meghívott hozzájuk tanítani. Fantasztikus tíz évem volt a Színműn, de először persze tanítani is meg kell tanulnom. A mai napig is figyelek, rengeteget járok mesterekhez megnézni, hogy ők hogyan tanítanak, a fiú növendékeimet mindig elviszem férfiakhoz, mert olyan fizikai élményt tudnak nekik nyújtani, amit én szopránként nem. Nem voltam rest tanulni, akitől csak lehet, például, hogy hogyan skáláztatott Rosu tanár úr Kolozsvárott, vagy Visca Bécsben, gyűjtögettem ezeket a dolgokat, és szépen megtanultam. A Színműn kezdtem tehát, majd Debrecenben elkezdtem kortárs vokális-zene kurzusokat tartani a nyári akadémián, Szegeden év közben tanítani, aztán kineveztek az Operában énekmesternek, és időközben Bécsben docens lettem.

Azt mondod, Debrecenben kortárs zenét tanítotok, ez a te esetedben nyilván kortárs éneklést jelent. Itt milyen aspektusokon van a hangsúly?

Rengeteg mindenben különbözik a kortárs éneklés a klasszikus operaénekléstől. Legtöbbször a kottakép is más, máshogyan kell a hanggal bánni, más a formája a megtanulásnak.

Nem lineáris, mint a klasszikus vokális zenében, hanem sokkal összetettebben a zongora vagy a zenekari anyagból kiindulva, abba belehelyezkedve, komplexebben nézve. Másrészt a fiatalok nagyon félnek, hogy árt a hangjuknak, de persze ettől csak akkor kell félni, ha nem tudják, hogyan csinálják. Mozartot mozartul énekelni nem nehéz, Mozartot pucciniül énekelni marha nehéz, kortárs zenét pucciniül énekelni nem lehet. Meg kell nekik tanítani, hogy mi az, ami lehetőségként ott van a kezükben: a kottában és a torkukban.

Makón egy összművészeti nyári egyetem munkájában veszel részt.

Igen, a Művészetek Katedrájában a színművészet, a mozgásművészet, a képzőművészet és a hangszeres zene, az éneklésnek a népzenei és a klasszikus ének része, mind megtalálhatók. Majoros Dóri, akivel a Partitúra adásában duettet énekeltem, egy egészen fiatalka leányka, és nagyon érdekli az éneklés. Ebben a konstellációban az én dolgom az, hogy őt jó mederben tartsam, hogy egy kicsit meséljek az éneklésről, tanulja a légzést, a hang pozícionálását stb., de ne ártsunk a hangnak. A szülőkkel leülünk beszélgetni, nem is ér véget a munkánk a kurzus végén, jönnek utána is az e-mailek, a kérdések, meg kottákat küldünk, nem engedjük el a kezüket.

batori2-161235.png

Bátori Éva a Partitúra forgatásán (Fotó/Forrás: Gál Bereniké)

Mindeközben énekesként hol találkozhatunk veled?

Már nem éneklek sokat, csak azt, ami tényleg érdekel. Hozni kell erre vonatkozó döntéseket, mert különben az ember boldogtalan lesz. Tehát meg kell találni azokat a dolgokat, amik az embert érdeklik, és hogyha kellően olvasott és kellően nyitott és érdeklődő, akkor meg is találja. Nekem ilyen a tanítás, a Petrovics énekverseny és a Hang világnapjának és más operaházi dolgoknak, a makói Katedrának a megszervezése, vagy a most készülő doktorim, és a dalestek is.

Az én életemben is volt olyan időszak, amikor majdnem mindegy volt, hogy mit, csak az volt a fontos, hogy énekeljek, mert az az énekes, aki énekel az Operában…

nyugat_lanya1_foto_csibi_szilvia_resize-161236.jpg

Bátori Éva A nyugat lánya c. előadásban (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia / Operaház)

De változtam sokat, és ma már amibe belefogok, amit megcsinálok, annak ezer százalékosnak kell lennie. Külön járok korrepetícióra, eljárok olasz coachhoz, mindent fölveszek, mindent visszahallgatok, ez az, amit tehetek, és ezekből már nem engedek. Nyertem pályázati támogatást, így három új dalestet tervezhetek a közeljövőben, egyet Bartók op.15, op.16-tól a mai kortárs magyar szerzőkig, egyet, ami a késő romantikát ölelné föl, és egyet pedig a szerző-énekes házaspárokból inspirálódva Schumann, Mahler, Strauss dalokból.

Az Operában miben hallhatunk?

Most novemberben a megvalósítás határait feszegetve tizenkét nap alatt öt este A Nyugat lányát éneklünk az Erkelben, amit nagyon szeretek. Különösen érdekes, mert nem tipikus Puccini-opera, olyan, mint a Köpeny, csak ez három felvonásban. Elsősorban nem zárt számokból áll, nincs nagy Tosca-ária, nagy Pillangó-ária, nagy duett, kéz a kézben, karban karöltve kifele, hanem

játszani kell benne nagyon és sokat. Nehéz, de rendkívül érdekes.

Engem az is nagyon inspirált, hogy vajon meg tudom-e csinálni. Fiatal koromban Amerikában énekeltem már, hogyan tudtam elénekelni és hogy nem kaptam hangszalagcsomót, azt nem tudom. Most már persze többet tudok arról, hogyan nyúljak hozzá. Izgalmas maga a figura, a harmóniavilág, amiben zeneileg, ritmikailag életre kel, az, hogy mennyi a parlando, hogy a későromantikából mennyit lehet már meghallani benne, pedig hát ugye hol vannak még Richard Strauss vagy Berg művei…

Csinálsz bármit, ami nem a zenével kapcsolatos?

Van egy fiam, férjem, két macskám... De azt hiszem, nem nagyon. Vagy legalábbis ami nem színházzal, ami nem művészettel. A doktorim írása igen leköt. Amíg énekesként külföldön voltam, a tizenhárom év alatt rengeteg művésszel ismerkedtem meg, és most fantasztikus, ahogy ugyanannyi érdekes embert kezdek megismerni, csak a zene elméleti területén. A témám Richard Strauss felesége, Pauline de Ahna, aki énekesnő volt, de egy rémes katonás típus.

Nagyon érdekelt, hogy vajon honnan tud ilyen női főszerepeket megírni Strauss, hogyan tudja milyen például egy idősödő nő, hogy milyen a Marschallin.

Elkezdtem utánaolvasni, és kiderült, hogy a felesége egy fantasztikus egyéniség volt. Mindenhol csak a cirkuszairól olvasni, gondolom ugyanolyan volt a helyzet, mint a mostani bulvársajtóban. Náluk nem volt balhé soha, ötvenöt évig voltak házasok, és alig volt köztük feszültség. Nem tudtam elhinni, hogy Pauline de Ahna egy boszorkány, mert egy Richard Strauss kvalitású ember nem tud ötvenöt évig egy boszorkánnyal eléldegélni, és nem ír neki olyan dalokat, amilyeneket írt. Ez engem nagyon foglalkoztatott.

elektra-foto_eder_vera_resize-161235.jpg

Bátori Éva, az Elektra c. előadásban (Fotó/Forrás: Éder Vera)

És találtál bizonyítékot arra, hogy nem volt boszorkány?

Nem találtam, boszorkány volt. De Richard Strauss-szal egészen másképpen volt közük egymáshoz, annyival emelkedettebb volt az a szint, ami őket összekötötte, és amiből a zenék születtek. Ez a nő mindenkinek keményen elmondta a véleményét és mindenkit megsértett, de ha Strauss odaült a zongorához és elkezdett zongorázni, valahogy mindig odasomfordált és megölelte a férjét. Tehát más volt a viszonyuk a zenén át. No és Strauss megírta az Intermezzót, ami egy az egyben a feleségéről és a családjukról szól - meg az egész életükről. Mert a múzsa az más, mint amit mi értünk ma intim kapcsolat alatt. Nem szeretném magamat hozzájuk hasonlítani, de azért szerintem a nyolcvanéves Petrovics Emil, vagy Selmeczi Györgyék, a Négyek, amikor dalokat írtak nekem, egyáltalában nem voltak belém szerelmesek, talán a hangszalagomba… Amikor fölvettük Orbán György kilenc dalát, ő nem szólt semmit, három nap múlva kinyitom a postaládát és benne volt öt dal. Ennél gyönyörűbbet el se tudsz képzelni énekesként.

 

A Partitúra következő adása november 2-án, szombat délután 13.30-kor Kalocsára kalauzol el a Duna Televízióban.

Az előző adások megnézhetők ide kattintva >>> 

 

Fejléckép: Bátori Éva A nyugat lánya c. előadásban (Fotó: Csibi Szilvia, Operaház)

Mi adja a Partitúra vonzerejét? - válaszolnak az alkotók

Kapcsolódó

Mi adja a Partitúra vonzerejét? - válaszolnak az alkotók

A második évad, második részéhez érkezett Miklósa Erika és Batta András műsora, ezúttal a főszerkesztő, Bognár Éva és Batta András műsorvezető osztja meg gondolatait, élményeit. Az új epizódokat október 5-étől, szombat délutánonként 13.25-kor vetíti a Duna televízió.

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.

Partitúra

Partitúra – kulturális felfedezőút Magyarországon, nyitott szívvel, együtt. Ez a mottója a Virtuózok zsűrijéből is jól ismert páros, Miklósa Erika operaénekesnő és Batta András zenetörténész műsorának.

A Partitúra alkotói Novák Péter rendezésében közösségi élmények, közös értékek, kiemelkedő emberek után kutatnak. Olyan országos túrára csábítják a nézőket, ahol a muzsika és más művészeti ágak, a hagyományok és az új teremtések, a mesterek és a fiatal tehetségek turistajelzését követhetik nyomon.

Az új széria adásai megnézhetők ide kattintva >>> 

A műsorral kapcsolatos kommunikáció az NKA támogatásával valósulhatott meg.

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Késelés a színpadon, három művész megsérült

Előadás közben késeltek meg három művészt Szaúd-Arábiában – számolt be róla az Index.
Zenés színház hír

Francia állami kitüntetést kapott az Armel Opera Festival igazgatója

Franciaország kulturális minisztere, Franck Riester a francia állam Művészeti és Irodalmi Rend lovagi fokozatát ítélte meg Havas Ágnesnek. 
Zenés színház hír

A láthatatlan háttérmunkát végzőket díjazták az Erkel Színházban

A Magyar Táncművészeti Egyetem és a Magyar Állami Operaház együttműködési megállapodásának aláírása mellett új örökös tagokat köszöntöttek, házi díjakat, valamint miniszteri elismerő oklevelet adtak át a magyar opera napja alkalmából csütörtökön Budapesten az Erkel Színházban.
Zenés színház Film

8 musical az eső ellen

Neked is nyomott hangulatod van a hirtelen lecsapó ősz és az eső miatt? Mutatunk nyolc filmet, amikkel kihasználhatod a pocsék időt, ha már a szobából nem nagyon jutsz ki.
Zenés színház ajánló

A Turandot lesz Szentmargitbánya jövő évi szuperprodukciója

Puccini Turandot című operáját mutatják be Martina Serafin címszereplésével 2020. július 8-án a Fertő-tó melletti Szentmargitbánya Kőfejtőjének szabadtéri színpadán.