Zenés színház

Bátori Éva: „A nagy kerék, az mindig forog”

2019.11.01. 14:25
Ajánlom
Énekel, tanít, doktori értekezést ír, de közben mindig, mindenkitől szenvedélyesen tanul. Azon kevesek közé tartozik, akik a Partitúra műsorsorozat mindkét évadában feltűntek: szerepelt a szegedi adásban, mint énekesnő, egykori Berdál Valéria tanítvány, illetve Makón, mint tanár.

Makó. Szeged. Hogyan kötődsz ezekhez az alföldi városokhoz?

Makón születtem, Szegedre jártam Konzervatóriumba, utána jöttem föl a Zeneakadémiára, de mostanában a fiam miatt megint többet vagyok Szegeden és Makón is, a nagy kerék, az mindig forog.

Szegedi tanulóéveimre fantasztikus időszakként emlékszem vissza, Berdál Valéria növendékének lenni remek volt.

batori_eva_resize-161233.jpg

Bátori Éva (Fotó/Forrás: Bátori Éva)

Ő Magyarországon számos énekesnek volt az első énekmestere,Tokody Ilona, Komlósi Ildikó és még rengetegen tanultak tőle, például Miklósa Erika is. Jelenség volt nemcsak az énektanításban, hanem mint ember is, sok mindent hoztunk tőle, és ő maga is nagyon-nagyon jó énekesnő volt. A kommunizmus évtizedeiben a fiatal művészeket lerakták egy vidéki színházba, s ott kellett összegyűjteni a tapasztalatot, majd följönni, de ő ott családot alapított és nem jött föl később sem Pestre, hiába hívták. Imádta mindenki. Pályája vége felé a Három a kislányban énekelte a primadonnát, akkor már nem énekelt egyébként, de erre az egy szerepre megfűzték, egy óriási lépcsőn hatalmas kalappal a fején belépett és a Szegedi Színház állva tapsolt, mielőtt még kinyitotta volna a száját. Szóval ő tényleg egy ikon volt.

Te magad jelenleg énekelsz és tanítasz is. Hogyan működik ez?

Az ember fölépíti az énekesi karrierjét és aztán, amikor úgy érzi, szépen elkezdi leépíteni. Amikor a Színművészeti Egyetemen Ascher Tamásék létrehozták a zenés-színész osztályt, amiben én hatalmas potenciált láttam, Selmeczi György meghívott hozzájuk tanítani. Fantasztikus tíz évem volt a Színműn, de először persze tanítani is meg kell tanulnom. A mai napig is figyelek, rengeteget járok mesterekhez megnézni, hogy ők hogyan tanítanak, a fiú növendékeimet mindig elviszem férfiakhoz, mert olyan fizikai élményt tudnak nekik nyújtani, amit én szopránként nem. Nem voltam rest tanulni, akitől csak lehet, például, hogy hogyan skáláztatott Rosu tanár úr Kolozsvárott, vagy Visca Bécsben, gyűjtögettem ezeket a dolgokat, és szépen megtanultam. A Színműn kezdtem tehát, majd Debrecenben elkezdtem kortárs vokális-zene kurzusokat tartani a nyári akadémián, Szegeden év közben tanítani, aztán kineveztek az Operában énekmesternek, és időközben Bécsben docens lettem.

Azt mondod, Debrecenben kortárs zenét tanítotok, ez a te esetedben nyilván kortárs éneklést jelent. Itt milyen aspektusokon van a hangsúly?

Rengeteg mindenben különbözik a kortárs éneklés a klasszikus operaénekléstől. Legtöbbször a kottakép is más, máshogyan kell a hanggal bánni, más a formája a megtanulásnak.

Nem lineáris, mint a klasszikus vokális zenében, hanem sokkal összetettebben a zongora vagy a zenekari anyagból kiindulva, abba belehelyezkedve, komplexebben nézve. Másrészt a fiatalok nagyon félnek, hogy árt a hangjuknak, de persze ettől csak akkor kell félni, ha nem tudják, hogyan csinálják. Mozartot mozartul énekelni nem nehéz, Mozartot pucciniül énekelni marha nehéz, kortárs zenét pucciniül énekelni nem lehet. Meg kell nekik tanítani, hogy mi az, ami lehetőségként ott van a kezükben: a kottában és a torkukban.

Makón egy összművészeti nyári egyetem munkájában veszel részt.

Igen, a Művészetek Katedrájában a színművészet, a mozgásművészet, a képzőművészet és a hangszeres zene, az éneklésnek a népzenei és a klasszikus ének része, mind megtalálhatók. Majoros Dóri, akivel a Partitúra adásában duettet énekeltem, egy egészen fiatalka leányka, és nagyon érdekli az éneklés. Ebben a konstellációban az én dolgom az, hogy őt jó mederben tartsam, hogy egy kicsit meséljek az éneklésről, tanulja a légzést, a hang pozícionálását stb., de ne ártsunk a hangnak. A szülőkkel leülünk beszélgetni, nem is ér véget a munkánk a kurzus végén, jönnek utána is az e-mailek, a kérdések, meg kottákat küldünk, nem engedjük el a kezüket.

batori2-161235.png

Bátori Éva a Partitúra forgatásán (Fotó/Forrás: Gál Bereniké)

Mindeközben énekesként hol találkozhatunk veled?

Már nem éneklek sokat, csak azt, ami tényleg érdekel. Hozni kell erre vonatkozó döntéseket, mert különben az ember boldogtalan lesz. Tehát meg kell találni azokat a dolgokat, amik az embert érdeklik, és hogyha kellően olvasott és kellően nyitott és érdeklődő, akkor meg is találja. Nekem ilyen a tanítás, a Petrovics énekverseny és a Hang világnapjának és más operaházi dolgoknak, a makói Katedrának a megszervezése, vagy a most készülő doktorim, és a dalestek is.

Az én életemben is volt olyan időszak, amikor majdnem mindegy volt, hogy mit, csak az volt a fontos, hogy énekeljek, mert az az énekes, aki énekel az Operában…

nyugat_lanya1_foto_csibi_szilvia_resize-161236.jpg

Bátori Éva A nyugat lánya c. előadásban (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia / Operaház)

De változtam sokat, és ma már amibe belefogok, amit megcsinálok, annak ezer százalékosnak kell lennie. Külön járok korrepetícióra, eljárok olasz coachhoz, mindent fölveszek, mindent visszahallgatok, ez az, amit tehetek, és ezekből már nem engedek. Nyertem pályázati támogatást, így három új dalestet tervezhetek a közeljövőben, egyet Bartók op.15, op.16-tól a mai kortárs magyar szerzőkig, egyet, ami a késő romantikát ölelné föl, és egyet pedig a szerző-énekes házaspárokból inspirálódva Schumann, Mahler, Strauss dalokból.

Az Operában miben hallhatunk?

Most novemberben a megvalósítás határait feszegetve tizenkét nap alatt öt este A Nyugat lányát éneklünk az Erkelben, amit nagyon szeretek. Különösen érdekes, mert nem tipikus Puccini-opera, olyan, mint a Köpeny, csak ez három felvonásban. Elsősorban nem zárt számokból áll, nincs nagy Tosca-ária, nagy Pillangó-ária, nagy duett, kéz a kézben, karban karöltve kifele, hanem

játszani kell benne nagyon és sokat. Nehéz, de rendkívül érdekes.

Engem az is nagyon inspirált, hogy vajon meg tudom-e csinálni. Fiatal koromban Amerikában énekeltem már, hogyan tudtam elénekelni és hogy nem kaptam hangszalagcsomót, azt nem tudom. Most már persze többet tudok arról, hogyan nyúljak hozzá. Izgalmas maga a figura, a harmóniavilág, amiben zeneileg, ritmikailag életre kel, az, hogy mennyi a parlando, hogy a későromantikából mennyit lehet már meghallani benne, pedig hát ugye hol vannak még Richard Strauss vagy Berg művei…

Csinálsz bármit, ami nem a zenével kapcsolatos?

Van egy fiam, férjem, két macskám... De azt hiszem, nem nagyon. Vagy legalábbis ami nem színházzal, ami nem művészettel. A doktorim írása igen leköt. Amíg énekesként külföldön voltam, a tizenhárom év alatt rengeteg művésszel ismerkedtem meg, és most fantasztikus, ahogy ugyanannyi érdekes embert kezdek megismerni, csak a zene elméleti területén. A témám Richard Strauss felesége, Pauline de Ahna, aki énekesnő volt, de egy rémes katonás típus.

Nagyon érdekelt, hogy vajon honnan tud ilyen női főszerepeket megírni Strauss, hogyan tudja milyen például egy idősödő nő, hogy milyen a Marschallin.

Elkezdtem utánaolvasni, és kiderült, hogy a felesége egy fantasztikus egyéniség volt. Mindenhol csak a cirkuszairól olvasni, gondolom ugyanolyan volt a helyzet, mint a mostani bulvársajtóban. Náluk nem volt balhé soha, ötvenöt évig voltak házasok, és alig volt köztük feszültség. Nem tudtam elhinni, hogy Pauline de Ahna egy boszorkány, mert egy Richard Strauss kvalitású ember nem tud ötvenöt évig egy boszorkánnyal eléldegélni, és nem ír neki olyan dalokat, amilyeneket írt. Ez engem nagyon foglalkoztatott.

elektra-foto_eder_vera_resize-161235.jpg

Bátori Éva, az Elektra c. előadásban (Fotó/Forrás: Éder Vera)

És találtál bizonyítékot arra, hogy nem volt boszorkány?

Nem találtam, boszorkány volt. De Richard Strauss-szal egészen másképpen volt közük egymáshoz, annyival emelkedettebb volt az a szint, ami őket összekötötte, és amiből a zenék születtek. Ez a nő mindenkinek keményen elmondta a véleményét és mindenkit megsértett, de ha Strauss odaült a zongorához és elkezdett zongorázni, valahogy mindig odasomfordált és megölelte a férjét. Tehát más volt a viszonyuk a zenén át. No és Strauss megírta az Intermezzót, ami egy az egyben a feleségéről és a családjukról szól - meg az egész életükről. Mert a múzsa az más, mint amit mi értünk ma intim kapcsolat alatt. Nem szeretném magamat hozzájuk hasonlítani, de azért szerintem a nyolcvanéves Petrovics Emil, vagy Selmeczi Györgyék, a Négyek, amikor dalokat írtak nekem, egyáltalában nem voltak belém szerelmesek, talán a hangszalagomba… Amikor fölvettük Orbán György kilenc dalát, ő nem szólt semmit, három nap múlva kinyitom a postaládát és benne volt öt dal. Ennél gyönyörűbbet el se tudsz képzelni énekesként.

 

A Partitúra következő adása november 2-án, szombat délután 13.30-kor Kalocsára kalauzol el a Duna Televízióban.

Az előző adások megnézhetők ide kattintva >>> 

 

Fejléckép: Bátori Éva A nyugat lánya c. előadásban (Fotó: Csibi Szilvia, Operaház)

Mi adja a Partitúra vonzerejét? - válaszolnak az alkotók

Kapcsolódó

Mi adja a Partitúra vonzerejét? - válaszolnak az alkotók

A második évad, második részéhez érkezett Miklósa Erika és Batta András műsora, ezúttal a főszerkesztő, Bognár Éva és Batta András műsorvezető osztja meg gondolatait, élményeit. Az új epizódokat október 5-étől, szombat délutánonként 13.25-kor vetíti a Duna televízió.

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.

Partitúra

Partitúra – kulturális felfedezőút Magyarországon, nyitott szívvel, együtt. Ez a mottója a Virtuózok zsűrijéből is jól ismert páros, Miklósa Erika operaénekesnő és Batta András zenetörténész műsorának. A Partitúra alkotói Novák Péter rendezésében olyan országos túrára csábítják a nézőket, ahol a muzsika és más művészeti ágak, a hagyományok és az új teremtések, a mesterek és a fiatal tehetségek turistajelzését követhetik nyomon.

A népszerű tévéműsor legújabb szériája szeptember 12-től várja a nézőket a képernyő elé. Az új részek szombatonként 14.30-kor kezdődnek a Duna Televízióban.

Tartsanak velünk virtuális felfedezőtúránkon, amely során Magyarország meseszép tájain kutatunk közösségi élmények, közös értékek és kiemelkedő emberek után!

A korábbi részek itt érhetők el>>>

A műsorral kapcsolatos kommunikáció az NKA támogatásával valósulhatott meg.

Legnépszerűbb

Könyv

Péterfy Gergely: A Dunakanyarban van valami grandiózus

A Partitúra harmadik szériájának következő adása, most szombaton, szeptember 19-én 14.30-tól Visegrádon és környékén kalandozik a Duna tévén. A műsorvezetők, Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós – többek között – a Péterfy-családnál is vendégségben jártak. Péterfy László Kossuth-díjas szobrászművésznél, és lányánál, Péterfy Bori színész-énekesnél. Bori testvére, Péterfy Gergely író azonban a nyári forgatás idején épp külföldön volt, így kimaradt a Partitúrából, de a Fidelio.hu most pótolta a beszélgetést.
Klasszikus

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Zenés színház

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Könyv

Patti Smith Kosztolányit olvas a teája mellé

Az amerikai költő/énekes nem most ismerkedik a magyar irodalommal: korábban egy Krasznahorkai kötettel töltötte az éjszakáját.
Zenés színház

Létkérdés az opera – Interjú Almási-Tóth Andrással

A kortárs amerikai darab, Jake Heggie Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című alkotásának magyarországi bemutatójára szeptemberben kerül sor. A színpadra állítás koncepciójáról Almási-Tóth András rendezőt kérdeztük.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Zenés színház hír

Október közepéig elmaradnak az Opera előadásai

A koronavírus járvány növekvő esetszámaira tekintettel a Magyar Állami Operaház vezetősége úgy döntött, felfüggeszti előadásainak próbáit, ennek eredményeképp pedig a meghirdetett előadások döntő többsége október 17-ig elmarad.
Zenés színház interjú

Létkérdés az opera – Interjú Almási-Tóth Andrással

A kortárs amerikai darab, Jake Heggie Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című alkotásának magyarországi bemutatójára szeptemberben kerül sor. A színpadra állítás koncepciójáról Almási-Tóth András rendezőt kérdeztük.
Zenés színház interjú

István király új arca – Interjú Szinetár Miklóssal

Operaváltozat születik az István, a királyból, a Szörényi–Bródy szerzőpáros nagy sikerű művéből. Bródy János szövege változatlan formában hangzik el, Szörényi Levente rockzenéjét operai verzióban hallhatjuk, Gyöngyösi Levente hangszerelésében. Az izgalmas, műfaji korlátokat átlépő vállalkozás hátteréről a legendás rockopera zeneszerzőjét, Szörényi Leventét és a készülő opera színpadi változatának rendezőjét, Szinetár Miklóst kérdeztük.
Zenés színház ajánló

Rock, lázadás, emlék a múltból - Ricse, Ricse, Beatrice!

A Ricse, Ricse, Beatrice című darab Nagy Feró szemszögéből mutatja be a zenekar történetét, természetesen élőben játszott Beatrice nótákkal és Feróval.