Zenés színház

Begurult az Opera - a Keletibe

2015.05.12. 15:07
Ajánlom
A Magyar Állami Operaház a Keleti pályaudvaron jelentette be májusi híreit egy Taurus típusú, az Opera logójával felmatricázott mozdony előterében május 12-én. A különleges dizájnnal ellátott jármű az Opera-MÁV-együttműködést is szimbolizálja, amelyet a hónapban indult OperaKaland ötödik szériája előtt írtak alá az intézmények képviselői. Az évad kiemelt eseménysorozata, a Májusünnep Faust225 Fesztiválja nemzetközi fellépőgárda és világhírű magyar művészek közreműködésével május 17-én veszi kezdetét.

Faust225 Fesztivál címmel rendezik meg az Opera idei Májusünnep eseménysorozatát, amely a tavalyi Strauss150 Fesztivál után széleskörű nemzetközi sajtófigyelmet élvez: az előadásokat idén többek közt Anglia, Franciaország, Németország és Lengyelország orgánumait képviselve számos szakújságíró látogatja meg, de Kanadából is érkezik tudósító. A tizenöt előadásos Faust225 Fesztivál, Goethe Faustjának első, töredékes formájú megjelenésének 225. évfordulója alkalmából jött létre, és a szezon legkoncentráltabb élményét kívánja nyújtani öt nagyszerű, fausti tematikájú opera és egy különleges operatórium felvonultatásával, a Magyar Állami Operaház vezető művészeivel és kimondottan erre az alkalomra invitált kiváló vendégelőadókkal.

Az eseménysorozat nyitóelőadása, Gounod Faustjának premierje május 17-én igazi szenzációnak ígérkezik. Az operát Michał Znaniecki viszi színre. A lengyel színházrendező 24 évesen debütált a milánói Scalában. 1992 óta közel 200 produkciót hozott létre szerte a világban. Elsősorban zenés rendezőként tartják számon, de a kőszínházi zenés és prózai munkák mellett sok független, új terekkel és távlatokkal kísérletező színházi projektet szervez. Znaniecki nem először találkozik a Faust-történettel: korábban rendezte többek közt Marlowe Doktor Faustusát és modern parafrázisokat is. Gounod operáját most rendezi először. Színrevitelével kapcsolatban kiemelte: olyan dolgokat keres a zenében és a librettóban, ami a mai közönséghez szól. „Margit például nagyon mai, modern nő; egy természetes, ösztönös lény, aki a saját értékrendszere szerint tud csak élni. Nem azért utasítja el eleinte Faust közeledését, mert annyira szűzies és ártatlan, vagy mert nem vonzódik Fausthoz - nagyon is vonzódik hozzá. Zavarja a társadalmi osztálykülönbség, ami közte és a gazdag Faust között feszül... Manapság sokkal kevésbé érzékelhetők a társadalmi rétegek közötti differenciák, én viszont szerettem volna érzékeltetni ezt a kontrasztot, ezért csináltam Margitból takarítónőt" - tette hozzá. A Gounod-operát öt alkalommal láthatja a budapesti Operaház közönsége kiemelkedő szereplőgárda tolmácsolásában. A három főszerepben az ősszel Edita Gruberova oldalán az Erkel Színházban sikert aratott Dario Schmunck, a New York-i Metropolitanből hazatérő Bretz Gábor és Rost Andrea lép színpadra. A Faust bemutatóját Maurizio Benini dirigálja.

A több mint kéthetes, nemzetközi hírű magyar és külföldi művészek közreműködésével megvalósuló sorozat másik premier-előadása Ferruccio Benvenuto Busoni Doktor Faust című előadása. A művet még sosem adták elő Magyarországon, Szabó Máté rendezi, dirigense Vajda Gergely. Az előadás Szegedi Csabával a címszerepben május 22-én és 24-én látható, Mefisto szerepében László Boldizsár lép színpadra. A Faust225 Fesztiválon az Opera további, Faust-tematikájú repertoár-előadásai is színre kerülnek két-két alkalommal: Kovalik Balázs elsöprő sikerű Mefistofele-rendezését Carlo Montanaro vezényli május 28-án és 30-án, 27-én és 29-én Halász Péter vezényletével játsszák Zsótér Sándor idén bemutatott rendezésében A bűvös vadászt, azt megelőzően, 16-án és 20-án ugyancsak egy idei alkotás, az Anger Ferenc által színre vitt Stravinsky-darab, A kéjenc útja lesz műsoron Héja Domonkos zenei irányításával és két külföldi vendégművész, Tuomas Pursio és Eleanor Lyons közreműködésével.

A fesztivált a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának, az Opera együttesének hangversenye zárja: június 1-én Robert Schumann Jelenetek Goethe Faustjából című grandiózus oratorikus műve csendül fel Michael Schønwandt vezényletével, olyan szólistákkal, mint Jochen Kupfer, Letizia Sherrer és Kovács István, valamint a Nemzeti Énekkar és a Magyar Állami Operaház Gyermekkara közreműködésével.

Az Opera Faust225 Fesztiváljának kezdete előtt zárul az ötödik OperaKaland széria az Erkel Színházban. Május 5. és 16. között 14 alkalommal játsszák Mozart Szöktetés a szerájból című operáját, amelyet 24 ezer diák tekint meg a sorozatban. A 2015 tavaszi etapban 150 település 420 intézménye vesz részt, ebből 315 vidéki intézmény 16 ezer tanulója jut el a fővárosba, hogy megtapasztalja élete első operaélményét. Az új kalandozók 24 ezres tömegével az OperaKaland összlátogatószáma meghaladja a 100 ezer főt.

A program változatlanul a kezdetekkor kitűzött célért szerveződik: hogy anyagi körülménytől és lakóhelytől függetlenül minden diákhoz eljussanak az operaházi műfajok. Az OperaKalandban való részvétel lehetősége minden magyar középfokú köznevelési intézmény tanulója számára adott iskolatípustól és fenntartótól függetlenül. Az OperaKaland program eddigi teljes látogatószáma 2013 májusától, négy sorozatban 77 ezer, a bekapcsolódó köznevelési intézmények száma pedig eléri az ötszázat. A négy lezárult sorozathoz összesen 173 település csatlakozott. Az OperaKaland-KultúrKaland programot az Emberi Erőforrások Minisztériumának Kultúráért Felelős Államtitkársága támogatja a Köznevelésért Felelős Államtitkársággal együtt. Az állam az Opera költségvetésén keresztül sorozatonként mintegy 60-70 millió forinttal, a BKK-BKV kedvezményes napijegyekkel, a MÁV-Start és a GYSEV pedig 90%-os menetdíjkedvezménnyel segíti a Magyar Állami Operaház OperaKaland programját.

Május 12-én a Keleti pályaudvar 9-es vágányára gördült be először az a mozdony, amely az Opera logóját viseli, útjain hirdetve a Magyar Állami Operaház programjait. A MÁV - a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hozzájárulásával - továbbra is biztosítja, hogy az OperaKalandban résztvevő diákok az ország minden pontjáról 90%-os engedménnyel utazhassanak, ezzel jelentős mértékben segítve az Opera ifjúság- és közönségnevelő sorozatát. A MÁV és az Opera saját orgánumában kölcsönösen hirdeti a másik nyújtotta lehetőségeket, ezzel is erősíti egymást a két állami fenntartású intézmény.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Jazz/World

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Rab Gyula: „Felüdülést jelent számomra ez a könnyedebb műfaj”

A Junior-díjas Rab Gyula magyarországi karrierjén kívül nemzetközi szinten is sikeres tenorista. Elsősorban operát énekel, de most, a Palotakoncertek vendégfellépőjeként az operett műfajában is belekóstol.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.