Zenés színház

Bernd Steixner: "Nagyon szeretem az énekelt magyar nyelv csengését"

2016.02.25. 13:29
Ajánlom
Március 4-én tartják a Budapesti Operettszínházban Lévay Szilveszter és Michael Kunze nagyszabású musicaljének, a Marie Antoinette-nek a bemutatóját. Nemrég hazánkban járt a zeneszerző egyik állandó munkatársa, Bernd Steixner karmester és zenei vezető, akivel a Lévay-musicalek sikerét próbáltuk megfejteni; beszéltünk a közös munkáról, az átiratokról és arról, milyen dallamosnak találja a magyar nyelvet.

- Miben látja Lévay Szilveszter musicaljeinek a sikerét?

- Szilveszter több nagy slágert írt, számos filmzenét szerzett, azt is pontosan érzi és tudja, milyen az igazán jó színpadi zene. Muzsikájában fellelhetőek a pop és klasszikus zene elemei épp úgy, mint a zenés színházé vagy a filmé. Dallamai mindig szívből jönnek és erősen hatnak az érzelmekre. Ezért is szereti annyira a közönség a musicaljeit. Persze, mint minden jó komponistának, neki is megvannak a jellegzetes kézjegyei, muzsikája senki mással nem összetéveszthető.

Bernd Steixner

Bernd Steixner (Fotó/Forrás: Gela Megrelidze / jegy.hu)

- Hogyan dolgoznak Szilveszterrel? Mennyi beleszólása van abban, hogyan szólalnak meg az előadás dallamai?

- Természetesen valamennyi zenét Szilveszter írja, de nagyon konstruktív az együttműködésünk: meghallgatja a véleményemet, hogy én mit gondolok arról, hogyan hangozna esetleg ez vagy az a zenei motívum vagy hangszerelés jobban és sok esetben el is fogadja azt, ilyenkor változtat is a zenén. Természetesen minden egyes újabb bemutató esetén az adott színház lehetőségeihez és igényeihez igazodva kell átszabni a produkciót, ami kisebb-nagyobb változtatásokat jelent. Lényeges például a színpad nagysága, a zenekar létszáma, milyen hosszúak az átdíszítések. Ezeket az információkat mi gyűjtjük be számára, és ennek alapján ő gyúrja át a zenét.

- Mi történt a ma esti próbán?

- Marie Antoinette és Fersen duettjeit próbáltuk, beszéltünk a frazírozásokról, a zenei ívekről, kisebb ritmikai igazításokat is át kellett vennünk a nyelv miatt, hiszen minden fordításnál a zenét is igazítani kell az adott nyelven írt szöveghez. Ezekkel az apró finomságokkal foglalkoztunk.

Milyen lesz a Marie Antoinette?

Ide kattintva megnézheti a rendezővel, Kerényi Miklós Gábor készült videóinterjúnkat! 

- Milyennek találja az itteni zenekart és a szólistákat?

- Dolgoztam már Budapesten más produkcióval, más színházban és több ízben jártam az Operettszínházban is, de ténylegesen először veszek részt az itteni munkafolyamatban. Borzasztóan boldog vagyok, hogy itt nagy zenekar van, jó zenészekkel, ahogy egyébként ennek egy musical esetében mindig is lennie kellene. Sajnos egyre inkább az a tendencia, hogy spórolnak a zenekaron, ezáltal redukálódnak és gyakran elvesznek azok az érzelmi dolgok, amiket a zenének kellene közvetítenie. Ez nem jó irány. De szerencsére az Operettszínházban ez nem így van. Fantasztikusak az énekesek, ami szintén nagy öröm és nem mellékesen nagyon szeretem az énekelt magyar nyelv csengését, nagyon dallamosnak találom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

SZFE: Gothár Péter ügyét ürügyként használják fel az egyetem lejáratására

Közleményben tiltakoznak a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai az egyetem lejáratása, ellehetetlenítése, a színházvezetői kinevezések befolyásolása és a független színházi szféra sarokba szorítása ellen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Először van női zeneigazgatója a San Franciscó-i Operának

Kim Eun Sun dél-koreai karmestert nevezték ki a San Franciscó-i Opera zeneigazgatójának. Az operaház történetében először tölti be nő ezt a posztot az intézményben.
Zenés színház musical

Látványos musical született Nikola Tesláról

Februárban mutatják be a RaM Colosseumban a Nikola Tesla – Végtelen energia című új musicalt. A kétfelvonásos, rendkívül látványos zenés darab segít felfedezni és új oldaláról megismerni a közismert név – Nikola Tesla – mögött rejtőző zsenit, életének rejtélyeit.
Zenés színház opera

Minden, amit az Operaház új évadáról tudni akar

19 premier, köztük két ős- és három magyarországi bemutató is szerepel a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja elnevezésű tematikus évadában.
Zenés színház gyász

100 éves korában meghalt a bariton, aki öt koncentrációs tábort élt túl

Énekelt Callasszal, Pavarottival, de a lágerekben is a zene tartotta benne a lelket. Eno Mucchiutti 100 éves volt.
Zenés színház hír

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.