Zenés színház

Bernd Steixner: "Nagyon szeretem az énekelt magyar nyelv csengését"

2016.02.25. 13:29
Ajánlom
Március 4-én tartják a Budapesti Operettszínházban Lévay Szilveszter és Michael Kunze nagyszabású musicaljének, a Marie Antoinette-nek a bemutatóját. Nemrég hazánkban járt a zeneszerző egyik állandó munkatársa, Bernd Steixner karmester és zenei vezető, akivel a Lévay-musicalek sikerét próbáltuk megfejteni; beszéltünk a közös munkáról, az átiratokról és arról, milyen dallamosnak találja a magyar nyelvet.

- Miben látja Lévay Szilveszter musicaljeinek a sikerét?

- Szilveszter több nagy slágert írt, számos filmzenét szerzett, azt is pontosan érzi és tudja, milyen az igazán jó színpadi zene. Muzsikájában fellelhetőek a pop és klasszikus zene elemei épp úgy, mint a zenés színházé vagy a filmé. Dallamai mindig szívből jönnek és erősen hatnak az érzelmekre. Ezért is szereti annyira a közönség a musicaljeit. Persze, mint minden jó komponistának, neki is megvannak a jellegzetes kézjegyei, muzsikája senki mással nem összetéveszthető.

Bernd Steixner

Bernd Steixner (Fotó/Forrás: Gela Megrelidze / jegy.hu)

- Hogyan dolgoznak Szilveszterrel? Mennyi beleszólása van abban, hogyan szólalnak meg az előadás dallamai?

- Természetesen valamennyi zenét Szilveszter írja, de nagyon konstruktív az együttműködésünk: meghallgatja a véleményemet, hogy én mit gondolok arról, hogyan hangozna esetleg ez vagy az a zenei motívum vagy hangszerelés jobban és sok esetben el is fogadja azt, ilyenkor változtat is a zenén. Természetesen minden egyes újabb bemutató esetén az adott színház lehetőségeihez és igényeihez igazodva kell átszabni a produkciót, ami kisebb-nagyobb változtatásokat jelent. Lényeges például a színpad nagysága, a zenekar létszáma, milyen hosszúak az átdíszítések. Ezeket az információkat mi gyűjtjük be számára, és ennek alapján ő gyúrja át a zenét.

- Mi történt a ma esti próbán?

- Marie Antoinette és Fersen duettjeit próbáltuk, beszéltünk a frazírozásokról, a zenei ívekről, kisebb ritmikai igazításokat is át kellett vennünk a nyelv miatt, hiszen minden fordításnál a zenét is igazítani kell az adott nyelven írt szöveghez. Ezekkel az apró finomságokkal foglalkoztunk.

Milyen lesz a Marie Antoinette?

Ide kattintva megnézheti a rendezővel, Kerényi Miklós Gábor készült videóinterjúnkat! 

- Milyennek találja az itteni zenekart és a szólistákat?

- Dolgoztam már Budapesten más produkcióval, más színházban és több ízben jártam az Operettszínházban is, de ténylegesen először veszek részt az itteni munkafolyamatban. Borzasztóan boldog vagyok, hogy itt nagy zenekar van, jó zenészekkel, ahogy egyébként ennek egy musical esetében mindig is lennie kellene. Sajnos egyre inkább az a tendencia, hogy spórolnak a zenekaron, ezáltal redukálódnak és gyakran elvesznek azok az érzelmi dolgok, amiket a zenének kellene közvetítenie. Ez nem jó irány. De szerencsére az Operettszínházban ez nem így van. Fantasztikusak az énekesek, ami szintén nagy öröm és nem mellékesen nagyon szeretem az énekelt magyar nyelv csengését, nagyon dallamosnak találom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Zenés színház veszprémfest

José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”

José Cura az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tér vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendez Prágában.
Zenés színház csillagóra

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház Swingoperett

Swingoperett – Egy este az operett sztárjaival a Benczúr Palota platánfái között

A Benczúr Kerti Esték részeként június 27-re meghirdetett, különleges előadáson fellép Felföldi Anikó, Fischl Mónika, Simon Panna, Bálint Ádám és Homonnay Zsolt, a zenei aláfestést Bársony Bálint és zenekara szolgáltatja.