Zenés színház

Bevált és új receptek szerint

2010.03.28. 00:00
Ajánlom
Náray Erika számára nem újdonság Sylvester Lévay és Michael Kunze világa, hiszen annak idején a Mozart!-tal tért vissza az Operettszínházba. A szerzőpáros új bemutatójában övé a darab egyetlen vicces szerepe.

- Ha egyetlen szóval kellene jellemezned a Rebeccát, mi lenne az?

- Izgalmas. Mindenféle értelemben. És számomra bármi, ami a Lévay-Kunze pároshoz kapcsolódik, az szívügy.

- Miben mások ők a többiekhez képest?

Európaiak, és ez nagyon hallatszik a zenén, érezhető a librettókon. Nem a revümusicalt képviselik és nem is a rockos vonalat. Bár Lévay Hollywoodban is sikereket aratott, de az első taktus után felismerhető minden munkáján az európaiság. Pontosan ezért tudunk mi ezekben a darabokban jók lenni, mert más típusú hozzáállást igényel éneklésben és színjátszásban. Lévaynak ráadásul van egy fantasztikus képessége: tökéletesen tisztában van azzal, hogyan kell torokra írni egy dalt. Ha ránézel a kottára, és megállapítod, mi a szerepben legmagasabb hang, az még soha semmit nem mond, mert a lage számít. Ő pontosan tudja, hogy melyik hangfajnak hova kell írni ahhoz, hogy forszírozd a hangokat, ami megvan, tehát munkát ad, és keményen meg kell a sikerért dolgozni, eközben azonban beoszthatod az erődet. A nézőnek pedig az a benyomása, hogy micsoda dalt hall! Ami ezen felül még különösen szimpatikus bennük, az az, hogy míg a Mozart!-ban három, itt négy nagyon jó, jelentős női szerep van. És ez oly ritka egy szerzőnél. Biztos vagyok benne, hogy a Rebecca szerves folytatása a Mozart!-tal indult operettszínházi sikerszériának, amit gyakorlatilag ugyanezzel a csapattal játszottunk: Janza Katával, Polyák Lillával, Szinetár Dórával, Bereczki Zoltánnak, Mészáros Árpád Zsolttal, Szabó P. Szilveszterrel. Az, hogy ismerjük egymás rezdüléseit, másféle energiákat tud felszabadítani.

- Szerelmi történet vagy thriller a Rebecca?

- Mindkettő. Amitől a szerelmi történet izgalmas lenni, az a thriller vonala. Amikor először olvastam a regényt, huszonvalahány évvel ezelőtt, akkor emlékszem, hogy ez életem első bestsellere, ha úgy tetszik ponyvája volt. Minek olvasson az ember ponyvát, ha olvashat Anna Kareninát vagy Mester és Margaritát - gondoltam én, de valamiért ez a könyv ott volt a polcon. Egy este leemeltem onnan, és reggelig olvastam. Nem a szerelmi történet, hanem a krimi miatt. Azért az izgalomért, hogy megfejtsem, ki miért viselkedik úgy, ahogy, rájöjjek arra, kit milyen szálak mozgatnak, mi történt a múltban, és ki mozgatja a szálakat valójában... Az ember olvassa a regényt vagy nézi Hitchcock filmjét, és azonnal beszippantja, mert jó az alapanyag. És ez a színházi változatra is igaz.

- A rendező, Béres Attila és a te elképzelésed mennyire találkoztak Mrs Van Hoppert illetően?

- Ez egy speciális szerep, az egyetlen vicces karakter az előadásban. Megegyeztünk abban, hogy ez egy valódi, hús-vér nő, nem paródia, hanem egyszerűen sok. Furcsák a gesztusai, kilóg az arisztokraták világából, de a vagyona miatt mégis közéjük tartozhat. Mindenről és mindenkiről azt gondolja, hogy pénzzel megvásárolható. Egyszerre vicces és groteszk figura. Olyan, akit ha meglátsz, nem hiszel a szemednek, hogy ilyen létezik. Nincsenek skrupulusai, de nem rosszindulatú, csak épp magával van elfoglalva. Láttatni akarja, hogy van pénze, és ezért öltözékében is eléggé kirívó: elegáns, drága ruhákat hord, az ízlés azonban mégis hiányzik. Kizárólag társaságban és közönség előtt létezik, ezért tartja maga mellett az Ént is, hogy legalább ő ott legyen, ha szerepelni akar.

- A próbák alatt mennyire mehettél el a karakter legszélső határáig?

- Azért volt nehéz magamban megtalálni ezt a karaktert, mert adná magát, hogy elkezdjek bohóckodni. Elmentem a végletekig, de csak azért, hogy lássam, mi az, amit még elbír a szerep, és mi az, amit le kell nyesni, és hogy megtaláljam a figurán belül az ellenpontokat, amitől hitelessé és hihetővé válik. Itt az Operettszínházban voltam bárónő, dajka, orosz és amerikai prostituált, Erzsébet anyja, vénkisasszony, Teamama, ez viszont egy igazi "jó csaj". Nagyon szeretem a Szép nyári nap kortalan Rózsikáját, azt, hogy a Lili bárónőben még öregítenek is, de Mrs Van Hopperként lehetek nagyon szép és extrán nőies. Élvezem például, hogy elképesztően dekoratív ruháim vannak. Ami pedig külön nagy öröm, hogy régen volt olyan bemutatóm, amiben "nagy dalt" énekelhettem.

- A jazz még mindig pihen?

- Nem! Április-májusban jelenik meg a lemez, ami teljes egészében saját anyagot tartalmaz, és három év munkája van benne. Úgyhogy a színház mellett újra beindul a koncertezés is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Fidelio Tours

A csodálatos Esztergom

Ismerje meg a Dunakanyar egyik gyöngyszemét, Esztergomot.
Fidelio Tours

Babits Mihály fecskefészke Esztergomban

Ma este, a Partitúra kulturális kalandtúra ismétlésében bejárhatjuk Esztergomot, virtuálisan megnézhetjük a Babits-ház híres autogramfalát is. 19 órakor kapcsoljanak a Fidelióra, a Facebook-oldalunkon is elérhető lesz a Partitúra, amelynek két műsorvezetője: Miklósa Erika és Batta András. Itt pedig most elmeséljük a Babits-nyaraló rövid történetét.
Zenés színház

Online, ingyenesen követhető az idei Wagner-napok

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából.
Könyv

13 millió forintért kelt el a szemétben talált Harry Potter-kötet

A szemfüles megtaláló egy iskolai könyvtár selejtezéséről mentett meg három első kiadású kötetet, köztük egy keménytáblásat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Online, ingyenesen követhető az idei Wagner-napok

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából.
Zenés színház hír

Augusztus 20-án mutatja be a Bánk bánt a Coopera

Vidnyánszky Attila rendezésének díszbemutatóját a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartják.
Zenés színház hír

Elhunyt Gabriel Bacquier francia operaénekes

A 20. század egyik vezető baritonja 96 évesen halt meg szerdán otthonában, a normandiai Lestre-ben.
Zenés színház hír

Elmarad a miskolci operafesztivál

A koronavírus-járvány miatt idén nem tartják meg a Bartók Plusz Operafesztivált.
Zenés színház gyász

101 éves korában elhunyt Jurenák Ida, az Operaház legidősebb tagja

Az énekkar egykori szólamvezetője élete utolsó éveit az Ódry Árpád Művészotthonban töltötte, haláláról a Magyar Állami Operaház adott hírt.