Zenés színház

Böhm György: "Zenés dráma vagy valami ilyesmi"

2011.11.21. 08:00
Ajánlom
Januárban nagy sikerrel mutatta be a Művészetek Palotája Michael John LaChiusa zenés művét, a Bernarda Albát. A Lorca műve alapján készült darab a nagy érdeklődésre való tekintettel újra megszólal a Fesztivál Színházban december elején, két előadáson. A rendezővel, Böhm Györggyel beszélgettünk róla.

- Honnan érkezett a Bernarda Alba háza zenés változatának híre?

- Egy londoni utamon betértem a híres Dress Circle CD-üzletbe, ott találtam a lemezt. A borítót nézegetve leesett a tantusz, hogy a szerző ugyanaz a Michael John LaChiusa, akinek egy másik zenés művét rendeztem már korábban az Operett Raktárszínházában.

- Ez volt a Hello Again. Az hogy került az Operett műsorára?

- A cím és a szerző neve akkor még nem mondott sokat, inkább az keltette fel az érdeklődésemet, hogy Schnitzler Körtánca a darab irodalmi alapja. Meghallgattam, beleszerettem. Egy-két évvel később jött a lehetőség, hogy megrendezzem a színházban. Mire tehát a Bernardához értünk, LaChiusa már kedvelt szerzőm volt.

Bernarda Alba - Csákányi Eszter

Bernarda Alba - Csákányi Eszter

- Pedig Magyarországon nem tartozik az olyan közismert musicalszerzők közé, mint Andrew Lloyd Webber vagy Claude-Michel Schönberg.

- Ő egy új zenés színházi iskola képviselője. Inkább Stephen Sondheim követője olyan kortársaival együtt, mint Jason Robert Brown, a Volt öt évünk szerzője, vagy Andrew Lippa, aki legutóbb az Addams Family zenés változatát írta meg.

- Visszatérve LaChiusára, mi tetszett meg a műveiben?

- Leginkább az, hogy vérbeli zenés színház, amit komponál. Nem „megzenésíti” Scnitzlert vagy Lorcát, hanem új darabot alkot a műveik alapján. Nem is lehet "járókelőkkel” eljátszatni. Nagy gonddal kell kiválasztani a szereplőket, mert a jelentős hangi elvárások mellett színészileg is komoly feladatot jelentő szerepeket ír.

- Angolszász nyelvterületen könnyebben találni ilyen szereplőket, nem?

- Itthon is sokan vannak, csak sokfelé kell keresni. Ezért is állt össze ennyi társulatból a Bernarda csapata. Csákányi Eszter és Egri Márta szabadúszó, Hámori Ildikó, Auksz Éva és Ruttkay Laura a Magyar Színház művésze, Radnay Csilla a Nemzeti tagja, Uhrik Dóra a pécsi Nemzetié, Náray Erika és Lukács Anita az Operettben játszik, és innen „kölcsönözzük” Szinetár Dórát is, aki új beálló – a téli bemutatón Martirio szerepét még Takács Nóra Diána, az Örkény Színház színésznője játszotta. Mégis, igazi társulat állt össze ebből a sokféle iskolán nevelkedett csapatból.

Bernarda Alba - Auksz Éva, Ruttkay Laura, Náray Erika, Egri Márta

Bernarda Alba - Auksz Éva, Ruttkay Laura, Náray Erika, Egri Márta

- Manapság a musicaleket gyakran szinte változatlan másolatokként szeretik játszatni a jogtulajdonosok. Itt mennyit változott a mű a szereposztás hatására?

- Először is le kell szögeznem: nem mondhatjuk, hogy ez egy musical. Engem inkább kortárs operára emlékeztet. De az egyik műfaj ezt a közönségréteget, a másik azt ijeszti meg. Mondjuk azt, hogy zenés dráma vagy valami ilyesmi. Nem írtunk át benne semmit, az egyéniségek mégis alapvetően átformálták az anyagot. Amikor hetekkel a bemutató után újra meghallgattam az amerikai CD-t, hallottam, mennyivel drámaiabban adták elő a magyar színésznők a dalokat. Nagy öröm volt, hogy a budapesti közönség milyen lelkesedéssel fogadta az előadást. Mire azonban elterjedt a híre, már nem játszottuk. A szereplők mindig kérdezgettek, lesz-e még előadás, mert annyian érdeklődtek tőlük, mikor nézhetik meg. Most itt az alkalom.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Ki merne ma Gobbi Hilda szemébe nézni?” – a Nemzet Színészei is megszólaltak Gobbi Hilda végakarata kapcsán

A Nemzet Színésze címmel kitüntetett tizenkét művész írta alá azt a közleményt, amely számon kéri az illetékeseket, amiért a hazai színházi világért oly sokat tevő színművész végakaratát nem telesítették maradéktalanul.
Színház

Kálid Artúr: „Az én apám nem volt az életem része”

A Rózsavölgyi Szalon február 13-án mutatja be Kálid Artúr és Jeney Luca főszereplésével Hárs Anna Mákfagyi című darabját. A Hollósi Frigyes- és Gedeon József Amfiteátrum-díjas színművész a Fideliónak az új szerepéhez való kapcsolódása mellett szabadúszásról, szinkronokról, anyaszínházakról, rádiós műsorvezetésről is beszélt.
Vizuál

„Hihetetlen erő van a fiatal filmesekben” – díjnyertes rendezők a Magyar Filmszemle visszatéréséről

Tizenhárom év szünet után idén ismét visszatér a Magyar Filmszemle. A Fidelio magyar filmrendezőket kérdezett meg arról, miért örömteli, hogy ismét megrendezik a fesztivált. Fekete Ibolya, Hajdu Szabolcs, Kocsis Ágnes, Pálfi György, Sándor Pál, Szász János és Tarr Béla is megosztotta velünk gondolatait.
Színház

Zalán János cáfolja, hogy felnőttszínházzá alakítaná a Kolibrit

„Több cikkben és a petícióban is az jelent meg, hogy felnőtt színházzá alakítanám a Kolibrit. Ez szándékosan elferdített valótlan állítás. Szeretnék megnyugtatni mindenkit, hogy ez nem igaz” – írta a Kolibri Színház újonnan kinevezett igazgatója. Nyílt levelét teljes terjedelmében közöljük.
Színház

Ellinger Edina: „Ahol ennyi kreatív ember van, ott érdemes dolgozni”

Nemrég derült ki, hogy újabb öt évig Ellinger Edina vezetheti a Budapest Bábszínházat. Az igazgatót friss pályázatáról, a pozícióval járó nehézségekről, a tanításról, mértéktartásról és önvizsgálatról, valamint az új kihívásokról kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.
Zenés színház ajánló

Egy disztópikus Skóciába utazhatunk Verdi Macbethjének operaházi előadásán

A New York-i Metropolitan sztárja, George Gagnidze és Kálmándy Mihály címszereplésével, Boross Csilla és Rálik Szilvia női főszereplésével mutatja be Verdi Macbethjét február 22-én a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház ajánló

Újra az Operaházban látható Anna Netrebko és Yusif Eyvazov

A Bohémélet, a Manon Lescaut, a Pillangókisasszony, a Tosca és a Turandot közkedvelt részletei is elhangoznak Anna Netrebko és Yusif Eyvazov áriaestjén március 23-án az Operaházban.
Zenés színház ajánló

Közeleg A cirkuszhercegnő bemutatója az Operettszínházban

Hármas szereposztásban, február 21-én, 22-én és 23-án láthatja először a közönség Kálmán Imre nagyoperettjét Homonnay Zsolt rendezésében, amely látványos vizuális világot és érzékeny lélektani megközelítést ígér.
Zenés színház kritika

A befejezhetetlen létkomédia – Berlinben is bemutatták Kurtág György operáját

Alig néhány hónappal a bécsi bemutató után a Berlini Állami Opera is műsorra tűzte A játszma végét, Ezúttal Johannes Erath rendező megmutatta az értelmetlenség mögött fellelhető összefüggésrendszert.