Zenés színház

Boksz a balettért

2016.07.18. 08:31
Ajánlom
Több menetben, de végül győzelem született, és meglett a Billy Elliot – a Musical című darab címszereplője. Lássuk a visszajátszásban az izgalmas mérkőzés legfontosabb pillanatait!

2015 februárjában terjedt el a hír, miszerint a Magyar Állami Operaház gyerekszereplőt keres, mégpedig egy igen komoly feladatra. Megkezdődött a „nyomozás” egy olyan tíz év körüli kisfiú után, aki egyszerre bír jó fizikai adottságokkal, állóképességgel, kiváló ritmusérzékkel, valamint a tánchoz szükséges egyéb készségekkel. Nem mutál, tisztán énekel, és táncos gyakorlata van például szteppben vagy klasszikus balettben, sőt nem volt hátrány némi, bármilyen akrobatikus mozgásban megszerzett tapasztalat sem. Felmerülhet a kérdés, hogy Magyarországon van-e ilyen multiképességekkel rendelkező csodagyerek, aki egy egész estés show-t el tud vinni a hátán. Solymosi Tamás balettigazgató már az elején optimista volt: igen van.

Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztató

Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztató (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Magyar Állami Operaház)

Pedig a kezdet nem volt könnyű. Az első menetre tavaly március elején került sor, amikor négy napon, csaknem negyven órán át zajlott a szemle több mint száz fiatal részvételével, tánc, ének és színészmesterség tárgyban. Első alkalommal klasszikus balettből vizsgáztak a gyerekek, köztük rúd- és középgyakorlatból, ugrásokból, majd a street dance, sztepp, modern tánc, akrobatika és improvizáció terén szerzett tudásukról kellett bizonyságot tenniük. A második szemlén skálák és ritmusgyakorlatok, a kötelező Billy-dalok (Légy önmagad!, Szállok szabadon) és monológ, valamit egy bármilyen műfajú, a jelentkező által ismert dal volt terítéken. A rendező, Szirtes Tamás vezette szakmai zsűri (amelynek tagjai: Solymosi Tamás balettigazgató, Soós Emese művészeti főtitkár, Köteles Géza és Silló István karmesterek, Toldy Mária és Tihanyi Ákos koreográfusok, Molnár Ferenc koreográfusasszisztens, Vaszilenko Eugénia, Szirtes Tamás asszisztense, Fehér Zsuzsanna beszédtechnika tanár) azonban ekkor még nem találta meg a megfelelő jelöltet.

Szirtes Tamás a Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztatóján

Szirtes Tamás a Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Magyar Állami Operaház)

Ahogy arra Szirtes Tamás az Opera magazin korábbi számában rámutatott, „nem elég, ha a főszereplő helyes és kedves, de az elfogadhatónál sokkal jobban kell tudnia énekelni, táncolni, és a prózában sem veszhet el”. Az itthonról és határainkon túlról érkező jelentkezőkből ekkor tizenhárman jutottak tovább, ami azért nem volt megnyugtató eredmény, mert a hármas szereposztásra és a pótszereplőkre is megfelelő embereket kellett találni. Ráadásul a gyerekek ebben a korban viszonylag rövid idő alatt sokat változhatnak hangi és fizikai adottságaikat tekintve is, így a döntésnél a zsűrinek ezt a folyamatot is figyelembe kellett vennie.

A célzottabb keresés eredményeképpen a második menet tavaly májusban következett, mely meghallgatásokra már a szakmai kollégiumok javaslatára, továbbá táncművészeti iskolákból és vidéki nagyvárosokból is szép számmal, körülbelül ötvenen érkeztek. A korhatárt nem mindenki vette komolyan: volt olyan delikvens, aki csekélyke hét évével, ám hétmérföldes tehetségével valósággal elbűvölte a hallgatóságot.

A stáb tagjai ezután sem dőlhettek hátra, és nyaralásra mindössze három hetet kapott a kiválasztott, húsz-huszonöt fős gyereksereg is, hogy aztán intenzív tréningen vegyenek részt. Ekkortól kaptak főszerepet a produkcióért dolgozó felkészítő tanárok: Toldy Mária és Kovács Brigitta (ének), Warnus Zsuzsanna (korrepetitor), Fehérné Kovács Zsuzsanna (beszédtechnika), Jantyik Csaba (színészmesterség). A Madách Musical Táncművészeti Iskola és Szakközépiskola oktatói Sárközi Gyula irányításával különösen sokat tesznek a sikerért: május óta a hét minden napján moderntánc-, klasszikusbalett-, sztepp- és musicalórákkal segítik a szereplők felkészítését.

A főszereplők: bal hátul Kamarás Zalán,előtte bal elöl Lukács Olivér,mellette hátul Vizlendvai Áron, előtte Tóth Bercel, jobb szélen Kökény-Hámori Kamill

A főszereplők: bal hátul Kamarás Zalán,előtte bal elöl Lukács Olivér,mellette hátul Vizlendvai Áron, előtte Tóth Bercel, jobb szélen Kökény-Hámori Kamill (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia)

De a castingok sora ezzel még mindig nem ért véget, további négy menet következett az előadásért folytatott mérkőzésen. Külön válogatót rendeztek a kilenc-tizenkét éves lányoknak, akik a Madách Musical Táncművészeti Iskola és Szakközépiskolából érkeztek. Háromnapos meghallgatáson vettek részt a felnőtt szereposztás – az ország legismertebb művészeinek meghívás alapján felkért – jelöltjei, és idén januárban mintegy száz jelentkező közül választották ki a felnőtt táncosokat, majd a zenekar és az énekkar tagjait szemlézték. Az ok igen egyszerű: a rendező szerint „a szereposztás a legfontosabb, ekkor dől el a darab sorsa”.

Még több izgalmas részlet a készülő darabról ebben a cikkben!

A sors, amit a történet szerint Billy Elliot úgy változtat meg, hogy bányászcsaládja nehéz életérzését és a bokszedzéseket balettórákra cseréli fel. Nem titkolt célja az Opera vezetésének egy hasonló cél elérése: a fiatalokat szeretné a tánc és a színpad varázsa felé terelni, segítendő az utánpótlás-nevelést azért, hogy tíz-húsz év múlva is kiváló magyar balettművészek alkothassák többek között a Magyar Nemzeti Balett társulatát. Ehhez pedig nem is lehetne jobb kedvcsinálót találni ennél a musicalnél, ami egy 2000-ben napvilágot látott és több Oscar-jelölést is szerzett film alapján készült.

A darab ötlete a filmpremier utáni fogadáson született meg az alkotók, a szövegíró Lee Hall és a zeneszerző Sir Elton John fejében. A többszörös Grammy-díjas zeneszerző egész élete egyik legnagyobb jutalmának tekinti e darabot. Korábban így fogalmazott: „A tehetséges, fiatal előadók, akik a Billy Elliot család tagjává váltak, már kezdetektől fogva megleptek a teljesítményükkel. Akárhányszor csak újranézem a show-t, mindig megindít Billy szívbemarkoló története és az az eltökélt szándék, amellyel valóra váltja álmait. El vagyok ragadtatva, hogy a világban mindenhol új nézők kapnak lehetőséget, hogy felfedezzék ezt a rendkívüli művet.”

A musical a bemutatása óta töretlen népszerűségnek örvend: áprilisban volt tizenegy éve, hogy a londoni West Enden fut, ahol számos díjjal (köztük négy Olivier Awarddal) jutalmazott, mintegy 4600 előadását több mint ötmillióan látták. A New York-i Broadway-n játszott széria harmincöt színházi, köztük tíz Tony-díjjal büszkélkedhet, de a Kanadában, Ausztráliában, Dél-Koreában, Brazíliában és Hollandiában futó produkciók is hasonlóan sikeresek, 2017-ben pedig Tokióban lesz látható az első japán nyelvű verzió. Ehhez az illusztris sorhoz csatlakozik most Budapest és az Operaház, ahol július végétől lesz műsoron a darab. Indokolt tehát az igényes és körültekintő válogatás, hogy nálunk is hasonló szépséggel és minőségben elevenedjen meg a kis Billy felemelő története.

McCallister John, Hrebenár András, Pál Dániel, Kamarás Zalán, Lukács Olivér, Tóth Bercel, Vizlendvai Áron, Kökény-Hámori Kamill, Gáspár Sámuel, Borka Dávid

McCallister John, Hrebenár András, Pál Dániel, Kamarás Zalán, Lukács Olivér, Tóth Bercel, Vizlendvai Áron, Kökény-Hámori Kamill, Gáspár Sámuel, Borka Dávid (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Színház

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.