Zenés színház

Borbélyok versenye

2008.02.22. 00:00
Ajánlom
Tegnap óta játsszák a magyar mozik a Sweeney Todd - A Fleet Street démoni borbélya című filmet a főbb szerepekben Johnny Depp-pel, Helena Bonham Carterrel, Alan Rickmannel, Sacha Baron Cohennel. Hogy a két Golden Globe után BAFTA- és Oscar-díjat is kap-e Tim Burton mozija, majd kiderül. A musical színpadi változatát itthon két színház mutatta be. Az egyik előadás alig egy hét alatt megbukott, a másik a Színházi Találkozó- és kritikusdíjak ellenére nem tette közönségdarabbá.

Stephen Sondheim

1992-ben az Erkel Színházban az Operaház és a Rock Színház koprodukciójaként Kalmár Péter állította színpadra a művet Nyakfelmetsző címmel. 21 előadást terveztek, öt lett belőle. Volt, akik az Opera szervezését okolták, akik langyos lábvízben kuporognak és tiltakoznak minden ellen, ami új, nem szokványos, a kritika viszont így írt: Gátlástalan amatörizmus vette birtokába az Erkel színpadát, hogy szaporítsa azon előadások számát, amikben önjelölt rendezők tehetetlenül elmerülnek a lebirkózhatatlan gyakorlati feladatok tengerében, és ahol a direkció megengedi az úszni nem tudót belefúlni a hullámokba anélkül, hogy mentőövet dobna neki. A címszerepet Miller Lajos („technikai mankók nélkül is énekesi teljesítményt nyújt”), valamint Koós János alakították (őt inkább kis színes interjúkban kérdezték az új feladatról). Mrs Lovettet Lehoczky Zsuzsa játszotta, akinek szellemes derűjéről, kihívó érzékiségéről és belső erejéről elragadtatással szóltak.

Egy évvel az Európai Színházi Unió Fesztiválja keretében a londoni Nemzeti Színház félelmetesen jó előadásban játszotta Budapesten a musicalt, majd az 1999/2000-es évadban Kaposváron is műsorra tűzték az Eörsi István által frissen lefordított Sweeney Toddot. (Ez volt a Csiky Gergely Színházban egyébként a harmadik színpadra állított Sondheim-mű.) Olyan előadás született, amely alkalmas lehet ara, hogy a szerző egyik legismertebb és legjellemzőbb művét megszerettesse a közönséggel. ( …) Tisztelettel ajánlanám a produkciót a szüntelenül közönségigényekről szavalók szíves figyemébe – írta az egyik színikritikus, míg a másik Spindler Béla (Sweeney Todd), Molnár Piroska (Mrs. Lovett), Bezerédi Zoltán (Turpin bíró) és Kőrösi András (Pirelli), dicsérete után azzal zárta recenzióját, hogy akkora odaadással, csillagot az égboltról lerúgó nekigyürkőzéssel és elegáns szaktudással játszik a társulat, hogy a borzalmakat halmozó darabban is gyöngéd szeretet ébresztenek maguk iránt.


Ascher Tamás

Eközben egy néző a helyi lapban így panaszkodott: „Milyen művészeti értéket képvisel az a színdarab, amely bölcs mondanivalóságának (miszerint a bosszú nem vezet sehová, csak elembertelenít) eszközéül olyan történetet kerekít, melyben a véres kezű borbély sorra öli áldozatait, s tetemüket – szállásadónőjével – húspogácsának tálalják fel a bosszú, az üzlet és az egyszerűség kedvéért?" Pedig a rendező, Ascher Tamás nem vitte el a végletek felé a darabot. A rideg, nyálkás grafitszürke vaslépcsőkből, platókból és sínekből álló díszletben sem horrort, sem melodrámát nem rendezett, legföljebb finoman ironizált a horrorisztikus jeleneteken, és azt a mértéktelen, agresszívvá tevő nyomort mutatta meg, ahol szinte álomszerű vadságú bűnök környékezik az ártatlanokat.

A zenekritikus dicsérve az áttekinthető, gazdag és világos előadást megint mást kért számon: semmi baj nincs azon túl, hogy zenélnek és énekelnek benne, s a színészek zenei képzetlensége miatt Sondheim muzsikájának mondanivalója, azaz a zenében rejlő poénok nem ülhetnek.

Azt, pedig hogy Tim Burton színészei mit tudnak érzékeltetni a Shakespeare Athéni Timonjától A sevillai borbélyig, a Szerelmi bájitaltól a 20. század történelmi horrorjáig terjedő művelődéstörténeti allúziókból, a mozikban kiderül.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.
Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

89 évesen elhunyt Szabó Rózsa operaénekes

Lukács Ervin Kossuth-díjas karmester özvegye, Szabó Rózsa magánénekes halálhírét a Magyar Állami Operaház közölte.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szalay Miklós, az Operaház egykori karigazgatója

Szalay Miklóst néhány nappal 86. születésnapja előtt érte a halál – tudatta az Operaház.
Zenés színház hír

Pályakezdő operaénekeseknek hirdet bel canto mesterkurzust és énekversenyt a Coopera

Molnár Levente Liszt-díjas bariton ötlete nyomán Musicum Laude címmel bel canto mesterkurzust hirdet a Coopera. A nyári képzést egy énekversennyel egybekötött gála zárja majd szeptemberben.
Zenés színház ajánló

Ajándék előadásokkal kedveskedik nézőinek a Madách Színház

Ismét műsorra tűzi népszerű online előadásait a Madách Színház, a zenés beszélgetéseket bárki ingyenesen megtekintheti. A SzínpadON produkciói szerda esténként láthatóak, az alkotók így szeretnének egy kis színházat visszacsempészni az emberek életébe.
Zenés színház magazin

A muzsika hangja szigorú valósága

Talán nem meglepő, hogy számos musicalhez hasonlóan a Broadway színpadáról vászonra álmodott, öt Oscar-díjjal jutalmazott és minden idők ötödik legjövedelmezőbb filmjeként számon tartott A muzsika hangját is valós események ihlették, arról viszont már kevés szó esik, hogy a szereplők olyannyira az életből csöppentek a képernyőre, illetve a színpadra, hogy a szerzők még a neveket sem változtatták meg.