Zenés színház

Boribontól a Kit Kat Clubig

2015.04.07. 08:01
Ajánlom
Mórocz Adrienn és Bercsényi Péter, a Budapest Bábszínház két fiatal művésze arról mesélt, milyen tévhitek övezik még ma is a bábszínházat, illetve a hamarosan Alföldi Róbert rendezésében színpadra kerülő Kabaréról is elárultak néhány izgalmas részletet.

- Bementek egy idegen társaságba, és megkérdezik tőletek, hogy mivel foglalkoztok. Mi az első reakció a válaszra?

- Bercsényi Péter: A bábszínházról a legtöbb embernek még ma is a kesztyűsbáb ugrik be. Számtalan olyan történet van, hogy megkérdezték tőlem, min dolgozom, mire mondtam, hogy épp egy Csehovot vagy Molière-t próbálok. Nem értették, ezt hogyan lehet bábokkal. Bár az utóbbi években egyre több színház iránt érdeklődő ember ismerte fel, hogy a bábszínház nem kizárólag azt jelenti, hogy a paraván mögött bujkálva játszunk, még most is sokszor értetlenség övezi a műfajt. Azt szoktam mondani, hogy a bábozást inkább mutatni kell, beszélni úgyis jóval nehezebb róla. 

- Mórocz Adrienn: A dologhoz az is hozzátartozik, hogy az utóbbi időben sokkal inkább láthatóvá vált az itteni munka, számtalan olyan darabot mutattunk be, ami az idősebb korosztálynak, esetleg felnőtteknek szól. Nemrég a szomszédunk hozta el az unokáját, és mondta, hogy ez valami egészen más, mint amit ő bábszínház címszó alatt ismert.

- És mi történik, ha ugyanebben a társaságban elmondjátok, hogy egy Alföldi-rendezést próbáltok?

- BP: Előbb elhasalnak...

- MA:...aztán megkérdezik, hogy jó, de mégis hogyan, bábokkal?!

- Alföldi Róbertnek ugyan nem ez az első munkája a Budapest Bábszínházban, alapvetően mégsem bábrendező. Ez mennyire érhető tetten a munkafolyamatában?

- BP: Én leginkább a Mácsai Pálhoz tudnám hasonlítani, aki a Líra és Epikát rendezte nálunk, mindenféle bábos előképzettség nélkül. Egy tehetséges rendező ösztönösen ráérez a bábszínház lényegére. Robi (Alföldi Róbert - a szerk.) nem először találkozik a társulat tagjaival: az egyetemen három bábosztályban is rendezett vizsgaelőadást, közülük-közülünk heten játszunk a Kabaréban, a színházban pedig 2005-ben készítette a Sade márki 120 napját. Valószínűleg ezeknek a tapasztalatoknak köszönhetően most sokkal tudatosabban nyúl a bábokhoz.

- MA: Egy nem bábszínházhoz szokott rendező teljesen máshogy közelít az előadáshoz, sokszor tudatos döntések helyett inkább csak a megérzéseire hallgat. Nem mindegy például, hogy milyen a viszonya a mozgatónak és a mozgatott tárgynak. Robi korábbi bábszínházi tapasztalatának köszönhetően most egy elég erős koncepcióval érkezett, pontos elképzelése van arról, hogy mikor kell a színésznek és a bábnak szétválnia, vagy épp összeolvadnia.  

- Szerintetek mi adja ma ennek a darabnak az aktualitását?

- MA: Mivel a történet eredetileg a harmincas évek Németországában játszódik, óhatatlanul felmerül az előadásban egy rakás, még ma is aktuális kérdés az antiszemitizmustól kezdve a homofóbiáig. Ugyanakkor amennyire csak lehet, igyekszünk kiemelni a történetet a konkrét térből és időből, és aktuálpolitikai kikacsintások helyett egy általánosabb üzenetet megfogalmazni.

- BP: Egy-két apróbb igazítás mindenképp lesz a darabban, de ezekkel csak a nézőkhöz szeretnénk közelebb hozni a történetet. Ismerős környezetben talán könnyebben megértik, hogy azok az ösztönök és reflexek, amik annak idején a harmincas években eluralkodtak Németországban, még ma is ott dolgoznak mindannyiunkban.

- Adri, te egy éven belül másodszorra alakítasz zűrös musicalhősnőt. Tavaly Roxie Hart voltál a Chicagóban, most pedig Sally Bowles szerepét kaptad meg...

- MA: Pedig tényleg senki nem áll tőlem távolabb, mint ez a két nő! Sally alakja egyébként szerintem jóval összetettebb, mint azt elsőre gondolnánk, a legtöbb rendezésben egy bolondos lelkű figura, aki fiúról fiúra száll. Arról már jóval kevesebb szó szokott esni, hogy mennyi tragédia és csalódás éri őt a történetben. Robi szeretné, ha a szerepnek lenne mélysége is.

- Egy-egy jól megformált Konferanszié-alakításról évtizedeken át szoktak beszélni, elég csak a filmbeli Joel Grayre, vagy épp Keresztes Tamásra gondolni. Ez valamiféle jutalomszerep?

- BP: Feltétlenül az, nekem konkrétan évek óta ez volt az egyik álomszerepem. Azzal, hogy milyen őrületesen nehéz jól csinálni, csak most szembesültem: millióan játszották már, jobbnál-jobb alakítások kötődnek hozzá, Joel Graytől Alan Cummingig - és éppen ezért nagyon nehéz kihozni belőle valami újat. Igazi titokzatos figura, van benne valami ijesztően sötét, és közben mégis teli szájjal röhög rá az egész süllyedő világra.

- Reggelente a Boribon és Annipanniban játszotok együtt, pár órával később pedig a Kabaré tizenhatos karikás világában tértek vissza a színpadra. Hány szerepet bír el egy színész egy nap?

- MA: Az ember agya viszonylag gyorsan átvált, nekünk ráadásul olyan szempontból szerencsénk van, hogy a gyerekelőadások korán kezdődnek. Mondjuk, ha arra gondolok, hogy a szülők reggel még Annipanniként látnak, este pedig alig-ruhában Sallyként...

- BP: Igazából amikor megszólal az öltözőben a figyelmeztető, és elindulunk a színpadra, szép lassan elkezd lemállani minden, ami az épp aktuális szerepen kívül van. A feladat az feladat, nekünk meg az dolgunk, hogy minél jobban megoldjuk. Aztán legfeljebb este, amikor hazaérünk, felsóhajtunk, hogy jézusmária...

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház armel

Keszei Bori: Közel kell mennünk a közönséghez!

Bécsben mutatja be a hazánkban sikert arató Figaro házassága-előadást az Armel Operafesztivál. A Susanna szerepét éneklő Keszei Borival a Mozart-műről és a fesztiválról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.