Zenés színház

Brickner Szabolcs: "A lelki bázisom Magyarországon van"

2012.11.21. 07:05
Ajánlom
A klarinétosból tenorrá lett fiatal énekes, aki 2008-ban a belgiumi Erzsébet királynő verseny megnyerésével robbant be a nemzetközi operavilágba, 2012 októberétől a Mannheimi Nemzeti Színház társulatának tagja, számos fellépést kap Európa-szerte, de a következő hónapokban újra sűrűn lesz látható a Magyar Állami Operaház színpadán is.

- Sajnos nagyon keveset tudunk itt Budapesten a németországi fellépéseidről... Milyen darabokban énekelsz mostanában?

- Játszom Johann Christian Bach Temistocle című operájában, melynek címszerepét a nyári premieren a legnagyobb régizene-szakemberek közé tartozó Reinhard Göbel vezényletével énekelhettem. A darab érdekessége, hogy eredetileg is Mannheimban mutatták be, 1772-ben, de nem csak emiatt megy nagy sikerrel. Emellett három felújításon dolgozom éppen Mannheimban, ezek egyike A varázsfuvola, amibe egy lebetegedett tenorkollégám helyett ugrottam be. A Werther-felújításban most debütáltam - mondanom sem kell, rettentő nagy kihívás volt, sokat ki is vett belőlem. A varázsfuvolát azért tudtam csak elvállalni, mert Tamino szerepe szinte már álmomból felkeltve is megy.

- Pedig egy jó régi interjúdban azt mondtad, nem tartod magad Mozart-tenornak, és elsősorban a romantikus operákban érzed jól magad. Ehhez képest egyre-másra megtalálnak a Mozart-szerepek, 2011-ben például Strassbourgban a Szöktetés Belmonte-jaként arattál nagy sikert.

- Igen, rá kellett jöjjek, hogy a mai operavilágban már nem nagyon működik az, ami akár csak húsz évvel ezelőtt. Főleg Németországban, de a néhány kivételtől eltekintve  a világban szinte mindenhol arra törekednek, hogy társulati tagokkal működtessék a színházakat - főként pénzügyi okokból. Ennélfogva sokkal szélesebb kell legyen az énekesek repertoárja, mint Alfredo Krausnak vagy akár Pavarottinak volt.

- A következő hónapokban újra sokat leszel Budapesten, hiszen decemberben két Traviata, jövő februárban a Don Giovanni, aztán márciusban az Anyegin, áprilisban pedig a János vitéz vár rád, összesen csaknem húsz alkalommal.

- Hála Istennek nagyon sok szerepre és előadásra szóló felkérést kaptam a Magyar Állami Operaháztól, nem is mindent tudtam elvállalni. Volt, amit korainak tartottam, de azt sem tehettem meg, hogy csak Magyarországon lépjek fel, és minden német előadásomat lemondjam. Úgy érzem, most számítanak rám Budapesten, de bármi megtörténhet. Egyik színház mellett sem kötelezhetem el magamat kizárólagosan, és ezt szerencsére megértették és elfogadták itthon és Németországban is.

- Az elmúlt években miért nem láthattunk itthon? Nem sikerült összeegyeztetni a magyar és a német színpadot?

- Még egyszerűbb a helyzet: az Operaház korábbi főzeneigazgatója nem óhajtott velem dolgozni, és nem kínált egy szerepet sem. De hasonló helyzet bárhol és bármikor előfordulhat, ezért is szeretnék több lábon állni.

- Ha nem is úgy, mint annak idején a Margitszigeten a Rómeó és Júliában, de a Don Giovanniban és a János vitézben is feleségeddel, Hajnóczy Júliával együtt szerepeltek majd.

- Ez a legcsodálatos dolog, amit csak el tudunk képzelni. Annál is inkább, mert kisfiunk születése után úgy térhet vissza a feleségem, hogy rögtön újra együtt tudunk fellépni. Persze Zerlinának és Don Ottaviónak nincs páros jelenete, úgyhogy együtt nem készülünk, de jó lesz a rendezésről, meg az előadásokról beszélgetni és bátorítani egymást. Ennek a gyönyörűségét csak az tudja elképzelni, aki lépett már föl a házastársával egy színpadon. Don Ottavio szerepét egyébként játszottam már korábban Budapesten illetve Weimarban, és 2013-ban Toulonban is fogom énekelni néhány alkalommal.

 - A bázisod tehát marad Németország?

- Ha gyakorlati szempontból nézzük, akkor igen, Németország-szerte van a legtöbb előadásom. Két évre írtam alá Mannheimban, és szinte már tagnak számítok Weimarban is. A lelki bázisom azonban Buda környéki falucskánkban van, ahol most lett kész a házunk. Ha van négy-öt szabadnapom egyben, akkor mindenképpen hazaautózom, Juliék pedig, ha csak tehetik, jönnek velem. Tudtuk, hogy ez vár ránk, de tény, hogy lehetetlen élvezni a kétlaki életet.

- Mely szerepek várnak rád még az évadban?

- Ez az idény igazán nehéznek ígérkezik, csaknem hetven előadásban fogok énekelni. A már említett szerepek mellett Cassio vár rám az Othellóból, illetve egy nem túl ismert Schumann-opera, a Faust-Szenen, melyet félig szcenírozva fogunk színre vinni Mannheimban. De nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy csak ezt a nyolc-tíz szerepet éneklem, de több operaházban is - így koncentráltan tudok dolgozni a szólamokkal, több rendezésben is módom van minél jobban magamévá tenni a szerepeket, és egyre többet megtanulok a darabokról.

- Van még mestered, aki a szerepek, illetve az énektechnikád csiszolásában a segítségedre van?

- Szinte minden énekesnek szüksége van arra, hogy dolgozzon a hangján, és nagyon fontos, hogy az embernek egyben külső kontrollja is legyen. Énekórákat újabban Kolonits Klárától veszek, de szeretek több forrásból táplálkozni, és zongoristákkal is szoktam együtt dolgozni. Rendszeresen járok továbbá mesterkurzusokra, legutóbb például Francisco Araizával vettem át a Werthert Stuttgartban. Ezek az alkalmak rendkívül fontosak, és nagyon jó befektetésnek szoktak bizonyulni.

- Hogy érzed magad egyébként a német operaszínpadon? Más, mint itthon játszani?

Nagyon izgalmas német színházban dolgozni, sokat várnak el az embertől, de garantált a magas színvonal. A német színházak rendkívül jól szervezettek, minden szempontból profik, nincs fúrás, nincs irigység, és egyenletesen magas színvonalúak az előadások. Nem egyszer volt olyan vendégem Weimarban, aki a világ vezető operaházaiban is megfordult már, és úgy ítélte meg, hogy bárhol megállná a helyét a látott produkció.

- És ami a tipikusan aktualizáló, olykor botrányos német rendezéseket illeti?

- A közhelyet erősítve azt mondhatom, hogy a modern rendezés is csak akkor jó, ha a zenével, az operával harmonizáló koncepció áll mögötte. Ha csak öncélú, akkor nem működik - sajnos gyakran ez is előfordul. De a rendezői színház korszakát éljük, nem lehet fellázadni a rossz rendezések ellen sem.

- Jut-e időd ennyi operaszerep mellett a dal- és oratóriumrepertoárra?

- Sajnos időm és lehetőségem is kevesebb van rá, mint szeretném. De többször éneklem az évadban Beethoven IX. szimfóniáját, többek között Weimarban szilveszter és újév alkalmából, Kocsis Zoltánnal pedig egy Debussy-dalestet terveztünk. Most is kaptam egy felkérést, amiről még csak annyit árulhatok el, hogy Haydn Évszakok című művéről van szó.

- És ami a XX. század zenéjét illeti?

- Modern operára e pillanatban - szerencsére - nem kértek föl, és ha tehetném, nem is vállalnék el "megtanulhatatlan" vagy "elénekelhetetlen" kortárs szerepeket. De például egy Britten-operában nagyon szívesen kipróbálnám magam.

- Négy éve azt mondtad, hogy hat éve vetted utoljára a kezedbe a klarinétot, azaz éppen tíz éve lenne, hogy letetted a hangszert. Hacsak...

- Úgy látszik, a tíz bűvös szám, mert idén újra elővettem a hangszert: a kisfiamnak játszottam. Úgy tűnt, hogy élvezte! Persze lehet, hogy nem annyira, mint én. Egészen megdöbbentem, milyen jól megy ennyi év kihagyás után! (nevet)

- Akár még az is megtörténhet, hogy egyszer énekelj és klarinétozz is a színpadon?

- Igen, a Toscában, ha egy kellőképpen elvetemült rendező úgy döntene, hogy én játsszam a klarinét szólót a III. felvonásban az áriám előtt. Az bizony nagyot szólna!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Farkas Gábor pályázatát támogatja a Zeneakadémia szenátusa

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szenátusa többségi szavazással Farkas Gábor pályázatát támogatta a három jelölt közül április 15-i rektorjelölt-választó ülésén.
Színház

Hunyadkürti Györgyről nevezi el kamaraszínpadát a kaposvári színház 

A kaposvári társulat ily módon tiszteleg a tavaly váratlan hirtelenséggel elhunyt Jászai-díjas színművészére, a játszóhelyen emellett portrédomborművet is avatnak Hunyadkürti György születésnapján. 
Klasszikus

Héja Domonkos a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek új főzeneigazgatója

A karmester május 1-től veszi át az együttesek zenei vezetését. A 2025/26-os évad koncertprogramját már az új főzeneigazgató ismertette a Dohnányi Ernő Zenei Központban tartott sajtóeseményen.
Klasszikus

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Klasszikus

A kihívások zeneszerzője – Tóth Péter hatvanéves

Zeneszerzőként színpadi, vokális és hangszeres műveket egyaránt alkot, zeneműkiadót vezet, de Tóth Péter tanít és társadalmi feladatokat is vállal. A Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának vezetője április 11-én töltötte be hatvanadik életévét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Látványos koncerttel mutatkozik be az Erkel Színház

Az újonnan alakult intézmény hagyományos sajtótájékoztató helyett látványos eseménnyel ismerteti meg közönségével a 2025/26-os évad részleteit. A színház hivatalosan is bejelentette az első öt művészt, akik már május 2-án is színpadra lépnek.
Zenés színház ajánló

Folytatódik Rozsda lovag története a Budapesti Operettszínházban

Javában zajlanak Jörg Hilbert–Felix Janosa Rozsda lovag és a kísértet című családi musicaljének próbái a Budapesti Operettszínházban. A május 18-án vasárnap 11 órától látható előadás Bozsik Yvette Kossuth-díjas színházi alkotó rendezésében kerül színre.
Zenés színház kritika

15 sor klasszikus: Armida

„Bár nem minden drágakő ragyog azonnal teljes pompájában még csiszolatlanul és földdel borítva, izgalmas feladat idejekorán felfedezni a legértékesebbeket.” A következő rövid írás a Zeneakadémia és a Hanns Eisler Zeneművészeti Főiskola növendékeinek közös előadásáról szól. 15 sor klasszikus.
Zenés színház ajánló

Ősbemutatóval búcsúzik az Operabeavató

A tizenhét éve tartó sorozat utolsó részében láthatják az érdeklődők 7 és fél halál címmel azt az új vígoperát, amelynek létrejöttében a közönség is részt vett. A premier előtt a szervezők két különleges eseményt is szerveznek támogatóik számára.
Zenés színház hír

Ralph Fiennes első operarendezésére készül

A világhírű színművész Csajkovszkij Anyeginjét állítja színre a Párizsi Nemzeti Operában, az előadás 2026 januárjában és februárban lesz látható a Palais Garnier-ben.