Zenés színház

Britpoptól a kínai operáig

2008.03.14. 00:00
Ajánlom
Damon Albarn nem elsősorban Verdi- és Puccini-rajongóként szerzett nevet magának, sokkal inkább a Blur és a Gorillaz frontembereként lett ismert. Tavaly azonban ő is kínai témájú és zenei világú operát írt, amelyet az angol Királyi Opera júliusban tűz műsorára.

A Majom: Utazás Nyugatra című opera ötlete Chen Shi-Zheng rendezőtől származik, aki a kínai kulturális forradalom alatt született, és 1987-ben emigrált az Egyesült Államokba. Ő még gyerekkorában olvasott egy 16. századi eposzt, amely egy szerzetes zarándoklatát és megvilágosodásának történetét írja le. A szerzetes, akit a Majomkirály véd, Indiába megy, hogy onnan visszavigye Kínába a Szent Írásokat, amelyek segítségével megmentheti az országot a romlástól.

Az ötlettel a párizsi Théâtre du Châtelet igazgatóját kereste meg, akinek tetszett a felvetés, ám az első lökést az Alex Poollal való találkozás jelentette. A manchesteri fesztivál igazgatój a mutatta be ugyanis Chen Shi-Zhenget Damon Albarnnak, illetve a szintén britpop-zenész és Gorilla Jamie Hewlettnek, aki az előadás képi világáért felelős. A rendező, a zeneszerző és a szcenikus aztán kínai zarándoklatra utaztak, és buddhista templomok megmászása közben megírták az operát.

Az ősbemutatót 2007 nyarán tartották a Manchesteri Nemzetközi Fesztiválon, majd az előadás a párizsi színház repertoárjára került. A május-júniusi egyesült államokbeli vendégszereplés után a produkció a Covent Garden nyári, kínai tematikát követő szezonjában látható (hiszen Peking rendezi az olimpiát).

Chen Shi-Zheng nem ismeretlen az angol operakedvelők számára: az Angol Nemzeti Operában 2006-ban az Orfeóval mutatkozott be. Az az előadás, valamint a tény, hogy a Majom: Utazás Nyugatra negyven akrobata és tradicionális harcművész közreműködésével készült, igen látványos előadást ígér, amelyet mandarin nyelven énekelnek (angol felirattal), a zenekarban pedig tradicionális kínai és nyugati hangszerek egyaránt megtalálhatók.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Zenés színház interjú

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.