Zenés színház

Brünnhilde poroltóval? Ilyenek lennének a modernizált operatörténetek

2018.01.05. 14:38
Ajánlom
Az operarajongók nagy többsége felháborodott a hírt olvasva, miszerint alternatív befejezéssel viszik színre a Carment Firenzében. Összeszedtük, mely operákat lehetne még ellátni korszerűbb cselekménnyel.

Amikor a társadalomnak szembe kell néznie a nők meggyilkolásával, hogy merészelnénk megtapsolni egy nő megölését?

– tette fel a kérdést Cristiano Chiarot, a firenzei Teatro del Maggio Musicale operaház vezetője a Carmen-produkció kapcsán, amelyben Carmen szembeszáll Don Joséval, így – az eredeti operatörténettel ellentétben – nem hal meg.

Carmen megöli Don Josét? Ilyenek lennének a modernizált operatörténetek

Carmen megöli Don Josét? Ilyenek lennének a modernizált operatörténetek

A kérdés felvetésének van jogosultsága abban a korban, amikor „a mai mítoszok” (értsd: Marvel-, DC-, Star Wars- és egyéb hollywoodi filmek) hősei gyakran nők Beatrix Kiddótól (Kill Bill) kezdve Wonder Womanig. Az opera műfajában még inkább, ahol – és erről mi is írtunk már – a nők halálozási aránya kimondottan magas. A hevenyészett érvelés csak ott bukik meg, hogy nem a történetek pozitív vagy negatív kimenetelét ünnepeljük tapssal, hanem a történet által kiváltott katarzist. Senki nem gondolhatja komolyan, hogy a Bánk bán végén azért tapsolunk, mert olyan jó, hogy Melinda meghalt, Bánk pedig mindent elvesztett.

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Kapcsolódó

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Leszúrják, megfojtják, lelövik, megmérgezik. Megőrül, öngyilkos lesz. Nem is olyan jó primadonnának lenni.

Nos, ilyenek lennének a legnagyobb operák, ha a 21. században készültek volna.

A Pelléas és Mélisande elég rövid lenne. Az eredeti cselekmény szerint Golaud egy forrásnál Mélisande-ra bukkan, aki elszökött valahonnan. Később a férfi és a nő összeházasodnak, és titkos szerelem ébred a férj testvére, Pelléas és Mélisande között. És a cselekmény persze a nő halálába torkollik, akit a féltékeny Golaud öl meg. Ha most készülne az opera, lehet, hogy csak ennyi lenne a szövegkönyv:

GOLAUD: Gyönyörű vagy!
MÉLISANDE: Nehogy hozzám érj! Nehogy hozzám érj, mert a vízbe ugrom!
(Golaud inkább folytatja a vadászatot)

Bartók Kékszakállúja is érdekes fordulatot vehetne, miután a herceg odaadja Juditnak a hetedik kulcsot. A többi feleség és az asszony, rádöbbenve, hogy többen erősebbek,

a hatodik ajtó mögötti tóba fojtanák a Kékszakállút, ezzel szó szerint belefúlna a saját könnyeibe.

Esetleg ezek a nők önálló közösségként élnének tovább a palotában, amit ízlésesen dekorálnának, lehajtanák a vécédeszkát, és kinyitnák az ablakokat is, hogy hadd jöjjön be a fény.

Yasuo Kuniyoshi képen erős, önálló nők szerepelnek, akik semmi sem veszítenek nőiességükből (A boldogság szigete, 1924).

Yasuo Kuniyoshi képen erős, önálló nők szerepelnek, akik semmi sem veszítenek nőiességükből (A boldogság szigete, 1924). (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

A Trisztán és Izolda végén a főhősnő meghal a kedveséért. Trisztán ugyanis elesett a Melot ellen vívott párbajban, így hiába bocsátana meg Marke király a szerelmespárnak, az opera vége: tragédia. Ám ha Izolda kicsit függetlenebb nő lenne, és nem hagyná, hogy a férfiak ostoba kardozós játéka szabjon határt az életének, könnyedén továbblépne. Igaz, akkor nem született volna meg az operairodalom egyik leggyönyörűbb hat perce sem.

Hallott már a Trisztán-akkordról?

Kapcsolódó

Hallott már a Trisztán-akkordról?

Ha nem, akkor is biztos vagyok benne, hogy hallotta már. Születésnapján ezzel a híres hangzattal emlékezünk Wagnerre.

A Don Giovanniból természetesen Donna Giovanna lenne, és a veszedelmes, vakmerő nőfalóból a bujaság királynője, egy igazi femme fatale, aki fogyasztja a férfiakat. Ez mondjuk megérne egy próbát... Vááárjunk csak! Az amszterdami progresszív operatársulat, az Opera Spagna nyáron épp játszik egy ilyen produkciót. A színlapon Leporella és Zerlino...

Mi lenne, ha a Halál Velencében című Britten-operában (amely Thomas Mann regénye alapján készült) a fiatal kamasz Tadzio anyja egyszerűen feljelentené Aschenbachot, amiért az mindig a fia körül legyeskedik. A főhős börtönben halna meg, nem a tengerparton.

Ha A rózsalovag 2018-ban játszódna,

Nem csak a fiatal nők élvezhetik a szexet

Kapcsolódó

Nem csak a fiatal nők élvezhetik a szexet

Nem kell már szerényen és örömtelenül élni egy nőnek, ha nem fiatal, és nem igaz, hogy nehezebb szerető partnert találnia. Richard Strauss operája viszont hazudik a kérdésben.

a Tábornagynét alighanem megvádolná a média egy kiskorú megrontása miatt

– annak ellenére, hogy Octaviannak nagyon is ínyére volt, ami történt –, a bulvárlapok csámcsognának a dolgokon, és az idősödő nő félpucér képeivel illusztrálnák a hírt.

Az Otello... nos, az Otello valószínűleg színpadra sem kerülne, tekintve, hogy a cselekményben egy fekete férfi megfojt egy fehér nőt. De ha igen, akkor valószínűleg boldog házasságban élnének, és gyönyörű mesztic gyerekeik lennének.

Amikor Wonder Woman hordja a nadrágot.

Amikor Wonder Woman hordja a nadrágot. (Fotó/Forrás: MaxPixel's contributors)

Wagner Lohengrinnek első felvonásában egy titokzatos lovag jelenik meg, akinek a személyazonosságát nem tudja Elza, és nem is szabad megkérdeznie. Amikor a harmadik felvonásban – számos történés után – a nő mégis rákérdez a lovag kilétére, aki akkor már a férje (!), Lohengrin – mert hiszen ő az – elárulja, hogy ő a Grál egyik védelmezője. Mivel elárulta titkát, a sértetlenségének annyi, és mennie kell. Egy galamb vonta csónakba ugrik, és eltűnik. Elza élettelenül esik össze.

Mennyivel jobb lenne, ha Elza megtanulná, hogy egy erős nőnek nem kell mindenféle hírektől élettelenül a földre esnie, és öntudatos lenne annyira, hogy nem megy hozzá valakihez, akiről azt sem tudja, kicsoda. A legegyszerűbb az lenne, ha a fondorlatos Ortud, Telramund felesége már az opera elején énekelne neki egy áriát a női önállóságról. De ha már Elza feleségül ment az ismeretlen lovaghoz, váljon el, és vigye magával a vagyon felét és ha már itt tartunk, a hattyút is.

A Nibelung gyűrűjéről pedig annyit, hogy Brünnhilde nem maradna egy barlangban csak azért, mert valami tűz, amelyet Wotan és Loge támasztott, az útját állja. Nem várna Siegfriedre, a férfiak úgyis csak halogatnak mindent, fogna egy poroltót, kiszabadulna, és élné tovább az életét.

(Az ötlet forrása: slippedisc.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Zenés színház operett

Látványos show lesz a Cirkuszhercegnő a Margitszigeten

Az anekdota szerint egy rosszul elsült viccéből született Kálmán Imre nagyoperettje, a Cirkuszhercegnő, amelyet július 20-21-én játszanak a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
Zenés színház interjú

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.