Zenés színház

Brünnhilde poroltóval? Ilyenek lennének a modernizált operatörténetek

2018.01.05. 14:38
Ajánlom
Az operarajongók nagy többsége felháborodott a hírt olvasva, miszerint alternatív befejezéssel viszik színre a Carment Firenzében. Összeszedtük, mely operákat lehetne még ellátni korszerűbb cselekménnyel.

Amikor a társadalomnak szembe kell néznie a nők meggyilkolásával, hogy merészelnénk megtapsolni egy nő megölését?

– tette fel a kérdést Cristiano Chiarot, a firenzei Teatro del Maggio Musicale operaház vezetője a Carmen-produkció kapcsán, amelyben Carmen szembeszáll Don Joséval, így – az eredeti operatörténettel ellentétben – nem hal meg.

A kérdés felvetésének van jogosultsága abban a korban, amikor „a mai mítoszok” (értsd: Marvel-, DC-, Star Wars- és egyéb hollywoodi filmek) hősei gyakran nők Beatrix Kiddótól (Kill Bill) kezdve Wonder Womanig. Az opera műfajában még inkább, ahol – és erről mi is írtunk már – a nők halálozási aránya kimondottan magas. A hevenyészett érvelés csak ott bukik meg, hogy nem a történetek pozitív vagy negatív kimenetelét ünnepeljük tapssal, hanem a történet által kiváltott katarzist. Senki nem gondolhatja komolyan, hogy a Bánk bán végén azért tapsolunk, mert olyan jó, hogy Melinda meghalt, Bánk pedig mindent elvesztett.

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Kapcsolódó

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Leszúrják, megfojtják, lelövik, megmérgezik. Megőrül, öngyilkos lesz. Nem is olyan jó primadonnának lenni.

Nos, ilyenek lennének a legnagyobb operák, ha a 21. században készültek volna.

A Pelléas és Mélisande elég rövid lenne. Az eredeti cselekmény szerint Golaud egy forrásnál Mélisande-ra bukkan, aki elszökött valahonnan. Később a férfi és a nő összeházasodnak, és titkos szerelem ébred a férj testvére, Pelléas és Mélisande között. És a cselekmény persze a nő halálába torkollik, akit a féltékeny Golaud öl meg. Ha most készülne az opera, lehet, hogy csak ennyi lenne a szövegkönyv:

GOLAUD: Gyönyörű vagy!
MÉLISANDE: Nehogy hozzám érj! Nehogy hozzám érj, mert a vízbe ugrom!
(Golaud inkább folytatja a vadászatot)

Bartók Kékszakállúja is érdekes fordulatot vehetne, miután a herceg odaadja Juditnak a hetedik kulcsot. A többi feleség és az asszony, rádöbbenve, hogy többen erősebbek,

a hatodik ajtó mögötti tóba fojtanák a Kékszakállút, ezzel szó szerint belefúlna a saját könnyeibe.

Esetleg ezek a nők önálló közösségként élnének tovább a palotában, amit ízlésesen dekorálnának, lehajtanák a vécédeszkát, és kinyitnák az ablakokat is, hogy hadd jöjjön be a fény.

Yasuo Kuniyoshi képen erős, önálló nők szerepelnek, akik semmi sem veszítenek nőiességükből (A boldogság szigete, 1924).

Yasuo Kuniyoshi képen erős, önálló nők szerepelnek, akik semmi sem veszítenek nőiességükből (A boldogság szigete, 1924). (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

A Trisztán és Izolda végén a főhősnő meghal a kedveséért. Trisztán ugyanis elesett a Melot ellen vívott párbajban, így hiába bocsátana meg Marke király a szerelmespárnak, az opera vége: tragédia. Ám ha Izolda kicsit függetlenebb nő lenne, és nem hagyná, hogy a férfiak ostoba kardozós játéka szabjon határt az életének, könnyedén továbblépne. Igaz, akkor nem született volna meg az operairodalom egyik leggyönyörűbb hat perce sem.

Hallott már a Trisztán-akkordról?

Kapcsolódó

Hallott már a Trisztán-akkordról?

Ha nem, akkor is biztos vagyok benne, hogy hallotta már. Születésnapján ezzel a híres hangzattal emlékezünk Wagnerre.

A Don Giovanniból természetesen Donna Giovanna lenne, és a veszedelmes, vakmerő nőfalóból a bujaság királynője, egy igazi femme fatale, aki fogyasztja a férfiakat. Ez mondjuk megérne egy próbát... Vááárjunk csak! Az amszterdami progresszív operatársulat, az Opera Spagna nyáron épp játszik egy ilyen produkciót. A színlapon Leporella és Zerlino.

Mi lenne, ha a Halál Velencében című Britten-operában (amely Thomas Mann regénye alapján készült) a fiatal kamasz Tadzio anyja egyszerűen feljelentené Aschenbachot, amiért az mindig a fia körül legyeskedik. A főhős börtönben halna meg, nem a tengerparton.

Ha A rózsalovag 2018-ban játszódna, a Tábornagynét alighanem megvádolná a média egy kiskorú megrontása miatt – annak ellenére, hogy Octaviannak nagyon is ínyére volt, ami történt –, a bulvárlapok csámcsognának a dolgokon, és az idősödő nő félpucér képeivel illusztrálnák a hírt.

Az Otello... nos, az Otello valószínűleg színpadra sem kerülne, tekintve, hogy a cselekményben egy fekete férfi megfojt egy fehér nőt. De ha igen, akkor valószínűleg boldog házasságban élnének, és gyönyörű mesztic gyerekeik lennének.

Amikor Wonder Woman hordja a nadrágot.

Amikor Wonder Woman hordja a nadrágot. (Fotó/Forrás: MaxPixel's contributors)

Wagner Lohengrinnek első felvonásában egy titokzatos lovag jelenik meg, akinek a személyazonosságát nem tudja Elza, és nem is szabad megkérdeznie. Amikor a harmadik felvonásban – számos történés után – a nő mégis rákérdez a lovag kilétére, aki akkor már a férje (!), Lohengrin – mert hiszen ő az – elárulja, hogy ő a Grál egyik védelmezője. Mivel elárulta titkát, a sértetlenségének annyi, és mennie kell. Egy galamb vonta csónakba ugrik, és eltűnik. Elza élettelenül esik össze.

Mennyivel jobb lenne, ha Elza megtanulná, hogy egy erős nőnek nem kell mindenféle hírektől élettelenül a földre esnie, és öntudatos lenne annyira, hogy nem megy hozzá valakihez, akiről azt sem tudja, kicsoda. A legegyszerűbb az lenne, ha a fondorlatos Ortud, Telramund felesége már az opera elején énekelne neki egy áriát a női önállóságról. De ha már Elza feleségül ment az ismeretlen lovaghoz, váljon el, és vigye magával a vagyon felét és ha már itt tartunk, a hattyút is.

A Nibelung gyűrűjéről pedig annyit, hogy Brünnhilde nem maradna egy barlangban csak azért, mert valami tűz, amelyet Wotan és Loge támasztott, az útját állja. Nem várna Siegfriedre, a férfiak úgyis csak halogatnak mindent, fogna egy poroltót, kiszabadulna, és élné tovább az életét.

(Az ötlet forrása: slippedisc.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Vizuál

10 film, amit novemberben látni kell

Méghozzá moziban, nagyvásznon, amíg csak lehet! Szubjektív összeállításunkban a hazai mozipremierek novemberi kínálatából válogattunk Juliette Binoche új filmjétől kezdve Mika Kaurismäkin át Scorseséig, sőt egészen Woody Allenig.
Vizuál

„Ne azon botránkozzunk meg, hogy meztelen gyerektesteket mutogatok, hanem a valóságon!”

A karizmatikus hatvanas zenetanár és az újonnan érkezett tinédzserlány közötti furcsa viszonyt igyekszik kibogozni a zenekar tehetséges szólistája, Dávid. Nagy Zoltán bemutatkozó filmjében főhős és néző egyaránt a rejtett jelek és a sorok közt rejlő lényeg felkutatására van ítélve.
Vizuál

Vasárnap megdőlhet a magyar árverési rekord

Mérföldkő és korszakváltás a magyar műtárgypiacon. Száznál is több 1945 és 2000 között készült műalkotás látható a Virág Judit Galéria tematikus aukciós kiállításán, melynek anyagából vasárnap rendeznek árverést a Budapest Kongresszusi Központban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A háborús övezetek gyerekeit segíti Andrea Bocelli és az UNESCO programja

Közös zeneoktatási programot indít Andrea Bocelli olasz sztártenor és az UNESCO a fegyveres konfliktusok által sújtott területeken élő gyerekek számára.
Zenés színház selmeczi györgy

Elkészült Selmeczi György új operája

A Krónikás című kétfelvonásos vígopera az intézményes magyar zeneoktatás létrejöttének bicentenáriumára készült a kolozsvári Zenei Líceum és a Kolozsvári Magyar Opera számára.
Zenés színház hír

Plácido Domingo lemondta a 2020-as tokiói olimpián való szereplését

A 78 éves operaénekes a produkció összetettségére hivatkozva lépett ki a 2020 áprilisára tervezett bemutató előkészületeiből – jelentette be az Olimpiai Szervezőbizottság múlt pénteken.
Zenés színház hír

Késelés a színpadon, három művész megsérült

Előadás közben késeltek meg három művészt Szaúd-Arábiában – számolt be róla az Index.
Zenés színház hír

Francia állami kitüntetést kapott az Armel Opera Festival igazgatója

Franciaország kulturális minisztere, Franck Riester a francia állam Művészeti és Irodalmi Rend lovagi fokozatát ítélte meg Havas Ágnesnek.