Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

2024.06.21. 14:05
Ajánlom
A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.

Hogy érzi magát, hogy ismét Budapesten lehet, és a Wagner-napokon énekelhet?

Imádok itt lenni! Már nem is tudom, mióta járok Budapestre, de az első pillanattól kezdve szívmelengető érzés volt részt venni a Wagner-napokon. Olyanok lettünk már, mint egy család, sok kolléga évről évre visszatér, és persze Fischer Ádám is mindig ugyanaz. (nevet) Nagyon koncentrált munka folyik, mégis kellemesen, felszabadultan érezzük magunkat.

Idén A walkür és Az istenek alkonya Brünnhildéjét énekli nálunk. Hogyan tudja újra felvenni a karaktert a tetralógia zárórészében, amikor nem szerepel a Siegfriedben?

Érdekes, ezen még sosem gondolkodtam. De nem is szokott vele problémám lenni, valószínűleg azért, mert már sokszor énekeltem a Siegfriedet. Nincs hiányérzetem, mert pontosan tudom, mi történt Az istenek alkonyáig, és könnyű kapcsolódni. Elő szokott fordulni, hogy a produkciók különböző Brünnhildékkel játsszák az egyes részeket, úgyhogy hozzá is szoktunk már ehhez a rendszerhez. Amikor először megkaptam a szerepet, a Siegfrieddel kezdtem, mint a legtöbben, utána került sor A walkürre, és végül mind a hármat elénekeltem egy produkcióban. A Siegfriedet sosem volt probléma önmagában előadni, bizonyos értelemben kerek egész, úgy érzed, lezárul a karakter története.

Emlékszem, A walkürrel sokkal több problémám volt. Amikor befejeztem, valami hiányzott, ahogy Brünnhilde elalszik, nyitva marad a történet.

Amikor aztán mind a három részt megcsináltam, ez az érzés eloszlott, mert teljes képet kaptam a lelki folyamatáról.

Vissza tudja idézni, hogyan változott a karakterről való elképzelése?

A karrierem során sok különböző karmesterrel, rendezővel és énekes kollégával dolgoztam már a Ringben. Brünnhilde nagyon összetett karakter, és minden alkalommal új színekkel gazdagodik, amikor befejezek egy produkciót, érzem, hogy megint több lett valamivel. Nem feltétlenül azért, mert új a rendezés és a kosztüm, hanem például a többi szereplő miatt, egyszer csak történik valami, és máshogy csináljuk a jelenetet, mint korábban. Sosem válik unalmassá, akkor se, ha már hússzor, ötvenszer vagy épp százszor formáltam meg a walkürlány alakját.

És minél többször játszottál el egy részt, annál nagyobb a szabadságod is. Jobban bele mersz menni az apró részletekbe, felvenni a szemkontaktust a többiekkel, hagysz időt a dolgokra.

Szerencsés vagyok, hogy ennyiszer énekelhetem a szerepet.

230616_Wagner_Walkur_hirlingbalint_054-122323.jpg

Iréne Theorin (Brünnhilde) és Aris Argiris (Wotan) A walkürben (Fotó/Forrás: Hirling Bálint / Müpa)

Az ön interpretációjában az egyik legszebb rész, amikor Az istenek alkonyában Brünnhilde a távolból búcsút vesz Wotantól. Meg tud bocsátani a főistennek?

Most Brünnhildét vagy Irénét kérdezi? (nevet) Művészként mindig nyitottnak kell maradnom, hiszen különböző instrukciókat vagy kéréseket kaphatok a produkciók során. Képesnek kell lennem mindenre, és bárkivé át kell tudnom alakulnom. A pályám kezdete óta arra törekszem, hogy a tapasztalataim és a képzettségem segítségével oldjam meg a karaktert, de nem válhatok túlságosan eggyé vele.

Persze kapcsolódnom kell az érzéseihez, de nem vehetem magamra azokat. Hiszen játszom olyan figurákat is, mint például Turandot, aki sorra gyilkolja meg a hercegeket.

Időnként többet viszel bele a saját lelkedből és érzéseidből a szerepekbe, máskor kevesebbet, és ez a különböző életperiódusokban is változhat.

És ha azt kérdezem, az idei Brünnhildéje meg fog-e bocsátani Wotannak?

Úgy hiszem, igen. Hiszen azért választja a tűzhalált, mert tudja, ez a helyes döntés. Egy istenség képességeivel, ugyanakkor emberi érzésekkel is rendelkezik. Képes megbocsátani, bármilyen nehéz is. És ha ezt én személy szerint nem tudnám elfogadni, nem játszanám több mint húsz éve.

Egy nappal az előadás előtt beszélgetünk. Mit szokott ilyenkor csinálni? Van valamilyen szokása vagy titka, ami segít tökéletes formába kerülni?

Hát, ez a tökéletes forma érdekes kérdés, mert minden egyes napunk különböző. Persze a tökéletesség a cél, de ritkán érjük el. Brünnhilde szerepe minden alkalommal olyan, mintha maratont futnánk. Amikor elkezdtem ezeket a hosszú szerepeket énekelni, rájöttem, hogy az embernek csak csinálnia kell, és bíznia a technikájában, miközben megpróbál eleget aludni és enni, mert energiára is szükség van hozzá. Fontos a folyadék is, mert rengeteget izzadunk a színpadon. Van ugyan egy pár szokásom, még ha nem is mindig vallom be őket, vagy akár nem is tudatosulnak bennem. Ilyenkor eléggé kerülöm a társaságot, már az előadás előtti napon is, ma is csak a postára mentem el, hogy egy csomagot küldjek haza, Svédországba. Remélem, ennyi felkészülés elegendő lesz holnapra!

Fejléckép: Iréne Theorin (fotó/forrás: Chris Gloag / Müpa)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Művészeit díjazta a Magyar Állami Operaház az évadzáró gálán

308 operaházi, 63 Eiffel műhelyházas és 9 Erkel színházi nagytermi előadásán mintegy 300 ezer nézőt fogadott 141. évadában a Magyar Állami Operaház. Az intézmény a Csillagóra gálán díjátadóval összegezte az évadot, ami azonban még augusztus közepéig tart.
Klasszikus

Hat magyar zongorista vehet részt a Bartók Világverseny élő fordulóiban

A több mint 51 ezer euró (20 millió forint) összdíjazású, zongoristáknak rendezendő szeptemberi megmérettetés rangos nemzetközi zsűrijének elnöke a New York-i Juilliard School tanszékvezetője, Yoheved Kamplinsy lesz.
Klasszikus

„Ha nagy művészek mellett állsz a színpadon, az megváltoztatja a perspektívádat” – beszélgetés Abouzahra Amira hegedűművésszel

Kisgyerekkora óta ismeri a hazai közönség a fiatal hegedűművészt, Abouzahra Amirát, aki idén az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima díjban részesült magyar zeneművészet kategóriában.
Vizuál

Magyar Mozgókép Fesztivál: a Hogyan tudnék élni nélküled? kapta a legjobb játékfilm díját

Orosz Dénes zenés vígjátékát több kategóriában is elismerték. A szemle gáláján díjat érdemelt ki többek között a Véletlenül írtam egy könyvet, a KIX, a Holnap meghalok, a Cipők és Paták, valamint az Ők tudják, mi a szerelem című alkotás is.
Zenés színház

15 sor zenés színház: Együtt! – Szentivánéji álom

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Magyar Állami Operaház és négy művészeti egyetem Együtt! című produkciójáról szól. 15 sor zenés színház.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

15 sor zenés színház: Együtt! – Szentivánéji álom

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Magyar Állami Operaház és négy művészeti egyetem Együtt! című produkciójáról szól. 15 sor zenés színház.
Zenés színház hír

Művészeit díjazta a Magyar Állami Operaház az évadzáró gálán

308 operaházi, 63 Eiffel műhelyházas és 9 Erkel színházi nagytermi előadásán mintegy 300 ezer nézőt fogadott 141. évadában a Magyar Állami Operaház. Az intézmény a Csillagóra gálán díjátadóval összegezte az évadot, ami azonban még augusztus közepéig tart.
Zenés színház ajánló

Szörényi Levente: „Az áldozatvállalás kérdése miatt kezdtünk el foglalkozni a Kőműves Kelemennel”

Több mint negyven évvel az ősbemutatót követően a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatják be a Bródy–Szörényi alkotópáros Kőműves Kelemen című rockballadáját Alföldi Róbert rendezésében. A sajtónyilvános olvasópróba után Szörényi Levente nyilatkozott a Fideliónak.
Zenés színház ajánló

Szerelem és végzet – a Margitszigetre érkezik a Rudolf musical

Július 3-án, 4-én és 5-én mutatják be a Margitszigeti Színházban a Rudolf című musicalt. Frank Wildhorn és Jack Murphy világhírű musicalje Budapesten kizárólag a Margitszigeten látható, méghozzá sztárénekesekkel a főszerepben.
Zenés színház interjú

Dénes Viktor: „Egy színész attól színész, hogy sokféle műfajt tud képviselni”

Dénes Viktor 2020-ban csatlakozott a Budapesti Operettszínház társulatához. Elsősorban operettek táncos komikusi szerepeiben találkozhat vele a közönség, egyik legkedvesebb szerepe pedig Mótel a Hegedűs a háztetőn című musicalből. Erősen vonzza őt a film világa is.