Zenés színház

Budapesti Operettszínház – Asia tour 2005 – 1. fejezet: Manila

2005.11.21. 00:00
Ajánlom
Fölment a függöny, és az első felvonás végén az volt az érzésünk, hogy a közönség még nem érkezett meg. Gálakoncerteken ezt eddig ritkán tapasztaltuk: New Yorkban, Moszkvában és a többi világvárosban is sikerül általában már az elején megnyerni a közönséget a magyaros operett-számokkal. Gyanakodtunk a rendhagyó kezdésre – a nyitány utolsó hangja után elszállt a színpadi fényt irányító vezérlő, és tizenöt perc csöndes sötétség szállt a kétezer férőhelyes színházteremre –, és reméltük, hogy a csend oka – az ázsiai közönségre egyébként általában jellemző – fegyelem.

Fogadás Manilában - Ms. Ferrara énekművész, Silló István, Fischl Mónika, Vadász Dániel és egy manilai újságíró

Aztán a második részben kezdett fölengedni a hangulat, és Johann Strauss Tavaszi hangok című keringője után a dübörgő hangorkán megnyugtatott mindannyiunkat: az operett tényleg nem ismer határokat. Igaz, hogy ez az ária az egyik adu ász a pesti koncert műsorában, hiszen a világon alig van koloratúr szoprán, aki fölényesen bírja ezt a gyönyörű dalt, s azok a nézők is nagyra értékelik, akik komolyzenei koncert reményében váltották meg a jegyüket a pénztárakban.

Merthogy manapság igen sok olyan helyre jut el a Budapesti Operettszínház, ahol nemcsak az operettet, de kicsiny országunkat is nehezen azonosítják be az emberek. Idén novemberben a színház egy bravúros koncertsorozatot vállalt Délkelet-Ázsiában, nyolc ország érintésével. A Fülöp-szigetek, Thaiföld, Indonézia, Malajzia, Brunei, Vietnam, Tajvan vidékein eddig nem sokan hallottak az operettről. De mivel a Tokio Opera City Hallban már több mint tíz éve hetven-nyolcvan magyar művész adja az újévi koncertet, hírük ment ezekre a tájakra is. Januárban Japán, februárban Olaszország, márciusban Oroszország, májusban USA és Kanada, majd megint Németország, és most ez a kalandosnak ígérkező Délkelet Ázsia… Nem véletlen, hogy ez a világhírű társulat több évre előre be van táblázva. Kalocsai Zsuzsa, Fischl Mónika, Nyári Zoltán és Vadász Dániel a szólisták, a színház zenekarát Silló István vezényli, a balettkar is az Operettből érkezett. Néhány helyszínen hazai énekesek, illetve hangszeres előadóművészek is fellépnek a koncerteken.

Magánemberként is izgalmas ez az utazás, hiszen ezekre a helyekre csak kevesek jutnak el, a híradók alapján pedig normális ember mostanában nem innen választ magának úticélt. Manilában nemrég ismét robbantottak valahol, Indonéziában repülőgép zuhant le, hogy a madárinfluenzáról ne is beszéljünk. De amikor megérkezünk egy ilyen veszélyesnek mondott helyre, és meglátjuk a sok mosolygó és kedves embert, az ember azt érzi: hát itt nincs is semmi baj. De azért amikor a szálloda bejárata előtt minden autó alvázát rendőrök vizsgálják át bomba után kutatva, vagy amikor a vendéglátóink óva intenek attól, hogy gyalog, vagy akár taxival közlekedjünk a városban, mégis elfogja néha az embert egy kis izgalom. Félnünk nincs mitől, busszal, rendőrmotoros kísérettel közlekedünk a városban.

Visszatérve a koncertre: a szünet után elkezdtük a „magyaros” blokkot – és ugyancsak megváltozott a helyzet. A koncert végén szűnni nem akaró „standing ovation” tartotta a csapatot a színpadon még nagyon sokáig. Büszkék vagyunk, hogy a magyar operett ismét kiállta a próbát, és újabb országokban hódította meg a közönséget. A manilai nagykövetség tájékoztatása szerint a Fülöp-szigeteken ötven fősnél nagyobb művészeti együttes még sohasem járt ezelőtt. Az elmúlt években számos világhírű társulat lépett fel itt, például a Prágai Opera társulata vagy a New York Philharmonic Orchestra művészei. De a vendéglátóink szerint a sokéves koncertszervezési múljukban ez volt az első eset, amikor közönség állva tapsolva és „bravo”-kat kiabálva búcsúztatott egy koncertet.

Vadász Dániel énekművész, a Budapesti Operettszínház tagja

(2005. november 13. 19:00 Manilai Operaház; a Budapesti Operettszínház előadása)

Novemberben Budapesten polcokra kerül a Budapesti Operettszínház művészeinek közreműködésével készült Csárdáskirálynő-cd, amelyet a turné során is bemutattak a zenészek. Ez a felvétel az Operettissimo nevű sorozat első tagja, amelyet a közeljövőben követni fog a többi magyar nagyoperett felvétele is. Magyarországon legutóbb negyven éve készült hanglemez a Csárdáskirálynőből.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Klasszikus

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.
Színház

A rendező, aki megdolgoztatja a nézőt - Székely Kriszta

A saját maga körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőle; amióta rendez, a színház az élete. Székely Kriszta Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Zenés színház magazin

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Zenés színház ajánló

Egy operettlegenda a József Attila Színház színpadán

Három emblematikus operettet jegyez a magyar színháztörténet: a Csárdáskirálynőt, a Mágnás Miskát illetve a Csókos asszonyt. Utóbbi Szilágyi László és Zerkovitz Béla örökbecsű műve, ami második éve fut a József Attila Színházban.
Zenés színház opera

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Zenés színház opera

Vajda Gergely Kékszakállút vezényel Palermóban

Schönberg A sors keze című egyfelvonásosát és Bartók Béla Kékszakállúját játssza a palermói Teatro Massimo. Utóbbinak két főszereplője Bretz Gábor és Schöck Atala.