Zenés színház

Budapesti Operettszínház – Asia tour 2005 – 4. fejezet: Szöul és Hanoi

2005.11.30. 00:00
Ajánlom
Amikor Budapestre érkezik egy-egy popsztár, és az interjú során elmondja, hogy rengeteg dolga miatt még semmit nem látott a városból, ez mindig sztárallűrnek tűnik. Szöulban megtanultuk: van olyan, hogy az ember estére megérkezik a szállodába, megvacsorázik, és olyan kimerült az elmúlt héten megtett több mint 20.000 km miatt, hogy egyszerűen elalszik, akár akarja, akár nem.

Szöul

Másnap viszont – az esti koncert miatt –az énekes nem megy ki az utcára, elsősorban azért, mert Jakartához képest az itteni nyolc fok hidegnek tűnik. Így aztán Szöulból – a szemben lévő templomot kivéve – gyakorlatilag nem láttunk egyetlen nevezetességet sem. Viszont találkoztunk vendéglátóinkkal egy eredeti koreai vacsora mellett. Valószínűleg már sohasem tudjuk meg pontosan, hogy melyik fogás miből készült, de mindenesetre nagyon finom volt.

Fellépésünk egy óriási kulturális komplexumban volt, és párhuzamosan zajlott több operaelőadással (!). A koncerten fellépett a Szöuli Opera sztárprimadonnája, Ms. Park is, aki Lauretta és La Wally áriájával színesítette az operett-estet. Teltház volt, és óriási siker. Hihetetlen, de amikor a műsorban felcsendül a magyaros blokk, az a világon mindenütt tombolást vált ki az emberekből. (Szerencsére ez eddig csak a tetszésnyilvánítás keretei között volt érzékelhető). Pesten vastaps, Rómában bravózás, New Yorkban vastaps és bravózás, Amszterdamban lábdobogás, Moszkvában pedig a vastaps mellett nemegyszer sírásig fajul a dolog…

Hanoi


A Hanoi Operaház színpadán

Vietnam az egyik legizgalmasabb ország, ahol eddig jártunk. Itt jelenleg is kommunista uralom van, és ez nem sokat segít az ország gazdasági felzárkózásában. De ez nem akadályozza a vietnámiakat abban, hogy boldogan, kiegyensúlyozottan éljenek. Nemcsak a néhány tucatnyi milliárdos, hanem a többi ember is. Az élet annyira olcsó, hogy talán ez az egyik utolsó ország, ahol egy magyar átlagfizetésből is nagy lábon lehet élni. Nemcsak a nyugathoz, hanem a környező országokhoz képest is alacsonyak az árak.

Nagyon romantikus nép az itteni, és jó a konyhájuk. Kiülnek az utcán a ház elé szomszédolni, és közben együtt megvacsoráznak. Rengeteg motoros száguldozik az utcákon bukósisak nélkül, ki-ki a párjával, gyerekével, talán az egész osztályával egy járgányon. Tiszta „Római vakáció” a hangulat Hanoi belvárosában. Nekünk meg eleinte úgy tűnik, hogy az utca másik oldalára képtelenség gyalogosan átmenni, oda legfeljebb születni lehet. De pár óra alatt megszokjuk: nem szabad oldalra nézni, és reménykedni kell.

A bazársoron minden eladó: postaláda, matrjoska baba, „copy rolex”, Fischer Annie-kalózfelvétel, vietnami papucs, európai alkatú emberre nem jó ruhadarabok milliárdjai, azonosíthatatlan húsfélékből sültek, amerikai háborús emlékek (!), kis Buddha-, nagy Jézus-szobor, hamisított műszaki eszközök és így tovább. A sok ezer hamis cd között Bartók-művek is jelen vannak a polcokon. Nincs kizárva, hogy nemsokára a Budapesti Operettszínház új Csárdáskirálynőjét is másolni fogják, hiszen már itt is megjelent az operettlemez.

A Hanoi Operaház a gyarmati évek hagyatéka; a franciák ezen kívül nem sok mindent hagytak itt a vietnamiaknak, de ez tényleg egy valódi kis ékszerdoboz. Talán 800 férőhelyes, gyönyörű, és kiváló az akusztikája. Az előadás az első pillanattól kezdve fantasztikus hangulatban zajlott. Itt történt meg először a turné során, hogy a közönség a koncert első száma után egyből fölvette a ritmust, és gyakorlatilag végigtombolta az előadást. Dong Thai Son vietnami zongoraművész Grieg zongoraversenyével kápráztatta el a hálás közönséget az operettkoncert első része után. Az igazi sikert végül megint Johann Strauss Tavaszi hangok című keringője hozta meg a második részben, Fischl Mónika előadásában.

Vadász Dániel énekművész, a Budapesti Operettszínház tagja

(2005. november 20. Szöul; november 23. Hanoi; a Budapesti Operettszínház előadása)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Tánc

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Lemondja tervezett bemutatóját a Rózsavölgyi Szalon a kultúr-tao körüli bizonytalanság miatt

A magánszínház közleményt adott ki, amelyben azt írják, színházakat is érintő finanszírozási bizonytalanság miatt kényszerülnek erre a lépésre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Zenés színház magazin

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Zenés színház ajánló

Egy operettlegenda a József Attila Színház színpadán

Három emblematikus operettet jegyez a magyar színháztörténet: a Csárdáskirálynőt, a Mágnás Miskát illetve a Csókos asszonyt. Utóbbi Szilágyi László és Zerkovitz Béla örökbecsű műve, ami második éve fut a József Attila Színházban.
Zenés színház opera

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Zenés színház opera

Vajda Gergely Kékszakállút vezényel Palermóban

Schönberg A sors keze című egyfelvonásosát és Bartók Béla Kékszakállúját játssza a palermói Teatro Massimo. Utóbbinak két főszereplője Bretz Gábor és Schöck Atala.