Zenés színház

Budapesti Operettszínház – Asia tour 2005 – 5. fejezet: Kuala Lumpur, Malajzia

2005.12.08. 00:00
Ajánlom
Már a repülőtéren megláttuk az első csadorba öltözött hölgyeket, és eszünkbe jutott, hogy Kuala Lumpur a turné egyik olyan városa, ahol a társulat hölgytagjainak „kiegészített” öltözetet kell viselnie a helyi szokások miatt.

Kuala Lumpur

A vállak nem lehetnek kinn, dekoltázsról szó sem lehet, minden nőnek gyakorlatilag tetőtől-talpig beöltözve kell megjelennie a színpadon. Ez vonatkozott a zenekar hölgytagjaira is. Jellemző volt a meghívó japán ügynökség precizitására, hogy erre külön felhívták a figyelmét azoknak a zenészeknek, akik az előző koncerteken például dekoltált blúzt viseltek.

A főváros belső része nekünk kissé személytelennek tűnt a rengeteg irodaházzal és felhőkarcolóval. A Petronas torony tényleg hihetetlen látvány, a felhőkarcolók igazi királyi párja. Az azonban egyáltalán nem volt bizalomgerjesztő, ahogy tucatnyi egyenruhás „BOMB” felirattal a hátán berohant a főbejáraton. Kérdésünkre a helyiek azt válaszolták, hogy ez mindennapos dolog itt: csak gyakorlat.

Kuala Lumpurban a Petronas Simphony Orchestra-ban több mint húsz magyar zenész dolgozik, többükkel találkoztunk is a koncerten. Rajtuk kívül azonban itt, Malajziában az emberek nem sokat tudnak Magyarországról. Sőt! A taxisofőr nemcsak Magyarországról nem hallott eddig, hanem a nálunk egykor nagyon népszerű „Sandokan – a maláj tigris” című film főcímdalát sem ismerte föl. Ezek után kezdtük feladni a privátbeszélgetések témáinak kutatását.

Ismét rangos vendégünk volt a koncerten: Duli Yang Maha Mulia Sultan, aki maga a maláj szultán. Fénykép nem készülhetett róla, mert ezt nagyon szigorú szabályok tiltják, és ebben az országban senkinek sem volt kedve bármilyen szabályt is megszegni. Állítólag már önmagában az is nagy dolog, ha a szultán végignéz egy előadást, de hogy a végén még integessen is, az nagyon ritkán fordul elő. Pedig a koncert után ez is megtörtént. A közönség reakciói azonban mindig a szultánt követték. Az előadás végén érezhető és látható is volt, hogy a közönség jó része mintegy engedélyt kérve fürkészi a szultán minden mozdulatát, és miután látták, hogy neki is tetszett a koncert, elkezdődött az igazi ünneplés. Egyszer csak csönd lett, és a szultán a néma közönség és a társulat lehajtott fői előtt elhaladva elhagyta a koncerttermet. Egészen furcsa érzés volt, ahogy a több ezer, némán várakozó néző mellett a szultán integetve elhagyta a koncerttermet.

Vendéglátóink szerint klasszikus zenei koncertnek ilyen sikere hosszú évek óta nem volt Kuala Lumpurban.

Vadász Dániel énekművész, a Budapesti Operettszínház tagja

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egy történet, tizenhat variáció – különleges előadás a Pesti Vigadóban

Április 27-én a SZÓ • SZÍN • JÁTÉK sorozat következő előadásán az érdeklődők egy izgalmas, egyedülálló darabot láthatnak, Tóth Péter Stílusgyakorlatok című kabaré-operája új színeket és hangulatokat csempész a színházi élmények világába.
Zenés színház hír

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.
Zenés színház gyász

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.