Zenés színház

Budapesti Operettszínház – Asia tour 2005 – 6. fejezet: Bandar Seri Begawan, Brunei

2005.12.08. 00:00
Ajánlom
Így még soha sehol a világon nem vártak minket: karneváli dobparádéval, ajándékokkal és óriási üdvözlő zászlóval fogadták a Budapesti Operettszínház társulatát a brunei repülőtéren. A világ egyik legegzotikusabb országában a világhírességeknek kijáró üdvözlés után éreztük, hogy itt már hallottak a Jakartában, Kuala Lumpurban vagy valamelyik másik világvárosban adott koncertek sikeréről.

Bandar Seri Begawan

Igazán büszkék voltunk, hiszen a szervező japán ügynökség utólagosan mindenhonnan begyűjtötte a kritikákat, és sok elismerésben volt részünk az elmúlt hetekben Délkelet-Ázsiában. Szép gyűjtemény van ezekből már a színházban: tavaly a londoni Times magazin, januárban a Tokio Sunshine, márciusban pedig a moszkvai Kultúra című lapok írtak méltató sorokat előadásainkról, illetve koncertjeinkről.

Brunei gazdag ország: az egy főre eső GDP alapján a leggazdagabb a világon. A szultán néhány éve még az első volt a világ leggazdagabb embereinek listáján, de még ma is az első három között tartják számon. Politikai hatalma egyeduralomnak mondható, hiszen a stratégiai jelentőségű minisztériumok élén személyesen áll, a többi minisztériumot pedig családtagjai vezetik. A birodalom alattvalói mindössze néhány tízezren vannak, s tekintettel az életük végéig járó, tetemes állampolgári életjáradékra, olyan az ország, mint egy kis mesebeli királyság.

Adók nincsenek, a társadalombiztosítás ingyenes. Mi több, a szultán közvetlenül saját sportcentruma mellett épített egy vidámparkot a brunei gyermekeknek. Itt szinte kizárólag a világ legdrágább autóit árulják, mert csak ezekre van igény. A szálloda, vagyis az a hatcsillagos komplexum, ahol megszálltunk, a létező összes luxusszolgáltatással fel volt szerelve. A medencék, a szaunák, a szobák mintha mind koronás főknek készültek volna. De a legnagyobb élmény a Borneói-sziget csodálatos éghajlata, a Dél-kínai tenger elképesztően meleg vize és a semmihez nem hasonlítható, csodálatosan kék égbolt volt. A mögöttünk lévő tizenhat nap fáradalmait néhány perc alatt elfelejtettük, és a szabadnap hirtelen egy nagy borneói társasútnak tűnt. Több mint hatminc fokban, pálmafák között hihetetlennek tűnt, hogy Magyarországon éppen a havat lapátolják a családtagok.

Már megtanultuk Malajziában, hogy milyen öltözködési szabályok vannak a színpadon a muszlim szokások miatt. De nem akartunk hinni a fülünknek, amikor azt mondták, hogy délelőtt egy cenzúra-bizottság tekinti meg a koncertünk egy rövidített verziójá. Nagyon kedvesek voltak, csak néhány észrevételük volt elsősorban az „illetlen” lábemelgetésekkel kapcsolatban. A kormány nagy része jelen volt a koncerten, hiszen a szultán testvérének személyében több minisztérium képviselőjét is tisztelhettük. Személyes találkozásunkkor elmondta, hogy még soha nem szórakozott ilyen jól klasszikus zenei koncerten. Az előadás jól sikerült, ahogy ezt a már sokadszor elnyert vastaps is mutatta a produkció végén.

Vadász Dániel énekművész, a Budapesti Operettszínház tagja

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Emléktáblát avattak a 120 éve született Latabár Kálmán egykori lakóhelyén

1902. november 24-én született a 20. század egyik legkarakteresebb magyar színésze, Latabár Kálmán, akit Max Reinhardt is kora egyik legjobb alkotójának tartott. A komédia koronázatlan királyának egykori lakóhelyén emléktáblát helyeztek el, és ma este bemutatják a róla írt drámát a Spinoza Színházban.
Klasszikus

„A kürt nagyon emocionális hangszer” – Beszélgetés Fröschl Éva Lillával

Első női rézfúvósként kapott Junior Prima Díjat a kürtművész Fröschl Éva Lilla az MVM Zrt. támogatásával. Már berlini tanulmányai közben játszott a Deutsche Oper, illetve a Komische Oper zenekarában, jelenleg pedig a Bajor Állami Operánál tölti próbaévét.
Zenés színház

Kristīne Opolais Carmenként debütál Szentmargitbányán

A világhírű énekesnő csatlakozik azon szopránokhoz, akik a hagyományosan mezzoszopránok által megformált Bizet-hősnő bőrébe bújnak. A Carmen premierjére 2023. július 12-én kerül sor a Szentmargitbányai Kőfejtőben.
Vizuál

Szellemidézés a mezőszemerei kertek alján – Hamarosan nyílik Bukta Imre új kiállítása

Külön erre az alkalomra festett képek, installációk és videómunkák fogadják a látogatókat Bukta Imre Műveljük kertjeinket! című átfogó tárlatán, amely kétségkívül az év kiállítása. A több mint ezer négyzetméter alapterületű Godot Kortárs Művészeti Intézetben (GICA) rendezett tárlat november 27-én nyílik.
Plusz

Dinyés Dániel kapja az Art is Business Fidelio-díját

Idén negyedik alkalommal adják át az Art is Business Díjakat azon vállalati és kulturális szereplőknek, akik az elmúlt időszakban jó példával jártak elől. A Fidelio – Kulturális mecénás elismerés idei nyertese: Dinyés Dániel karmester, zeneszerző, a Szegedi Nemzeti Színház zenei vezetője.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Arányi Adrienn

A színésznőt kilencvenhárom éves korában érte a halál – tette közzé megrendülten a hírt egykori színháza, a Budapesti Operettszínház közösségi oldalán.
Zenés színház hír

Kristīne Opolais Carmenként debütál Szentmargitbányán

A világhírű énekesnő csatlakozik azon szopránokhoz, akik a hagyományosan mezzoszopránok által megformált Bizet-hősnő bőrébe bújnak. A Carmen premierjére 2023. július 12-én kerül sor a Szentmargitbányai Kőfejtőben.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó mesterkurzust tart fiatal énekeseknek

A kurzusra november 28. és december 2. között kerül sor, a Benczúr Ház Dísztermében, november 30-án pedig gálakoncerten mutatkoznak be a résztvevők. Az események a nagyközönség számára ingyenesen látogathatók, de a koncert regisztrációköteles.
Zenés színház ajánló

Ismét bemutatják Budaörsön a Koldusoperát

November 24-én újra átélhetjük Bertolt Brecht világhírű alkotását Fehér Balázs Benő újragondolásában. A felújított ellőadás főbb szerepeiben mások mellett Bíró Kriszta, Brasch Bence és Páder Petra látható a Budaörsi Latinovits Színházban.
Zenés színház kritika

A diktátor emberi arca

Különleges bemutatóval indította évadát a palermói Teatro Massimo. Viktor Ullmann Atlantisz császára című operáját és Mozart Requiemjét adták elő, ám nem egymás után, hanem jelenetenként összeillesztve, így a két mű még erősebben lépett egymással párbeszédbe. Az új produkció mindkét előadásán jártunk, november 8-án és 9-én.