Zenés színház

Budapestre érkezett Juan Diego Flórez

2011.11.27. 18:50
Ajánlom
A Pavarotti utódaként ünnepelt perui tenor először lép fel Magyarországon. A november 28-i áriaestje előtt adott sajtótájékoztatón karrierje kezdeteiről, repertoárjáról, és a népszerűségről is beszélt.

A sűrű vakuvillogás közepette érkező világhírű operaénekest Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház kormánybiztosa üdvözölte. A dalszínház vezetője köszöntő szavaiban örömét fejezte ki, hogy - amint azt a már Renée Fleming májusi koncertjét övező közönség- és médiaérdeklődés is bizonyítja -  Magyarországon végre újjáéledt a jelen és a jövő nemzetközi operasztárjai iránti érdeklődés, és a New York-i Metropolitan, a milánói Scala, a londoni Covent Garden és a bécsi Staatsoper után a budapesti közönség is élőben hallgathatja meg Juan Diego Flórezt.

A perui születésű tenor elmondta, amikor először érkezik egy városba, mindig érzelmekkel telve, nagy várakozással lép színpadra, remélve, hogy sikerül bemutatnia énekművészetét és repertoárját. Budapestre azért is mérföldkőként tekint, mert a Magyar Állami Operaház nemcsak a szem, de a hang számára is elbűvölő, hiszen azon klasszikus színházak közé tartozik, ahol az énekhang a maga teljességében bontakozhat ki és fogadható be. Flórez elégedettségét fejezte ki, hogy az áriaestre minden jegy elkelt - a koncertről lemaradt rajongók miatti sajnálkozása ugyanakkor reménykeltő lehet egy esetleges nem túl távoli jövőbe vesző ismétlés tekintetében.

„Szimbolikus programmal készültem, olyannal, amely a legtöbbet, a legjellemzőbbet mutatja meg abból, milyen énekes vagyok, hiszen ez az est számomra egyfajta bemutatkozás is. A magyar közönség tipikus bel canto műsort hall majd tőlem, Rossinit, Donizettit, Cimarozát, a második részben két Verdi áriát is, egyszóval a repertoárom meghatározó darabjait." - nyilatkozta a sajtó képviselőinek az „új Pavarottiként" emlegetett világsztár, aki szombaton késő este Bécsből érkezett Budapestre. Újságírói kérdésre elmondta, évente egy-egy új operát tanul meg. 2008-ban a Rigolettóban, tavalyelőtt Gluck Orfeójában debütált, 2011. végén Donizetti Linda di Chamounix-ja, 2012-ben pedig a Gyöngyhalászok következik a sorban. Flórez repertoárjának esetleges barokk vagy kortárs irányba történő bővítésével kapcsolatban annyit mondott, hangi adottságait tiszteletben tartva mindig könnyed, fényes, rugalmas szólamokat, azaz az énekstílusának és a repertoárjának megfelelő műveket fog csak elvállalni.

Szintén a sajtó érdeklődésére reagálva felidézte karrierjének mesébe illő kezdetét. 1996-ben Pesaróban a Rossini-fesztiválon a tenor főhős megbetegedett, és beugrót kerestek. A művészeti vezetés egy akkor teljesen ismeretlen fiatal énekes mellett döntött -  ez volt ő. Bár a döntést mai fejjel maga Flórez is rendkívül merésznek bélyegezte, végül minden jól sült el: a rendelkezésére álló rendkívül rövid idő alatt sikeresen megtanulta a szerepet, az énekszólamot a rendezést. Ha nem így lett volna, mindössze egy jelentéktelen mellékszerepet alakíthatott volna, s nem a Mathilde de Sabhran főszerepét. A szerep rekordidő alatti elsajátításában a szintén perui Ernesto Palacio volt segítségére(énektechnikailag és lelkileg is), aki egykor maga is tenorként működött, azóta pedig Flórez menedzsere. Még ugyanebben az évben bemutatkozhatott a Scalában is - első kőszínházi főszerepét Ricardo Muti pálcája alatt a 1996-os milánói évadnyitón énekelte - és ebben az évben ismerkedett meg egy másik fesztiválon Alessandro Vitiello karmesterrel is, aki azóta is együtt dolgoznak (Budapesti áriaesjén is ő vezényli a Magyar Állami Operaház zenekarát). Akkoriban szinte még gyerek- mindössze 23 éves - volt, és alig fogta fel, mibe is csöppent. Ma úgy érzi, ez a naivitás is segítette abban, hogy akadálymentesen juthasson előre pályáján.

A sajtótájékoztatón részt vett Alessandro Vitiello, az est olasz karmestere is. Vitiello elmondta: egyszer régen már vezényelt Budapesten, és akkor is lenyűgözte a magyar közönség kultúra iránti nyitottsága, az, hogy semmit nem kellett nekik „túlmagyarázni", értették és szerették a zenei élményt, amely a színpadról áradt feléjük. Vitiello az Operaház zenekaráról is elismerően nyilatkozott, akik az esten kísérik majd Juan Diego Flórezt.

Ókovács Szilveszter kormánybiztos végül arról kérdezte a perui csillagot, miként tud ellenállni az előbb-utóbb minden tenort utolérő, a Nessun dorma képében érkező kísértésnek. Juan Diego Flórez válaszában emlékeztetett rá, hogy a Turandot újabban popsztárok kötelező műsorszámaként népszerűségi csúcsokat döntögető áriája eredendően a drámai tenor repertoár része, ő pedig lírai tenor hangfajú. S ahogy egy drámai tenor nem énekelhet Rossinit, úgy neki sem állna jól a Nessun dorma - noha technikailag nincs benne semmi olyan, amit ne tudna elénekelni. Arról pedig, hogy mi áll igazán jól Flórez hangjának, a budapesti koncertre bejutó szerencsések néhány órán belül meggyőződhetnek. Az áriaest műsora:

1. Cimarosa: Titkos házasság / Il matrimonio segreto- Nyitány / Ouverture
2. Cimarosa: Titkos házasság / Il matrimonio segreto- Paolino áriája a II. felvonásból / Pria che spunti in ciel l'aurora
3. Rossini: Otello - Nyitány / Ouverture
4. Rossini: Otello - Rodrigo áriája a II. felvonásból / Che ascolto? Ahime, che dici?
5. Rossini: A sevillai borbély / Il barbiere di Siviglia - Nyitány / Ouverture
6. Rossini: A sevillai borbély / Il barbiere di Siviglia- Almaviva áriája a II. felvonásból / Cessa di piú resistere

1. Boieldieu: A fehér asszony / La dame blanche - George kavatinája / Vien, gentille dame
2. Massenet: Thais - Meditáció / Meditation
3. Verdi: Rigoletto - Kesztyűária / Questa o quella
4. Verdi: Rigoletto - A herceg áriája a II. felvonásból / Ella mi fu rapita
5. Donizetti: Az ezred lánya / La fille du régiment - Nyitány / Ouverture
6. Donizetti: Rita - Beppe áriája / Allegro io son

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kihirdették a 2021-es Artisjus-díjazottak névsorát

Könnyű- és komolyzenei alkotókat díjazott idén is az Artisjus. Fábri Pétert zenei munkásságáért életműdíjjal tüntették ki, az év zeneszerzője a világhírű dobos Borlai Gergő lett, míg a tragikusan fiatalon elhunyt Siklósi Örs előtt, posztumusz Junior Artisjus-díjjal tisztelegtek.
Színház

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Plusz

Pentaton Hangstúdió – egy tiszta hang a belváros szívében

2021-ben új szolgáltatással bővült az ország legnagyobb múltra visszatekintő privát művészügynöksége, a Pentaton Művész- és Koncertügynökség portfóliója: megnyílt az újonnan kialakított Pentaton Hangstúdió.
Jazz/World

„Élvezem, hogy mennyi mindent nem tudok” – Interjú Fábri Péterrel, az Artisjus életműdíjasával

Az Artisjus könnyűzenei alkotói életműdíját idén Fábri Péter író, költő, dalszövegíró, műfordító kapta. Az elismerés okán beszélgetve felidéztük, hogyan inspirálták őt barátok, szerelmek, dalok és formák. Megtudtuk, miért nem ír már több verseskötetet és az is kiderült, miként vált boldogtalan költőből boldog dalszövegíróvá.
Vizuál

Ferenc Jóska visszafoglalta az egykor róla elnevezett hidat!

Újabb Kolodko-miniszobor jelent meg Budapesten: ezúttal a Szabadság hídon, amely korábban Ferenc József nevét viselte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Egy békacsalád története – Cigány Punkopera az OFF-Biennálén

A Független Színház Magyarország május 16-án tartja Balogh Rodrigó és Illés Márton Békamesék című darabjának ősbemutatóját. Az előadásban énekelve, fájó humorral fűszerezve jelenítik meg egy család három generációjának életét, akik azért harcolnak, hogy kitörjenek a békáknak rendelt mocsárból, és elfogadja őket a többségi társadalom.
Zenés színház magazin

Sába a mikrofon előtt

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.
Zenés színház ajánló

Az édesanyákat ünnepik a Musical Villamoson

Különleges műsorral köszönti az édesanyákat az immár hatodik koncertjére készülő Musical Villamos. Az online is követhető 50 perces előadáson a nézők személyes üzenetei is elhangzanak.
Zenés színház hír

Ősbemutatóra készül a Madách Színház

Magyarországon eddig még nem látott Andrew Lloyd Webber-musical debütál júniusban a Madách Színház virtuális színpadán. A Vasárnap mondd el Szirtes Tamás rendezésében kerül a nézők elé.
Zenés színház hír

100 éve született Palócz László operaénekes

1955 és 1976 a Magyar Állami Operaház magánénekese volt, éveken át játszott a Szomszédok című teleregényben, Sümeghy úr szerepében.