Zenés színház

Budapestre érkezett Juan Diego Flórez

2011.11.27. 18:50
Ajánlom
A Pavarotti utódaként ünnepelt perui tenor először lép fel Magyarországon. A november 28-i áriaestje előtt adott sajtótájékoztatón karrierje kezdeteiről, repertoárjáról, és a népszerűségről is beszélt.

A sűrű vakuvillogás közepette érkező világhírű operaénekest Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház kormánybiztosa üdvözölte. A dalszínház vezetője köszöntő szavaiban örömét fejezte ki, hogy - amint azt a már Renée Fleming májusi koncertjét övező közönség- és médiaérdeklődés is bizonyítja -  Magyarországon végre újjáéledt a jelen és a jövő nemzetközi operasztárjai iránti érdeklődés, és a New York-i Metropolitan, a milánói Scala, a londoni Covent Garden és a bécsi Staatsoper után a budapesti közönség is élőben hallgathatja meg Juan Diego Flórezt.

A perui születésű tenor elmondta, amikor először érkezik egy városba, mindig érzelmekkel telve, nagy várakozással lép színpadra, remélve, hogy sikerül bemutatnia énekművészetét és repertoárját. Budapestre azért is mérföldkőként tekint, mert a Magyar Állami Operaház nemcsak a szem, de a hang számára is elbűvölő, hiszen azon klasszikus színházak közé tartozik, ahol az énekhang a maga teljességében bontakozhat ki és fogadható be. Flórez elégedettségét fejezte ki, hogy az áriaestre minden jegy elkelt - a koncertről lemaradt rajongók miatti sajnálkozása ugyanakkor reménykeltő lehet egy esetleges nem túl távoli jövőbe vesző ismétlés tekintetében.

„Szimbolikus programmal készültem, olyannal, amely a legtöbbet, a legjellemzőbbet mutatja meg abból, milyen énekes vagyok, hiszen ez az est számomra egyfajta bemutatkozás is. A magyar közönség tipikus bel canto műsort hall majd tőlem, Rossinit, Donizettit, Cimarozát, a második részben két Verdi áriát is, egyszóval a repertoárom meghatározó darabjait." - nyilatkozta a sajtó képviselőinek az „új Pavarottiként" emlegetett világsztár, aki szombaton késő este Bécsből érkezett Budapestre. Újságírói kérdésre elmondta, évente egy-egy új operát tanul meg. 2008-ban a Rigolettóban, tavalyelőtt Gluck Orfeójában debütált, 2011. végén Donizetti Linda di Chamounix-ja, 2012-ben pedig a Gyöngyhalászok következik a sorban. Flórez repertoárjának esetleges barokk vagy kortárs irányba történő bővítésével kapcsolatban annyit mondott, hangi adottságait tiszteletben tartva mindig könnyed, fényes, rugalmas szólamokat, azaz az énekstílusának és a repertoárjának megfelelő műveket fog csak elvállalni.

Szintén a sajtó érdeklődésére reagálva felidézte karrierjének mesébe illő kezdetét. 1996-ben Pesaróban a Rossini-fesztiválon a tenor főhős megbetegedett, és beugrót kerestek. A művészeti vezetés egy akkor teljesen ismeretlen fiatal énekes mellett döntött -  ez volt ő. Bár a döntést mai fejjel maga Flórez is rendkívül merésznek bélyegezte, végül minden jól sült el: a rendelkezésére álló rendkívül rövid idő alatt sikeresen megtanulta a szerepet, az énekszólamot a rendezést. Ha nem így lett volna, mindössze egy jelentéktelen mellékszerepet alakíthatott volna, s nem a Mathilde de Sabhran főszerepét. A szerep rekordidő alatti elsajátításában a szintén perui Ernesto Palacio volt segítségére(énektechnikailag és lelkileg is), aki egykor maga is tenorként működött, azóta pedig Flórez menedzsere. Még ugyanebben az évben bemutatkozhatott a Scalában is - első kőszínházi főszerepét Ricardo Muti pálcája alatt a 1996-os milánói évadnyitón énekelte - és ebben az évben ismerkedett meg egy másik fesztiválon Alessandro Vitiello karmesterrel is, aki azóta is együtt dolgoznak (Budapesti áriaesjén is ő vezényli a Magyar Állami Operaház zenekarát). Akkoriban szinte még gyerek- mindössze 23 éves - volt, és alig fogta fel, mibe is csöppent. Ma úgy érzi, ez a naivitás is segítette abban, hogy akadálymentesen juthasson előre pályáján.

A sajtótájékoztatón részt vett Alessandro Vitiello, az est olasz karmestere is. Vitiello elmondta: egyszer régen már vezényelt Budapesten, és akkor is lenyűgözte a magyar közönség kultúra iránti nyitottsága, az, hogy semmit nem kellett nekik „túlmagyarázni", értették és szerették a zenei élményt, amely a színpadról áradt feléjük. Vitiello az Operaház zenekaráról is elismerően nyilatkozott, akik az esten kísérik majd Juan Diego Flórezt.

Ókovács Szilveszter kormánybiztos végül arról kérdezte a perui csillagot, miként tud ellenállni az előbb-utóbb minden tenort utolérő, a Nessun dorma képében érkező kísértésnek. Juan Diego Flórez válaszában emlékeztetett rá, hogy a Turandot újabban popsztárok kötelező műsorszámaként népszerűségi csúcsokat döntögető áriája eredendően a drámai tenor repertoár része, ő pedig lírai tenor hangfajú. S ahogy egy drámai tenor nem énekelhet Rossinit, úgy neki sem állna jól a Nessun dorma - noha technikailag nincs benne semmi olyan, amit ne tudna elénekelni. Arról pedig, hogy mi áll igazán jól Flórez hangjának, a budapesti koncertre bejutó szerencsések néhány órán belül meggyőződhetnek. Az áriaest műsora:

1. Cimarosa: Titkos házasság / Il matrimonio segreto- Nyitány / Ouverture
2. Cimarosa: Titkos házasság / Il matrimonio segreto- Paolino áriája a II. felvonásból / Pria che spunti in ciel l'aurora
3. Rossini: Otello - Nyitány / Ouverture
4. Rossini: Otello - Rodrigo áriája a II. felvonásból / Che ascolto? Ahime, che dici?
5. Rossini: A sevillai borbély / Il barbiere di Siviglia - Nyitány / Ouverture
6. Rossini: A sevillai borbély / Il barbiere di Siviglia- Almaviva áriája a II. felvonásból / Cessa di piú resistere

1. Boieldieu: A fehér asszony / La dame blanche - George kavatinája / Vien, gentille dame
2. Massenet: Thais - Meditáció / Meditation
3. Verdi: Rigoletto - Kesztyűária / Questa o quella
4. Verdi: Rigoletto - A herceg áriája a II. felvonásból / Ella mi fu rapita
5. Donizetti: Az ezred lánya / La fille du régiment - Nyitány / Ouverture
6. Donizetti: Rita - Beppe áriája / Allegro io son

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.
Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Zenés színház kult50

Frida, aki összeköt - Gubik Petra és Lantos Adriána a Kult50-ben

A Frida Kahlo életművét bemutató tárlat 2018 egyik legmeghatározóbb kiállítása volt, kurátora, Lantos Adriána helyet kapott az idei Kult50 válogatásban is. Gubik Petra pedig a Dorian Gray-ben és az István, a király nyújtott alakításaiért került be az ötven közé.