Zenés színház

Bukott barátság?

2014.01.30. 18:59
Ajánlom
Visszafogott lelkesedéssel fogadta a közönség a Túl a barátságon (Brokeback Mountain) című Oscar-díjas film operaváltozatának világpremierjét a madridi Teatro Realban.

Hosszú évek óta nem övezte akkora érdeklődés a madridi operaház egyetlen előadását sem, mint a január 27-én bemutatott Túl a barátságon c. produkciót.  A kritikusok és az operarajongók lelkesedésének hátterében a darab aktuális, sokat vitatott témája, illetve a történetet világhírűvé tevő, azonos című Oscar-díjas film sikere állhat. A kedd esti világpremiert azonban mérsékelt lelkesedéssel fogadták a nézők, a függöny lehullása után hamar elült a viharosnak nem mondható taps, amely elsősorban a főszereplőket és a történet szerzőjét éltette.

A két cowboy, Jack és Ennis között szövődő tiltott szerelemről szóló történet főszerepeiben Tom Randle amerikai tenor és Daniel Okulitch kanadai bariton lépett színpadra. A darab zenéjét Charles Wuorinen amerikai zeneszerző szerezte, a szövegkönyv az amerikai Annie Proulxtól származik, aki húsz évvel korábban a Jake Gyllenhaal és Heath Ledger főszereplésével készült, három Oscar-díjjal jutalmazott film alapjául szolgáló történetet is írta.

„Feltehetőleg sokan túl sokat vártak Ang Lee filmrendező nagy sikert aratott alkotása után az operaváltozattól, amelyből ezúttal hiányzott az érzelmi töltet, a szenvedély, amely egy ilyen téma esetében elvárható lenne. Maga a zene könnyen emészthető és meg fogja találni a maga közönségét, ugyanakkor túlságosan sötét, hideg és "metálos" egy ilyen szerelmi történethez "- írta az APA osztrák hírügynökség.

A spanyol sajtó méltatása szerint ellenben a Teatro Real, amely eddig nem tartozott az operavilág élvonalbeli intézményei közé, a Brokeback Mountainnel a nemzetközi figyelem középpontjába kerülhet. Az El País című lap szerint "az opera illik a mai korba, a cselekménye jól strukturált, folyékony". Az El Mundo egyenesen az "operavilág fővárosának" nevezte Madridot.

A Túl a barátságon operaváltozatát a Teatro Real volt művészeti igazgatója, a belga Gerard Mortier még 2008-ban rendelte meg a zeneszerzőtől és Annie Proulx librettistától. A Salzburgi Ünnepi Játékok korábbi intendánsa a darabot már évekkel ezelőtt be akarta mutatni a New York-i Operában, de az ottani megszorítások miatt távozni kényszerült posztjáról , és a spanyol fővárosba szerződött.

A volt igazgató kulcsszerepet szánt a tabutémát tárgyaló műnek abbéli törekvésében, hogy a spanyol főváros korábban jelentéktelen operaházát az európai élvonalba emelje. A kétfelvonásos darabot összesen nyolc alkalommal mutatják be február 11-ig a madridi operaházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.
Zenés színház kritika

Dadaista baba

Kortárs-ifjúsági-abszurd-bábopera – a négy jelzőből egy is elég, hogy a közönség előre tudja, nem szokványos élményben lesz része. Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című darabja nem csupán megfelelt elvárásainknak, de felül is múlta azokat.