Zenés színház

Cecilia Bartoli barokk művekkel tér vissza a Scalába

2018.05.25. 12:51
Ajánlom
Cecilia Bartoli sztárszoprán hosszú távollét után jövőre visszatér a milánói Scalába, hogy részt vegyen az operaház hároméves barokk zenei programjában.

Alexander Pereirának, a Scala osztrák igazgatójának egyik fontos törekvése, hogy ezt a sokáig mellőzött olasz zenei hagyományt ismét meghonosítsa az operaház színpadán. Ezúttal ebben nagy segítségére van hosszú ideje tartó barátsága Bartolival, aki rajong a barokk zenéért.

A mezzoszoprán szerint a barokk zenét kicsit elfelejtették Olaszországban.

Cecilia Bartoli Decca Classics © Uli Weber

Cecilia Bartoli Decca Classics © Uli Weber

Barokk városokban élünk, Olaszországban a barokkot szívhatjuk magunkba. Ezért fontos, hogy visszatérjünk a világos kompozíciókhoz és a barokk zenés művek szerzőihez

– fejtette ki az 51 éves énekesnő, aki „kulturális kincsként” beszélt a 17. századi és 18. század első felében született olasz barokk zenéről. Hangsúlyozta, hogy Verdi és Puccini sem lehetett volna olyan ünnepelt szerző az elődök nélkül. „Mozart zseni volt, de neki is ott volt Haydn, aki nagy inspirációt jelentett számára” – fűzte hozzá.

A Scala barokk programja 2019-ben kezdődik Händel Julius Caesar Egyiptomban című művével, 2020-ban a szerző Semele, majd 2021-ben Ariodante című háromfelvonásos operáját adják elő.

Pereira elmondta: szeretné a három darabot más olasz operaszínpadokon is bemutatni, egyebek mellett a nápolyi San Carlo színházban, amelynek komoly barokk hagyományai vannak.

A Scala igazgatója bejelentette, hogy az előadások sikere érdekében az operaház zenészeit a korszak hangszereivel látják el. Pereira korábban a Zürichi Operában is megvalósított egy hasonló barokk programot Bartolival, és az ottani sikerhez is hozzájárult az eredeti hangszeres tolmácsolás.

Bartoli a kilencvenes években gyakran fellépett a Scalában, legutóbb 2012-ben láthatta a milánói színpadon a közönség, bár akkor az erkélyen ülő türelmetlen nézők lehurrogták. Jelenleg a Salzburgi Pünkösdi Ünnepi Játékok művészeti vezetője, ezt a tisztséget 2021 végéig tölti be.

Az énekesnő felidézte, hogy távollétét az egyeztetési nehézségek nyújtották ilyen hosszúra, s az is, hogy a Scala repertoárja egészen eddig főleg az 1800-as évek műveire koncentrált.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Színház

Új bemutatókkal kezdi jubileumi évadát a Vígszínház

Több mint 90 éves hagyományát követve a Vígszínház május 1-jén megkezdte a következő évad bérleteinek értékesítését. Bár egyelőre csak decemberig hirdettek műsort, az elmúlt időszak közönség előtt be nem mutatott előadásai mellett újdonságokat is tartogat a 2021/2022-es szezon.
Klasszikus

A Liszt Ferenc Kamarazenekar Juliane Banse operaénekessel és Várdai Istvánnal búcsúztatja az évadot

Nemcsak különleges vendégekkel, hanem izgalmas átiratokkal is készül a 2020/21-es zeneakadémiai évad online szezonzáró koncertjére a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Az együttes május 14-én először Várdai Istvánnal Bach-szonátát játszik kamarazenekari felállásban, ezt követően a világhírű Juliane Banse közreműködésével Mendelssohn jól ismert dalai csendülnek fel új köntösbe bújtatva.
Klasszikus

„Újraéled a karanténba zárt kultúra”- kihirdette a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadát

Fischer Iván rendezte új operaelőadás, Richard Strauss-maraton és nemzetközi sztárok, köztük Danyiil Trifonov vagy Jordi Savall is szerepelnek a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadjában.
Vizuál

Formabontó koncertfilmek a Budapest Ritmo-n

„Szükségből erényt, koncertből filmet” – ez a Budapest Ritmo idei mottója, amely a Bartók Tavasz keretében május 10. és 12. között különleges látványvilágú koncertfilmekkel várja az érdeklődőket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Demény Attila, a Kolozsvári Magyar Opera főrendezője

Demény Attila zeneszerző, Nádasdy-díjas operarendező, karmester, zongoraművész, fesztiválszervező, a kolozsvári operastúdió egykori alapítója 66 éves korában, 2021. május 11-én hunyt el. A hírt Szilágyi Enikő színésznő osztotta meg közösségi oldalán. 
Zenés színház ajánló

Teraszkoncertekkel nyit a Madách Színház

Május végén újra megnyitja kapuit a Madách Színház, hogy immár nézők előtt elevenítse fel a nyári duett koncertek emlékét.
Zenés színház interjú

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Zenés színház hír

Egy békacsalád története – Cigány Punkopera az OFF-Biennálén

A Független Színház Magyarország május 16-án tartja Balogh Rodrigó és Illés Márton Békamesék című darabjának ősbemutatóját. Az előadásban énekelve, fájó humorral fűszerezve jelenítik meg egy család három generációjának életét, akik azért harcolnak, hogy kitörjenek a békáknak rendelt mocsárból, és elfogadja őket a többségi társadalom.
Zenés színház magazin

Sába a mikrofon előtt

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.