Tudjuk, a 18. századi operát furcsa képzetek éltették. Az emberek szilárdul meg voltak győződve arról, hogy a férfi képes női hangon is énekelni. És hiába járja a világot Philippe Jarousky, azért ez az esetek nagy részében nem igaz. A kasztráltak énekétől viszont a közönség kifordította a színházakat a négy sarkából. Az 1730-as évtizedben nagyjából évi 4000 fiút kasztráltattak a hírnév reményében, akiknek a nagy része persze soha nem lett híres énekes.

Kapcsolódó
Egy férfi női magasságban - Philippe Jaroussky Budapesten
Ha énekelni kezd, az első ütemeket általában a közönség megdöbbenése kíséri. „Pedig nekem így kényelmes” – mondja. Napjaink leghíresebb kontratenorja hétvégén a Müpában lép fel.
Händel egyike volt a legsikeresebb operaíróknak a korban, számos kasztrált szerepet írt. Habár manapság nem végeznek már ilyen orvosi beavatkozást, egy 1902-es felvételről meghallgatható az utolsó kasztrált énekes, Alessandro Moreschi, aki az Ave Mariát énekli, Bach és Gounod művét.
Handel műveinek legjelentősebb kasztrált tolmácsolója Francesco Bernardi volt, akit Senesino művésznéven ismertek. Ő énekelte a Giulio Cesare, az Orlando és a Rodelinda bemutatóit. De ha Senesino éppen hisztizett, akkor Händel egy másik énekeshez, Giovanni Carestinihez fordult.
aki visszautasította, hogy a zeneszerzővel dolgozzon. Sőt, ami rosszabb, más színházakban énekelte Händel műveit. 1734-ben, amikor az Ariodante bemutatójára készültek a Covent Gardenben, Händel "csak" Carestinit tudta megszerezni. Az opera egyike volt az új színház első operaelőadásainak.
Az Ariodante június 2-án és 5-én hallható Salzburgban a fesztivál keretében. Gianluca Capuano vezényli a monacói Les Musiciens du Prince-t és a Salzburger Bachchor-t. Bartoli egyébként azt mondta, hogy nagyon várja az előadást, hiszen ez az első nadrágszerepe Salzburgban. (Hozzátenném, ez nem csak terminus szerint nadrágszerep, a gyakorlatban tekintélyes lovagi páncélt fog viselni.) Na nézze meg a képeket, úgyis tudom, hogy csak ezért kattintott! (via)