Zenés színház

Celeng Mária: "Nem jellemző rám az elégedettség"

2015.01.08. 07:01
Ajánlom
Alig két éve debütált a Magyar Állami Operaház színpadán, a neve máris ott szerepel a kontinens legfontosabb operaházainak színlapjain. A szemtelenül fiatal szopránnal, Celeng Máriával a kezdetekről, operaénekesi hitvallásáról és a sakkról beszélgettünk. INTERJÚ

-  Az a fajta gyerek voltál, aki éjjel-nappal operákat hallgatott?

- Nem, akkoriban a zenére csak mint hobbira tekintettem. Az ugyan viszonylag korán eldőlt, hogy én leszek a családban az énekes, aki majd fellép az oviban, a suliban vagy akár a templomban, de ez leginkább annak a fizikai adottságnak volt köszönhető, hogy már egészen kiskoromban is erős hangom volt. Ugyanígy korán elkezdtem zongorázni is, mégsem tanultam meg soha rendesen játszani. Boldog gyerekkorom volt, de nem forgott minden a zene körül.

- Ehhez képest most rohamos iramban ível felfelé a pályád: 2013 elején debütáltál a Magyar Állami Operaházban, majd nem sokkal később a Salzburgi Ünnepi Játékokon is felléptél, hamarosan pedig a Scala színpadán láthat a közönség. Ha végignézel az elmúlt két évedon, elégedett vagy?

- Nem jellemző rám az elégedettség, de ha végiggondolom az elmúlt időszakot, boldog vagyok: ha kis lépésekkel is, de haladok előre. A Magyar Állami Operaház, Salzburg, München és Milánó - ezek mind fontos állomások.

- Amikor az Allgemeine Zeitung Edita Gruberovához hasonlított, azt jól viselted? Szükség van egyáltalán ezekre a párhuzamokra?

- Örülök neki, de tudom, hogy nem igaz. Ő is szlovákiai-magyar származású, akárcsak Lucia Popp, ezért hozzá is hasonlítottak már. Mindkettejüket nagyon-nagyon szeretem, de az a célom, hogy a saját adottságaimmal váljak hasonló kvalitású énekessé. Ráadásul Edita Gruberová azért tényleg utolérhetetlen művész, emellett teljesen más hang és személyiség.

- A fellépéseidet nézve az tűnt fel, hogy mindig nagyon erősen átéled az adott darabot, akkor is, ha épp nem színházi körülmények között lépsz fel. Színészi kihívásként is tekintesz a szerepeidre?

- Az opera egy nagyon összetett műfaj, ahol nem elég pusztán jól énekelni: ha valaki kizárólag csak a szép hangadásra koncentrál, az egy idő után könnyen unalmassá válhat. Az igazi kihívás az, hogy egyszerre tudj hitelesen megformálni egy szerepet, eközben énektechnikailag és zeneileg is minőségi teljesítményt nyújts. Ez rengeteg gyakorlást, igényességet, kitartást igényel, de még így sem biztos, hogy mindhárom területen egyforma színvonalon tudsz teljesíteni. Ahogy egyébként a nézőtéren ülőknek is különbözőek az elvárásai: van, akit csak a hang érdekel, van, akit a zene, és megint van, akit egyszerűen az énekes személyisége fog meg.  

- Olyan alkotók produkcióiban léptél fel az elmúlt egy évben, mint Peter Stein vagy Jiří Menzel, februárban pedig Robert Wilson fog rendezni a Poppea megkoronázásában. Milyen együtt dolgozni ezekkel a rendezőlegendákkal?

- Szeretem, ha egy alkotó felkészült, szenvedéllyel végzi a munkáját és segít a szerepformálásban. Az említett rendezők mind nagyon lazák, ráadásul hatalmas élettapasztalattal rendelkeznek, ezért sokkal pontosabban látják, milyen folyamatok mennek végbe egy darabban, miért jut el az adott szereplő oda, ahová, miért lép félre Fiordiligi és Dorabella, vagy épp hogy Violetta miért épp Alfrédba szeret bele. Mind Jiří Menzeltől, mind Peter Steintől sokat tanulhattam, és kíváncsian várom a Robert Wilsonnal való munkát.

Egy korábbi interjúnkban említetted, hogy versenyszerűen sakkoztál. Ha most tetszőlegesen választhatnál ellenfelet, kivel ülnél le egy partira?

- Egy darabig valóban versenyszerűen játszottam, de nem voltam kiváló, csak közepes, és a zene miatt hamar abba is hagytam. Salzburgban van egy nagyon jó zongorista barátom, vele szoktam játszani, bár mindig elver. Egyébként bárkivel szívesen leülök sakkozni.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Ilyenek a Jancsó-filmek 2 és fél percben!

Jancsó Miklós születésének 100. évfordulója alkalmából a Jancsó-filmek ikonikus jeleneteiből készült montázsfilmet tett közzé a Nemzeti Filmintézet videómegosztó csatornáján.
Jazz/World

Elhunyt Baksa-Soós János "beat"-legenda, képzőművész

A Kex együttes egykori énekese, Január Herceg Tova ICY hosszú betegség után, 73 éves korában hunyt el - adta hírül a Magyar Narancs.
Színház

145 éve született a „költői képzeletek fantomja”, Ódry Árpád

Ódry Árpád színészcsaládba született 1876. szeptember 25-én: a kor híres baritonistája, Ódry Lehel és balett-táncosnő feleségének másodszülött gyermekeként az egész életét kitöltötte a színház. Népszerűségét azonban nem ismert szüleinek, sokkal inkább tehetségének, szorgalmának és különleges játékstílusának köszönhette.
Plusz

Több száz éve kortárs – Beszélgetés Gáspár Mátéval, a Budapesti Őszi Fesztivál programigazgatójával

Kultúrával telik meg a tér, az utca, a kirakat: a Budapesti Őszi Fesztivál a hagyományos művészeti terek mellett a hétköznapjainkba is táncot, színházat, irodalmat, képzőművészetet hoz. Gáspár Mátéval, a Budapesti Őszi Fesztivál programigazgatójával beszélgettünk.
Színház

Átadták a Városmajori Színházi Szemle díjait

A legjobb előadás díját a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata Fekete Péter című előadásának ítélte a szakmai zsűri, míg Mohácsi János Farsang avagy ez is mekkora egy tahó! című munkájával, a szombathelyi Weöres Sándor Színház produkciójával a legjobb rendező díját kapta meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Akit a hivatásszeretet éltet – 10 érdekesség Lehoczky Zsuzsáról

Idén júliusban ünnepelte 85. születésnapját Lehoczky Zsuzsa. A Nemzet Színésze, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, a Budapesti Operettszínház örökös tagja hét évtizedes pályafutása alatt szinte minden fontosabb szubrett-szerepet eljátszott, neve összeforrt az operettjátszás nagy korszakával és a magyar musical születésével. Szeptember 27-én jubileumi gálát rendeznek a tiszteletére a Budapesti Operettszínházban, ahol pályatársai, barátai köszöntik.
Zenés színház ajánló

Irány a Karminca-bál! – a Macskák 1500. előadására készül a Madách Színház

Jubileumához érkezik Andrew Lloyd Webber kultikus musicalje a Madách Színházban. A Macskák 1500. előadását szeptember 24-én láthatják a nézők, a különleges estén extra produkcióval is készül a színház, valamint színpadra lép a következő generáció is.
Zenés színház interjú

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Ki lesz a vadak ura? – Új családi musical a láthatáron!

A TBG Production és a Soproni Petőfi Színház a Tesla musical alkotóinak közreműködésével bemutatja: a Vadak Ura – The Covenant musical show-t.
Zenés színház hír

Musical az ártatlanság koráról – a Nine premierjével indul az Operettszínház új évada

Közönségtalálkozóval egybekötött sajtótájékoztatón mutatkoztak be a Budapesti Operettszínház új bemutatójának szereplői. A Nine-Kilenc Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című filmje alapján készül Balázs Zoltán rendezésében.