Zenés színház

Christa Ludwig elmondja, miért nem művészet az opera

2017.03.16. 09:23
Ajánlom
Március 16-án tölti be a 89-et, még mindig meghatja, ha rajongókkal találkozik, de ha még egyszer születne, nem énekes lenne Christa Ludwig, a 20. század nagy mezzoszopránja.

Nem a csodálók miatt lett énekes, hanem Mahler II. szimfóniájának éneklése közben határozta el, hogy az lesz, amikor még kórustag volt. „Az ilyet nem lehet elfelejteni.” Nem rajong a kollégái iránt sem, úgy gondolja, nem énekeseket kell csodálni, hanem a zenét.

Amikor azt mondják, hogy olyan csodálatos vagy, és egy pillanatra nagyon élsz – ez egyfajta egoizmus.

 Christa Ludwig a hatvanas évektől a világ legjobb énekesei közé tartozott, de szerinte felesleges így osztályozni a művészeket. „Nincsen legjobb: ha azt mondod, hogy ma Anna Netrebko a legjobb, akit nagyon jól reklámoznak, nincsen igazad.” A megjegyzésre, hogy mégis ő volt kora leghíresebb mezzoszopránja, azt felelte, szerencsés volt, mert nem volt éppen más. „Az egyik öreg volt, a másik túl fiatal. Én meg divatba jöttem.”

Azt is bevallotta, hogy alig jár operába.

Nem tartom az operát valódi művészetnek

– talán Richard Wagnert és Richard Strausst még igen. De ezek az olasz operák, Rossini, Donizetti, Verdi – ez tényleg művészet? Strauss Capricciójában a gróf azt mondja: »Az opera egy abszurd dolog, a vezényszavakat éneklik, és duettekben politizálnak. A másik sírok körül táncol, a tőrdöfésnek meg dallama van.«”

Christa Ludwig 1994-ben vonult vissza a színpadtól, azóta csak mesterkurzusokat tart. „Nem tudtam már versenyre kelni magammal. Azt vettem észre, hogy nem olyan a hangom, mint régen. Vannak, akik nem tudnak leállni. Plácido Domingo hamarosan Sarastrót énekli.

Miért?”

És hogy miért nem lenne még egyszer énekes? Az első férje, Walter Berry társaságban szeretett lenni a premierek után, ő egyedül. A hangszálai sem bírták ilyenkor a nyüzsgő éttermeket, ő meg az embereket maga körül. Berrynek viszont a gyomra nem vette be előadás után a spenótot meg a kolbászt. „Sokan elfelejtik, milyen testi lemondásokkal jár ez a pálya” – teszi hozzá, de panasza inkább mulatságos, mint komoly.

Hogy mi egy sikeres karrier titka? „Titok” – mondja. „Nézd meg Maria Callast. Nem volt különösen gyönyörű hangja, de az előadásmódja azzá tette - hihetetlen! Ha ő elkezd egy Bellinit énekelni, sírni kezdek. Sokszor nem tudod elmondani, mi van ebben vagy abban az énekesben. Karizma? Személyiség? Anyám azt mondta mindig: titok. Nem tudom, megvolt-e bennem ez a titkos összetevő húszévesen.” (Neue Zürcher Zeitung)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Zenés színház

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Klasszikus

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A Játékszín gondoskodik a siófoki nyaralók szórakoztatásáról

A Dog Story, A chicagói hercegnő, a Chess és Hernádi Judit önálló estje is látható lesz a siófoki Színparton. Idén a Játékszín állította össze a nagymúltú szabadtéri színpad műsorát.
Zenés színház

Ki volt az igazi Hans Sachs?

Több ezer mű szerzője, Luther támogatója, eszményített lírikus, egy koraújkori, egyszemélyes Monty Python, foltozóvarga, és nem utolsósorban Wagner egyetlen vígoperájának főszereplője.
Zenés színház Mörbisch

Bodor Johanna: „Minden társulatot meg kellett hódítani”

A Mörbisch-i Seefestspiele gigaméretű, 3600 négyzetméteres színpadának közepéig a kulisszából 35 lépést kell megtenni. Ez volt az első, amit rögtön kiszámolt a helyszínen Bodor Johanna, miután felkérték: idén nyáron ő legyen a koreográfusa a Marica grófnőnek a Fertő-tónál.
Zenés színház billy elliot

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Zenés színház magazin

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.