Zenés színház

Christa Ludwig elmondja, miért nem művészet az opera

2017.03.16. 09:23
Ajánlom
Március 16-án tölti be a 89-et, még mindig meghatja, ha rajongókkal találkozik, de ha még egyszer születne, nem énekes lenne Christa Ludwig, a 20. század nagy mezzoszopránja.

Nem a csodálók miatt lett énekes, hanem Mahler II. szimfóniájának éneklése közben határozta el, hogy az lesz, amikor még kórustag volt. „Az ilyet nem lehet elfelejteni.” Nem rajong a kollégái iránt sem, úgy gondolja, nem énekeseket kell csodálni, hanem a zenét.

Amikor azt mondják, hogy olyan csodálatos vagy, és egy pillanatra nagyon élsz – ez egyfajta egoizmus.

 Christa Ludwig a hatvanas évektől a világ legjobb énekesei közé tartozott, de szerinte felesleges így osztályozni a művészeket. „Nincsen legjobb: ha azt mondod, hogy ma Anna Netrebko a legjobb, akit nagyon jól reklámoznak, nincsen igazad.” A megjegyzésre, hogy mégis ő volt kora leghíresebb mezzoszopránja, azt felelte, szerencsés volt, mert nem volt éppen más. „Az egyik öreg volt, a másik túl fiatal. Én meg divatba jöttem.”

Azt is bevallotta, hogy alig jár operába.

Nem tartom az operát valódi művészetnek

– talán Richard Wagnert és Richard Strausst még igen. De ezek az olasz operák, Rossini, Donizetti, Verdi – ez tényleg művészet? Strauss Capricciójában a gróf azt mondja: »Az opera egy abszurd dolog, a vezényszavakat éneklik, és duettekben politizálnak. A másik sírok körül táncol, a tőrdöfésnek meg dallama van.«”

Christa Ludwig 1994-ben vonult vissza a színpadtól, azóta csak mesterkurzusokat tart. „Nem tudtam már versenyre kelni magammal. Azt vettem észre, hogy nem olyan a hangom, mint régen. Vannak, akik nem tudnak leállni. Plácido Domingo hamarosan Sarastrót énekli.

Miért?”

És hogy miért nem lenne még egyszer énekes? Az első férje, Walter Berry társaságban szeretett lenni a premierek után, ő egyedül. A hangszálai sem bírták ilyenkor a nyüzsgő éttermeket, ő meg az embereket maga körül. Berrynek viszont a gyomra nem vette be előadás után a spenótot meg a kolbászt. „Sokan elfelejtik, milyen testi lemondásokkal jár ez a pálya” – teszi hozzá, de panasza inkább mulatságos, mint komoly.

Hogy mi egy sikeres karrier titka? „Titok” – mondja. „Nézd meg Maria Callast. Nem volt különösen gyönyörű hangja, de az előadásmódja azzá tette - hihetetlen! Ha ő elkezd egy Bellinit énekelni, sírni kezdek. Sokszor nem tudod elmondani, mi van ebben vagy abban az énekesben. Karizma? Személyiség? Anyám azt mondta mindig: titok. Nem tudom, megvolt-e bennem ez a titkos összetevő húszévesen.” (Neue Zürcher Zeitung)

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Zenés színházi kísérlet az Örkény Színházban

Mindössze egy színész és zenész, egy szobába zárva – a helyzet, sőt a Winterreise sem ismeretlen a színházszerető közönség számára, hiszen az elmúlt években számos feldolgozása született már. Tarnóczi Jakab rendezésében az Y generáció önemésztő magányossága fogalmazódik meg Schubert Téli utazás-dalciklusán keresztül.
Zenés színház kritika

Traumatikus elbeszélések

Vajda Gergely Fuharosok című, Esterházy Péter regényéből készült operáját és George Benjamin Into the Little Hill című művét játszották egyetlen este, október 21-én a Liszt Ünnepen, a Müpában.
Zenés színház hír

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Zenés színház ajánló

Vérpezsdítő musical a nőkről

A Nők az idegösszeomlás szélén egy különleges, ugyanakkor végtelen kedvességgel hangolt fordulatos történet lányokról, asszonyokról, elhagyott és elhagyás előtt álló nőkről a Veres 1 Színház előadásában.
Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.