Zenés színház

Csákányi Eszter, a 100% nő

2011.09.22. 08:35
Ajánlom
Hajtűk címmel zenés előadói estre invitálja az Orfeum közönségét az ezerarcú Csákányi Eszter. A színésznő ezúttal a pop, a rock világában kalandozik, de az est jóval több lesz, mint egy koncert.

- Régi álmod volt, hogy hajtűket dobálj az éjszakában. Mit jelent ez a fontos kellék a címválasztás szempontjából?

- A színésznők tudják, mi az a hajtű: azzal szokták felrakni a parókákat. Nem akartam színdarabnak feltüntetni ezt a produkciót, vagy a dalsorokból vett idézeteket használni. Miután az orfeum egy laza hely, ahol a nézők szeretik a váratlan, a furcsa dolgokat, ezért gondoltam, hogy végül is dobálhatnám a hajtűimet.

- Mennyire áll hozzád közel az orfeum mint az éjszakai mulatozások világa?

- Amikor kezdő színésznőként Kaposvárra kerültem, a társulat régi tagjai, az idősebb színészek nem szerettek éjszakázni. A színészklub korán bezárt, egyedül a Kapos szálloda bárja tartott nyitva. Mi pedig, a fiatalabbak állandóan oda jártunk szórakozni. A zenés estéken a színészek felléptek, utána hajnalig lehetett táncolni. Ennek a korszaknak a buja illata vagy érzéke bennem maradt. Mindig is szerettem volna az éjszakában énekelni. Ezért is örültem, amikor az Orfeum mulató vezetői felkértek egy zenés estre. Szinte már másnap vittem nekik a műsortükröt.

- Kurt Weill-daloktól Piaf-sanzonokig eddig is készítettél már nagy sikerű zenés esteket. Milyen zenés és prózai motívumokra épül a Hajtűk?

- Épp úgy a nőről, a női létezésről szól, mint a korábbi önálló estjeim. A Hajtűket Zöldi Gergely barátommal közösen találtuk ki. Vicces, hogy ezúttal úgynevezett mai slágereket énekelek: Stingtől, a Hungária együttestől, Selmeczi Györgytől, Cserháti Zsuzsától, és nagyon szellemes hangszerelést készített Puskás Péter, a Pesti Magyar Színház zenei vezetője. Rengeteg musicalt énekeltem a pályám során, így szerepel a műsorban egy színházi musicalmix is. Az a célunk, hogy a közönség jól érezze magát, mindamellett egy igazi színházi estére számíthat.

- A pódiumműfaj jóval nagyobb lelki lemeztelenedést igényel, mint a színpad. Ráadásul most az énekesnő Csákányi Eszter kerül előtérbe.

- Végre kiélhetem a zenei őrületemet! És valóban, azáltal, hogy nagyon kicsi a pódium, és közel ülnek a nézők, lelepleződsz. Nagyon természetesnek és közvetlennek kell lenni, hogy működjön a dolog. Ilyesmit korábban még nem csináltam. Az is újszerű, hogy színpadi gesztikuláshoz, mozgásokhoz szokott színészként mikrofonnal a kezemben kell előadnom a dalokat. De nem egy stand- up comedyról van szó, Ute Lemper hasonló műsorral lép fel egy picit elitebb szállodában New Yorkban.

- A hét asszonyát neked, rád írta Parti Nagy Lajos. Abban a darabban különféle női sorsokat, érzelmi állapotokat elevenítesz meg. Ezúttal is valami hasonlóról van szó?

- Annyiban talán, hogy a számok rólam szólnak. Van például egy olasz blokk, amelyben Ornella Vanoni számait énekelem. A szöveget hozzá egy dokumentumfilmből vettük, ami Giulietta Masinával készült, és szerencsémre én szinkronizálhattam. Elmesélem azt az abszurd szituációt, ahogy a második Oscar-díját elnyerte a Cabiria éjszakáiért. Egyedül indult útnak egy szál bőrönddel, Fellini nem kísérte el mondván, hogy Az országúton után úgyse kapja meg újra az Oscart. Nem tudott angolul, senki nem várta a repülőtéren. Az Oscar-gálán a tizenhármas székre ültették, pontosan úgy, mint ahogy Az országúton-nál. Amikor a jelölteket felsorolták, már nem volt magánál, ahogy kimondták az első szót, a színpadra futott. Hátranézett, Clark Gable gratulált neki, aztán felkérte őt táncolni. Lánykori álma volt, hogy találkozzon vele és felkérje őt táncolni. Gyönyörű történet, nem?

- A Krétakör felbomlása óta szabadúszóként arra kényszerültél, hogy "kitalálj" egy másfajta Csákányi Esztert?

- Nem lógok a világban, mert bázist nyújt nekem az Orlai Produkciós Iroda és a Kék Művészügynökség. Orlai Tiborral mély művészi kapcsolat alakult ki, nagyon szeretek vele dolgozni, már a negyedik általa létrehozott produkcióval nyertem díjat: a Dolcsaja vitával a Vidor Fesztiválon. Másfajta embert hozott ki belőlem a szabadúszás. Nagy erőt merítek abból, hogy nekem kell kitalálni saját magamat, és ehhez remek partnereket találok. Nagyon boldog vagyok, hogy az idei évadtól a Kamrában játszom A hét asszonyát, az Elnöknők pedig már tizennegyedik éve megy szintén a Kamrában. Tavaly bekerültem a Bernarda Alba háza musicalváltozatába a Müpában, ebből decemberben lesz újabb két előadás, jelenleg pedig tárgyalások folynak Garaczi Lászlóval egy modern Kurázsi mama-történetre. Az úgynevezett siker nem jön magától, nagyon meg kell érte dolgozni. Az egyik vesszőparipám, hogy nyitott szemmel kell járni

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Könyv

Szállj költemény – Kortárs költemények, katonás színészek előadásában

A Katona öt színművésze, Ónodi Eszter, Pálmai Anna, Rezes Judit, Tasnádi Bence és Vizi Dávid mondják el kedvenc kortárs költőik egy-egy versét a költészet napja alkalmából.
Színház

Egy olasz művész életre kelti a szobrokat – így nézhetett ki az egyik legismertebb ókori drámaíró

Az ókor nagy költői és énekmondói ma már csak fehér márványszobrokról és stilizált képekről néznek vissza ránk üveges szemmel, és elképzelni is nehéz, hogy egykor ők is homlokráncoló, keményen dolgozó, vagy éppen kocsmákban mulatozó, élvezeteket hajszoló emberek voltak.
Vizuál

A nomádok földjén - Chloé Zhao történelmet ír

A fiatal kínai-amerikai rendezőnő rekordok sorát dönti meg harmadik játékfilmjével, A nomádok földjével. Április végén az is kiderül, hogy hat jelölésből hányat vált díjra az Oscar versenyében. Bemutatjuk Chloé Zhaót.
Vizuál

A nomádok földje kapta a BAFTA fődíjait

Chloe Zhao drámája hét díjra volt esélyes a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) vasárnap esti londoni díjkiosztóján, amelyből négyet el is hozott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Szalay Miklós, az Operaház egykori karigazgatója

Szalay Miklóst néhány nappal 86. születésnapja előtt érte a halál – tudatta az Operaház.
Zenés színház hír

Pályakezdő operaénekeseknek hirdet bel canto mesterkurzust és énekversenyt a Coopera

Molnár Levente Liszt-díjas bariton ötlete nyomán Musicum Laude címmel bel canto mesterkurzust hirdet a Coopera. A nyári képzést egy énekversennyel egybekötött gála zárja majd szeptemberben.
Zenés színház ajánló

Ajándék előadásokkal kedveskedik nézőinek a Madách Színház

Ismét műsorra tűzi népszerű online előadásait a Madách Színház, a zenés beszélgetéseket bárki ingyenesen megtekintheti. A SzínpadON produkciói szerda esténként láthatóak, az alkotók így szeretnének egy kis színházat visszacsempészni az emberek életébe.
Zenés színház magazin

A muzsika hangja szigorú valósága

Talán nem meglepő, hogy számos musicalhez hasonlóan a Broadway színpadáról vászonra álmodott, öt Oscar-díjjal jutalmazott és minden idők ötödik legjövedelmezőbb filmjeként számon tartott A muzsika hangját is valós események ihlették, arról viszont már kevés szó esik, hogy a szereplők olyannyira az életből csöppentek a képernyőre, illetve a színpadra, hogy a szerzők még a neveket sem változtatták meg.
Zenés színház gyász

Elhunyt Busa Tamás operaénekes

A hatvanhat éves művész halálhírét a Magyar Állami Operaház főigazgatója közölte az Origón.