Zenés színház

Csehov Cseresznyéskertje operaszínpadon

2012.02.12. 11:10
Ajánlom
Philippe Fénelon Csehov-operájának premierjére Georges Lavaudan rendezésében került sor a párizsi Garnier-palotában január 27-én.

Az opera librettóját az orosz Alekszej Parin írta, azonban nemcsak a szöveg érkezett orosz földről, hanem az előadók egész sora is - ami mostanában általános divat a világ nagy operaszínpadain. Ugyancsak a napokban Peter Sellars anyanyelvű énekesekkel rendezte meg a madridi Teatro Realban Csajkovszkij ritkán játszott operáját, a Jolantát. A párizsi Le Monde az ősbemutatóról szóló kritikájában némi nosztalgiával jegyezte meg: "ha Csehov nevét említik a kortárs zene rajongói előtt, azonnal a magyar Eötvös Péter Három nővérére, az 1990-es évek óriási sikerére fognak gondolni". Ám hozzáfűzte: "sajnos, nem elég áriákat írni a nagy szláv színpadi szerző figurái számára ahhoz, hogy meg is szülessen Csehov intenzív lélektani világa". A lap kritikusa szerint a párizsi opera új produkciója "az első perctől az utolsóig keresi magát és ritka a művészi igazság pillanata". A hatalmas birtok, amelyet a meggazdagodott Lopahin a nemes, de elszegényedett Ljubától vásárolt, a szereplők számára az álmok, az opera létrehozói számára a fantáziák valószínűtlen terévé válik. "Jean-Pierre Vergier deres fái inkább egy Csernobil sújtotta szibériai erdőre emlékeztetnek, mint egy évtizedeken át szeretettel gondozott cseresznyéskertre". A súlyos szimbólumokat felidéző, jeges és szeles előadás semmit sem bíz a fantáziára, akár az első felvonás báljának, akár a második érzelmes vallomásainak tanúja a néző.

Nincs jobb véleménye a párizsi lapnak Georges Lavaudant rendezéséről sem. A művészek, akiket fekete-fehér világításba helyez és nem egy esetben ilyen öltözéket ad rájuk, úgy mozognak, mint a sakkfigurák. A szövetekkel borított bútorok elé helyezett, groteszk maszkokkal megkettőzött Ljuba, Ánya, Varja és társaik mélyen átélik helyzetük kilátástalanságát. "A színpad számukra túl tágnak, a zenekari árok viszont Fénelon zenéje számára túl szűknek tűnik" - az utóbbi a kritikust egy olyan film hangszalagjára emlékezteti, amelynek akkordjai egy-egy szót vagy pillanatot kívánnak kiemelni. A francia komponista zeneszerző előszeretettel idéz más komponisták műveiből, ám ez - vélekedik a Le Monde - "súlytalan és mesterséges zenét" eredményez. Az ugyan kétségtelen, hogy Fénelon szenvedélyre lobbant hősei iránt, de a néző csak ritka pillanatokban képes velük együttérezni. Az ének egyenletesen drámai és így inkább csak a kiváló előadók képességeinek demonstrálására szolgál a lap szerint, amely kiemeli Elena Kelessidi szép Ljubáját és Anna Krainikova nagyszerű Varjáját. "Kissé kevesebb intellektus és több odaadás jobb szolgálatot tett volna" - írta lap.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Jazz/World

Új szenzációk és nagy visszatérők a 2020-as Szigeten

A napokban nyilvánosságra hozta első 80 idei fellépőjének névsorát a Sziget. A teljesség igénye nélkül kicsipegettük belőle a szívünknek legkedvesebb tízet. Akiket szerintünk botorság lenne kihagyni.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Plusz

Fáy Miklós: Hány CD elegendő egy életre?

Fáy Miklós kritikus ezúttal többek között a Philharmonia Orchestra válogatásalbumával, a Honvéd Férfikar születésnapi koncertjével, Michael Chabon új kötetével és a Szentendrei Képtár A nagy könyvlopás című tárlatával foglalkozik.
Vizuál

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Zenés színház interjú

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Zenés színház hír

Távozik az Operettszínház ügyvezető igazgatója

Kriza Zsigmond feladatai eredményes lezárására és más irányú szakmai feladataira figyelemmel, közös megegyezéssel távozik - nyilatkozta Kiss-B. Atilla.
Zenés színház hír

New Yorkban is bemutatják Kurtág György egyetlen operáját

A játszma vége is szerepel a New York-i Filharmonikusok következő évadának műsorában.
Zenés színház ajánló

A Don Carlost mutatják be Miskolcon

Verdi operája a zenedráma műfajának egyik alapköve, amit február 7-én mutat be a miskolci teátrum.