Zenés színház

Csehov Cseresznyéskertje operaszínpadon

2012.02.12. 11:10
Ajánlom
Philippe Fénelon Csehov-operájának premierjére Georges Lavaudan rendezésében került sor a párizsi Garnier-palotában január 27-én.

Az opera librettóját az orosz Alekszej Parin írta, azonban nemcsak a szöveg érkezett orosz földről, hanem az előadók egész sora is - ami mostanában általános divat a világ nagy operaszínpadain. Ugyancsak a napokban Peter Sellars anyanyelvű énekesekkel rendezte meg a madridi Teatro Realban Csajkovszkij ritkán játszott operáját, a Jolantát. A párizsi Le Monde az ősbemutatóról szóló kritikájában némi nosztalgiával jegyezte meg: "ha Csehov nevét említik a kortárs zene rajongói előtt, azonnal a magyar Eötvös Péter Három nővérére, az 1990-es évek óriási sikerére fognak gondolni". Ám hozzáfűzte: "sajnos, nem elég áriákat írni a nagy szláv színpadi szerző figurái számára ahhoz, hogy meg is szülessen Csehov intenzív lélektani világa". A lap kritikusa szerint a párizsi opera új produkciója "az első perctől az utolsóig keresi magát és ritka a művészi igazság pillanata". A hatalmas birtok, amelyet a meggazdagodott Lopahin a nemes, de elszegényedett Ljubától vásárolt, a szereplők számára az álmok, az opera létrehozói számára a fantáziák valószínűtlen terévé válik. "Jean-Pierre Vergier deres fái inkább egy Csernobil sújtotta szibériai erdőre emlékeztetnek, mint egy évtizedeken át szeretettel gondozott cseresznyéskertre". A súlyos szimbólumokat felidéző, jeges és szeles előadás semmit sem bíz a fantáziára, akár az első felvonás báljának, akár a második érzelmes vallomásainak tanúja a néző.

Nincs jobb véleménye a párizsi lapnak Georges Lavaudant rendezéséről sem. A művészek, akiket fekete-fehér világításba helyez és nem egy esetben ilyen öltözéket ad rájuk, úgy mozognak, mint a sakkfigurák. A szövetekkel borított bútorok elé helyezett, groteszk maszkokkal megkettőzött Ljuba, Ánya, Varja és társaik mélyen átélik helyzetük kilátástalanságát. "A színpad számukra túl tágnak, a zenekari árok viszont Fénelon zenéje számára túl szűknek tűnik" - az utóbbi a kritikust egy olyan film hangszalagjára emlékezteti, amelynek akkordjai egy-egy szót vagy pillanatot kívánnak kiemelni. A francia komponista zeneszerző előszeretettel idéz más komponisták műveiből, ám ez - vélekedik a Le Monde - "súlytalan és mesterséges zenét" eredményez. Az ugyan kétségtelen, hogy Fénelon szenvedélyre lobbant hősei iránt, de a néző csak ritka pillanatokban képes velük együttérezni. Az ének egyenletesen drámai és így inkább csak a kiváló előadók képességeinek demonstrálására szolgál a lap szerint, amely kiemeli Elena Kelessidi szép Ljubáját és Anna Krainikova nagyszerű Varjáját. "Kissé kevesebb intellektus és több odaadás jobb szolgálatot tett volna" - írta lap.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Kortársak és klasszikusok a Bartók Plusz Operafesztiválon

Közzétette programját a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál. A klasszikus és modern zenés színházi élményt, opera-animációt és báboperát is kínáló fesztivál szenzációjának Eötvös Péter Az Aranysárkány című művének hazai ősbemutatója ígérkezik. A jegyárusítás megkezdődött, egyes előadásokra 30 százalékos kedvezménnyel vásárolhatnak belépőjegyet május 5-ig.
Zenés színház interjú

Népdalt énekelve sétál át a macska a hivatalon

Halas Dóra és Nagy Fruzsina már a második közös előadásukat készítették el a Soharóza kórussal. Catwalk-koncertnek nevezik az általuk alkotott műfajt, amelyben elegyednek a kóruskoncert, a színház és a divatbemutató jellegzetességei. Az Ügyben népdalokat dolgoztak fel, bár mint mondták, Kodály és Bartók óta valami nagyon félrecsúszott a népzene társadalmi megítélésében.
Zenés színház interjú

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Posztumusz Igaz Ember díjat kapott Kálmán Imre

A Holokauszt Magyarországi Áldozatainak Emléknapján a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne vette át a díjat az Operettszínházban.
Zenés színház opera

4 operaelőadás 26 órán belül? Kelemen Zoltánnak belefért

Három Bajazzókat és egy Bánk bán előadást vészelt át a szegedi Kelemen Zoltán operaénekes 26 órán belül. Nem is akárhogyan!