Zenés színház

Csillagjárás

2012.12.13. 11:35
Ajánlom
Több nagynevű operaénekes vendégszerepel az év végén az Ybl-palotában: Leo Nucci és Ivan Magri a Rigoletto december 21-i és 23-i előadásain fog az Operaház színpadára lépni. Őket kérdezte Oláh András. KETTŐS INTERJÚ

Leo Nucci évtizedek óta a világ egyik legkeresettebb Verdi-baritonja, korunk talán első számú Rigolettója: október elején immár ötszázhetvenedik alkalommal énekelte a púpos bohóc szólamát. Elsőként mi is e szerepéről kérdeztük az idén hetvenéves, ám ma is energikus művészt.

- Egy interjújában azt olvastam, hogy még manapság is újabb és újabb interpretációit ismeri fel Rigoletto karakterének.

- Rigolettót olyan figurának tartom, aki a mai napig is modern tudott maradni, mivel számomra ő testesíti meg az emberiesség minden aspektusát, annak rossz oldalát is beleértve. Verdinek ez a munkája olyan, mint a Sixtus-kápolna: megőrzi az időtállóságát. Ha kilépek a színpadra, már nem foglalkozom az interpretációval, egyszerűen csak Rigolettóvá akarok válni. Amikor rendszeresen más társulattal, eltérő díszletben, különböző karmesterekkel és zenekarokkal, és más közönség előtt énekelek, ez a sok benyomás az újdonság erejével hat rám minden egyes este, ami más és más érzelmeket vált ki. Ilyenkor megfeledkezem Leo Nucciról, és az abban a pillanatban rám ható érzelmek alapján igyekszem Rigolettóként létezni.

- Bár az itáliai operairodalom csaknem minden baritonszerepét elénekelte, mégis Verdi-szerepeket énekel a legszívesebben. Mi az, amit ennyire közel érez magához a zeneszerző munkásságában?

- Legfőként Verdi apafiguráit szeretem alakítani. Az ő számára ugyanis nem pusztán a zene vagy az ének volt a fontos, hanem a hiteles, realisztikus ábrázolás. Ez az, amit parola scenicának, vagyis a színpad szavának nevezett. Ahogy Verdi mondta, „nem szolfézsra, hanem értelmezésre van szükségem". Számára talán még lényegesebb volt az, hogy mit mond el a karakter a színpadon, mint az, hogy hogyan teszi ezt. Engem Verdi embersége ragad magával. Ő nem az a fajta híresség, mint Wagner, aki színházat építtetett magának. Verdi kórházat építetett Villanovában és muzsikusotthont Milánóban. Bussetóban szántak neki egy kis színházat, de ő sosem járt benne.

- Pályafutása alatt több magyar művésszel is dolgozott együtt, közülük az Ön pályafutására a legnagyobb hatással Solti György karmester volt. Milyen emlékeket őriz róla?

- Tizenöt éven át dolgoztunk együtt, rengeteg lemezt rögzítettünk közösen, köztük Az álarcosbált, az Otellót, a Traviatát, a Toscát és a Simon Boccanegrát. Nagyon tiszteltem, igazi apafigura volt számomra, fel is kerestem a sírját. Két fontos dolgot tanultam Soltitól. Az egyik, hogy bár eltökélt híve volt a demokráciának, úgy tartotta, a zenében ennek nincs helye. A másik azt volt, mikor azt mondta: „Leo, egyet ne feledj! Lehet pénzed, lehetsz sikeres, mindez rendben van, de akkor leszel egy életen át igazán boldog, ha valódi tudás van a birtokodban és folyamatosan képzed a hangodat". Most már tudom, hogy ez így van. Az igazi boldogság a tanulásból fakad, hogy felfedezünk és megpróbálunk megérteni valamit abból, amit egy nagy zeneszerző kíván közvetíteni az emberiség felé.

 

A Rigoletto két decemberi előadásán a fiatal olasz tenor, Ivan Magri alakítja majd a nőfaló herceg szerepét. A máris nemzetközi hírű énekest egy villáminterjúra sikerült utolérnünk. 

- Önnek a Mantovai herceg az első Verdi-szerepe, korábban döntően Donizetti és Bellini figurái szerepeltek a repertoárján. Milyen szempontok alapján választja meg a szerepeit?

  - Odafigyelek a hangomra, ezért nagy gondot fordítok arra, hogy az ne használódjon el idő előtt és sokáig gond nélkül tudjak majd énekelni. Jelenleg a magas lírikus tenorszerepek állnak hozzám a legközelebb, márpedig ilyen szólamokban Donizetti és Bellini munkássága igen gazdag.

- Több híres mestere mellett volt alkalma Luciano Pavarottitól is tanulni.

- Hatalmas megtiszteltetés volt tőle leckéket venni. Lelkes rajongója voltam, ő pedig nagyon szerette a hangokat és az éneklést. Többször is megdicsért és sok fontos tanáccsal látott el.

- Az évad során hol és milyen szerepekben láthatja majd a közönség?

- A valenciai Palau de les Arts évadát szintén a Rigolettóval nyitom, és ugyanitt fogok énekelni A két Foscariban, ahol Plácido Domingo partnere lehetek. Ezt követően Berlinben a Traviatában és újra a Rigolettóban állok majd színpadra, Torinóban pedig egy Szerelmi bájital-produkcióban fogok részt venni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elvehetik az Operaháztól a beruházásait

A Liget-programot kezelő Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt.-hez kerülhet az Operaház felújítása és a műhelyház felépítése. A kérdésről jövő szerdán szavaz a Parlament. FONTOS: Cikkünket az Operaház válaszával frissítettük.
Plusz

Átadták a Prima Primissima Díjakat

Átadták a tíz kategóriában meghirdetett Prima Primissima Díjakat és a Közönségdíjat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselőinek a Müpában megtartott pénteki gálaesten. A Kult50 több szereplőjét is elismerték.
Klasszikus

Dinyés Soma lesz az MR Gyermekkórusának új karnagya

Dinyés az augusztusban kinevezett Walter Juditot váltja a nagymúltú gyermekkórus élén.
Zenés színház

70 éves Molnár András, a legendás magyar Wagner-tenor

December 8-án ünnepli 70. születésnapját Molnár András Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, tenorista, érdemes művész.
Jazz/World

"Néha remek dolog levetni a hírnevet" – Interjú Gregory Porterrel

A Grammy-díjas jazzénekest még november 19-ei, budapesti koncertje előtt értük el telefonon. Családjáról, a folytonos úton lét nehézségeiről, alkotói metódusáról és édesapjával való bonyolult viszonyáról is őszintén mesélt. Na meg jellegzetes jazzkalapjáról.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház vidék

A Budavári Palotakoncertek műsorával köszöntik az új évet Szolnokon

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar január 12-én a Budavári Palotakoncertek műsorával szórakoztatja a szolnoki publikumot.
Zenés színház operett

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.
Zenés színház életrajz

70 éves Molnár András, a legendás magyar Wagner-tenor

December 8-án ünnepli 70. születésnapját Molnár András Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, tenorista, érdemes művész.
Zenés színház operaház

Elvehetik az Operaháztól a beruházásait

A Liget-programot kezelő Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt.-hez kerülhet az Operaház felújítása és a műhelyház felépítése. A kérdésről jövő szerdán szavaz a Parlament. FONTOS: Cikkünket az Operaház válaszával frissítettük.