Zenés színház

Csillagközi barokk

2015.12.18. 09:34
Ajánlom
Toronykőy Attila szerint a galaktikus helyszín ellenére valójában nem is sci-fi opera a Gödöllői Királyi Kastély Barokk Színházában általa színre álmodott háromfelvonásos Haydn-mű, az Élet a Holdon. Vajon hova repítenénk ma egy csökönyös öregembert, hogy meggyőzzük a szerelem mindenható erejéről?
Az Opera Magazin további érdekes cikkei ide kattintva érhetőek el.

 Haydnnak a külföldi színpadokon elő-elővett, nálunk viszont sosem játszott operáját, az Il mondo della Luna, vagyis az Élet a Holdon címűt 1777-ben Eszterházán mutatták be. Eszterházy Miklós kisebbik fia esküvőjére készült el a mű, amit egyes zenetörténészek Haydn legsikerültebb operájaként tartanak számon, ennek ellenére a mester életében többször már valószínűleg nem került színpadra. Pedig a librettót sem akárki jegyzi: Carlo Goldoni akkor már negyedszázada megírt szövegkönyvét nem kevesebb, mint hat különböző komponista vitte színre.

elet a holdon 2

elet a holdon 2

Az alapanyag népszerűsége érthető, hiszen ott van benne Goldoni minden védjegye, ami komédiáit ma is fogyaszthatóvá teszi. A szüzsé szerint a makacs vénember két lányát gazdag kérőkhöz adná, ám a házába csöppent két ágrólszakadt fiatalembernek (meg persze saját ivadékainak) egészen más elképzelése van a helyes felállásról. A szokásos forgatókönyvet – az öreg megleckéztetését és a szerelem erejének demonstrálását – Goldoni ezúttal holdbéli utazással bolondította meg: a kábult álmából eszmélő atyával a gazfickók elhitetik, hogy a Holdon van, ahol próbatételek után sikerül meggyőzni arról is, hogy a szeretők egymásnak valók.

Toronykőy Attila azonban nem az űrfilmekből ismerős, szürke kráterekkel tagolt tájon gondolta el a nagy átverés helyszínét. „A darab fő kérdése, hogy milyennek képzeljük a holdbéli tájat? A barokk embernek nem voltak erről közvetlen ismeretei. Mi viszont már tudjuk, hogy néz ki ez a vidék, éppen ezért nem érdekes egy, a Holdat lemásoló tér kialakítása.” A gödöllői Barokk Színház zsebkendőnyi kulisszaszínpada eleve csak három helyszín gördülékeny megjelenítését teszi lehetővé: „Eredetileg kert, szobabelső és utca képe volt itt variálható, de a színház műszaki vezetőit sikerült meggyőznünk, hogy új elemeket helyezhessünk fel, így egy szokatlan táj születhetett meg.”

elet a holdon paroka 2

elet a holdon paroka 2

A színház adottságai sok mindent eldöntenek az előadással kapcsolatban: egyszerre száznál alig több néző fér el, ráadásul a színpadnyílás se haladja meg az öt métert. „Míg az Operaházban a monumentális látványra vagy a kórus mozgatására kell koncentrálni, ebben a nagyon intim térben szerencsés módon válnak hangsúlyossá az emberi viszonyok, a gesztusok és az arckifejezések. Sokan még mindig azt hiszik, hogy az operisták főleg énekesek, és csak másodsorban színészek, de ez tévedés: a mai harmincas-negyvenes generáció olyan tanároktól tanult, akik számára a színjátszás és az éneklés azonos jelentőségű. Ráadásul ők már minden »őrültségre« rávehetőek a színpadon, erre pedig egy vígopera esetében nagy szükség is van.”

Amikor erre példát kérek Toronykőy Attilától, elárulja, hogy a holdbéli utazás helyszínét eredetileg egy konditeremben képzelte el, ahol a hősöknek komoly izommunkát kellett volna végezniük ahhoz, hogy vágyaik teljesüljenek. Aztán Juhász Katalin tervezővel konzultálva egy másik, nem kevésbé extrém helyszín mellett döntöttek. „A szerelmesek célja, hogy minél jobban megtréfálják az öreget, ehhez pedig az általunk választott hely ideális közeg. És mivel az apa bármit megadna azért, hogy eljusson a Holdra, mindent el lehet vele hitetni...”

elet a holdon 1

elet a holdon 1

A barokk és korunk közötti ellentétet Juhász Katalin jelmezei, illetve Csákovics Lajos friss fordítása is aláhúzza. „A vígoperát muszáj magyarul játszani, az események olyan gyorsan pörögnek, hogy a feliratot olvasva lemaradna a néző a poénokról. Az operát meg is húztuk, hogy a mai ember számára is élvezetes, fordulatos legyen. A barokk operában a recitativók során halad előre a cselekmény, az áriák viszont hosszú, kimerevített pillanatok. Rendezőként ezeknek a színrevitele jelent valódi kihívást, hiszen meg kell indokolni, hogy miért énekli el valaki ugyanazt a sort hatszor.”

Hogy végül minden jóra fordul-e, az nézőpont kérdése: a holdbéli bolondozások után a friss házasokat is utolérik a komoly, evilági hétköznapok.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.
Plusz

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

A dél-afrikai taxist, aki operát énekel az utasainak, felkapta az internet

Egy virális videóval kezdődött az egész: egy Menzi Mngoma nevű Uber-sofőr a Rigolettóból énekelt egy utasának, majd egyre többekhez jutott el az erről készült videó.
Zenés színház interjú

Felmutatni a világ tetejét - Interjú Szemző Tiborral

Óbudán, az Esernyős belső udvarán új szabadtéri kamaraszínházi sorozat indul, amelyben (újra) debütál Szemző Tibor Kőrösi Csoma Sándorról készített opera cinematique műfajú előadása, a Csoma.   
Zenés színház ajánló

Operett show a Vajdahunyadvárban

Július 18-án Magyarország leglátványosabb operett produkcióját tekinthetjük meg a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon. A Monarchia Operett gálaműsora fantasztikus szólistákkal és ruhakölteményekkel varázsolja el a nagyérdeműt.
Zenés színház hír

Koncertfilmmel ünnepelték Jonas Kaufmann 50. születésnapját

Németország, Ausztria és Svájc több mint 200 filmszínházában mutatták be július 10-én, Jonas Kaufmann 50. születésnapján a sztártenor egyik berlini (Waldbühne) koncertjéről készült filmet.
Zenés színház armel

Hogy milyen volt Alföldi Don Giovannija? Profi.

Ha sztárrendező operafavoritot állít színpadra, abból könnyen siker lehet, de nálam Tihanyi Ildi díszletei ágyaztak meg annak, hogy szeressem ezt a Don Giovannit.