Zenés színház

Csillagok és csillagórák

2015.12.21. 09:05
Ajánlom
Nagynevű vendégművészek valóságos garmadája érkezett és érkezik a Filharmóniai Társaság koncertjeire az év utolsó hónapjaiban. Budapesten most debütálók és diadallal visszatérők, énekesek és hangszeres művészek, de egyként a legmagasabb színvonalat képviselve.

Mi tagadás, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara történetének aranylapjaira bizony nehéz fölkerülni! Elvégre az együttessel valaha koncertet adó Brahms, Furtwängler vagy épp Solti György legendájával aligha lehet vetekedni, legyen bár mégannyira világhírű is az éppen soron következő vendégművész. A hangversenyek érzéki valósága azonban szerencsére egészen más, s még csak nem is emlékeztet a történeti összefoglalások büszke tekintélytiszteletére. A jelen kiválóságai és feltörekvő, nagy tehetségei így éppúgy csillagórák adományozóivá válhatnak számunkra, akár az említett titánok a szüleink, nagy-, déd- és ükszüleink számára.

requiem A47A1083

requiem A47A1083

Ez a remény különösen eleven, amikor annyi nagyszerű énekes vonult előbb az Operaház, majd az Erkel Színház színpadára, mint az Opera zenekarának november 2–3-i koncertjein. Verdi halotti miséjét, a Requiemet ezúttal Halász Péter vezényelte, s e két estén a csodálatos mű egészen kivételes szólistakvartettel szólt hozzánk: a világraszóló Komlósi Ildikó mellett Anja Kampe, Andrei Dunaev és Liang Li énekhangján. A tavaly szeptemberi, emlékezetes sikerű Szabadság OperaGálával Pesten bemutatkozó Anja Kampe, korunk egyik legkülönb szopránja az akkor elhangzott Beethoven- és Wagner-áriák után most Verdi-szólamban hallatta hangját, talán a múlt évinél is jobb formában énekelve. Ahogy Kampét, úgy a nagyszerű orosz tenort, Andrei Dunaevet is ismerheti a magyar közönség. Ismerheti – és egyszersmind tisztelheti, hiszen ő az év elején mantuai hercegként lépett elénk, méghozzá imponáló könnyedséggel, szárnyaló hangon teljesítve slágerekben gazdag, de igen nehéz szólamát. A kvartett basszistája, a dél-koreai Liang Li, a Stuttgarti Opera kiváló énekese. Budapesti bemutatkozása önmagában is ünneppé avathatta a november eleji koncerteket.

November utolsó estéjén azután újabb vendégek érkeztek a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának hangversenyére: a karmester Alexander Lazarev és a zongorista Sofya Gulyak. Az idén hetvenesztendős Lazarev, akárcsak a Requiem-koncertek tenoristája, a moszkvai Bolsoj büszkesége: 1987 és 1995 között ő volt az orosz operaház főzeneigazgatója. Karajan hajdani felfedezettje a világ minden táján megbecsült művész, Nagy-Britanniában éppúgy, mint Japánban. Budapesti koncertjén Elgar I. szimfóniáját vezényelte: a tőrőlmetszett angol gentleman muzsikájával alkalmasint még a BBC Szimfonikus Zenekarának első vendégkarmestereként került meghitt viszonyba. A versenyek sokaságát megnyerő kazanyi zongoristanő pedig egy Brahms-zongoraverseny magánszólamával bizonyította oly sokat méltatott elmélyültségét és energikus játékmódját. Gulyak nem az egykor a Filharmóniai Társaság koncertjén, a zeneszerző zongorajátékával ősbemutatott B-dúr, hanem a d-moll zongoraversenyt játszotta, de alighanem így is átérezte a zenekarral való együttműködés zenetörténeti dimenzióit.

S végül karácsony előtt, december 21-én egy ünnepi Messiás-előadás! Paul Goodwin személyében pedig nem egyszerűen egy világhírű karmester, hanem egy valóságos régizene- és Händel-specialista irányítja majd az oratórium megszólaltatását. A művész, aki pályafutása első felében oboistaként vált világszerte ismertté, 2007-ben elnyerte Halle városának Händel-emlékérmét, hála a barokk mester népszerűsítése terén kifejtett erőfeszítéseiért. A hivatalos hangvételű megfogalmazás egy izgalmas muzsikusszemélyiség igazán rendkívüli sikereit tanúsítja: Goodwin koncertező vendégkarmesterként, operadirigensként, de lemezek készítője és zenekarnevelő gyanánt is aktív és roppant eredményes. S a Messiás szoprán szólistájára is érdemes lesz majd rácsodálkoznunk: a svéd Malin Chrisstenson ritka érzékű és keresett oratóriuménekes, ám mint operaszínpadi jelenség is igen vonzó, s ki tudja, nemsokára talán így is viszontlátjuk majd az Operaház színpadán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Színház

Új bemutatókkal kezdi jubileumi évadát a Vígszínház

Több mint 90 éves hagyományát követve a Vígszínház május 1-jén megkezdte a következő évad bérleteinek értékesítését. Bár egyelőre csak decemberig hirdettek műsort, az elmúlt időszak közönség előtt be nem mutatott előadásai mellett újdonságokat is tartogat a 2021/2022-es szezon.
Klasszikus

A Liszt Ferenc Kamarazenekar Juliane Banse operaénekessel és Várdai Istvánnal búcsúztatja az évadot

Nemcsak különleges vendégekkel, hanem izgalmas átiratokkal is készül a 2020/21-es zeneakadémiai évad online szezonzáró koncertjére a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Az együttes május 14-én először Várdai Istvánnal Bach-szonátát játszik kamarazenekari felállásban, ezt követően a világhírű Juliane Banse közreműködésével Mendelssohn jól ismert dalai csendülnek fel új köntösbe bújtatva.
Vizuál

Formabontó koncertfilmek a Budapest Ritmo-n

„Szükségből erényt, koncertből filmet” – ez a Budapest Ritmo idei mottója, amely a Bartók Tavasz keretében május 10. és 12. között különleges látványvilágú koncertfilmekkel várja az érdeklődőket.
Könyv

Irodalmi kvízkötetet jelentetett meg a POKET

A Zsebkvízzel a szerkesztők az offline, kézzel fogható játék élményét szeretnék elősegíteni a hosszú, korlátozásokkal és online jelenléttel teli időszak után.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Demény Attila, a Kolozsvári Magyar Opera főrendezője

Demény Attila zeneszerző, Nádasdy-díjas operarendező, karmester, zongoraművész, fesztiválszervező, a kolozsvári operastúdió egykori alapítója 66 éves korában, 2021. május 11-én hunyt el. A hírt Szilágyi Enikő színésznő osztotta meg közösségi oldalán. 
Zenés színház ajánló

Teraszkoncertekkel nyit a Madách Színház

Május végén újra megnyitja kapuit a Madách Színház, hogy immár nézők előtt elevenítse fel a nyári duett koncertek emlékét.
Zenés színház interjú

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Zenés színház hír

Egy békacsalád története – Cigány Punkopera az OFF-Biennálén

A Független Színház Magyarország május 16-án tartja Balogh Rodrigó és Illés Márton Békamesék című darabjának ősbemutatóját. Az előadásban énekelve, fájó humorral fűszerezve jelenítik meg egy család három generációjának életét, akik azért harcolnak, hogy kitörjenek a békáknak rendelt mocsárból, és elfogadja őket a többségi társadalom.
Zenés színház magazin

Sába a mikrofon előtt

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.