Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Bartók Plusz Fesztiválnapló 9. nap
2018.06.17. 17:15
Ajánlom
Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Ismétlés ide vagy oda, az új népopera másodszor is ütött, és nemcsak azért, mert ezzel a zenével és látvánnyal nem lehet betelni. Nem túl meglepő módon

az egész fellépőgárdán felszabadultságot és magabiztosságot éreztem a tegnapelőtti bemutatóhoz képest, ami igencsak jót tett a produkciónak.

Bár a szólisták színészi játéka már első alkalommal is kivétel nélkül nagyon tetszett, most még otthonosabban mozogtak magukra öltött karakter-gúnyájukban. A címszereplőt alakító Uğur Yılmaz tegnap este vált valódi, hiteles RockGiovannivá.

35389738_2271203406253163_7816604070835126272_n-170451.jpg

Gyakran kellett énekelniük padokon, asztalokon állva és közlekedve,vagy akár létrán mászva is. (Fotó/Forrás: Bartók Plusz )

Kászoni Annamária és Hábetler András Zerlina–Masetto párosa igazi telitalálat volt, de a Leporellót játszó Dragoljub Bajić is sok vidám pillanatot szerzett a közönségnek. Az énekeseknek egyébként egyáltalán nem volt könnyű dolguk: Troickij a szabadtérhez és a kilátóépület méretéhez igazodva, remek arányérzékkel tervezte meg a színpadi mozgásokat, így gyakran kellett énekelniük padokon, asztalokon állva és közlekedve, vagy akár létrán mászva is. Sőt, a Don Ottaviót játszó Varga Donát vidáman biciklizett második felvonásbeli áriája közben – majd a záróakkord után, mindenki legnagyobb örömére felidézte a jól ismert Queen-számot: „I want to ride my bicycle.” Nem ez volt az egyetlen zenei beszúrás a darabban: RockGiovanni halála után a zárószám helyett előbb Mozart Requiemjének részlete hangzott fel. Meglepő volt, de odaillő a rendkívül látványos, piros fényben és füstben úszó, kemény rockos hangzással kísért haláljelenet után.

35388016_2271203489586488_8940013540891164672_n-170456.jpg

Don Ottaviót játszó Varga Donát vidáman biciklizett második felvonásbeli áriája közben (Fotó/Forrás: Bartók Plusz )

A hallottak alapján azonban nemcsak az énekeseknek, hanem

a zenekar tagjainak is bőséges elismerés jár, hiszen sokszor igen bonyolult ritmikájú, virtuóz szólamokkal küzdöttek meg,

ráadásul szokatlan felállásban és még szokatlanabb helyszínen. S ha már tegnapi naplóbejegyzésemben tagadtam, hogy bárki is rockeröltözetben lépett volna színpadra, most mindenképp meg kell említenem Kesselyák Gergely tökéletesen alkalomhoz illő, bőrmellényes-fejkendős outfitjét.

Egyetlen hiányérzet maradt bennem az est végére: az előadás nem volt feliratozva. Hiába a kifejező színészi játék vagy a lebilincselő látvány és zene, népopera lévén erre mindenképp szükség lett volna további előadások reményében pedig talán érdemes volna belevágniuk az alkotóknak a magyar fordítás elkészítésébe. A siker mindenesetre így is osztatlan volt, az ünneplés pedig hosszú és hangos – az időjárás ugyanis sokkal kegyesebb volt hozzánk, mint a bemutató estéjén. Igaz, a szomszédok nem: az egyik közeli szórakozóhelyen maga Pataky Attila koncertezett a produkció alatt – legalább a szünetben is folytathattuk a rockbulit.

35414342_2273366286036875_394679697474060288_n-170508.jpg

Miskolci Galéria kertjében pedig Selmeczi György Szent Márton és Jakab életéről szóló népi színjátékait mutatták be. (Fotó/Forrás: Bartók Plusz )

Persze napközben sem állt meg az élet a Bartók Pluszon. A Széchenyi téren a Miskolc Dixieland Band, majd Operabár várta az érdeklődőket Seress Rezső szerzeményeivel, a Miskolci Galéria kertjében pedig Selmeczi György Szent Márton és Jakab életéről szóló népi színjátékait mutatták be.

Az idilli helyszínre archaikus keresztény hagyományt idéző zenés felvonulással érkezett a közönség, a fellépők vezetésével. Igazi időutazás volt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.
Zenés színház kritika

Dadaista baba

Kortárs-ifjúsági-abszurd-bábopera – a négy jelzőből egy is elég, hogy a közönség előre tudja, nem szokványos élményben lesz része. Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című darabja nem csupán megfelelt elvárásainknak, de felül is múlta azokat.