Zenés színház

Dalfüzér az életről

2021.06.24. 09:00
Ajánlom
Magyarországon eddig még sosem látott Webber-musical debütált a Madách Színház online színpadán június 11-én, 12-én és 13-án. A Vasárnap mondd el, bár látszólag egy buktatókkal teli élet állomásainak bemutatása, sokkal több, mint négy kapcsolat dalban elmesélve: az életről és az álmokról szól.

A Tim Rice ötletén alapuló darab egy angol lány történetét meséli el, aki abban a reményben költözik Amerikába, hogy beteljesítse a vágyait és megtalálja élete szerelmét. Idővel azonban rájön, hogy ami távolról csillogónak és vonzónak látszott, az közelről csak fájdalmat okoz. Ez azonban cseppet sem tántorítja el attól, hogy tovább küzdjön a céljaiért és azért, amit (vagy akit) szeret. De vajon a rengeteg csalódás után rátalálhat-e a valódi szerelem?

A lány – akinek nincs neve, hisz bármelyikünk lehetne – egy szakításból próbál felállni, és azt az utat választja, hogy egyik kapcsolatból a másikba menekül. A híres filmproducer – aki bár furcsa filmeket forgat, de rendkívül gazdag – igazán jó parti az országot még alig ismerő, zöld kártya után sóvárgó lánynak, Hollywood azonban a maga felszínességével és játszmáival hamar idegenné válik számára.

DSC_2345-005052.jpg

Gubik Petra (Fotó/Forrás: Jardek Szabina / Madách Színház)

„Majd hívjuk, pusz-pusz, szép napot, pá!” – ennyi marad a luxuséletből. Szimbolikusan a szakítás is egy videóüzenetben történik meg – az online közvetítés ennek ábrázolására tökéletes terep, ráadásul azt a hatást kelti, mintha a néző ülne a chatablak másik oldalán. Ez újítás az eredeti változathoz képest, ahol a technika még nem tette lehetővé a Skype vagy Zoom használatát, nem volt mindenhová magunkkal vihető laptop, amin a lány naplószerűen, de e-mailben meséli el az édesanyjának a kisebb-nagyobb kalandjait. A darab egyébként is rengeteg szabadságot ad az alkotóknak:

a 26 dalból álló dalfüzér ugyan előrevetít egy életutat, azonban a rendezőre és színésznőre bízza, hogyan mutatja meg azt.

Az előadást rendező Szirtes Tamás a képi világ megteremtésekor Edward Hopper festményeit vette alapul, akinek gyakori témája volt a nagyvárosi magány. Ezeken a kimerevített pillanatokon keresztül keresi a választ a főszereplő arra a kérdésre, hogy abban az őrjítő forgatagban, amiben mindenki szerepeket játszik, hogyan találhatja meg az ember önmagát.

A történetbe való belehelyezkedést nemcsak a mára jellemző eszközök beemelése teszi teljessé, hanem az időről időre illusztrációként megjelenő animációk is, amelyek élővé varázsolják a zsúfolt New York-i utcákat, vagy városnéző busszá változtatják egy pillanat alatt a szűk szobát, amelyből rálátni az egész környékre. Ezt az illúziót csak az utolsó előtti jelenet töri meg, amikor a lány – mintha csak egy emlék foszlana köddé – kilépve szerepéből, számot vet az addigi életével.

Nemcsak a producer melletti „statisztaszerepével”, hanem például azzal a kapcsolattal is, ami miatt rossz társaságba keveredik. A Greenwich Village-i srác nagybetűs szerelem lehetne a lány számára, azonban az ehhez hasonló próbálkozások esetében már a kezdetektől egyértelmű a néző számára, hogy valami félre fog siklani. És

mivel a lány nem a választottjaiba, hanem magába a szerelembe szerelmes, ugyanazzal a naiv nyitottsággal megy bele minden kalandba.

Talán csak a harmadik szakítás – a nős férfi árulása – töri meg, amire kis híján rámennek a baráti kapcsolatai is. Akkor jut el odáig, hogy feltegye a kérdést, mit csinál rosszul, és mérlegelje, hogy a saját lelke, emberi mivolta mennyit is ér valójában.

DSC_0822-005054.jpg

Gallusz Nikolett (Fotó/Forrás: Jardek Szabina / Madách Színház)

„Búcsúzz el szépen, ne menj el némán! Nem kell ajtócsapkodás, vasárnap mondd el” – hangzik el a darabban végső segélykiáltásként. A Song And Dance részeként (amely a Vasárnap mondd el két felvonásossá írt változata) utólag beleírt dal egy ima a lélekért. Nem ez a darab egyetlen slágere, az itthon Sheldon Bloomként gyakorta felcsendülő szerzemény is ehhez a musicalhez íródott, a szereplők ezúttal Bárány Ferenc fordításában éneklik.

A Madách Színház három színésznő közreműködésével tűzte műsorára az előadást, melyről Szirtes Tamás úgy nyilatkozott, érdemes mindegyik változatot megnézni, mert „nagyon háromféle”.

„Én soha tapasztaltam, hogy ennyire háromféle lenne”

– mondta a rendező. És valóban. Mind Gubik Petra, mind pedig Gallusz Nikolett és Simon Boglárka egészen más irányból közelít a karakter felé. Gubik mintha a naiv fiatal lány szemszögéből láttatná a történetet, aki tapasztalatlansága okán sodródik bele kétes helyzetekbe, ám a folyamatos csalódások megedzik, és határozott, életigenlő nőként lép tovább a múlton.

Gallusz Nikolett már a történet elején egy érettebb, megfontoltabb figurát jelenít meg, akinek befolyásolhatósága és becsaphatósága inkább az önbecsülés hiányából fakad. Tartozni akar valahová, szeretné, ha szeretnék, és ezért képes olyan helyzeteket is felvállalni, amelyek bár pontosan tudja, hogy a kárára is lehetnek, mégis a célja felé terelik. Az egyórás előadás egy őszinte vallomás, amit a színésznő pályafutása egyik legfontosabb állomásának nevezett.

DSC_3059-005053.jpg

Simon Boglárka (Fotó/Forrás: Jardek Szabina / Madách Színház)

Simon Boglárka karaktere valahol kettejük között helyezkedik el, a naiv életszemléletet már valamelyest maga mögött hagyó, de a jövőben még töretlenül bízni tudó lány első szárnypróbálgatásai elevenednek meg a színpadon.

Az egyszerű, ám fontos témát boncolgató történet mellett Webber fülbemászó dallamai felidézik a zeneszerző világhírű darabjainak világát és hangulatát, ugyanakkor a filmszerű színházi előadáson keresztül megteremtik azt az intim miliőt, amely miatt – ha csak egy órára is – a néző kiszakad a világból és a monitor előtt ragad.

Fejléckép forrása: Jardek Szabina / Madách Színház

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egy történet, tizenhat variáció – különleges előadás a Pesti Vigadóban

Április 27-én a SZÓ • SZÍN • JÁTÉK sorozat következő előadásán az érdeklődők egy izgalmas, egyedülálló darabot láthatnak, Tóth Péter Stílusgyakorlatok című kabaré-operája új színeket és hangulatokat csempész a színházi élmények világába.
Zenés színház hír

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.
Zenés színház gyász

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.