Zenés színház

Dallam és harmónia – a Raktárból

2014.04.15. 17:06
Ajánlom
Kortárs, magyar és opera – berögződéseink szerint ezek a jelzők, főleg így, csokorban, senkit nem érdekelnek. A Budapesti Operettszínház ennek a tételnek a megdöntésére készül. A Férfiak célkeresztben szlogen alatt két egyfelvonásos, kortárs operát mutatnak be április 17-én a Raktárszínházban: a Nárcisz és Echót valamint a Váltságdíjat. Célkeresztben a fiatal közönség is: elsősorban őket szeretnék meghódítani.

Az Operettszínházban tutira kell menni - jelentették ki a kettős produkciót bemutató sajtóbeszélgetésen az alkotók. Habár a zene a legigényesebb műfajból való, a színház arculatának megfelelően fogyaszthatóan és közönségbarát módon csomagolják majd a darabokat. Szeretnék megnyerni az operának a színházba nagy számmal járó fiatal közönséget.

A Nagymező utcai zenés színházban több éves előzményei vannak az operajátszásnak: Egy éj Velencében, Mario és a varázsló, Bohém Casting, Parasztopera. Habár nem mindegyik élt meg hosszú szériát,  mind nagy lépést jelentett a társulat fejlődésében

Kerényi Miklós Gábor igazgató beavatott: a Nárcisz és Echo régi nagy kedvence, külön öröm számára, hogy a Váltságdíj című operának náluk lesz az ősbemutatója. Habár a művek világa és zenéje két külön világot képvisel, összeköti őket, hogy zeneszerzőik idéznek a nagy operaszerző elődöktől, és azzal a céllal születtek, hogy népszerűsítésék a műfajt.

A Nárcisz és Echo 1981-ben került színre először, az első posztmodern magyar opera volt, szerzője, Vidovszky László pályáján pedig egyfajta fordulópontot jelentett. A darab a mitológiai történet mellékszálainak szövevényéből született. A zeneszerző szerint a zenés színház sokkal több értelmezési lehetőségre ad teret, mint más színpadi megjelenítés. „Egy előadás akkor kel életre, ha kibontja a mű jelentését - az értelmezési rétegek megjelenítése adja meg az erősségét" - véli a zeneszerző, aki hangsúlyozta azt is, fontosnak tartja, hogy a különböző műfajokat, klasszikus operákat, kortárs operákat, operetteket ne zárják el egymástól, hanem minél több helyen, minél változatosabb formában jelenhessenek meg, hogy a közönség megismerhesse őket.

A Nárcisz és Echo férfi főszerepe remek bemutatkozási lehetőség fiatal énekesek számára. Ahogy jó pár évvel korábban Kiss B. Attiát ismerte meg általa Kerényi Miklós Gábor, most egy újabb fiatal énekesnek, a 20 éves Farkas Tamásnak kínál remek debütálási lehetőséget a darab. A színház mellett működő Pesti Broadway stúdiósának felvételijén dilemmában voltak a színház vezetői, felvegyék vagy küldjék tovább a Zeneakadémiára a fiatal tehetséget. Végül maguknál tartották.

A szexust sem mellőző előadásban látható lesz Kun Ágnes Anna, Molnár Ágnes, Birta Gábor, Kalocsai Zsuzsa és Szécsi Máté is. A szöveget Varró Dániel írta.

A másik mű, a Váltságdíj vígopera - vicces, sőt abszurd történetet mond el: egy távoli, talán dél- Amerikai ország főnökét elrabolják a kielégítetlen asszonyok. Olyan alacsony váltságdíjat kérnek, hogy sokan ki sem akarják fizetni ezt érte. Ebben a darabban készül első operafeladatára Homonnay Zsolt, a színház egyik fő musical- és operettsztárja. A kielégítetlen asszony szerepében Frankó Tünde látható, mellettük fellép Dániel Gábor, Szécsi Máté, Kelemen Dániel, Kristóf István és Molnár Ágnes.

A Váltságdíj zeneszerzője, Dubrovay László szerint nagy bátorságra vall a Budapesti Operettszínház részéről, hogy bemutat két kortárs operát. A Váltságdíj, amelynek librettóját Baranyi Ferenc írta, 22 éve született, és azóta, bár többször, több változatban, szimfonikus hangszereléssel előadták, színpadi formában most mutatkozik be először.

Dubrovay László szerint is fontos, hogy a zeneszerző a színházi szakemberek számára szabadságot biztosítson a műve színpadra állításánál. "A rendező és egyáltalán a színházi szakemberek számára adott szabadsággal nyer a legtöbbet a zeneszerző is. Ha még néhány ember hozzáteszi a szerzeményéhez a saját elképzelését - természetesen bizonyos stílusbeli korlátok mellett - azzal az előadás csak nyerhet" - fogalmazott.  A két Kossuth-díjas zeneszerző ennek megfelelőn csak a próbaidőszak második felében látogatta meg a készülő produkciókat, izgalommal várják a premiert.

A Váltságdíj zeneszerzője kiemelte azt is, a kortárs opera az elmúlt 6-8 évtizedben olyan irányba fejlődött, pontosabban redukálódott, hogy már nem érinti meg a közönséget. "Eltűnt a zenéből a dallam, a harmónia, és így sajnos már nem felel meg az akusztikai, fizikai törvényeknek. Ezért a kortárs opera az elmúlt 60-80 évben csak recseg, ropog, nincsenek áriák, duettek, kvartettek, finálék, amelyek az operában a legfontosabb zenei mondanivalókat hordozzák" - mondta a zeneszerző, aki szerint a kortárs opera ezekből az okokból olyan helyzetbe került, hogy miután egyszer eljátszanak egy darabot, a közönség már nem kíváncsi rá soha többé: "Én ezeket a műveket eldobható papíroperáknak nevezem. Ezért nagyszerű elképzelés az Operettszínház kezdeményezése, hogy olyan kortárs operákat mutasson be, amelyekben valódi dallamok vannak, amelyek visszatérnek a klasszikus elemekhez." A Váltságdíj szerzője hozzátette őt is ezek a szempontok vezérelték, amikor megírta az operáját, úgy gondolja, a mai zenei és technikai eszközöket felhasználva, beépítve olyan zenét kell írni, amire a közönség oda tud figyelni és másodszorra is szívesen meghallgatja.

Somogyi Szilárd karrierje habár a musicalek felé terelődött, 2010-ben már állított színpadra operát is, a Pécsi Nemzeti Színházban, Donizetti Boleyn Annáját. Úgy látja, az operettek és az operák zeneszerzői sok segítséget adnak a művek színpadra állításban. A fiatal rendező szerint a Raktárszínház kisebb játéktere intimitást kölcsönöz az előadásoknak, a színészektől pedig őszintébb játékot kíván.

A Férfiak célkeresztben, vagyis a Nárcisz és Echo és a Váltságdíj közös premierje április 17-én lesz a Budapesti Operettszínház Raktárszínházban. A két produkciót a Miskolci Operafesztiválon is bemutatják június 19-én, akkor a kamaraprodukciót nagyszínpadivá bővítik, emellett tervezik, hogy a jövőben eljutatják Erdélybe, Csíkszeredába is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

"...sajnálom, Marci" - Földes Eszter búcsúzik a Karinthy Színház művészeti vezetésétől

Facebook oldalán adta hírül Földes Eszter, hogy a továbbiakban nem őt bízzák meg a Karinthy Színház művészeti vezetésével. Arról, hogy színművészként folytatja-e a munkát a társulatban még nem tudott nyilatkozni.
Klasszikus

Bősze Ádám: Félelmetes, ami van, de kíváncsi vagyok, hogyan jövünk ki belőle

Bár stand-up műsorai leálltak, a rádióban továbbra is rengeteget dolgozik. Azt állítja, ez szerencse, mert rettentően félne attól, ha semmit se kéne csinálnia. A Fidelio interjúsorozatában Bősze Ádám műsorvezetővel, zenei antikváriussal beszélgettünk, túlélésről, szorongásról, kíváncsiságról.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Zenés színház EstiDalPosta

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Zenés színház magazin

„Mert kell egy hely” – Rekordot döntött a pécsi Padlás

A mai napon tartották volna A padlás 150. előadását a Pécsi Nemzeti Színházban. Noha a függöny a vírushelyzet miatt nem gördülhetett fel, Böhm György rendezése így is magyar színháztörténeti rekorder, hiszen ilyen szériát még nem ért meg egyetlen vidéki színház előadása sem.
Zenés színház videó

Nessun dorma, más szöveggel – László Boldizsár szellemes operaáriával buzdít, hogy maradj otthon

Vírusirtás, vírusirtás – énekli az operaénekes, aki a Nessun dorma különös szövegátiratával csak annyit kér: ha lehet, ne menj el otthonról, moss kezet sűrűn, és tartsd be az előírásokat.
Zenés színház hír

Plácido Domingónak pozitív lett a koronavírus tesztje

A világhírű spanyol operaénekes saját Facebook-oldalán tette közzé a hírt.