Zenés színház

Dallam és harmónia – a Raktárból

2014.04.15. 17:06
Ajánlom
Kortárs, magyar és opera – berögződéseink szerint ezek a jelzők, főleg így, csokorban, senkit nem érdekelnek. A Budapesti Operettszínház ennek a tételnek a megdöntésére készül. A Férfiak célkeresztben szlogen alatt két egyfelvonásos, kortárs operát mutatnak be április 17-én a Raktárszínházban: a Nárcisz és Echót valamint a Váltságdíjat. Célkeresztben a fiatal közönség is: elsősorban őket szeretnék meghódítani.

Az Operettszínházban tutira kell menni - jelentették ki a kettős produkciót bemutató sajtóbeszélgetésen az alkotók. Habár a zene a legigényesebb műfajból való, a színház arculatának megfelelően fogyaszthatóan és közönségbarát módon csomagolják majd a darabokat. Szeretnék megnyerni az operának a színházba nagy számmal járó fiatal közönséget.

A Nagymező utcai zenés színházban több éves előzményei vannak az operajátszásnak: Egy éj Velencében, Mario és a varázsló, Bohém Casting, Parasztopera. Habár nem mindegyik élt meg hosszú szériát,  mind nagy lépést jelentett a társulat fejlődésében

Kerényi Miklós Gábor igazgató beavatott: a Nárcisz és Echo régi nagy kedvence, külön öröm számára, hogy a Váltságdíj című operának náluk lesz az ősbemutatója. Habár a művek világa és zenéje két külön világot képvisel, összeköti őket, hogy zeneszerzőik idéznek a nagy operaszerző elődöktől, és azzal a céllal születtek, hogy népszerűsítésék a műfajt.

A Nárcisz és Echo 1981-ben került színre először, az első posztmodern magyar opera volt, szerzője, Vidovszky László pályáján pedig egyfajta fordulópontot jelentett. A darab a mitológiai történet mellékszálainak szövevényéből született. A zeneszerző szerint a zenés színház sokkal több értelmezési lehetőségre ad teret, mint más színpadi megjelenítés. „Egy előadás akkor kel életre, ha kibontja a mű jelentését - az értelmezési rétegek megjelenítése adja meg az erősségét" - véli a zeneszerző, aki hangsúlyozta azt is, fontosnak tartja, hogy a különböző műfajokat, klasszikus operákat, kortárs operákat, operetteket ne zárják el egymástól, hanem minél több helyen, minél változatosabb formában jelenhessenek meg, hogy a közönség megismerhesse őket.

A Nárcisz és Echo férfi főszerepe remek bemutatkozási lehetőség fiatal énekesek számára. Ahogy jó pár évvel korábban Kiss B. Attiát ismerte meg általa Kerényi Miklós Gábor, most egy újabb fiatal énekesnek, a 20 éves Farkas Tamásnak kínál remek debütálási lehetőséget a darab. A színház mellett működő Pesti Broadway stúdiósának felvételijén dilemmában voltak a színház vezetői, felvegyék vagy küldjék tovább a Zeneakadémiára a fiatal tehetséget. Végül maguknál tartották.

A szexust sem mellőző előadásban látható lesz Kun Ágnes Anna, Molnár Ágnes, Birta Gábor, Kalocsai Zsuzsa és Szécsi Máté is. A szöveget Varró Dániel írta.

A másik mű, a Váltságdíj vígopera - vicces, sőt abszurd történetet mond el: egy távoli, talán dél- Amerikai ország főnökét elrabolják a kielégítetlen asszonyok. Olyan alacsony váltságdíjat kérnek, hogy sokan ki sem akarják fizetni ezt érte. Ebben a darabban készül első operafeladatára Homonnay Zsolt, a színház egyik fő musical- és operettsztárja. A kielégítetlen asszony szerepében Frankó Tünde látható, mellettük fellép Dániel Gábor, Szécsi Máté, Kelemen Dániel, Kristóf István és Molnár Ágnes.

A Váltságdíj zeneszerzője, Dubrovay László szerint nagy bátorságra vall a Budapesti Operettszínház részéről, hogy bemutat két kortárs operát. A Váltságdíj, amelynek librettóját Baranyi Ferenc írta, 22 éve született, és azóta, bár többször, több változatban, szimfonikus hangszereléssel előadták, színpadi formában most mutatkozik be először.

Dubrovay László szerint is fontos, hogy a zeneszerző a színházi szakemberek számára szabadságot biztosítson a műve színpadra állításánál. "A rendező és egyáltalán a színházi szakemberek számára adott szabadsággal nyer a legtöbbet a zeneszerző is. Ha még néhány ember hozzáteszi a szerzeményéhez a saját elképzelését - természetesen bizonyos stílusbeli korlátok mellett - azzal az előadás csak nyerhet" - fogalmazott.  A két Kossuth-díjas zeneszerző ennek megfelelőn csak a próbaidőszak második felében látogatta meg a készülő produkciókat, izgalommal várják a premiert.

A Váltságdíj zeneszerzője kiemelte azt is, a kortárs opera az elmúlt 6-8 évtizedben olyan irányba fejlődött, pontosabban redukálódott, hogy már nem érinti meg a közönséget. "Eltűnt a zenéből a dallam, a harmónia, és így sajnos már nem felel meg az akusztikai, fizikai törvényeknek. Ezért a kortárs opera az elmúlt 60-80 évben csak recseg, ropog, nincsenek áriák, duettek, kvartettek, finálék, amelyek az operában a legfontosabb zenei mondanivalókat hordozzák" - mondta a zeneszerző, aki szerint a kortárs opera ezekből az okokból olyan helyzetbe került, hogy miután egyszer eljátszanak egy darabot, a közönség már nem kíváncsi rá soha többé: "Én ezeket a műveket eldobható papíroperáknak nevezem. Ezért nagyszerű elképzelés az Operettszínház kezdeményezése, hogy olyan kortárs operákat mutasson be, amelyekben valódi dallamok vannak, amelyek visszatérnek a klasszikus elemekhez." A Váltságdíj szerzője hozzátette őt is ezek a szempontok vezérelték, amikor megírta az operáját, úgy gondolja, a mai zenei és technikai eszközöket felhasználva, beépítve olyan zenét kell írni, amire a közönség oda tud figyelni és másodszorra is szívesen meghallgatja.

Somogyi Szilárd karrierje habár a musicalek felé terelődött, 2010-ben már állított színpadra operát is, a Pécsi Nemzeti Színházban, Donizetti Boleyn Annáját. Úgy látja, az operettek és az operák zeneszerzői sok segítséget adnak a művek színpadra állításban. A fiatal rendező szerint a Raktárszínház kisebb játéktere intimitást kölcsönöz az előadásoknak, a színészektől pedig őszintébb játékot kíván.

A Férfiak célkeresztben, vagyis a Nárcisz és Echo és a Váltságdíj közös premierje április 17-én lesz a Budapesti Operettszínház Raktárszínházban. A két produkciót a Miskolci Operafesztiválon is bemutatják június 19-én, akkor a kamaraprodukciót nagyszínpadivá bővítik, emellett tervezik, hogy a jövőben eljutatják Erdélybe, Csíkszeredába is.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Zenés színház

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.
Zenés színház

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház hír

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.
Zenés színház ajánló

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.
Zenés színház interjú

„Remélem, a nézők is velünk énekelnek” – interjú Dolhai Attilával a Palotakoncertek kapcsán

Július 23-án és 24-én ismét megrendezik a Budavári Palotakoncertet az Oroszlános Udvarban, amely idén Operettünnep címmel várja a zenés színház kedvelőit. A koncertről, a visszatérésről és a jövőbeli tervekről az est egyik szólistájával, Dolhai Attilával beszélgettünk.
Zenés színház interjú

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.