Zenés színház

Dalokba zárt univerzumok forgataga – kritika a berlini Komische Oper Kurt Weill-előadásáról

2023.07.10. 14:35
Ajánlom
Egyetlen énekes a színpadon és a körülötte örvénylő nagyvárosi forgatag – az egyedi látásmódú rendező, Barrie Kosky, a berlini Komische Oper egykori igazgatója olyan produkciót alkotott meg, ami Berlinen kívül aligha jöhetett volna létre máshol a világon.

Az ausztrál-zsidó származású rendező, Barrie Kosky az utóbbi évtizedben erősen nyitott a könnyebb műfaj felé, operettek, musicalek, illetve a Kurt Weill–Bertolt Brecht alkotópáros művei színesítették a korábban elsősorban operai munkásságát.

Már korábbi produkcióiban is feltűnt a berlini színházi élet egyik izgalmasan sokszínű egyénisége, a színész-énekes-dalszerző Katharine Mehrling,

míg végül Kosky úgy döntött, létrehoz egy előadást, amelyet teljes egészében a nem mindennapi művész adottságaira épít. Ebből először egy teljes egészében a zenére összpontosító Weill-est lett (maga a neves rendező ült a zongoránál), míg a 2023-ban bemutatott …und mit morgen könnt ihr mich! (melynek címe a zeneszerző 1929-es, Happy End című darabját idézte) a legváltozatosabb színpadi szituációkba helyezte a dalokat.

1001_braun_3775-141714.jpg

Katharine Mehrling és Michael Fernandez az …und mit morgen könnt ihr mich! előadásában (Fotó/Forrás: Barbara Braun / Komische Oper Berlin)

A huszonegy sláger nem adott ki kerek történetet, még ha elő is fordult, hogy néhányuk lazán összekapcsolódott, inkább egyfajta töredezettség, revüszerű szerkezet jellemezte az előadás felépítését. A két főszereplő, az énekesnő és a táncművész Michael Fernandez megannyi különböző alakban jelent meg, miközben mögöttük hömpölygött a Komische Oper statisztériája által festett, ugyan nem teljesen közömbös, de fokozatosan elidegenedő nagyvárosi világ, amellyel ők csak laza kapcsolatot tartottak fenn. Inkább az egész szituáció hátterét és hangulatát határozza meg ez a kissé mélabús közeg, amely nemcsak távolinak hatott, de azt érezhettük, hogy nem is lehet közel kerülni hozzá. Szerelem, csalódás, társadalom peremére kerülő figurák, lázadás és beletörődés, tipikusan női és általánosan emberi sorsok jelentek meg, és a világ minden romlottsága ellenére egyfajta humor is, a minden viszontagságon áttörő élni akarás.

Már leírva is elképesztőnek tűnhet mindaz a művészi teljesítmény, amit Katharine Mehrling az előadás alatt nyújtott, hát még végignézve,

milyen erős színpadi jelenléttel, személyiséggel és kifejezőerővel bilincselte le a nézőket, miközben a több mint másfél órás produkció jóformán teljes egészében az ő vállán nyugodott.

Vagy egy tucatnyi átöltözés során (a jelmezeket Victoria Behr tervezte) egyik pillanatról a másikra új karakterként lépett színre, és egy-egy villanás erejéig mindegyiket teljes életével, komplex történetével állította elénk. Legyen szó a Koldusopera Salamon-dalának melankolikus filozófiájáról, a Happy End Surabaya-Johnnyját siratva vádoló asszony öt percbe sűrített drámájáról, hogy csak néhány különösen emlékezetes részletet emeljünk ki. Minden dal egy önálló világ lett; kicsit ugyan kiábrándultan, néha cinikusan, máskor elnézően megjelenített univerzum. Nem túl gyakran fordul elő, hogy egyetlen előadó gondolat és kifejezés ilyen tárházát tudja felvonultatni!

1003_braun_3939-141716.jpg

Jelenet az …und mit morgen könnt ihr mich! előadásából (Fotó/Forrás: Barbara Braun / Komische Oper Berlin)

Ugyanakkor nem szabad elvitatni a többi közreműködő szerepét sem az előadásban. Michael Fernandez Mehrlinghez hasonló kaméleon, játsszon férfit vagy nőt, extravagáns vagy hétköznapibb figurát, elképesztő mozgáskultúrájával mindegyikben hiteles lett – vagy épp mesterkélt, ha a szerep úgy kívánta, ráadásul a két előadó között kiváló összhang alakult ki. A produkció zene vezetője, Kai Tietje felelt a hangszerelésekért is, emellett ő vezényelte ezen az estén a Komische Oper Zenekarát. A muzsikusok kiváló stílusérzékkel tudták megmutatni a Weill-muzsika savát-borsát, valódi időutazásra hívva a közönséget. Amit hallottunk tőlük, egyszerre volt végtelenül hatásos, és közben igen magas színvonalú muzsikálás.

Mondják: a globalizálódó világban egyre kevésbé őrzik meg a városok egyedi kulturális karakterisztikájukat. A Komische Oper nem először bizonyította, hogy olyasmire képesek, amire egyetlen másik intézmény sem a világon: Berlin sajátos történelmi-szellemi hátterén alapuló, megismételhetetlen előadásokat létrehozni.

Fejléckép: Katharine Mehrling az …und mit morgen könnt ihr mich! előadásában (fotó/forrás: Barbara Braun / Komische Oper Berlin)

Egyetlen kísérleti laboratórium az egész világ

Kapcsolódó

Egyetlen kísérleti laboratórium az egész világ

Ősszel mutatta be a Berlini Állami Opera Wagnertől A nibelung gyűrűjét, a világ legjobb Wagner-énekesei, köztük egy magyar művész főszereplésével. Az áprilisi operafesztiválon néztük meg az előadásokat.

Mi értelme a szenvedésnek? – Orosz és ukrán zeneszerzők művei a Berlini Filharmóniában

Mi értelme a szenvedésnek? – Orosz és ukrán zeneszerzők művei a Berlini Filharmóniában

Az emberiség legismertebb szenvedéstörténete mellé kerültek a modern kor válsághelyzetei a Berlini Rádió Szimfonikus Zenekarának nagyhét kezdeti koncertjén.

Mi van a tökéletességen túl? – Nagyheti koncerteket hallgattunk Berlinben

Mi van a tökéletességen túl? – Nagyheti koncerteket hallgattunk Berlinben

Nagycsütörtök és nagypéntek este is az ünnephez kapcsolódó művek hangoztak el Berlin koncerttermeiben. A Berlini Filharmóniában előadott Máté-passión és a Konzerthausban tartott Wagner–Gubaidulina-esten jártunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.
Színház

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.
Színház

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Klasszikus

Rajna Martin: „Fischer Ádámmal rendkívül inspirálóak a beszélgetéseink”

Konzis kora óta jár a Wagner-napokra, valósággal rajong a zeneszerzőért. Rajna Martin előbb korrepetitorként és Fischer Ádám asszisztenseként csatlakozott a Müpa neves fesztiváljának csapatához. Rajna Martin-interjú.
Színház

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Szörényi Levente: „Az áldozatvállalás kérdése miatt kezdtünk el foglalkozni a Kőműves Kelemennel”

Több mint negyven évvel az ősbemutatót követően a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatják be a Bródy–Szörényi alkotópáros Kőműves Kelemen című rockballadáját Alföldi Róbert rendezésében. A sajtónyilvános olvasópróba után Szörényi Levente nyilatkozott a Fideliónak.
Zenés színház ajánló

Szerelem és végzet – a Margitszigetre érkezik a Rudolf musical

Július 3-án, 4-én és 5-én mutatják be a Margitszigeti Színházban a Rudolf című musicalt. Frank Wildhorn és Jack Murphy világhírű musicalje Budapesten kizárólag a Margitszigeten látható, méghozzá sztárénekesekkel a főszerepben.
Zenés színház interjú

Dénes Viktor: „Egy színész attól színész, hogy sokféle műfajt tud képviselni”

Dénes Viktor 2020-ban csatlakozott a Budapesti Operettszínház társulatához. Elsősorban operettek táncos komikusi szerepeiben találkozhat vele a közönség, egyik legkedvesebb szerepe pedig Mótel a Hegedűs a háztetőn című musicalből. Erősen vonzza őt a film világa is.
Zenés színház ajánló

Sztárvendégekkel és fiatal tehetségekkel tér vissza a Budavári Palotakoncert

Több év kihagyás után, augusztus 1-én és 2-án ismét megrendezik a Budavári Palotakoncertet. A Budai Vár Oroszlános udvarának festői környezetében a hazai és az egyetemes operettirodalom legnépszerűbb dallamai csendülnek fel.
Zenés színház ajánló

Szentivánéji álom a művészeti egyetemek összefogásában

Shakespeare és Benjamin Britten művei nyomán színész, operaénekes, képzőművész, levegőakrobata, valamint cirkuszi és kortárstánc hallgatók együttműködésével látható az EGYÜTT! – Szentivánéji álom 2.0 az OPERA Eiffel Műhelyházában.