Zenés színház

Daloló Herendi - töretlen sikerrel

2012.12.05. 11:02
Ajánlom
A Budapesti Operettszínház nyári németországi turnéja után három hónappal ismét útra kelt a Szépség és a Szörnyeteggel, hogy ezúttal a Bécs-Frankfurt-Baden-Baden tengelyen nyerje meg újabb nézők százait az egyik legszebb Walt Disney-mesének. A Fidelio elkísérte a társulatot a bécsi premierre, és fül-, illetve szemtanúja volt a bécsi bemutatónak.

Alan Menken, Howard Ashman és Tim Rice musicaljét 1994-ben mutatták be a New York-i Broadwayn, majd 1997-ben a londoni West Enden. Utóbbin 1999-ben játszották utoljára, így Európában a Walt Disney-féle musicalt jelenleg csak a Budapesti Operettszínház előadásában láthatják a nézők, akik a november 30-i bécsi premier előtt nem kis felhajtásba csöppentek bele: a Stadthalle előterében vadul villogtak a vakuk, és nagyjából két tucat, a magyar kultúrkörben javarészt ismeretlen osztrák celebritás gyűlt össze egy-egy póz erejéig. "Az újságírók szokás szerint többen vannak, mint a celebek" - árulta el a Fideliónak egy osztrák fotós, akinek segítségével pár híresség személyazonosságáról is lehullott a lepel: a hölgy, akivel minden gyerek fényképezkedni akart, Barbara Wussow német színésznő, a Klinika sztárja, tőle nem messze egy osztrák énekesnő és Elfriede Ott színésznő mosolygott a kamerába. Mint később kiderült, olasz és francia színházi menedzserek, valamint a bécsi musicalszcéna jeles képviselői is tiszteletüket tették a premieren, jelen volt például Kurosch Abbasi, a bécsi Elisabeth népszerű Luchenije, illetve az első számú osztrák női idol, az Elisabeth címszerepében már több mint ezer alkalommal tündöklő Maya Hakvoort. Mire a kétezer férőhelyes nézőtér teljesen megtelt, a magyar nézőben minden korábbi nemzetközi sajtóvisszhang ellenére átfutott az aggodalom: vajon mit szólnak majd a magyarok produkciójához a német ajkú emberek ezen az impozáns helyszínen, ahová világsztárok járnak fellépni?

Bár elsőre bizarr volt németül hallani a hazai környezetben megszokott és megszeretett magyar színészeket (például a Mozartban, Rómeó és Júliában szívünkhöz nőtt Földes Tamást Perc úrként, az Elisabethként és a Rebecca zord házvezetőjeként körberajongott Polyák Lillát Tea mamaként), a közönség reakciójából hamar egyértelművé vált: működik az Oscar-díjas zene, működnek a kiváló énekhangokon előadott német szövegek. Az első németül elénekelt dalt követő tapsnál enyhülni kezdett a feszültség, az első poénnál pedig teljesen eloszlott. A magyar társulat humorérzéke könnyen utat talált a német ajkú közönséghez (Bálint Ádám Lángőrként és Vörös Edit Babette-ként ezen a téren az abszolút kedvencnek bizonyul), ahogy Duda Éva koreográfiája is, főleg a Herendi porcelánba bújt étkészletek szemkápráztató tánca. A fiatal Barkóczi Sándor alakításán keresztül egy kétségbeesett és gyámoltalan Szörnyet ismerhettünk meg, akinek durvasága mögött félelem és tanácstalanság lakozott, a szintén az Operett Stúdiójában végzett Jenes Kitti Belle-ként pedig kiváló partnere volt a finoman ábrázolt folyamatban, melynek során a hörgő bestia a tenyeréből evő, érző lénnyé változott. A szőrcsuha lehullott, a fények kigyúltak, a premier végén a közönség állva tapsolt, az Operettszínház pedig újabb nagyvárost pipálhatott ki a meghódítandó városok listáján.

A siker - és ami mögötte van

A produkció mögött kőkemény munka áll, és a társulatnak már többször is alkalma nyílt külföldön bizonyítani. A darabot 2005-ben mutatták be Budapesten, és miután a színház 2011 októberében szoros nemzetközi versenyben elnyerte a musical játszási jogát Európában a német nyelvterületen, szép sorban megjárta Münchent, Kölnt, a mannheimi Nemzeti Színházat és a drezdai Semperopert, ahol az álló vastaps valóban ritkaságszámba megy. A bécsi Stadthalléban ezúttal az eddigieknél szélesebb színpaddal találkozott a stáb, ahol ugyanannyi embernek nagyobb teret kell betöltenie, és ez nagyobb jelenlétet, szélesebb gesztikulációt és nagyobb koncentrációt igényelt. "A zenekari árok elég széles, a közönség viszonylag távol van a színpadtól, muszáj átjátszani a teret ahhoz, hogy a színészek szándékai érzékelhetők legyenek. A karban ez azt jelenti, hogy senki sem tűnhet el a tömegben" - osztotta meg tapasztalatait velünk az egyik táncos. A Szörnyet alakító Barkóczi Sándor szerint (aki tavaly nyáron már alakította a főszerepet Drezdában és Mannheimben) az ember két-három nap alatt teljesen megszokja az új helyszínt, és utána már tényleg nem számít, hol is játsszanak épp. Számára a gesztikuláció már csak azért is kulcsfontosságú, mert az óriási, szőrös és főképpen fullasztóan meleg maszk egyáltalán nem "védi" meg attól, hogy játsszon, ugyanis a Szörny érzéseit a közönségnek is látnia kell.

A premiert követő gálán Kurosch Abbasi és Maya Hakvoort is elismerően nyilatkozott az előadásról, hasznos tanácsokkal látva el a fiatal főszereplőket. "Jó az előadás, hihetetlenül látványos, és az a trükkje, hogy a szülő ugyanúgy szereti, mint a gyerekek" - árulta el Böhm György rendező a premierbulin, és valóban: nem sok kiskorúra emlékeztünk a pénteki bemutatóról. A nézők, akikkel szóba elegyedtünk, egyöntetűen rajongással beszéltek a darabról: egy fiatal lánynak fel sem tűnt, hogy külföldiek játsszák, egy idősödő hölgyet és a jegyszedő fiatalembert pedig leginkább francia ízekre emlékeztette a néha érződő magyar akcentus, ami -eredetileg egy 16. századi francia meséről lévén szó - még jól is jött ki. Az idegen nyelven történő játék profi elsajátítása egyébként Martin Harbauer, a müncheni színi főiskola tanárának érdeme, aki kemény munkával verte a színészekbe a helyes kiejtést és hangsúlyozást, és akiről a társulat egyöntetű csodálattal és tisztelettel beszél.

A magyarországi nézőknek egy jó darabig még várniuk kell a budapesti előadásra, a társulat ugyanis a huszonkét bécsi előadás után Németországban folytatja a turnét: december 19-től Frankfurtban, január 20-tól Baden-Badenben játszik. Ha hihetünk annak, hogy a poén mindenhol poén, a dráma mindenhol dráma, és - ha már az egyik legszebb szerelmi történetről van szó - a szerelem is mindenütt ugyanolyan erővel bír, akkor nem kell tartanunk attól, hogy a függöny lebbenését követően ülve maradnak a nézők.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.
Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Zenés színház kult50

Frida, aki összeköt - Gubik Petra és Lantos Adriána a Kult50-ben

A Frida Kahlo életművét bemutató tárlat 2018 egyik legmeghatározóbb kiállítása volt, kurátora, Lantos Adriána helyet kapott az idei Kult50 válogatásban is. Gubik Petra pedig a Dorian Gray-ben és az István, a király nyújtott alakításaiért került be az ötven közé.