Zenés színház

Daloló Herendi - töretlen sikerrel

2012.12.05. 11:02
Ajánlom
A Budapesti Operettszínház nyári németországi turnéja után három hónappal ismét útra kelt a Szépség és a Szörnyeteggel, hogy ezúttal a Bécs-Frankfurt-Baden-Baden tengelyen nyerje meg újabb nézők százait az egyik legszebb Walt Disney-mesének. A Fidelio elkísérte a társulatot a bécsi premierre, és fül-, illetve szemtanúja volt a bécsi bemutatónak.

Alan Menken, Howard Ashman és Tim Rice musicaljét 1994-ben mutatták be a New York-i Broadwayn, majd 1997-ben a londoni West Enden. Utóbbin 1999-ben játszották utoljára, így Európában a Walt Disney-féle musicalt jelenleg csak a Budapesti Operettszínház előadásában láthatják a nézők, akik a november 30-i bécsi premier előtt nem kis felhajtásba csöppentek bele: a Stadthalle előterében vadul villogtak a vakuk, és nagyjából két tucat, a magyar kultúrkörben javarészt ismeretlen osztrák celebritás gyűlt össze egy-egy póz erejéig. "Az újságírók szokás szerint többen vannak, mint a celebek" - árulta el a Fideliónak egy osztrák fotós, akinek segítségével pár híresség személyazonosságáról is lehullott a lepel: a hölgy, akivel minden gyerek fényképezkedni akart, Barbara Wussow német színésznő, a Klinika sztárja, tőle nem messze egy osztrák énekesnő és Elfriede Ott színésznő mosolygott a kamerába. Mint később kiderült, olasz és francia színházi menedzserek, valamint a bécsi musicalszcéna jeles képviselői is tiszteletüket tették a premieren, jelen volt például Kurosch Abbasi, a bécsi Elisabeth népszerű Luchenije, illetve az első számú osztrák női idol, az Elisabeth címszerepében már több mint ezer alkalommal tündöklő Maya Hakvoort. Mire a kétezer férőhelyes nézőtér teljesen megtelt, a magyar nézőben minden korábbi nemzetközi sajtóvisszhang ellenére átfutott az aggodalom: vajon mit szólnak majd a magyarok produkciójához a német ajkú emberek ezen az impozáns helyszínen, ahová világsztárok járnak fellépni?

Bár elsőre bizarr volt németül hallani a hazai környezetben megszokott és megszeretett magyar színészeket (például a Mozartban, Rómeó és Júliában szívünkhöz nőtt Földes Tamást Perc úrként, az Elisabethként és a Rebecca zord házvezetőjeként körberajongott Polyák Lillát Tea mamaként), a közönség reakciójából hamar egyértelművé vált: működik az Oscar-díjas zene, működnek a kiváló énekhangokon előadott német szövegek. Az első németül elénekelt dalt követő tapsnál enyhülni kezdett a feszültség, az első poénnál pedig teljesen eloszlott. A magyar társulat humorérzéke könnyen utat talált a német ajkú közönséghez (Bálint Ádám Lángőrként és Vörös Edit Babette-ként ezen a téren az abszolút kedvencnek bizonyul), ahogy Duda Éva koreográfiája is, főleg a Herendi porcelánba bújt étkészletek szemkápráztató tánca. A fiatal Barkóczi Sándor alakításán keresztül egy kétségbeesett és gyámoltalan Szörnyet ismerhettünk meg, akinek durvasága mögött félelem és tanácstalanság lakozott, a szintén az Operett Stúdiójában végzett Jenes Kitti Belle-ként pedig kiváló partnere volt a finoman ábrázolt folyamatban, melynek során a hörgő bestia a tenyeréből evő, érző lénnyé változott. A szőrcsuha lehullott, a fények kigyúltak, a premier végén a közönség állva tapsolt, az Operettszínház pedig újabb nagyvárost pipálhatott ki a meghódítandó városok listáján.

A siker - és ami mögötte van

A produkció mögött kőkemény munka áll, és a társulatnak már többször is alkalma nyílt külföldön bizonyítani. A darabot 2005-ben mutatták be Budapesten, és miután a színház 2011 októberében szoros nemzetközi versenyben elnyerte a musical játszási jogát Európában a német nyelvterületen, szép sorban megjárta Münchent, Kölnt, a mannheimi Nemzeti Színházat és a drezdai Semperopert, ahol az álló vastaps valóban ritkaságszámba megy. A bécsi Stadthalléban ezúttal az eddigieknél szélesebb színpaddal találkozott a stáb, ahol ugyanannyi embernek nagyobb teret kell betöltenie, és ez nagyobb jelenlétet, szélesebb gesztikulációt és nagyobb koncentrációt igényelt. "A zenekari árok elég széles, a közönség viszonylag távol van a színpadtól, muszáj átjátszani a teret ahhoz, hogy a színészek szándékai érzékelhetők legyenek. A karban ez azt jelenti, hogy senki sem tűnhet el a tömegben" - osztotta meg tapasztalatait velünk az egyik táncos. A Szörnyet alakító Barkóczi Sándor szerint (aki tavaly nyáron már alakította a főszerepet Drezdában és Mannheimben) az ember két-három nap alatt teljesen megszokja az új helyszínt, és utána már tényleg nem számít, hol is játsszanak épp. Számára a gesztikuláció már csak azért is kulcsfontosságú, mert az óriási, szőrös és főképpen fullasztóan meleg maszk egyáltalán nem "védi" meg attól, hogy játsszon, ugyanis a Szörny érzéseit a közönségnek is látnia kell.

A premiert követő gálán Kurosch Abbasi és Maya Hakvoort is elismerően nyilatkozott az előadásról, hasznos tanácsokkal látva el a fiatal főszereplőket. "Jó az előadás, hihetetlenül látványos, és az a trükkje, hogy a szülő ugyanúgy szereti, mint a gyerekek" - árulta el Böhm György rendező a premierbulin, és valóban: nem sok kiskorúra emlékeztünk a pénteki bemutatóról. A nézők, akikkel szóba elegyedtünk, egyöntetűen rajongással beszéltek a darabról: egy fiatal lánynak fel sem tűnt, hogy külföldiek játsszák, egy idősödő hölgyet és a jegyszedő fiatalembert pedig leginkább francia ízekre emlékeztette a néha érződő magyar akcentus, ami -eredetileg egy 16. századi francia meséről lévén szó - még jól is jött ki. Az idegen nyelven történő játék profi elsajátítása egyébként Martin Harbauer, a müncheni színi főiskola tanárának érdeme, aki kemény munkával verte a színészekbe a helyes kiejtést és hangsúlyozást, és akiről a társulat egyöntetű csodálattal és tisztelettel beszél.

A magyarországi nézőknek egy jó darabig még várniuk kell a budapesti előadásra, a társulat ugyanis a huszonkét bécsi előadás után Németországban folytatja a turnét: december 19-től Frankfurtban, január 20-tól Baden-Badenben játszik. Ha hihetünk annak, hogy a poén mindenhol poén, a dráma mindenhol dráma, és - ha már az egyik legszebb szerelmi történetről van szó - a szerelem is mindenütt ugyanolyan erővel bír, akkor nem kell tartanunk attól, hogy a függöny lebbenését követően ülve maradnak a nézők.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.
Színház

Megszavazta a Parlament az új színháztörvényt

115 igen szavazattal elfogadta az Országgyűlés a kulturális törvénycsomagról szóló törvényjavaslatot, amely miatt hétfőn ezrek tüntettek a Madách téren.
Plusz

Van véleményed a kultúráról?  – Elstartolt a Kult50 jelölőkampánya!

Kik azok a művészek, kulturális szereplők, akik 2019-ben a legnagyobb hatással voltak rád? Jelöld őket a kultúra ötven arca közé!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Először van női zeneigazgatója a San Franciscó-i Operának

Kim Eun Sun dél-koreai karmestert nevezték ki a San Franciscó-i Opera zeneigazgatójának. Az operaház történetében először tölti be nő ezt a posztot az intézményben.
Zenés színház musical

Látványos musical született Nikola Tesláról

Februárban mutatják be a RaM Colosseumban a Nikola Tesla – Végtelen energia című új musicalt. A kétfelvonásos, rendkívül látványos zenés darab segít felfedezni és új oldaláról megismerni a közismert név – Nikola Tesla – mögött rejtőző zsenit, életének rejtélyeit.
Zenés színház opera

Minden, amit az Operaház új évadáról tudni akar

19 premier, köztük két ős- és három magyarországi bemutató is szerepel a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja elnevezésű tematikus évadában.
Zenés színház gyász

100 éves korában meghalt a bariton, aki öt koncentrációs tábort élt túl

Énekelt Callasszal, Pavarottival, de a lágerekben is a zene tartotta benne a lelket. Eno Mucchiutti 100 éves volt.
Zenés színház hír

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.