Zenés színház

Daloló Herendi - töretlen sikerrel

2012.12.05. 11:02
Ajánlom
A Budapesti Operettszínház nyári németországi turnéja után három hónappal ismét útra kelt a Szépség és a Szörnyeteggel, hogy ezúttal a Bécs-Frankfurt-Baden-Baden tengelyen nyerje meg újabb nézők százait az egyik legszebb Walt Disney-mesének. A Fidelio elkísérte a társulatot a bécsi premierre, és fül-, illetve szemtanúja volt a bécsi bemutatónak.

Alan Menken, Howard Ashman és Tim Rice musicaljét 1994-ben mutatták be a New York-i Broadwayn, majd 1997-ben a londoni West Enden. Utóbbin 1999-ben játszották utoljára, így Európában a Walt Disney-féle musicalt jelenleg csak a Budapesti Operettszínház előadásában láthatják a nézők, akik a november 30-i bécsi premier előtt nem kis felhajtásba csöppentek bele: a Stadthalle előterében vadul villogtak a vakuk, és nagyjából két tucat, a magyar kultúrkörben javarészt ismeretlen osztrák celebritás gyűlt össze egy-egy póz erejéig. "Az újságírók szokás szerint többen vannak, mint a celebek" - árulta el a Fideliónak egy osztrák fotós, akinek segítségével pár híresség személyazonosságáról is lehullott a lepel: a hölgy, akivel minden gyerek fényképezkedni akart, Barbara Wussow német színésznő, a Klinika sztárja, tőle nem messze egy osztrák énekesnő és Elfriede Ott színésznő mosolygott a kamerába. Mint később kiderült, olasz és francia színházi menedzserek, valamint a bécsi musicalszcéna jeles képviselői is tiszteletüket tették a premieren, jelen volt például Kurosch Abbasi, a bécsi Elisabeth népszerű Luchenije, illetve az első számú osztrák női idol, az Elisabeth címszerepében már több mint ezer alkalommal tündöklő Maya Hakvoort. Mire a kétezer férőhelyes nézőtér teljesen megtelt, a magyar nézőben minden korábbi nemzetközi sajtóvisszhang ellenére átfutott az aggodalom: vajon mit szólnak majd a magyarok produkciójához a német ajkú emberek ezen az impozáns helyszínen, ahová világsztárok járnak fellépni?

Bár elsőre bizarr volt németül hallani a hazai környezetben megszokott és megszeretett magyar színészeket (például a Mozartban, Rómeó és Júliában szívünkhöz nőtt Földes Tamást Perc úrként, az Elisabethként és a Rebecca zord házvezetőjeként körberajongott Polyák Lillát Tea mamaként), a közönség reakciójából hamar egyértelművé vált: működik az Oscar-díjas zene, működnek a kiváló énekhangokon előadott német szövegek. Az első németül elénekelt dalt követő tapsnál enyhülni kezdett a feszültség, az első poénnál pedig teljesen eloszlott. A magyar társulat humorérzéke könnyen utat talált a német ajkú közönséghez (Bálint Ádám Lángőrként és Vörös Edit Babette-ként ezen a téren az abszolút kedvencnek bizonyul), ahogy Duda Éva koreográfiája is, főleg a Herendi porcelánba bújt étkészletek szemkápráztató tánca. A fiatal Barkóczi Sándor alakításán keresztül egy kétségbeesett és gyámoltalan Szörnyet ismerhettünk meg, akinek durvasága mögött félelem és tanácstalanság lakozott, a szintén az Operett Stúdiójában végzett Jenes Kitti Belle-ként pedig kiváló partnere volt a finoman ábrázolt folyamatban, melynek során a hörgő bestia a tenyeréből evő, érző lénnyé változott. A szőrcsuha lehullott, a fények kigyúltak, a premier végén a közönség állva tapsolt, az Operettszínház pedig újabb nagyvárost pipálhatott ki a meghódítandó városok listáján.

A siker - és ami mögötte van

A produkció mögött kőkemény munka áll, és a társulatnak már többször is alkalma nyílt külföldön bizonyítani. A darabot 2005-ben mutatták be Budapesten, és miután a színház 2011 októberében szoros nemzetközi versenyben elnyerte a musical játszási jogát Európában a német nyelvterületen, szép sorban megjárta Münchent, Kölnt, a mannheimi Nemzeti Színházat és a drezdai Semperopert, ahol az álló vastaps valóban ritkaságszámba megy. A bécsi Stadthalléban ezúttal az eddigieknél szélesebb színpaddal találkozott a stáb, ahol ugyanannyi embernek nagyobb teret kell betöltenie, és ez nagyobb jelenlétet, szélesebb gesztikulációt és nagyobb koncentrációt igényelt. "A zenekari árok elég széles, a közönség viszonylag távol van a színpadtól, muszáj átjátszani a teret ahhoz, hogy a színészek szándékai érzékelhetők legyenek. A karban ez azt jelenti, hogy senki sem tűnhet el a tömegben" - osztotta meg tapasztalatait velünk az egyik táncos. A Szörnyet alakító Barkóczi Sándor szerint (aki tavaly nyáron már alakította a főszerepet Drezdában és Mannheimben) az ember két-három nap alatt teljesen megszokja az új helyszínt, és utána már tényleg nem számít, hol is játsszanak épp. Számára a gesztikuláció már csak azért is kulcsfontosságú, mert az óriási, szőrös és főképpen fullasztóan meleg maszk egyáltalán nem "védi" meg attól, hogy játsszon, ugyanis a Szörny érzéseit a közönségnek is látnia kell.

A premiert követő gálán Kurosch Abbasi és Maya Hakvoort is elismerően nyilatkozott az előadásról, hasznos tanácsokkal látva el a fiatal főszereplőket. "Jó az előadás, hihetetlenül látványos, és az a trükkje, hogy a szülő ugyanúgy szereti, mint a gyerekek" - árulta el Böhm György rendező a premierbulin, és valóban: nem sok kiskorúra emlékeztünk a pénteki bemutatóról. A nézők, akikkel szóba elegyedtünk, egyöntetűen rajongással beszéltek a darabról: egy fiatal lánynak fel sem tűnt, hogy külföldiek játsszák, egy idősödő hölgyet és a jegyszedő fiatalembert pedig leginkább francia ízekre emlékeztette a néha érződő magyar akcentus, ami -eredetileg egy 16. századi francia meséről lévén szó - még jól is jött ki. Az idegen nyelven történő játék profi elsajátítása egyébként Martin Harbauer, a müncheni színi főiskola tanárának érdeme, aki kemény munkával verte a színészekbe a helyes kiejtést és hangsúlyozást, és akiről a társulat egyöntetű csodálattal és tisztelettel beszél.

A magyarországi nézőknek egy jó darabig még várniuk kell a budapesti előadásra, a társulat ugyanis a huszonkét bécsi előadás után Németországban folytatja a turnét: december 19-től Frankfurtban, január 20-tól Baden-Badenben játszik. Ha hihetünk annak, hogy a poén mindenhol poén, a dráma mindenhol dráma, és - ha már az egyik legszebb szerelmi történetről van szó - a szerelem is mindenütt ugyanolyan erővel bír, akkor nem kell tartanunk attól, hogy a függöny lebbenését követően ülve maradnak a nézők.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.