Zenés színház

Daniel Barenboim újabb öt évre marad a berlini opera élén

2019.06.05. 10:05
Ajánlom
A vezetési stílusát ért bírálatok ellenére öt évvel, 2027-ig meghosszabbították Daniel Barenboim világhírű zongoraművész és karmester főzeneigazgatói megbízatását a berlini Staatsoper élén.

A 2022 júliusában lejáró szerződés megújítását kedden sajtótájékoztatón jelentette be Barenboim és Klaus Lederer, a tartományi rangú német főváros kulturális minisztere.

Az argentínai születésű izraeli zongoraművész 28 éve áll a legrangosabb berlini operaház élén, és mindig is azt mondta, hogy addig szeretné dirigálni a Staatsopert, amíg az egészsége engedi és amíg a zenészei is ezt akarják. Orvosai nemrég azt állapították meg, hogy jó egészségnek örvend – mondta Barenboim a sajtótájékoztatón.

Klaus Lederer szerint az operaház zenekarának (Staatskapelle Berlin) „túlnyomó többsége” is azt akarja, hogy Daniel Barenboim maradjon a főzeneigazgató.

A Staatskapelle Berlin már korábban „örökös vezető karmesterévé” nyilvánította a most 76 éves dirigenst.

Barenboim, a világ egyik leghíresebb klasszikus zenésze, a német újraegyesítés után, 1992-ben – londoni, párizsi és chicagói megbízatás után – vette át a berlini Állami Operaház irányítását, amely az ő vezetése alatt vált világszínvonalú intézménnyé.

Berlin_Staatsoper_Unter_den_Linden_Seite-102918.jpg

Berlin Staatsoper Unter den Linden (Fotó/Forrás: Marek Śliwecki)

Vezetői megbízatását néhány hónappal azután hosszabbították meg ismét, hogy zenészek gyötrésével és megalázásával vádolták meg. A Der Tagesspiegel című berlini lapban név nélkül nyilatkozó zenészek szerint

Daniel Barenboim vezetési stílusa miatt a félelem légköre uralkodott el az operaház zenekarában,

az egyik zenész, Willi Hilgers, az együttes egykori ütőse a karmester dühkitörései és megalázó bánásmódja miatt küzd magas vérnyomással és súlyos depresszióval.

A vádakra reagálva Barenboim elismerte, hogy „nem egy szelíd bárány”, és hajlamos az indulatosságra. Ugyanakkor szerinte a vezetési stílusa körüli vita időzítése nem volt véletlen, annak volt tulajdonítható, hogy elkezdődtek a tárgyalások a 2022-ben lejáró szerződésének megújításáról az operaház fenntartójával, a főváros kulturális kormányzatával.

Kapcsolódó

"Nem vagyok szelíd bárány" - reagált a vádakra Daniel Barenboim

A világhírű zongoraművész és karmester, a berlini Staatsoper főzeneigazgatója most meg is szólalt az őt ért vádak kapcsán, melyek szerint rendszeresen megalázza zenészeit és feszült légkört teremt.

Daniel Barenboim

Daniel Barenboim

A berlini kulturális miniszter kedden azt mondta, hogy a hatalmi visszaéléssel kapcsolatos vádak nem igazolódtak a panaszok kivizsgálása során, de még ennél is fontosabb, hogy „minden érintett fél vállalta, hogy jobb munkahelyi légkör megteremtésén munkálkodik a jövőben”.

A zenekar képviseletében fellépő Susanne Schergaut muzsikus is erőteljes támogatásáról biztosította Barenboimot,

hozzátéve, természetes, hogy viták támadnak, ha olyan „odaadóan, szenvedélyesen és igényesen” dolgozik valaki, mint a főzeneigazgató, de Barenboim mindig is nyitott volt a vitákra, és voltak is ilyenek.

Ha ez igaz, nem lehet egyszerű Daniel Barenboim mellett dolgozni

Kapcsolódó

Ha ez igaz, nem lehet egyszerű Daniel Barenboim mellett dolgozni

Nagyszerű zenész és igazi humanista. De akkor miért félnek tőle az emberek? Daniel Barenboim pótolhatatlan, de ez neki a legnehezebb.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Fidelio Tours

Művészcsaládok évszázados búvóhelye – Partitúra az Áprily-völgyben

„Megérkezik a busz Visegrádra, néhány jellemző, az autóból is értelmezhető tájkép, plusz drónfelvétel, utána átérünk Tahiba, a Péreli-Tolcsvay művészpár házához…” – így kezdődik a Partitúra Visegrád-környéki kalandozásának forgatási terve. Most szombaton, szeptember 19-én pedig már láthatjuk is a Duna tévén – a szokásos időben, 14.30-kor –, hogyan vendégeskedett Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós műsorvezető páros először Péreli Zsuzsa textilművész és Tolcsvay László zeneszerző otthonában.
Plusz

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Zenés színház hír

Október közepéig elmaradnak az Opera előadásai

A koronavírus járvány növekvő esetszámaira tekintettel a Magyar Állami Operaház vezetősége úgy döntött, felfüggeszti előadásainak próbáit, ennek eredményeképp pedig a meghirdetett előadások döntő többsége október 17-ig elmarad.
Zenés színház interjú

Létkérdés az opera – Interjú Almási-Tóth Andrással

A kortárs amerikai darab, Jake Heggie Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című alkotásának magyarországi bemutatójára szeptemberben kerül sor. A színpadra állítás koncepciójáról Almási-Tóth András rendezőt kérdeztük.
Zenés színház interjú

István király új arca – Interjú Szinetár Miklóssal

Operaváltozat születik az István, a királyból, a Szörényi–Bródy szerzőpáros nagy sikerű művéből. Bródy János szövege változatlan formában hangzik el, Szörényi Levente rockzenéjét operai verzióban hallhatjuk, Gyöngyösi Levente hangszerelésében. Az izgalmas, műfaji korlátokat átlépő vállalkozás hátteréről a legendás rockopera zeneszerzőjét, Szörényi Leventét és a készülő opera színpadi változatának rendezőjét, Szinetár Miklóst kérdeztük.
Zenés színház ajánló

Rock, lázadás, emlék a múltból - Ricse, Ricse, Beatrice!

A Ricse, Ricse, Beatrice című darab Nagy Feró szemszögéből mutatja be a zenekar történetét, természetesen élőben játszott Beatrice nótákkal és Feróval.