Zenés színház

De ha elkezd táncolni

2016.07.26. 08:13
Ajánlom
Az Operaház, a Madách Musical Tánciskola és a Nemzeti Balett együttműködésében július 29-től kerül színpadra a Billy Elliot című előadás. A musical előkészületeiről és a szokatlan helyszínválasztásról Köteles Géza karmesterrel és Tihanyi Ákos koreográfussal beszélgettünk.

A Broadway egyik sikerdarabjának operaházi  bemutatóját komoly előkészület és edukációs  munka előzte meg. Mióta készültök a premierre?

Tihanyi Ákos és Köteles Géza

Tihanyi Ákos és Köteles Géza (Fotó/Forrás: Horváth Richárd)

Köteles Géza: Több mint egy éve kezdődtek a szereplőválogatások, főként a címszerepre, hiszen a valaha írt legnehezebb gyerekszerepről van szó. A Billyt alakító fiatalnak egyszerre kell tudnia énekelni, prózát mondani és táncolni, utóbbi esetében a hiphoptól a modern táncokon át a klasszikus balettig minden előfordul.

Tihanyi Ákos: Én már két éve foglalkozom a koreográfiával. Szeretek mindent előre kitalálni, hogy a színpadi próbákhoz érve világos elképzeléseket közvetítsek. A munkámra nem jellemző a rögtönzés, az első perctől tudom, hova szeretnék eljutni az adott próbanapon.

Tíz éve dolgoztatok együtt utoljára. Hogyan értékelitek  a közös munkát?

TÁ: Vámpírok báljában én voltam a szólótáncos, Géza pedig a karmester. Az élet később elszakított minket. A mostani előadás egy szerencsés véletlen: Gézához az Operaház, hozzám pedig a rendező, Szirtes Tamás ragaszkodott.

Szirtes Tamásnak nagy tervei vannak a Madách Színházzal

Kapcsolódó

Szirtes Tamásnak nagy tervei vannak a Madách Színházzal

Szirtes Tamás újra megpályázza a Madách Színház igazgatói posztját, tervei közt szerepel egy új játszóhely létrehozása – kizárólag önerőből. További terveiről is beszélt a Népszabadságnak.

KG: Nagyon sok gyerekdarabban vettem már részt az Operában, ezen keresztül pedig azt látom, hogy bár Ákosnak e téren nincs tapasztalata, érzéke viszont nagyon is van a gyerekekhez. Maximalizmusában és precizitásában ugyanazt az elhivatottságot látom, amit én a zene iránt érzek.

Bár musicalről van szó, mégis fajsúlyos és precízen kitalált zenés színházról beszélhetünk. Megállja majd a helyét az előadás az Opera színpadán?

KG: Ókovács Szilveszter nem titkolt szándéka, hogy a musical, amelyben egy tizenegy éves fiú egy angol bányászfaluból indulva valósítja meg az álmát, és balett-táncos lesz, formabontó módon hívja fel a figyelmet a házban működő csodálatos balett-társulatra. A musical az első hangtól az utolsóig vezeti a nézőt, nincsenek üresjáratok.

Ez valahol természetes, hiszen az eredeti darab egy film alapján készült, a dalokat Elton John írta. Ízig-vérig zenés színpadi előadásról van szó erős képekkel és fantasztikus zenei időzítésekkel. A darab dramaturgiai színvonalát az operavilágban Pucciniéhez tudnám hasonlítani, aki remekül értett a – sok esetben párhuzamos – jelenetek megkomponálásához. Pontosan tudta, hogy mit, miért és meddig kell csinálni.

Az utánpótlás hiánya nemcsak a pálya kiszámíthatatlanságában, de a feladat komplexitásában is  rejlik.

TÁ: Nagyon kevés, ötven-hatvan jelentkezőből kellett kiválasztanunk azt a tízet, aki bekerült a darabba. A kiválasztott gyerekekkel nyolc szakember, köztük énektanárok, korrepetitor, színészmesterség- és beszédtanárok foglalkoztak hónapokon keresztül. A főszerep egy tizenegy éves gyerekre íródott. A fiatalok ebben a korban nagyon sok változáson mennek keresztül, elő is fordult, hogy valaki hirtelen lemutált, de tudtunk neki másik szerepet adni. A szerzők mindenre gondoltak.

További cikkeink a musicalről ide kattintva!

Az előadás szigorú licenc alapján készül. Mi jellemzi a zenei anyagot és a koreográfiát?

TÁ: Ez egy nonreplika előadás, vagyis ügyelnünk kellett arra, hogy a koreográfia különbözzön az eredetitől. Nehéz volt elvonatkoztatni, mert egy nagyon erős darabról van szó. Sok a különböző táncelem, de a csúcspontot mindig a klasszikus balett jelenti, persze utóbbi is Elton John nyelvén. Jelen van az angolszász népzene és Elton igényes popzenei világa, mindez big bandes hangszereléssel.

bili

bili (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház)

KG: Komoly és mély társadalmi problémák könnyed, de nem szirupos stílusban. Nem lehetett csak az operazenekar tagjaira támaszkodni, hiszen sok a jazzes és szvinges elem, de a másik zenei vezetővel, Silló Istvánnal együtt szabad kezet kaptunk, és remek együttest sikerült összeállítani.

A tervek szerint repertoárdarabbá válik majd az előadás?

KG: Százötven előadásra írtuk alá a szerződést hároméves intervallumra. A most következő időszakban hetvenöt előadást fogunk játszani, ami egy rendkívüli szám, tekintve, hogy van olyan repertoárdarab is, ami legfeljebb tízszer megy egy évadban. Az augusztusi előadások után átmegyünk az Erkelbe, mindazonáltal a műfajok közti átjárás létezik, és ha ez a musical jó, akkor megérdemli, hogy az Andrássy úton is elhangozzon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.
Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Zenés színház kult50

Frida, aki összeköt - Gubik Petra és Lantos Adriána a Kult50-ben

A Frida Kahlo életművét bemutató tárlat 2018 egyik legmeghatározóbb kiállítása volt, kurátora, Lantos Adriána helyet kapott az idei Kult50 válogatásban is. Gubik Petra pedig a Dorian Gray-ben és az István, a király nyújtott alakításaiért került be az ötven közé.