Zenés színház

De mit tettek értünk a rómaiak?

2015.05.16. 13:38
Ajánlom
Homonnay Zsolt főszereplésével mutatják be május 31-én a Nem a Messiás című vígoratóriumot, amelynek alapjául a Monty Python kultfilmje, a Brian élete szolgált. Az énekes többek között arról is mesélt, hogy milyen a közös munka a legendás brit társulat egyik alapítójával, Eric Idle-lel.

- Monty Phyton-rajongó?

- Az nem kifejezés. Ha egészen pontosan szeretnék fogalmazni, azt mondanám, hogy ezeken a poénokon nőttem fel. Nagyon közel áll hozzám az a fajta, a magyartól meglehetősen elütő intellektuális humor, ami nem feltétlenül a harsány kacagáson alapul, sokkal inkább a dolgok abszurditásán. Van ezekben a poénokban valami hihetetlenül életszerű, ami nagyon erősen rámutat az életünk minden idiotizmusára.

- Brian élete vagy inkább Gyalog galopp?

- Mindkettőt imádom, de ha választani kell, akkor első körben mégis a Gyalog galoppot mondanám. Nem azért, mert jobb, hanem mert azt láttam először, ott találkoztam először ezzel a teljesen hülye humorral, amivel elsőre nem is nagyon tudtam mit kezdeni. Aztán szép lassan azon kaptam magamat, hogy - akárcsak körülöttem mindenki - én is folyamatosan a film poénjait idézem. Igazi közösségépítő erejük volt, a kollégiumban, stúdiósként, majd színműsként újra és újra előkerültek a film sorai, sőt, volt, hogy elő is adtunk belőlük. Egy időben az egyik legcikibb dolog volt pontatlanul idézni a Monty Python-filmekből.

- A Brian életében egyetlen dal hangzik el, ehhez képest a Nem a Messiásban főleg zenés színészek vesznek részt. Sokat változtattak az eredeti alapanyagon?

-A lapvetően ez egy teljesen másik műfaj lesz, a Nem a Messiás sokkal inkább fog hasonlítani egy, a Brian élete alapján született oratóriumhoz, semmint egy musicalhez. Ugyanakkor nem gondolom, hogy ez elvenne a poénok értékéből, sőt, ellenkezőleg.  A Monty Python humorának szerintem egyik legfontosabb sajátja, hogy mindig halálosan komolyan, fapofával adták elő a jeleneteiket. Gondoljunk bele, hogy itt most operaszínpadi komolysággal hangzik majd el a híres kérdés, hogy „mit tettek értünk a rómaiak"? Vannak az előadásban jelenetek, amiket egy hónap intenzív próba utána sem tudok nevetés nélkül megállni.

- A darabot először 2007-ben mutatták be, majd 2009-ben a Royal Albert Hallban a Monty Python még élő szereplőivel adták elő. A budapesti bemutató egy az egyben a fenti előadásoknak lesz az átültetése, vagy akadt valamennyi szabad mozgásterük?

- Abszolút szabad kezet kaptunk, olyannyira, hogy a zenekari próbákra a zeneszerző John Du Prez is ellátogat majd, csak azért, hogy kicsit a helyi igényekhez igazítsa a művét. És bár túl nagy akciókat nem kell elképzelni a színpadon, hiszen javarészt állni fogunk a színpadon a zenekar előtt, azért van egy saját rendezőnk is, Szomor György, aki szintén mindent megtesz azért, hogy egy saját, minden szempontból egyedi Nem a Messiást kapjanak a nézők.

- Tavaly Szegeden Gérard Depardieu-vel közösen játszottak Háryban, a Nem a Messiásban pedig a Monty Python egyik alapítója, Eric Idle lesz a partnere. Mit tapasztalt, mennyire könnyű együtt dolgozni világsztárokkal?

Én azt látom, hogy kicsit szeretjük heroizálni ezeket az embereket, kicsit többnek gondolni őket. Aztán amikor szemtől szembe találjuk magunkat velük, egyszer csak kiderül, hogy ők is pont annyira hús-vér emberek, mint bárki más. Időnként ugyanúgy elfelejtik a szövegeket, megizzadnak, vagy épp rossz napjuk van. És eközben pedig mindvégig igyekeznek partnerként közreműködni - elvégre nekik is az az érdekük, hogy az adott darab végül sikeres legyen. 

  

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.