Zenés színház

Dinamikus, modern és mai – Beszélgetés Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel

2023.01.17. 12:05
Ajánlom
Huszka Jenő Mária főhadnagy című operettje a 1848-49-es forradalom és szabadságharc hősei előtt is tiszteleg. A 175 évvel ezelőtti, sorsfordító történelmi eseményekre emlékezve a Budapesti Operettszínház – amely idén ünnepli fennállásának centenáriumát – márciustól műsorára tűzi ezt a máig töretlen népszerűségnek örvendő művet, Homonnay Zsolt rendezésében. A készülő előadás látványvilágáról Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel beszélgettünk.
TuriErzsebet-115541.jpg

Túri Erzsébet (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Egy díszletterv megalkotásakor, gondolom, sok mindent szem előtt kell tartani, és a művészi cél elérését olykor megnehezítik a gyakorlati szempontok.

Túri Erzsébet: Való igaz, hogy egy díszlettervnek nem csupán művészi szempontokat figyelembe véve kell helyesnek lennie, hanem működnie is kell az adott színpadon. Egyrészt lényeges szempont a használhatóság, másrészt pedig igazodnia kell a rendezői koncepcióhoz. De az alapok nálam mindig egy érzésből, belső indíttatásból születnek meg: először azokat az érzéseket és gondolatokat fordítom le képi nyelvre, amelyeket olvasáskor kiváltott belőlem a mű. Ha megszülettek ezek a hangulatok, megvan a darabhoz illő környezet, akkor a következő lépés, hogy ezeket a víziókat megpróbálom hozzáilleszteni az adott színpad adottságaihoz és a rendező elképzeléseihez.

Hogyan képzeljük el a rendezővel való egyeztetést? Mennyire tudod ilyenkor a saját érzéseidet, saját művészi mondanivalódat érvényre juttatni?

TE: Ha ismerem a rendezőt, és tudom, hogy mit szeret, akkor az ő szempontjait helyezem előtérbe. Ha ez nincs meg, akkor természetesen saját magamból indulok ki, és teljes egészében az én érzéseim alapján készítem el a vázlatokat. Persze ilyenkor is előfordul, hogy a rendező végül teljesen mást kér, mert nem tetszik neki az a vonal, nem egyeznek az elképzeléseink. Lényegében ez a folyamat szinte mindig más, hiszen minden előadás és minden rendező különbözik.

A most készülő, Mária főhadnagy című előadás díszletét milyen gondolatok és érzések ihlették?

TE: Ebben a darabban rengeteg kettősségre bukkanunk. Mária alakja is kettős, hiszen férfinak öltözve ér el olyan jelentős katonai sikereket, amiknek köszönhetően főhadnaggyá léptetik elő. Ugyanakkor a ruha alatt egy női lélek rejtőzik, aki képtelen egy márványpalotában gubbasztva, odaadó feleségként élni a mindennapjait.

A szíve parancsát követve a forradalmárok mellé áll, hogy kivívja a magyar szabadságot.

IMG_1720-115723.jpg

A Mária főhadnagy című előadás látványterve (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Emellett maga a kor és a helyszín, az Osztrák-Magyar Monarchia sajátos világa is teremt egy kettősséget. A történet Bécsben kezdődik, ott játszódik az első felvonás, míg a második Magyarországon, illetve Erdélyben. Az osztrák birodalomtól való elszakadás vágya megjelenik a díszletben is, amelynek az egyik fele a fehér korinthoszi márványoszlopokkal azt a bécsi világot idézi meg, ahonnan Mária megszökik, hogy csatlakozzon a magyar szabadságharchoz. A díszlet másik oldala – egy vörösben izzó fémvázrendszer, ami modernebb stílust képvisel – ezt a forradalmi hevületet szimbolizálja. Mindez azt is kifejezni hivatott, hogy az adott forradalmi helyzetben a régi, pompás márványvilág széthullik, és az építménynek csak a váza marad meg.

Az általad említett kettősség a színek és az anyagok kapcsán is megfigyelhető, hiszen a fehér márvány pompát, csillogást, gazdagságot, ugyanakkor ridegséget is sugároz, míg a tűzpiros vas a vérrel és a szenvedéllyel kapcsolatos asszociációkat teremt.

TE: Ez a szimbólumrendszer a rendező, Homonnay Zsolt alapkoncepciója volt. Úgy gondolta, hogy a bécsi helyszínt a víz, a magyar helyszínt pedig a tűz színei jellemezhetnék a legjobban.

Magyarország és Bécs, tűz és víz kerülnek egymással szembe. Ennek a két elemnek az összecsapása pedig egy hatalmas robbanást okoz.

Egy égi háborút, amelynek párhuzamaként a darabban egy földi háborút követhetünk nyomon. Képzőművészetileg ezt a díszleten látható villámvonal jeleníti meg, ami szétválasztja egymástól a fehér márvány és tűzpiros vas részt.

IMG_2006-115723.jpg

A Mária főhadnagy című előadás látványtervei (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Hány helyszínt kellett megjeleníteni ebben a darabban?

TE: A darab összesen hét helyszínen játszódik, ami azért különleges, mert az operettek általában három helyszínesek. De Huszka ebben a műben több szempontból is szabadabban kezeli az operettműfaj hagyományait. Maga a történet sem teljesen fikció, nagyon sok minden valóban úgy történt, ahogy az a színpadon megjelenik. A főszereplő és a darab számos más szereplője is valós, hús-vér személyek voltak. Egy szó, mint száz:

abszolút nem sablonos operettel van dolgunk.

Krisztával éppen ezért már az első közös megbeszélésen megegyeztünk abban, hogy a modern megjelenés felé mozdulunk el, hiszen maga a mű is kilépett a saját korának a rendszeréből. Arról nem is beszélve, hogy Zsolthoz és az ő rendezői elképzeléseihez is illik ez a modern világ és ez a díszlet, ami elsősorban nem illusztrál, hanem olyan tereket képez, ahol le tudjuk bonyolítani a különböző helyszínek mozgásait. Persze sok mindent átemeltünk a régi világból – nekem is vannak például korinthoszi oszlopaim – de a megjelenés összességében véve dinamikus, modern és mai. Mindannyian fontosnak tartottuk, hogy napjainkból szemlélve tekintsünk vissza a múltra, ne pedig fordítva. A mából szemlélve mutatjuk meg ennek a történetnek a drámaiságát, és innen nézve értékeljük az eseményeket.

BerzsenyiKrisztina-115539.jpg

Berzsenyi Krisztina (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Hogyan jelenik meg a díszlet kapcsán említett kettősség a jelmezekben?

Berzsenyi Krisztina: Egyrészt a színek segítségével. A bécsi jelenetekben a hideg színek, főleg a kék és a zöld árnyalatok dominálnak majd. A bálban például mindenki zöld ruhát visel majd, még a magyarok is. Aztán később, amikor már élesen szétválik a két világ, a magyarokat meleg árnyalatú, vörös és narancssárga ruhákba öltöztetjük. Másrészt az anyagok és a formák kapcsán is megfigyelhető lesz ez a kettősség. Az akkori korra jellemző formavilágot gondoltuk újra úgy, hogy a magyarság ruhadarabjainak a jellegzetességei – köztük a huszárzsinórozások és a sujtásmotívumok – továbbra is felismerhetőek legyenek, de mind az anyagok, mind a szabás tekintetében ötvöztük egymással a modern és a klasszikus elemeket. Draskóczy Ádám egyik öltözete például egy hagyományos zsinórozással díszített tweedöltöny lesz. Ezeket a motívumokat és anyagokat nem használták együtt. Vagy ott vannak például a jurátusok, akik lázadó, vagány diákok voltak, ezért próbáltam őket úgy ábrázolni, hogy az mai szemmel nézve is vagány legyen. A csizmákkal és a kalapokkal finoman belecsempésztem a megjelenésükbe egy pici western vonalat.

Nagyon sok szereplő valós, ismert történelmi személyiség. Számukra is modern megjelenést terveztél?

BK: A közismert, emblematikus történelmi személyek – például Kossuth és Görgey – esetében jobban megőriztük azt a képet, ahogy a korabeli ábrázolások alapján legtöbbünk szeme előtt megjelennek: korhű, díszmagyar ruhákban, történelmi hűséggel ábrázolva. De mivel tényleg rengeteg egykor valóban létező személy szerepel a történetben, ezt minden esetben nem tehettük meg, hiszen akkor nem tudtuk volna elérni azt a célt, hogy egy nagyon is mai, modern látványvilágot alkossunk.

jelmez-120158.jpg

A Mária főhadnagy című előadás jelmeztervei (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

A férfiak jelmezei kapcsán már ejtettünk néhány szót az anyagokról. A női ruhák miből készülnek majd?

BK: Gyönyörű selyemtaft anyagokból. Az volt a célunk, hogy letisztult formavilágot teremtsünk, amelyben elsősorban nem a díszítés, hanem az anyag csodálatos minősége és a különleges szabásvonalak adják a ruhák eleganciáját. A másik fő cél az volt, hogy a jelmezek mai szemmel nézve is káprázatosak és frissek legyenek, és a közönségnek is jólessen rájuk nézni, miközben az akkori kor ruháinak a szépségét is megidézik.

Azt szerettem volna, ha a színpadon megjelenő ruhák többségét ma is szívesen hordanák a nézők, és a mai fiatalok is szépnek, olykor „vagánynak” tartanák őket.

Szívügyem, hogy megmutassam a magyarság ruházatának történelmi jellegzetességeit. Csodálatos öltözeteink voltak, tele olyan káprázatos motívumokkal, mint a huszárcsomók és a sújtások. Ezek a szimbolikus jelentéseik segítségével nemcsak fizikai, de spirituális, energetikai védelmet is adtak a viselőiknek. Nem lenne szabad hagynunk, hogy ezek a csodák feledésbe merüljenek.

Támogatott tartalom.

Az Operettszínház eredeti verzióban mutatja be a Mária főhadnagyot

Kapcsolódó

Az Operettszínház eredeti verzióban mutatja be a Mária főhadnagyot

A férfiruhába bújt női forradalmár történetét a Magyar Operett Éve és az 1848-as események 175. évfordulója alkalmából állítják színpadra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Klasszikus

Tág keretek között mozog a Zeneakadémia rektori pályázati kiírása

Az intézmény vezetésére március 17-ig lehet jelentkezni, a pályázatokat május 15-ig bírálják el. Sajtóértesülések két főbb jelöltet prognosztizálnak.
Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.