Zenés színház

Dmitrij Bertman: "Minden vágyam egy miskolci babgulyás"

2016.05.28. 06:33
Ajánlom
A Miskolci Nemzeti Színházban Janáček, csak különleges alkalmakkor hallható A Makropulosz-ügy című operájával lép színpadra június 12-én a BartókPlusz Operafesztivál szinte állandó fellépőjének számító moszkvai Helikon Opera társulata. A darab rendezőjével, egyben a dalszínház igazgatójával, Dmitrij Bertmannal beszélgettünk.

- Nem először érkezik a társulat Miskolcra. Milyen érzésekkel készülnek a fesztiválra?

- A Miskolci BartókPlusz Operafesztivállal már többéves az együttműködésünk és eddig mindannyiszor siker koronázta a szereplésünket. Az egész társulat nevében mondhatom, hogy nagyon izgatottan várjuk, hogy ötödik alkalommal is Magyarországra látogassunk. Lenyűgöző a közönség és a hangulat, nem beszélve arról, hogy mióta először megkóstoltam, azóta minden vágyam egy tányér babgulyás, amit kitűnően készítenek a városban.

A Helikon Opera Miskolcon

A Moszkvai Helikon Opera szinte már állandó vendégnek számít a Miskolci BartókPlusz Operafesztiválon. 2005-ben Bellini Normájával mutatkoztak be a fesztivál közönségének, azóta pedig láthattuk már előadásukban Giordano alig ismert Szibériáját, az orosz operajátszás emblematikus Borisz Godunovját és a 30-as években botrányt kiváltó Sosztakovics alkotást, a Kisvárosi Lady Macbeth-et.


Előadták Alban Berg Lulu című művét, de Rimszkij-Korszakov Mozart és Salieriét, valamint Mozart Apolló és Jácint című darabját is. Láthattunk már tőlük észt kortárs darabot, utoljára pedig 2011-ben találkozhattunk velük a Marinszkij Színházzal közös Verdi Nabucco produkcióban.

A fesztiválnak egész Európában híre van és még azon túl is. Nagyon meglepő volt számomra, amikor azt tapasztaltam, hogy Miskolc városa mennyire együtt lélegzik a fesztivállal. Bartók a 20. század elejének legmeghatározóbb és legbefolyásosabb alakja volt, ami a zenés színházi dramaturgiát illeti. Terveink között szerepel, hogy otthon, a moszkvai Helikon Operában is színpadra állítsuk remekművét, A kékszakállú herceg várát. Egyedülállónak tartom a fesztivál alapgondolatát, hogy a 20-21. század operaszerzőinek alkotásait időről időre Bartók nagysága mellé állítsuk.

Hét taggal indultak, ma félezren dolgoznak a színházban

A moszkvai társulat előadásait az újszerűség jellemzi. A hagyományostól eltérő, ugyanakkor a szerzők eredeti elképzeléseit tiszteletben tartó, elgondolkodtató és sok esetben meghökkentő produkcióikhoz mindig remek vokális és színészi teljesítmény párosul. A Csajkovszkij Konzervatórium közelében lévő Helikon Opera egyike az orosz főváros legizgalmasabb és leglátogatottabb színházainak.

Helikon Opera, Moszkva

Helikon Opera, Moszkva


A Helikon Opera előadásainak száma meghaladja a kétszázat évadonként, repertoárjuk pedig több mint 75 produkcióból áll. Ezek között ugyanúgy megtalálhatóak Mozart, Verdi és az orosz klasszikusok művei, mint 20. századi darabok és ősbemutatók.

Járja be a virtuálisan a színház épületét ide kattintva!

- Janáček egy ritkán játszott darabjával érkeznek a fesztiválra. Hogyan választották ki a művet?

- Ebben az évben is a fesztivál szervezői tettek ajánlást, hogy milyen darabot hozzunk el Miskolcra. Idén a repertoárunkból Janáček Makropulos -ügy című alkotására esett a választás. Janáček számos művét színpadra alkalmaztam már, köztük Kanadában A holtak háza című darabot. A Makropulos-ügy számomra örömteli választás, mert a cseh szerző alkotása, a mű dramaturgiai pontossága minden esetben felráz és gondolkodásra késztet. Az operát bemutattuk már a pozsonyi Operaházban, idén pedig Miskolcon debütálunk vele. Külön megtiszteltetés, hogy a moszkvai előadásokat maga Gennagyij Rozsgyesztvenszkij vezényli, Miskolcon pedig legkedvesebb tanítványa, Konsztantyin Hvatinyec dirigál majd.

Dmitrij Bertman

Az alapító az akkor mindössze 23 éves rendező, Dmitrij Bertman volt. A mai napig ő a színház igazgatója, illetve művészeti vezetője, és a társulat létrehozása óta már több mint száz produkció fűződik a nevéhez.
Dmitrij Bertman

Dmitrij Bertman


Bertman megkapta már az Oroszországi Nép Művésze kitüntető címet, és több alkalommal elnyerte hazája legfontosabb színházi elismerését, a legjobb operarendezőknek járó Arany maszk-díjat is.

- Maestro Rozsgyesztvenszkij egy interjújában az Ön rendezői sokoldalúságát és zenei kvalitásait méltatta. Mit gondol erről?

- Egy rendező számára elengedhetetlen, hogy beszélje a zeneszerző nyelvét, hiszen a zenei anyag a szerzője által meghatározott. Ahhoz, hogy egy operát adekvát módon állítsunk színpadra, alaposan ismernünk kell nem csak az adott mű zenei világát, de a zeneszerző más alkotásait is. Tudnunk kell az önéletrajzát és a személyes sorsát. Csak ennek a tudásnak a birtokában lehetünk képesek dekódolni a zenei nyelvet és színpadra alkalmazni a művet.

Dmitrij Bertman volt a rendezője a Jelena Obrazcova 75. születésnapjára rendezett grandiózus Operabálnak is, amelyen a Helikon Opera kórusa együtt lépett színpadra Anna Nyetrebkóval, Maria Guleginával, José Curával és Dmitrij Hvorosztovszkijjal.

- Mi a viszonya a bemutatásra kerülő Janáček-darabhoz?

- Minden interpretáció egyben rendezői színház is, ami természetesen nagy felelősséget helyez a rendező vállára. A ő az, aki első kézből, a zeneszerzőtől kapja a partitúrát, nyilvánvaló, hogy világlátása, erkölcsi tapasztalatai, a jelenségekhez való személyes viszonyulásai átragadnak a készülő színpadi műre.

A Makropulos-ügy

Operathrillernek is illeték már Leoš Janáček 1926-ban bemutatott egyik legérettebb alkotását A Makropulos-ügy című operát. Izgalmas színpadi darab a szerző egyedi hangú és harmóniavilágú művei között, ahol találhatunk orosz városi és morva falusi drámát, de állatmesét és Dosztojevszkij feldolgozást is. A jellegzetesen cseh hangulatú Makropulos-ügy a századfordulós polgári társadalom kibogozhatatlan szálait próbálja felfejteni a fantasztikum segítségével.

A zeneszerző így ír a készülőben lévő darabról a nála 40 évvel fiatalabb, reménytelen szerelemmel szeretett Kamila Stösslovának:


"Prágában adják a Makropulost (színdarab). (A hölgy) 337 éves, mégis fiatal és szép. Szeretné ezt maga is? De tudja-e, hogy boldogtalan volt? Mi éppen azért vagyunk boldogok, mert tudjuk, hogy életünk nem hosszú. Ezért minden percet ki kell használnunk, alaposan ki kell használnunk.”

A cseh szerző operája és az annak alapját képező Karel Čapek által jegyzett irodalmi szöveg is már az első pillanatban magával ragadott. Fantasztikus szüzsé az élet értelméről és céljáról. A műben megelevenedik az öröklét iránti vágyakozás annak minden negatívumával és kérdőjelével. Felmerül a kérdés, ha egyszer megkapnánk ezt a lehetőséget, tudnánk-e vele helyesen élni és maradna-e értelme az életünknek?

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Zenés színház

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.
Színház

Elhunyt Boda-Szász Kriszta színművész

A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház művésze 42 éves volt. Két gyermeket hagyott hátra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház puccini

A legrangosabb Puccini-fesztiválon mutatják be Káel Csaba rendezését

Puccini Lidércek című operáját a festői olasz városban viszik színpadra a PFZ és a Pécsi Balett előadásában.
Zenés színház opera

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Zenés színház hír

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Zenés színház hír

A San Franciscó-i opera lemondta Domingo koncertjét

A világhírű spanyol operaénekes október elején koncertezett volna San Franciscóban, a szexuális zaklatások vádjai miatt mondták le fellépését.
Zenés színház metoo

Nyolc énekes vádolja Plácido Domingót helytelen szexuális viselkedéssel

Az Associated Press riportja szerint a sztártenor, a Los Angeles-i Operaház vezető beosztású művészeként rendszeresen visszaélt hatalmával. Nyolc énekes és egy táncos vádolja.