Zenés színház

Dobák Attila: "Megvan bennem a Háry-féle karakter"

2017.04.22. 10:30
Ajánlom
Az Egyesült Államokban tanult, szívesen utazik a crossover műfajokban, és most az ő portréival van tele Budapest. Dobák Attila úgy érzi, hogy nagyszerű előadás születik a Müpában.

– Hogy fogadta, amikor felkérték erre a szerepre?

– Bátor Tamás, a Müpa koprodukciós igazgatója keresett meg, és az volt a céljuk, hogy a fiatalabb generáció adja elő a Háry Jánost. Ez egy olyan opera, amit gyerekkora óta ismer mindenki, ismerjük a híres dalait – "Tiszán innen, Dunán túl", "A jó lovas katonának..." –, leginkább Melis György és Palló Imre előadásában. Intenzíven próbálunk, az elmúlt hetekben minden a Háryról szólt.

– Milyen Anger Ferenccel dolgozni?

– Nagyon jó meglátásai vannak, lendületes tempóban dolgozik, és jó tanácsokkal szolgált nekem is. Nem véletlenül ő az Operaház művészeti igazgatója.

– Modern rendezésre számíthatunk?

– Bizonyos aspektusból igen. Ez egy dinamikusabb, kevésbé romantikus Háry János lesz, és ez már az első jelenettől nyilvánvalóvá válik.

– Mennyire tud azonosulni Háry a karakterével?

– Habár Budapesten születtem, édesapám a Jászságból származik, gyerekkoromban én is gyakran voltam ott. Mondhatom, hogy megvan bennem ez a Háry-féle parasztgyerek karakter.

– Balga Gabriella énekli majd Örzsét.

– Vele már nagyon régen ismerjük egymást, még a Bartók Konzervatóriumba jártunk együtt. Öröm vele együtt dolgozni, rendkívül jól áll neki ez a szerep, többek között azért, mert Felvidékről származik. És úgy tapasztalom, hogy kivételesen ügyes színész a prózai részekben is.

Dobák Attila

Dobák Attila (Fotó/Forrás: BTF)

– Haumann Péter és Csuja Imre is szerepel a darabban. Miben segít egy prózai színész jelenléte az operaénekeseknek?

– Nekünk elsősorban a hangra kell figyelnünk, de a prózai színészetben olyan képességeket lehet megszerezni, amit az operaszínpadon nem. Nagyon sokat tanulhatunk tőlük. A Háryban egyébként is több a prózai szerep, és mi, énekesek, csak tanulunk mindebből. Nagyon boldog voltam, hogy ilyen színészekkel léphetek egy színpadra, el sem hiszem, hogy Haumann Péterrel, Hókuszpók magyar hangjával játszhatok, akit gyerekkoromban a tévében hallgattam (nevet).

– Az előadást Kodály keresztfia, a híres operaénekes fia, Palló Imre vezényli.

– Úgy látom, hogy ő valóban oda-vissza ismeri ezt a zenét, ami nem is csoda. Rengetegszer dolgozott együtt Kodállyal, illetve az édesapja is több mint százszor énekelte ezt a szerepet.

– Hatottak Önre a szerep híres megformálói?

– Természetesen, végigtanulmányoztam Melis György, Palló Imre és Sólyom-Nagy Sándor felvételeit, és igyekszem nem lemaradni tőlük színvonalban. Magasra tették a lécet, és technikailag érettebbek voltak nálam, mikor Háryt énekelték.

 Tervezik, hogy máskor is előadják a produkciót?

 Én nagyon örülnék neki, hiszen rengeteg munka van a darabban. Azonkívül úgy érzem, hogy ez egy jó előadás lesz, és el fog jutni a közönséghez az üzenete.

 Kik a példaképei a szakmából?

 Basszbariton hangom lévén két énekest tudnék mondani, ők Ildebrando D'Arcangelo és Erwin Schrott.

 Milyen darabokban láthatjuk Önt a közeljövőben?

 Az Olasz nő Algírban című operában én leszek Ali, a Bohéméletben pedig Schaunard, ezeket az Operaház következő évadában játsszuk. Domingóval és Rost Andreával együtt szerepelek a Simon Boccanegrában, ezen kívül a margitszigeti Saloméban leszek még látható.

 Nem csak az opera, hanem a crossover műfajok is érdeklik.

 Az elmúlt hét év mintegy felét Amerikában töltöttem, többek között azért, hogy a populárisabb műfajt is tanulhasson. A Berklee College of Musicban zeneszerzést és zongorát tanultam. Sok olyan pluszt ad ez a műfaj, ami hiányozna az életemből, ha nem csinálnám. A közelmúltban például Kanadában jártam, ahol Gerphil-Geraldine Floresszel, az Asian Got Talent egyik nyertesével énekeltem.

– Mintha többet szerepelt volna külföldön, mint itthon. Hogy alakult ez így?

 Valóban sokat jártam külföldön, főleg Amerikában. De akárhogy legyen is, én itthon szeretnék karriert építeni, itt érzem magam otthon a művészi életben is. Az, hogy hamarosan a budapesti Operaházban, most pedig a Müpában énekelhetek, hatalmas megtiszteltetés.

Névjegy

 Dobák Attila Budapesten született 1985-ban. Gyerekként klarinétozni, majd zongorázni tanult. Az éneklésre a híres három tenor koncertje ihlette. Tizenhat évesen kezdett éneklést tanulni, két év múlva pedig Mario Canana lett a mestere Olaszoszágban. 2011-től az egyesült államokbeli Cambridge-ben tanult, majd az Opera North társulat tagja lett. 2014-ben a Washingtoni Operaházban a Figaro házassága című operában szerepelt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Színház

„Egy fantasztikus korszaknak bukkantam a nyomára” – interjú Szikora Jánossal

Idén már hatodik alaklommal rendezi meg a Koronázási Szertartásjátékot a Vörösmarty Színház igazgatója. Az augusztus 18-i bemutató apropóján Szikora János beszélt a kezdetekről, az idei év újdonságairól és a darab nemzeti öntudatformáló szerepéről.
Vizuál

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház tévé

Nézze meg a Budavári Palotakoncertet a tévében!

Ahogy minden évben, idén is volt operettgála a budai Vár Oroszlános Udvarában. Az Operettszínház sztárjai léptek színpadra Lőcsei Jenő rendezésében. Ha lemaradt róla, vagy szeretné újraélni a pillanatait, augusztus 20-án megnézheti a tévében.
Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”