Zenés színház

Dobák Attila: "Megvan bennem a Háry-féle karakter"

2017.04.22. 10:30
Ajánlom
Az Egyesült Államokban tanult, szívesen utazik a crossover műfajokban, és most az ő portréival van tele Budapest. Dobák Attila úgy érzi, hogy nagyszerű előadás születik a Müpában.

– Hogy fogadta, amikor felkérték erre a szerepre?

– Bátor Tamás, a Müpa koprodukciós igazgatója keresett meg, és az volt a céljuk, hogy a fiatalabb generáció adja elő a Háry Jánost. Ez egy olyan opera, amit gyerekkora óta ismer mindenki, ismerjük a híres dalait – "Tiszán innen, Dunán túl", "A jó lovas katonának..." –, leginkább Melis György és Palló Imre előadásában. Intenzíven próbálunk, az elmúlt hetekben minden a Háryról szólt.

– Milyen Anger Ferenccel dolgozni?

– Nagyon jó meglátásai vannak, lendületes tempóban dolgozik, és jó tanácsokkal szolgált nekem is. Nem véletlenül ő az Operaház művészeti igazgatója.

– Modern rendezésre számíthatunk?

– Bizonyos aspektusból igen. Ez egy dinamikusabb, kevésbé romantikus Háry János lesz, és ez már az első jelenettől nyilvánvalóvá válik.

– Mennyire tud azonosulni Háry a karakterével?

– Habár Budapesten születtem, édesapám a Jászságból származik, gyerekkoromban én is gyakran voltam ott. Mondhatom, hogy megvan bennem ez a Háry-féle parasztgyerek karakter.

– Balga Gabriella énekli majd Örzsét.

– Vele már nagyon régen ismerjük egymást, még a Bartók Konzervatóriumba jártunk együtt. Öröm vele együtt dolgozni, rendkívül jól áll neki ez a szerep, többek között azért, mert Felvidékről származik. És úgy tapasztalom, hogy kivételesen ügyes színész a prózai részekben is.

Dobák Attila

Dobák Attila (Fotó/Forrás: BTF)

– Haumann Péter és Csuja Imre is szerepel a darabban. Miben segít egy prózai színész jelenléte az operaénekeseknek?

– Nekünk elsősorban a hangra kell figyelnünk, de a prózai színészetben olyan képességeket lehet megszerezni, amit az operaszínpadon nem. Nagyon sokat tanulhatunk tőlük. A Háryban egyébként is több a prózai szerep, és mi, énekesek, csak tanulunk mindebből. Nagyon boldog voltam, hogy ilyen színészekkel léphetek egy színpadra, el sem hiszem, hogy Haumann Péterrel, Hókuszpók magyar hangjával játszhatok, akit gyerekkoromban a tévében hallgattam (nevet).

– Az előadást Kodály keresztfia, a híres operaénekes fia, Palló Imre vezényli.

– Úgy látom, hogy ő valóban oda-vissza ismeri ezt a zenét, ami nem is csoda. Rengetegszer dolgozott együtt Kodállyal, illetve az édesapja is több mint százszor énekelte ezt a szerepet.

– Hatottak Önre a szerep híres megformálói?

– Természetesen, végigtanulmányoztam Melis György, Palló Imre és Sólyom-Nagy Sándor felvételeit, és igyekszem nem lemaradni tőlük színvonalban. Magasra tették a lécet, és technikailag érettebbek voltak nálam, mikor Háryt énekelték.

– Tervezik, hogy máskor is előadják a produkciót?

 Én nagyon örülnék neki, hiszen rengeteg munka van a darabban. Azonkívül úgy érzem, hogy ez egy jó előadás lesz, és el fog jutni a közönséghez az üzenete.

– Kik a példaképei a szakmából?

 Basszbariton hangom lévén két énekest tudnék mondani, ők Ildebrando D'Arcangelo és Erwin Schrott.

– Milyen darabokban láthatjuk Önt a közeljövőben?

 Az Olasz nő Algírban című operában én leszek Ali, a Bohéméletben pedig Schaunard, ezeket az Operaház következő évadában játsszuk. Domingóval és Rost Andreával együtt szerepelek a Simon Boccanegrában, ezen kívül a margitszigeti Saloméban leszek még látható.

– Nem csak az opera, hanem a crossover műfajok is érdeklik.

 Az elmúlt hét év mintegy felét Amerikában töltöttem, többek között azért, hogy a populárisabb műfajt is tanulhasson. A Berklee College of Musicban zeneszerzést és zongorát tanultam. Sok olyan pluszt ad ez a műfaj, ami hiányozna az életemből, ha nem csinálnám. A közelmúltban például Kanadában jártam, ahol Gerphil-Geraldine Floresszel, az Asian Got Talent egyik nyertesével énekeltem.

– Mintha többet szerepelt volna külföldön, mint itthon. Hogy alakult ez így?

 Valóban sokat jártam külföldön, főleg Amerikában. De akárhogy legyen is, én itthon szeretnék karriert építeni, itt érzem magam otthon a művészi életben is. Az, hogy hamarosan a budapesti Operaházban, most pedig a Müpában énekelhetek, hatalmas megtiszteltetés.

Névjegy

 Dobák Attila Budapesten született 1985-ban. Gyerekként klarinétozni, majd zongorázni tanult. Az éneklésre a híres három tenor koncertje ihlette. Tizenhat évesen kezdett éneklést tanulni, két év múlva pedig Mario Canana lett a mestere Olaszoszágban. 2011-től az egyesült államokbeli Cambridge-ben tanult, majd az Opera North társulat tagja lett. 2014-ben a Washingtoni Operaházban a Figaro házassága című operában szerepelt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Mindkét magyar film Ezüst Medvét nyert Berlinben

Mindkét magyar filmet, Nagy Dénes Természetes fény és Fliegauf Bence Rengeteg című alkotását is díjazták a 71. Berlini Filmfesztiválon. Míg Nagy Dénes a legjobb rendezőnek járó trófeát vehette át, addig Kizlinger Lilla a Legjobb Mellékszereplő díját nyerte el a Rengetegben nyújtott alakításáért.
Színház

Bakos-Kiss Gábor lett a Győri Nemzeti Színház új igazgatója

A kilenctagú szakmai bizottság javaslatára Bakos-Kiss Gábort választották a Győri Nemzeti Színház élére – tudatta Facebook-oldalán Dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. Az új igazgató 2021. július 1-jétől vezetheti a színházat.
Plusz

Ezek a 75 éves David Gilmour kedvenc Pink Floyd-dalai

Ma ünnepli 75. születésnapját David Gilmour, a Pink Floyd szólógitárosa, aki egyébként a basszusgitártól a billentyűkön át a szaxofonig számos hangszeren játszik, mégis karakteres húrhajlításairól, összetéveszthetetlen soundjáról és kitartott hangjairól ismerünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Agyhullámok zenéje – interjú Somogyi Szilárddal

A Pendragon-legenda és az Abigél után új előadással bővül a Budapesti Operettszínház online repertoárja. A Virágot Algernonnak 2015-ben hódította meg a Raktárszínház színpadát, az előadás rendezőjével Somogyi Szilárddal a felvétel körülményeiről, a jelenről és a következő produkcióról beszélgettünk.
Zenés színház gyász

Elhunyt Palcsó Sándor operaénekes

A kétszeres Liszt Ferenc-díjas operaénekest, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagját 91 éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

Az autósmozik mintájára autósszínházat terveznek Manchesterben

Musical koncertekkel indulna a nyári színházi szezon Manchesterben, ahol mindenki élőben, de biztonságban, a saját autójában ülve élvezhetné az előadásokat.
Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.
Zenés színház magazin

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.