Zenés színház

Dobák Attila: "Megvan bennem a Háry-féle karakter"

2017.04.22. 10:30
Ajánlom
Az Egyesült Államokban tanult, szívesen utazik a crossover műfajokban, és most az ő portréival van tele Budapest. Dobák Attila úgy érzi, hogy nagyszerű előadás születik a Müpában.

– Hogy fogadta, amikor felkérték erre a szerepre?

– Bátor Tamás, a Müpa koprodukciós igazgatója keresett meg, és az volt a céljuk, hogy a fiatalabb generáció adja elő a Háry Jánost. Ez egy olyan opera, amit gyerekkora óta ismer mindenki, ismerjük a híres dalait – "Tiszán innen, Dunán túl", "A jó lovas katonának..." –, leginkább Melis György és Palló Imre előadásában. Intenzíven próbálunk, az elmúlt hetekben minden a Háryról szólt.

– Milyen Anger Ferenccel dolgozni?

– Nagyon jó meglátásai vannak, lendületes tempóban dolgozik, és jó tanácsokkal szolgált nekem is. Nem véletlenül ő az Operaház művészeti igazgatója.

– Modern rendezésre számíthatunk?

– Bizonyos aspektusból igen. Ez egy dinamikusabb, kevésbé romantikus Háry János lesz, és ez már az első jelenettől nyilvánvalóvá válik.

– Mennyire tud azonosulni Háry a karakterével?

– Habár Budapesten születtem, édesapám a Jászságból származik, gyerekkoromban én is gyakran voltam ott. Mondhatom, hogy megvan bennem ez a Háry-féle parasztgyerek karakter.

– Balga Gabriella énekli majd Örzsét.

– Vele már nagyon régen ismerjük egymást, még a Bartók Konzervatóriumba jártunk együtt. Öröm vele együtt dolgozni, rendkívül jól áll neki ez a szerep, többek között azért, mert Felvidékről származik. És úgy tapasztalom, hogy kivételesen ügyes színész a prózai részekben is.

Dobák Attila

Dobák Attila (Fotó/Forrás: BTF)

– Haumann Péter és Csuja Imre is szerepel a darabban. Miben segít egy prózai színész jelenléte az operaénekeseknek?

– Nekünk elsősorban a hangra kell figyelnünk, de a prózai színészetben olyan képességeket lehet megszerezni, amit az operaszínpadon nem. Nagyon sokat tanulhatunk tőlük. A Háryban egyébként is több a prózai szerep, és mi, énekesek, csak tanulunk mindebből. Nagyon boldog voltam, hogy ilyen színészekkel léphetek egy színpadra, el sem hiszem, hogy Haumann Péterrel, Hókuszpók magyar hangjával játszhatok, akit gyerekkoromban a tévében hallgattam (nevet).

– Az előadást Kodály keresztfia, a híres operaénekes fia, Palló Imre vezényli.

– Úgy látom, hogy ő valóban oda-vissza ismeri ezt a zenét, ami nem is csoda. Rengetegszer dolgozott együtt Kodállyal, illetve az édesapja is több mint százszor énekelte ezt a szerepet.

– Hatottak Önre a szerep híres megformálói?

– Természetesen, végigtanulmányoztam Melis György, Palló Imre és Sólyom-Nagy Sándor felvételeit, és igyekszem nem lemaradni tőlük színvonalban. Magasra tették a lécet, és technikailag érettebbek voltak nálam, mikor Háryt énekelték.

 Tervezik, hogy máskor is előadják a produkciót?

 Én nagyon örülnék neki, hiszen rengeteg munka van a darabban. Azonkívül úgy érzem, hogy ez egy jó előadás lesz, és el fog jutni a közönséghez az üzenete.

 Kik a példaképei a szakmából?

 Basszbariton hangom lévén két énekest tudnék mondani, ők Ildebrando D'Arcangelo és Erwin Schrott.

 Milyen darabokban láthatjuk Önt a közeljövőben?

 Az Olasz nő Algírban című operában én leszek Ali, a Bohéméletben pedig Schaunard, ezeket az Operaház következő évadában játsszuk. Domingóval és Rost Andreával együtt szerepelek a Simon Boccanegrában, ezen kívül a margitszigeti Saloméban leszek még látható.

 Nem csak az opera, hanem a crossover műfajok is érdeklik.

 Az elmúlt hét év mintegy felét Amerikában töltöttem, többek között azért, hogy a populárisabb műfajt is tanulhasson. A Berklee College of Musicban zeneszerzést és zongorát tanultam. Sok olyan pluszt ad ez a műfaj, ami hiányozna az életemből, ha nem csinálnám. A közelmúltban például Kanadában jártam, ahol Gerphil-Geraldine Floresszel, az Asian Got Talent egyik nyertesével énekeltem.

– Mintha többet szerepelt volna külföldön, mint itthon. Hogy alakult ez így?

 Valóban sokat jártam külföldön, főleg Amerikában. De akárhogy legyen is, én itthon szeretnék karriert építeni, itt érzem magam otthon a művészi életben is. Az, hogy hamarosan a budapesti Operaházban, most pedig a Müpában énekelhetek, hatalmas megtiszteltetés.

Névjegy

 Dobák Attila Budapesten született 1985-ban. Gyerekként klarinétozni, majd zongorázni tanult. Az éneklésre a híres három tenor koncertje ihlette. Tizenhat évesen kezdett éneklést tanulni, két év múlva pedig Mario Canana lett a mestere Olaszoszágban. 2011-től az egyesült államokbeli Cambridge-ben tanult, majd az Opera North társulat tagja lett. 2014-ben a Washingtoni Operaházban a Figaro házassága című operában szerepelt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.