Zenés színház

Dolhai Attila: „Ez a darab Koppányról szól!”

2018.10.01. 09:50
Ajánlom
Sokan rácsodálkoznak Dolhai Attilára Koppány szerepében, pedig az Operettszínház bonvivánja rockbanda énekeseként kezdte a karrierjét. Az István, a király új produkciójáról beszélgettünk.

Baján már a nyár folyamán bemutattátok az István, a királyt. Hogy sikerült a bemutató, és milyen tapasztalatokat hoztál Budapestre?

Nem kis felelősség ezt a művet bemutatni, hiszen a darab legendás szerepei nagy elődökhöz fűződnek. De megpróbáltuk a rockopera egy másik arcát megmutatni, hogy – miközben a neki járó tisztelettel álltunk neki, és nem változtattunk rajta semmit – újjászülessen a darab. Úgy vélem, Koppányt tekintve ez sikerült, és senkinek nem az jutott eszébe, amikor engem hallgatott, hogy „ezt vagy azt a Vikidál így vagy úgy énekelte”. Székely Kriszta látta, hogy amit létrehoztunk, működik, de én már csak az előadás után győződtem meg róla egy videófelvételről, amit a lányom készített. Pozitív érzéssel jöttünk vissza Bajáról. Látványvilágában, szerepformálásaiban a magunkénak tudhatjuk az előadást.

Székely Kriszta rendezésében milyen karakter Koppány?

Nehéz volt levetkőzni azt a képet Koppányról, ami a tévés felvétel miatt ott él mindenki fejében. Hogy kiáll nagy terpeszben, és szórja az igét, miközben úgy énekel, mint egy vadállat. A bajai szabadtéri színpadon ez a statikusság nem működött volna olyan jól, de most, a kőszínházban vissza kell hoznunk valamit ebből, miközben meg kell maradnia annak a vadságnak, a megállíthatatlan erőnek, a rettenthetetlenségnek, ami Koppány kulcsa. Ő egy olyan ember, aki végtelenül hisz a saját igazában, és ha fel is ismeri, hogy nem áll nyerésre a játékban, már csak a becsület érdekében is kitart.

Hogy fogadta a közönség, hogy téged lát ebben a szerepben?

Szembe kellett mennem azokkal a címkékkel, hogy én romantikus hős, egy lágy, finom karakter vagyok.

De hiszen rockerként kezdted a pályádat!

Igen, de az már olyan régen volt. Számomra nem is volt kérdés, hogy jó lennék Koppánynak, a feleségem meg azt mondta, hogy „na most végre látják, hogy milyen vagy”. Mondhatjuk, hogy felfedtem a valódi énemet. (nevet)

Ez nem egy negatív hős szerepe, Szörényi Levente például azt mondta, hogy ő koppányista.

Én is úgy gondolom, hogy noha István, a király a címe, ez a darab Koppányról szól. Legalábbis én így csináltam végig a próbákat.

És hogy közelített a darabhoz Székely Kriszta?

Számára a családi viszonyok voltak a legfontosabbak, nem feltétlenül csak a hatalomért való küzdelem. Koppány az unokaöccsével száll szembe, akit talán ő tanított vadászni. Úgy tartja helyénvalónak, hogy Sarolt az asszonyává válik a tradíció szerint. Szintén fontos a papsággal való viszonya: lehet, hogy Koppány nem mérte fel az egyház erejét. Egy adott pillanatban legyintek is rájuk a színpadon, hogy „csináljátok, majd eljön az én időm”. Egyébként nem sokat beszéltünk részletekbe menően, Kriszta inkább a dalszövegek tartalmát próbálta meg belénk sulykolni.

Nemcsak a hangoddal készültél a szerepre, hanem a fizikumodat is edzetted.

Kriszta kérése volt, hogy „pattintsam ki magam”. Szerette volna, ha nemcsak hangban, hanem látványban is egy nagyon erős Koppány jelenik meg a színpadon, hogy a szellemi és a lelki akaratot a fizikum is támogassa.

Feke Pál, Veréb Tamás, Kocsis Dénes és Dolhai Attila, illetve Balogh Ildikó felszolgáló

Feke Pál, Veréb Tamás, Kocsis Dénes és Dolhai Attila, illetve Balogh Ildikó felszolgáló (Fotó/Forrás: Bíró András)

Szintén látható Koppányként ebben az előadásban Feke Pál, akinek már van némi tapasztalata az István, a királyról. Beszélgettetek a szerepről?

Ha látunk valamit a másiktól, akkor azt ellessük vagy megbeszéljük, de Pali egy más típus. Nem leszünk egyformák a szerepformálásban, és nem is kell, hogy azok legyünk.

Mostanában sokat nyilatkoztál arról, hogy milyen műfajokban mozogsz szívesen: musical, operett, opera… Végül is merre tovább?

Szeretném továbbvinni az operett műfaját, az opera csak kirándulás volt. Nem mondom, hogy nem énekelnék boldogan és örömmel például János vitézt. Hogy a klasszikus operettet annak stílusában tudjam énekelni, ahhoz az kellett, hogy lemondjak az ambícióimról a rockzenében és a könnyűzenei műfajokban. Most egy olyan tudás birtokában vagyok, hogy a két műfajt megpróbálhatom együtt csinálni, és remélem, hogy mindkettőben a maximumot tudom nyújtani.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Klasszikus

Pozsonyban díjazták a Magyar Rádió Gyermekkórusát

A Pozsonyban megrendezett nemzetközi kórusversenyen 16 éven aluli kategóriában a legmagasabb minősítést kapta a Magyar Rádió Gyermekkórusa, akik Walter Judit és Dinyés Soma karnagyok vezényletével adták elő műsorukat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.
Zenés színház hír

Új pályázatot írnak ki az Operaház főigazgatói tisztségére

A Kulturális és Innovációs Minisztérium csütörtökön tette közzé, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt előző pályázat érvénytelenül zárult, ezért új pályázatot írnak ki.
Zenés színház kritika

Történelmi naivitás

Schubert, az operakomponista, alighanem azok számára is kevésbé ismerős, akik egyébként otthon vannak a zeneszerző életművében, pedig a szerző színpadi művei a dalaihoz hasonlóan lebilincselő zenével rendelkeznek. A Helsinki Barokk Zenekar előadásában az Alfonso és Estrella szólalt meg a Müpában, november 17-én.
Zenés színház lapszemle

Mikor derül ki a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatának eredménye?

Augusztus 8-án írta ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Magyar Állami Operaház 2023. február 15-étől kezdődő ciklusára vonatkozó főigazgatói pályázatot, ám annak eredményét még mindig nem hozták nyilvánosságra.
Zenés színház hír

Elindult a Magyar Állami Operaház adventi kalendáriuma

December 24-ig minden nap egy meglepetéssel várja a közönséget a Magyar Állami Operaház, az intézmény honlapján található naptár ablakai mögött zenei csemegék és más ajándékok várják a közönséget.