Zenés színház

Dolhai Attila: „Ez a darab Koppányról szól!”

2018.10.01. 09:50
Ajánlom
Sokan rácsodálkoznak Dolhai Attilára Koppány szerepében, pedig az Operettszínház bonvivánja rockbanda énekeseként kezdte a karrierjét. Az István, a király új produkciójáról beszélgettünk.

Baján már a nyár folyamán bemutattátok az István, a királyt. Hogy sikerült a bemutató, és milyen tapasztalatokat hoztál Budapestre?

Nem kis felelősség ezt a művet bemutatni, hiszen a darab legendás szerepei nagy elődökhöz fűződnek. De megpróbáltuk a rockopera egy másik arcát megmutatni, hogy – miközben a neki járó tisztelettel álltunk neki, és nem változtattunk rajta semmit – újjászülessen a darab. Úgy vélem, Koppányt tekintve ez sikerült, és senkinek nem az jutott eszébe, amikor engem hallgatott, hogy „ezt vagy azt a Vikidál így vagy úgy énekelte”. Székely Kriszta látta, hogy amit létrehoztunk, működik, de én már csak az előadás után győződtem meg róla egy videófelvételről, amit a lányom készített. Pozitív érzéssel jöttünk vissza Bajáról. Látványvilágában, szerepformálásaiban a magunkénak tudhatjuk az előadást.

Székely Kriszta rendezésében milyen karakter Koppány?

Nehéz volt levetkőzni azt a képet Koppányról, ami a tévés felvétel miatt ott él mindenki fejében. Hogy kiáll nagy terpeszben, és szórja az igét, miközben úgy énekel, mint egy vadállat. A bajai szabadtéri színpadon ez a statikusság nem működött volna olyan jól, de most, a kőszínházban vissza kell hoznunk valamit ebből, miközben meg kell maradnia annak a vadságnak, a megállíthatatlan erőnek, a rettenthetetlenségnek, ami Koppány kulcsa. Ő egy olyan ember, aki végtelenül hisz a saját igazában, és ha fel is ismeri, hogy nem áll nyerésre a játékban, már csak a becsület érdekében is kitart.

Hogy fogadta a közönség, hogy téged lát ebben a szerepben?

Szembe kellett mennem azokkal a címkékkel, hogy én romantikus hős, egy lágy, finom karakter vagyok.

De hiszen rockerként kezdted a pályádat!

Igen, de az már olyan régen volt. Számomra nem is volt kérdés, hogy jó lennék Koppánynak, a feleségem meg azt mondta, hogy „na most végre látják, hogy milyen vagy”. Mondhatjuk, hogy felfedtem a valódi énemet. (nevet)

Ez nem egy negatív hős szerepe, Szörényi Levente például azt mondta, hogy ő koppányista.

Én is úgy gondolom, hogy noha István, a király a címe, ez a darab Koppányról szól. Legalábbis én így csináltam végig a próbákat.

És hogy közelített a darabhoz Székely Kriszta?

Számára a családi viszonyok voltak a legfontosabbak, nem feltétlenül csak a hatalomért való küzdelem. Koppány az unokaöccsével száll szembe, akit talán ő tanított vadászni. Úgy tartja helyénvalónak, hogy Sarolt az asszonyává válik a tradíció szerint. Szintén fontos a papsággal való viszonya: lehet, hogy Koppány nem mérte fel az egyház erejét. Egy adott pillanatban legyintek is rájuk a színpadon, hogy „csináljátok, majd eljön az én időm”. Egyébként nem sokat beszéltünk részletekbe menően, Kriszta inkább a dalszövegek tartalmát próbálta meg belénk sulykolni.

Nemcsak a hangoddal készültél a szerepre, hanem a fizikumodat is edzetted.

Kriszta kérése volt, hogy „pattintsam ki magam”. Szerette volna, ha nemcsak hangban, hanem látványban is egy nagyon erős Koppány jelenik meg a színpadon, hogy a szellemi és a lelki akaratot a fizikum is támogassa.

Feke Pál, Veréb Tamás, Kocsis Dénes és Dolhai Attila, illetve Balogh Ildikó felszolgáló

Feke Pál, Veréb Tamás, Kocsis Dénes és Dolhai Attila, illetve Balogh Ildikó felszolgáló (Fotó/Forrás: Bíró András)

Szintén látható Koppányként ebben az előadásban Feke Pál, akinek már van némi tapasztalata az István, a királyról. Beszélgettetek a szerepről?

Ha látunk valamit a másiktól, akkor azt ellessük vagy megbeszéljük, de Pali egy más típus. Nem leszünk egyformák a szerepformálásban, és nem is kell, hogy azok legyünk.

Mostanában sokat nyilatkoztál arról, hogy milyen műfajokban mozogsz szívesen: musical, operett, opera… Végül is merre tovább?

Szeretném továbbvinni az operett műfaját, az opera csak kirándulás volt. Nem mondom, hogy nem énekelnék boldogan és örömmel például János vitézt. Hogy a klasszikus operettet annak stílusában tudjam énekelni, ahhoz az kellett, hogy lemondjak az ambícióimról a rockzenében és a könnyűzenei műfajokban. Most egy olyan tudás birtokában vagyok, hogy a két műfajt megpróbálhatom együtt csinálni, és remélem, hogy mindkettőben a maximumot tudom nyújtani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól - az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül - utánajártunk a kultregény titkának.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Zenés színház ajánló

Mozart zenéje kíséri az apokalipszist a k2 Színház új előadásán

A k2 Színház új, abszurd és melankolikus bemutatója Mozart Dies irae-szekvenciájából indul ki, hogy a Requiem hangjain keresztül rákérdezzen, miért akarja megúszni az európai ember újra és újra a poklok poklát.
Zenés színház árvíz

Még egy árvíz, és nem menekül meg a velencei La Fenice operaház

Túlélte az árvizet Velence operaháza, de szakértők arra figyelmeztetnek, jelen állapotában az épület nem állna ellen még egy áradásnak.
Zenés színház ajánló

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Zenés színház gyász

Elhunyt Franco Bordoni olasz operaénekes

A nemzetközi hírű baritonénekest 88 éves korában, február 13-án érte a halál.