Zenés színház

Dolhai Attila: „Ez a darab Koppányról szól!”

2018.10.01. 09:50
Ajánlom
Sokan rácsodálkoznak Dolhai Attilára Koppány szerepében, pedig az Operettszínház bonvivánja rockbanda énekeseként kezdte a karrierjét. Az István, a király új produkciójáról beszélgettünk.

Baján már a nyár folyamán bemutattátok az István, a királyt. Hogy sikerült a bemutató, és milyen tapasztalatokat hoztál Budapestre?

Nem kis felelősség ezt a művet bemutatni, hiszen a darab legendás szerepei nagy elődökhöz fűződnek. De megpróbáltuk a rockopera egy másik arcát megmutatni, hogy – miközben a neki járó tisztelettel álltunk neki, és nem változtattunk rajta semmit – újjászülessen a darab. Úgy vélem, Koppányt tekintve ez sikerült, és senkinek nem az jutott eszébe, amikor engem hallgatott, hogy „ezt vagy azt a Vikidál így vagy úgy énekelte”. Székely Kriszta látta, hogy amit létrehoztunk, működik, de én már csak az előadás után győződtem meg róla egy videófelvételről, amit a lányom készített. Pozitív érzéssel jöttünk vissza Bajáról. Látványvilágában, szerepformálásaiban a magunkénak tudhatjuk az előadást.

Székely Kriszta rendezésében milyen karakter Koppány?

Nehéz volt levetkőzni azt a képet Koppányról, ami a tévés felvétel miatt ott él mindenki fejében. Hogy kiáll nagy terpeszben, és szórja az igét, miközben úgy énekel, mint egy vadállat. A bajai szabadtéri színpadon ez a statikusság nem működött volna olyan jól, de most, a kőszínházban vissza kell hoznunk valamit ebből, miközben meg kell maradnia annak a vadságnak, a megállíthatatlan erőnek, a rettenthetetlenségnek, ami Koppány kulcsa. Ő egy olyan ember, aki végtelenül hisz a saját igazában, és ha fel is ismeri, hogy nem áll nyerésre a játékban, már csak a becsület érdekében is kitart.

Hogy fogadta a közönség, hogy téged lát ebben a szerepben?

Szembe kellett mennem azokkal a címkékkel, hogy én romantikus hős, egy lágy, finom karakter vagyok.

De hiszen rockerként kezdted a pályádat!

Igen, de az már olyan régen volt. Számomra nem is volt kérdés, hogy jó lennék Koppánynak, a feleségem meg azt mondta, hogy „na most végre látják, hogy milyen vagy”. Mondhatjuk, hogy felfedtem a valódi énemet. (nevet)

Ez nem egy negatív hős szerepe, Szörényi Levente például azt mondta, hogy ő koppányista.

Én is úgy gondolom, hogy noha István, a király a címe, ez a darab Koppányról szól. Legalábbis én így csináltam végig a próbákat.

És hogy közelített a darabhoz Székely Kriszta?

Számára a családi viszonyok voltak a legfontosabbak, nem feltétlenül csak a hatalomért való küzdelem. Koppány az unokaöccsével száll szembe, akit talán ő tanított vadászni. Úgy tartja helyénvalónak, hogy Sarolt az asszonyává válik a tradíció szerint. Szintén fontos a papsággal való viszonya: lehet, hogy Koppány nem mérte fel az egyház erejét. Egy adott pillanatban legyintek is rájuk a színpadon, hogy „csináljátok, majd eljön az én időm”. Egyébként nem sokat beszéltünk részletekbe menően, Kriszta inkább a dalszövegek tartalmát próbálta meg belénk sulykolni.

Nemcsak a hangoddal készültél a szerepre, hanem a fizikumodat is edzetted.

Kriszta kérése volt, hogy „pattintsam ki magam”. Szerette volna, ha nemcsak hangban, hanem látványban is egy nagyon erős Koppány jelenik meg a színpadon, hogy a szellemi és a lelki akaratot a fizikum is támogassa.

Feke Pál, Veréb Tamás, Kocsis Dénes és Dolhai Attila, illetve Balogh Ildikó felszolgáló

Feke Pál, Veréb Tamás, Kocsis Dénes és Dolhai Attila, illetve Balogh Ildikó felszolgáló (Fotó/Forrás: Bíró András)

Szintén látható Koppányként ebben az előadásban Feke Pál, akinek már van némi tapasztalata az István, a királyról. Beszélgettetek a szerepről?

Ha látunk valamit a másiktól, akkor azt ellessük vagy megbeszéljük, de Pali egy más típus. Nem leszünk egyformák a szerepformálásban, és nem is kell, hogy azok legyünk.

Mostanában sokat nyilatkoztál arról, hogy milyen műfajokban mozogsz szívesen: musical, operett, opera… Végül is merre tovább?

Szeretném továbbvinni az operett műfaját, az opera csak kirándulás volt. Nem mondom, hogy nem énekelnék boldogan és örömmel például János vitézt. Hogy a klasszikus operettet annak stílusában tudjam énekelni, ahhoz az kellett, hogy lemondjak az ambícióimról a rockzenében és a könnyűzenei műfajokban. Most egy olyan tudás birtokában vagyok, hogy a két műfajt megpróbálhatom együtt csinálni, és remélem, hogy mindkettőben a maximumot tudom nyújtani.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Ilyenek a Jancsó-filmek 2 és fél percben!

Jancsó Miklós születésének 100. évfordulója alkalmából a Jancsó-filmek ikonikus jeleneteiből készült montázsfilmet tett közzé a Nemzeti Filmintézet videómegosztó csatornáján.
Jazz/World

Zenei különszámmal jelent meg a Fedél Nélkül

A hajléktalan embereket segítő utcalap különszáma társadalmi munkában készült. A kiadvány két héten át kapható hajléktalan terjesztőktől és online megrendeléssel.
Jazz/World

Elhunyt Baksa-Soós János "beat"-legenda, képzőművész

A Kex együttes egykori énekese, Január Herceg Tova ICY hosszú betegség után, 73 éves korában hunyt el - adta hírül a Magyar Narancs.
Színház

145 éve született a „költői képzeletek fantomja”, Ódry Árpád

Ódry Árpád színészcsaládba született 1876. szeptember 25-én: a kor híres baritonistája, Ódry Lehel és balett-táncosnő feleségének másodszülött gyermekeként az egész életét kitöltötte a színház. Népszerűségét azonban nem ismert szüleinek, sokkal inkább tehetségének, szorgalmának és különleges játékstílusának köszönhette.
Plusz

Több száz éve kortárs – Beszélgetés Gáspár Mátéval, a Budapesti Őszi Fesztivál programigazgatójával

Kultúrával telik meg a tér, az utca, a kirakat: a Budapesti Őszi Fesztivál a hagyományos művészeti terek mellett a hétköznapjainkba is táncot, színházat, irodalmat, képzőművészetet hoz. Gáspár Mátéval, a Budapesti Őszi Fesztivál programigazgatójával beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Akit a hivatásszeretet éltet – 10 érdekesség Lehoczky Zsuzsáról

Idén júliusban ünnepelte 85. születésnapját Lehoczky Zsuzsa. A Nemzet Színésze, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, a Budapesti Operettszínház örökös tagja hét évtizedes pályafutása alatt szinte minden fontosabb szubrett-szerepet eljátszott, neve összeforrt az operettjátszás nagy korszakával és a magyar musical születésével. Szeptember 27-én jubileumi gálát rendeznek a tiszteletére a Budapesti Operettszínházban, ahol pályatársai, barátai köszöntik.
Zenés színház ajánló

Irány a Karminca-bál! – a Macskák 1500. előadására készül a Madách Színház

Jubileumához érkezik Andrew Lloyd Webber kultikus musicalje a Madách Színházban. A Macskák 1500. előadását szeptember 24-én láthatják a nézők, a különleges estén extra produkcióval is készül a színház, valamint színpadra lép a következő generáció is.
Zenés színház interjú

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Ki lesz a vadak ura? – Új családi musical a láthatáron!

A TBG Production és a Soproni Petőfi Színház a Tesla musical alkotóinak közreműködésével bemutatja: a Vadak Ura – The Covenant musical show-t.
Zenés színház hír

Musical az ártatlanság koráról – a Nine premierjével indul az Operettszínház új évada

Közönségtalálkozóval egybekötött sajtótájékoztatón mutatkoztak be a Budapesti Operettszínház új bemutatójának szereplői. A Nine-Kilenc Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című filmje alapján készül Balázs Zoltán rendezésében.