Zenés színház

Dolhai Attila: "Szükségem van a kihívásra"

2014.07.11. 09:41
Ajánlom
Idén nyáron Dolhai Attila lezárja musical-pályafutását. Vágyai szerint operetteket, később operákat szeretne énekelni, könnyedebb, finomabb technikát használni. A Budapesti Operettszínház színészével döntése okairól beszélgettünk.INTERJÚ

- Kiváltságos vagy rizikós helyzet egy műfajváltás?

-  Mindkettő. Kiváltságos, mert a mostani életszakaszomban megengedhetem magamnak, hogy elengedjem a musicalekből származó biztos egzisztenciát. A műfajváltás nem egyik pillanatról a másikra történik, hiszen jó ideje játszom operettet, ami továbbra is meg tud maradni biztonsági kötélnek, biztosítani tudja a családi megélhetésünket. Énektechnika szempontjából operett és opera között van átjárhatóság, a magam elé kitűzött cél, hogy megtanuljak úgy énekelni, hogy képes legyek az utóbbit is teljesíteni. Természetesen kockázatos is a döntésem, ám annál semmiképp nem veszélyesebb, mint amit eddig csináltam, hiszen egyszerre két eltérő műfajt, musicalt és operettet is énekeltem. Ez a legrosszabb, amit egy énekes tehet.

- A torkával szemben?

- Igen, a hangjával szemben. Az elmúlt években az énekóráim javarészt karbantartással teltek. Talán most érzem magamat annyira mentálisan és intellektuálisan feltöltődve, hogy belevágjak egy új műfajba. Szükségem van a kihívásra szakmailag, még akkor is, ha ez kockázatos mert, a biztosat hagyom ott egy kevésbé biztosért. Még szerencse, hogy minden kihíváshoz pozitívan szoktam hozzáállni.

- Látsz hívogató jeleket az opera felől, amerre érdemes elindulnod?- Amikor az ember egy nagy döntés előtt áll, mérlegel. Voltak, akik lebeszélni akartak, mások támogattak. Belevágtam, tehát hiszek a döntésemben. Két éve, az első operaszereplésemkor a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Parasztbecsület kapcsán kaptam biztatás-morzsákat a kollegáktól...bár lehet, nem annak szánták. (Nevet) Természetesen nem teljesen nyitott kapuk elé érkeztem, hiszen a szakképzett kollégák fenntartással fogadták a próbálkozásomat, ami persze érthető is volt.

- Milyen volt a fogadtatás?

- Ha valaki egy másik műfajból jön, és azt hiszi magáról, hogy egyik pillanatról a másikra ugyanazt tudja teljesíteni, mint ők, érthető, hogy némi távolságtartással kezelik. Ezzel együtt nagyon szerettem a próbaidőszakot, azt is, hogy nem fogadtak el rögtön, hogy méregettek. Mégis biztató volt az a fél év, amit együtt dolgoztunk. Leginkább magam miatt, mert megláttam egy új utat.

- Küzdő típus vagy?

- Igen, szeretek megküzdeni azért, amit elérek. Azt hiszem, ez a musicallel is így volt. Megdolgoztunk a sikerért.

16607722-60D4-4D0E-A6B7-F55A82DE9E87

Dolhai Attila -Ghost, Budapesti Operettszínház

- Mennyire végleges a döntésed? Húzol nyáron egy vonalat?

- Ha sikerül az, amit kitűztem magam elé, örökre szól a váltásom. Az operett-opera finom énektechnikája foglalkoztat. Ezzel együtt egyáltalán nem tartom kizártnak, hogy hatvanévesen, ha esetleg megkeresnek, hogy játsszam el Tevjét a Hegedűs a háztetőnben, el fogom vállalni. Már csak azért is, mert addigra biztos infóim lesznek arról, hogy milyen három lányos apának lenni. Tehát egy-két kalandra, feladatra visszatérhetek még, ám a legfőbb vágyam, hogy az a munka, tanulás, amibe most vágok bele, be is érjen.

- A musicalek közül mi fog hiányozni a legjobban?

- Egyelőre semmi. (Nevet) A gondolataimban már a következő korszakban járok. Reggelente a kedvenc operaénekeseimet hallgatom, Jonas Kaufmannt, Pavarottit, és közben igyekszem összehasonlítani a hangjukat: melyik az, amelyik az enyémhez közel áll, ki az, akitől tanulni tudok. Minden, ami ebből kiránt, az most zavar. Ne essék félreértés, nagyon szerettem musicalt játszani, nagyon sikeres időszak volt, de most vége annak a történetnek. Biztos lesznek nosztalgikus hullámaim, hiszen eltöltöttem a műfajban tizenegynéhány évet, és a nyáron még vár rám a szegedi Elfújta a szél, a Csárdáskirálynő és a bajai Elisabeth. Az utóbbi darab előadásaival zárom majd a musicalpályafutásomat. Szép keretes történet lesz: ebben a darabban kaptam az első önálló dalomat, akkor Rudolf trónörököst játszottam, most a Halált fogom.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Zenés színházi kísérlet az Örkény Színházban

Mindössze egy színész és zenész, egy szobába zárva – a helyzet, sőt a Winterreise sem ismeretlen a színházszerető közönség számára, hiszen az elmúlt években számos feldolgozása született már. Tarnóczi Jakab rendezésében az Y generáció önemésztő magányossága fogalmazódik meg Schubert Téli utazás-dalciklusán keresztül.
Zenés színház kritika

Traumatikus elbeszélések

Vajda Gergely Fuharosok című, Esterházy Péter regényéből készült operáját és George Benjamin Into the Little Hill című művét játszották egyetlen este, október 21-én a Liszt Ünnepen, a Müpában.
Zenés színház hír

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Zenés színház ajánló

Vérpezsdítő musical a nőkről

A Nők az idegösszeomlás szélén egy különleges, ugyanakkor végtelen kedvességgel hangolt fordulatos történet lányokról, asszonyokról, elhagyott és elhagyás előtt álló nőkről a Veres 1 Színház előadásában.
Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.