Zenés színház

Dolhai Attila: "Szükségem van a kihívásra"

2014.07.11. 09:41
Ajánlom
Idén nyáron Dolhai Attila lezárja musical-pályafutását. Vágyai szerint operetteket, később operákat szeretne énekelni, könnyedebb, finomabb technikát használni. A Budapesti Operettszínház színészével döntése okairól beszélgettünk.INTERJÚ

- Kiváltságos vagy rizikós helyzet egy műfajváltás?

-  Mindkettő. Kiváltságos, mert a mostani életszakaszomban megengedhetem magamnak, hogy elengedjem a musicalekből származó biztos egzisztenciát. A műfajváltás nem egyik pillanatról a másikra történik, hiszen jó ideje játszom operettet, ami továbbra is meg tud maradni biztonsági kötélnek, biztosítani tudja a családi megélhetésünket. Énektechnika szempontjából operett és opera között van átjárhatóság, a magam elé kitűzött cél, hogy megtanuljak úgy énekelni, hogy képes legyek az utóbbit is teljesíteni. Természetesen kockázatos is a döntésem, ám annál semmiképp nem veszélyesebb, mint amit eddig csináltam, hiszen egyszerre két eltérő műfajt, musicalt és operettet is énekeltem. Ez a legrosszabb, amit egy énekes tehet.

- A torkával szemben?

- Igen, a hangjával szemben. Az elmúlt években az énekóráim javarészt karbantartással teltek. Talán most érzem magamat annyira mentálisan és intellektuálisan feltöltődve, hogy belevágjak egy új műfajba. Szükségem van a kihívásra szakmailag, még akkor is, ha ez kockázatos mert, a biztosat hagyom ott egy kevésbé biztosért. Még szerencse, hogy minden kihíváshoz pozitívan szoktam hozzáállni.

- Látsz hívogató jeleket az opera felől, amerre érdemes elindulnod?- Amikor az ember egy nagy döntés előtt áll, mérlegel. Voltak, akik lebeszélni akartak, mások támogattak. Belevágtam, tehát hiszek a döntésemben. Két éve, az első operaszereplésemkor a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Parasztbecsület kapcsán kaptam biztatás-morzsákat a kollegáktól...bár lehet, nem annak szánták. (Nevet) Természetesen nem teljesen nyitott kapuk elé érkeztem, hiszen a szakképzett kollégák fenntartással fogadták a próbálkozásomat, ami persze érthető is volt.

- Milyen volt a fogadtatás?

- Ha valaki egy másik műfajból jön, és azt hiszi magáról, hogy egyik pillanatról a másikra ugyanazt tudja teljesíteni, mint ők, érthető, hogy némi távolságtartással kezelik. Ezzel együtt nagyon szerettem a próbaidőszakot, azt is, hogy nem fogadtak el rögtön, hogy méregettek. Mégis biztató volt az a fél év, amit együtt dolgoztunk. Leginkább magam miatt, mert megláttam egy új utat.

- Küzdő típus vagy?

- Igen, szeretek megküzdeni azért, amit elérek. Azt hiszem, ez a musicallel is így volt. Megdolgoztunk a sikerért.

16607722-60D4-4D0E-A6B7-F55A82DE9E87

Dolhai Attila -Ghost, Budapesti Operettszínház

- Mennyire végleges a döntésed? Húzol nyáron egy vonalat?

- Ha sikerül az, amit kitűztem magam elé, örökre szól a váltásom. Az operett-opera finom énektechnikája foglalkoztat. Ezzel együtt egyáltalán nem tartom kizártnak, hogy hatvanévesen, ha esetleg megkeresnek, hogy játsszam el Tevjét a Hegedűs a háztetőnben, el fogom vállalni. Már csak azért is, mert addigra biztos infóim lesznek arról, hogy milyen három lányos apának lenni. Tehát egy-két kalandra, feladatra visszatérhetek még, ám a legfőbb vágyam, hogy az a munka, tanulás, amibe most vágok bele, be is érjen.

- A musicalek közül mi fog hiányozni a legjobban?

- Egyelőre semmi. (Nevet) A gondolataimban már a következő korszakban járok. Reggelente a kedvenc operaénekeseimet hallgatom, Jonas Kaufmannt, Pavarottit, és közben igyekszem összehasonlítani a hangjukat: melyik az, amelyik az enyémhez közel áll, ki az, akitől tanulni tudok. Minden, ami ebből kiránt, az most zavar. Ne essék félreértés, nagyon szerettem musicalt játszani, nagyon sikeres időszak volt, de most vége annak a történetnek. Biztos lesznek nosztalgikus hullámaim, hiszen eltöltöttem a műfajban tizenegynéhány évet, és a nyáron még vár rám a szegedi Elfújta a szél, a Csárdáskirálynő és a bajai Elisabeth. Az utóbbi darab előadásaival zárom majd a musicalpályafutásomat. Szép keretes történet lesz: ebben a darabban kaptam az első önálló dalomat, akkor Rudolf trónörököst játszottam, most a Halált fogom.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Az Európa Kiadó énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt kérdeztük arról, hogyan született az egyik leghíresebb daluk, amely A besúgó című sorozat főcímdalaként vált még népszerűbbé egy új generáció körében.
Színház

A jelenlegi főigazgató mellett egy operettszínész és egy zeneszerző pályázik a Szegedi Nemzeti Színház élére

Barnák László ötéves mandátuma 2023. június végén jár le. A színházvezetői kiírásra az övén kívül két pályázat érkezett.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Klasszikus

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Zenés színház videó

Az Éj királynője a levegőben

Az amerikai szoprán nem csupán virtuóz koloratúrkészségéről híres, hanem bravúros légtornászmutatványairól is, ráadásul képes ötvözni a kettőt: a levegőben lógva adja elő Az Éj királynőjének áriáját A varázsfuvolából.
Zenés színház hír

Áthelyezik a földrengésben megrongálódott színházépületből a pesarói Rossini Operafesztivál idei évre tervezett előadásait

Az opera-előadásokat a fesztivál által már korábban is használt sportcsarnokban, a Vitrifrigo Arénában rendezik meg, míg a koncertekre a város egy másik színházépületében kerül majd sor.
Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.