Zenés színház

Dolhai Attila: "Szükségem van a kihívásra"

2014.07.11. 09:41
Ajánlom
Idén nyáron Dolhai Attila lezárja musical-pályafutását. Vágyai szerint operetteket, később operákat szeretne énekelni, könnyedebb, finomabb technikát használni. A Budapesti Operettszínház színészével döntése okairól beszélgettünk.INTERJÚ

- Kiváltságos vagy rizikós helyzet egy műfajváltás?

-  Mindkettő. Kiváltságos, mert a mostani életszakaszomban megengedhetem magamnak, hogy elengedjem a musicalekből származó biztos egzisztenciát. A műfajváltás nem egyik pillanatról a másikra történik, hiszen jó ideje játszom operettet, ami továbbra is meg tud maradni biztonsági kötélnek, biztosítani tudja a családi megélhetésünket. Énektechnika szempontjából operett és opera között van átjárhatóság, a magam elé kitűzött cél, hogy megtanuljak úgy énekelni, hogy képes legyek az utóbbit is teljesíteni. Természetesen kockázatos is a döntésem, ám annál semmiképp nem veszélyesebb, mint amit eddig csináltam, hiszen egyszerre két eltérő műfajt, musicalt és operettet is énekeltem. Ez a legrosszabb, amit egy énekes tehet.

- A torkával szemben?

- Igen, a hangjával szemben. Az elmúlt években az énekóráim javarészt karbantartással teltek. Talán most érzem magamat annyira mentálisan és intellektuálisan feltöltődve, hogy belevágjak egy új műfajba. Szükségem van a kihívásra szakmailag, még akkor is, ha ez kockázatos mert, a biztosat hagyom ott egy kevésbé biztosért. Még szerencse, hogy minden kihíváshoz pozitívan szoktam hozzáállni.

- Látsz hívogató jeleket az opera felől, amerre érdemes elindulnod?- Amikor az ember egy nagy döntés előtt áll, mérlegel. Voltak, akik lebeszélni akartak, mások támogattak. Belevágtam, tehát hiszek a döntésemben. Két éve, az első operaszereplésemkor a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Parasztbecsület kapcsán kaptam biztatás-morzsákat a kollegáktól...bár lehet, nem annak szánták. (Nevet) Természetesen nem teljesen nyitott kapuk elé érkeztem, hiszen a szakképzett kollégák fenntartással fogadták a próbálkozásomat, ami persze érthető is volt.

- Milyen volt a fogadtatás?

- Ha valaki egy másik műfajból jön, és azt hiszi magáról, hogy egyik pillanatról a másikra ugyanazt tudja teljesíteni, mint ők, érthető, hogy némi távolságtartással kezelik. Ezzel együtt nagyon szerettem a próbaidőszakot, azt is, hogy nem fogadtak el rögtön, hogy méregettek. Mégis biztató volt az a fél év, amit együtt dolgoztunk. Leginkább magam miatt, mert megláttam egy új utat.

- Küzdő típus vagy?

- Igen, szeretek megküzdeni azért, amit elérek. Azt hiszem, ez a musicallel is így volt. Megdolgoztunk a sikerért.

16607722-60D4-4D0E-A6B7-F55A82DE9E87

Dolhai Attila -Ghost, Budapesti Operettszínház

- Mennyire végleges a döntésed? Húzol nyáron egy vonalat?

- Ha sikerül az, amit kitűztem magam elé, örökre szól a váltásom. Az operett-opera finom énektechnikája foglalkoztat. Ezzel együtt egyáltalán nem tartom kizártnak, hogy hatvanévesen, ha esetleg megkeresnek, hogy játsszam el Tevjét a Hegedűs a háztetőnben, el fogom vállalni. Már csak azért is, mert addigra biztos infóim lesznek arról, hogy milyen három lányos apának lenni. Tehát egy-két kalandra, feladatra visszatérhetek még, ám a legfőbb vágyam, hogy az a munka, tanulás, amibe most vágok bele, be is érjen.

- A musicalek közül mi fog hiányozni a legjobban?

- Egyelőre semmi. (Nevet) A gondolataimban már a következő korszakban járok. Reggelente a kedvenc operaénekeseimet hallgatom, Jonas Kaufmannt, Pavarottit, és közben igyekszem összehasonlítani a hangjukat: melyik az, amelyik az enyémhez közel áll, ki az, akitől tanulni tudok. Minden, ami ebből kiránt, az most zavar. Ne essék félreértés, nagyon szerettem musicalt játszani, nagyon sikeres időszak volt, de most vége annak a történetnek. Biztos lesznek nosztalgikus hullámaim, hiszen eltöltöttem a műfajban tizenegynéhány évet, és a nyáron még vár rám a szegedi Elfújta a szél, a Csárdáskirálynő és a bajai Elisabeth. Az utóbbi darab előadásaival zárom majd a musicalpályafutásomat. Szép keretes történet lesz: ebben a darabban kaptam az első önálló dalomat, akkor Rudolf trónörököst játszottam, most a Halált fogom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

75 éve halt meg Csortos Gyula - PORTRÉ

Hetvenöt éve, 1945. augusztus 1-jén halt meg Csortos Gyula, a két világháború közötti korszak egyik legkedveltebb magyar színésze, a Hyppolit, a lakáj című film főszereplője. 
Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Vizuál

Herceg a vasfüggöny mögül – Róna Viktor kiállítás

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet új időszaki kiállítását Róna Viktor balettművésznek szenteli.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála

Molière, Bulgakov, Szophoklész, Shakespeare művei, a szereplők improvizációi alapján készül és a jelen történéseire reflektál a Szentendrei Teátrum ősbemutatója, a Függöny. A rendező, Sardar Tagirovsky, arról is beszélt, hogy ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Az operett megoldást kínál és reményt ad az embereknek

A Budapesti Operettszínház művésze, Kalocsai Zsuzsa operettprimadonna is fellép az idei Budavári Palotakoncerteken. A Jászai Mari-díjas művésznővel nemcsak a műfajjal való első találkozást idéztük fel, de egyebek mellett arról is beszélgettünk, mi az a pótolhatatlan érték, amit manapság is nyújt számunkra.
Zenés színház magazin

Pietro Mascagni sosem tudta felülmúlni a Parasztbecsület sikerét

Mascagni számos műfajban alkotott: első fia emlékére írt gyászmisét, komponált zongoradarabot, szimfóniát, kantátát, egyházi zenét, dalokat, operettet, sőt filmzenét is, ennek ellenére szinte csak erről az operájáról ismert. Hetvenöt éve, 1945. augusztus 2-án halt meg Pietro Mascagni olasz zeneszerző, a Parasztbecsület komponistája. 
Zenés színház női karmester

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Zenés színház interjú

„Ma már el sem tudnám képzelni az életemet operett nélkül!”

Lévai Enikő operettprimadonna neve a Budapesti Operettszínház közönsége mellett a Budavári Palotakoncertek visszatérő nézői számára is sokat mond. Augusztus 8-án immár negyedik alkalommal örvendezteti majd meg az Oroszlános Udvarba érkezőket szívhez szóló, csodaszép melódiákkal. A közelgő gála kapcsán nemcsak azt árulta el, milyen dalokat hallhatunk idén az előadásában, de arról is mesélt, számára mi teszi különlegessé ezt a rendezvényt.
Zenés színház interjú

„Jó volt felfedezni, hogy van egy könnyedebb, komikusabb vénám is”

Augusztus 8-án debütál a Budavári Palotakoncertek fellépőjeként Bojtos Luca, a Budapesti Operettszínház mindig mosolygós és energikus szubrettje, aki többek között Stázi szerepében is elbűvölte már a közönséget. Ezúttal nemcsak a humorát, tánc- és énektudását csillogtatja majd meg, de a líraibb oldalát is megismerhetjük. A közelgő gálakoncert kapcsán arról is mesélt, milyen tulajdonságaira lelt rá az operettel való találkozásnak köszönhetően.