Nem örült a közönség a miniszterelnök jelenlétének
Ahogy évről évre, úgy idén is politikus, hírességek tették tiszteletüket Bayreuthban. A német kancellár, Angela Merkel szerdán, július 25-én férjével, Joachim Sauerrel jelent meg a Lohengrin előadásán. Ott volt a holland miniszterelnök, Mark Rutte is, illetve Markus Söder bajor miniszterelnök, akit nem fogadtak barátságosan: mintegy tíz ember azt kezdte el skandálni, hogy a menekülteket barátsággal fogadják.
Idén is kifütyülték Katharina Wagnert
A fesztivál igazgatója idén sem kapott kegyesebb bánásmódot, mint tavaly: az általa rendezett Trisztán és Izolda előadása után még hangosabban fütyülték ki, mint az előző években. Katharina Wagner, a zeneszerző dédunokája rendezését 2015-ben játszották először, és a produkció kegyetlen, kiábrándult képet fest a pár mitikus szerelméről: Izolda még a tragikus szerelmi halált sem „vállalja”, és Marke király viszi el őt a színről, miközben Trisztán egy hordágyon marad, holtan.
Plácido Domingót kifütyülték karmesterként
A hetvenhét éves énekes, aki 2000-ben még Parsifalként és Siegmundként lépett fel a Wagner-ünnepen, az utóbbi években-évtizedben egyre többet vezényel. De olyan még nem volt, hogy egykori énekes a karmesteri pulpitusra tért volna vissza Bayreuthban, ám így is szokatlan lehetett, hogy előadását búzás fogadja. Pedig ez történt július 31-én. Az első felvonás végén hiába zúgott a taps, lehetetlen volt nem észrevenni azokat, akik nemtetszésüknek adtak hangot. Leginkább az volt az oka, hogy több helyen, így a Winterstürme wichen dem Wonnemond kezdetű nagyáriában is lassúak voltak a tempók. Sieglinde szerepében Anje Kampe egyébként nagy sikert aratott, ahogy Stephen Gould (Siegmund), John Lundgren (Wotan) és Catherine Forster (Brünnhilde) is.

A bolygó hollandi egy ventillátorgyárban játszódik (Fotó/Forrás: Enrico Nawrath/ Bayreuther Festspiele)
Lagymatag tapsot kapott A bolygó hollandi
2012 óta van ez a Hollandi a bayreuthi fesztiválprogramban, de nem fogják bánni sokan, ha lekerül: július 30-án hétfőn elég langyos tapsot kapott Jan Philipp Gloger rendezése, amely egyébként a szerelmet helyezte az opera középpontjába: „Ezt nagyon kevesen veszik észre!” – mondta egy interjúban. – „Senta és a Hollandi szeretik egymást. Ami azt illeti, a Hollandi a Senta iránt érzett szerelmével talál vissza saját magához.” A nézőket viszont nem ragadta meg túlságosan a ventillátorgyárba helyezett történet.
#Parsifal 2 this afternoon @WagnerFestival - stay cool everybody! #bayreutherfestspiele #bayreuthfestival #klingsor pic.twitter.com/iuQwQ0Ig5w
— Derek Welton (@DerekWelton) August 1, 2018
Wagner pogány, kereszténység előtti törekvéseit domborította a Parsifal
Wagner vizionárius alkotó: rendkívül értette a tudatalatti nyelvét, a Parsifal idei előadása pedig különösen átütő erejű volt, és kidomborította a Wagner-operák manipulatív voltát – legalábbis a Frankfurter Allgemeine Zeitung kritikusa szerint. Az előadást Semyon Bychkov mértéktartó habitussal vezényelte, az énekesek rendkívüli hangi állóképességről tettek tanúbizonyságot: „Még soha nem hallottunk ilyen hangerővel Parsifal (Andreas Schager) és Kundry (Elena Pankratova) duettjét a második felvonásból. Uwe Eric Laufenberg rendezése a Grál lovagok ősi rítusokhoz való ragaszkodását hangsúlyozta, akik Amfortas vérét isszák, újabb és újabb sebeket vágva rajta minden alkalommal.
Waltraud Meier szerint Bayreuth elvesztette a régi hangulatát
Régen úgy éreztem magam itt, mint egy családban” – mondta Waltraud Meier mezzoszoprán. – „Az étteremben volt egy sarok, ahol zenészek kártyáztak. Most meg semmi. Mindent kordonok zárnak el. Nem mehetsz be csak úgy egy zenekari próbára.” A hatvankét éves énekesnőt korábban kitiltották Bayreuthból, miután Wolfgang Wagnernél kiesett a pixisből. Most Ortrud szerepében tér vissza tizennyolc év után, amely egyben a búcsúja is lesz.
Kék színbe borult a Lohengrin
Neo Rauch és Rosa Loy kékbe öltöztették a Lohengrint, amelyben Piotr Beczala (ahogy arról már írtunk) Roberto Alagna helyett lépett fel. Az énekes úgy énekelt, mint egy olasz tenor, telve vágyakozással, forrósággal és érzéssel – írja a Süddeutsche Zeitung kritikusa. A rendezés nem hívta fel magára a figyelmet, inkább átengedte a cselekvést a zenének, amely Christian Thielemann vezényletével remekül szólalt meg. A YouTube-ra felkerült a teljes előadás, nézze meg, ki tudja, meddig nézheti. Ez pedig a "Das süße Lied verhallt".