Zenés színház

Dubóczky Gergely: "Csak kortárs zene létezik!"

2017.10.08. 10:07
Ajánlom
Sokkal könnyebb átadni magunkat egy zenemű világának, mint ahogy azt a hallgatók elképzelik, vallja Dubóczky Gergely, aki a kortárs muzsikáról is mesélt egy, az Opera-Világon megjelent interjúban.

Október 6-án pénteken újra látható a Budapesti Operettszínházban a Kreatív kapcsolatok, Beischer-Matyó Tamás operája. Dubóczky Gergely karmester felidézte, hogy beugrással került a produkcióba. "Már bőven zajlottak a próbák a miskolci bemutatóra, amikor szóltak nekem" - mondta. - "Kamaraoperáról beszélünk, aminek modern és izgalmas a témája, az előadás rendezője pedig Székely Kriszta (...). Mindössze négyszereplős a darab, a partitúra pedig hihetetlen stíluskavalkádot tartalmaz: ugyanúgy van benne Puccini, mint tangó vagy éppen jellegzetes musicales fordulatok."

Ha kell, populáris, ha kell, elvont

Kapcsolódó

Ha kell, populáris, ha kell, elvont

A Budapesti Operettszínház és a BartókPlusz Operafesztivál koprodukciójaként kerül bemutatásra június 16-án Beischer-Matyó Tamás Kreatív kapcsolatok című operája, amely művet a zeneszerzővel boncolgattuk.

Dubóczky sokat foglalkozik kortárs zenével, de úgy véli, nem szükséges nagy különbséget tenni kortárs és régebbi között.

Van egy bonmot, miszerint csak kortárs zene van; egy előadás csak akkor jó, ha aktuális.

Együttesével, a Budapest Sound Collective-vel úgynevezett komponált koncertprogramokat alkotnak, arra biztatják a hallgatót, hogy merüljön el a darabokban. "Minden zenemű a saját szabályai szerint épít föl egy világot – és arra rá lehet csatlakozni. Ez sokkal kevésbé bonyolult, mint amennyire általában félnek tőle."

Dubóczky Gergely

Dubóczky Gergely (Fotó/Forrás: Raffay Zsófia)

Az OperaVilág arra is rákérdezett, hogy mit gondol a karmester az alkalmazott és az abszolút zene viszonyáról a színház esetén. Dubóczky nem szeret különbséget tenni. "A színháznak Gesamtkunst jellege van: az az ideális, ha ezek összeforrnak."

Felidézte azt is, milyen volt Esterházy Péterrel dolgozni Haydn  A Megváltó hét szava a keresztfáncímű művén. "Haydn úgy komponálta az eredeti zenekari változatot, hogy az egyes tételek közé prózai szövegek kerüljenek, (...) s ezért kérdeztem meg Esterházy Pétert, hogy nem volna-e kedve a már meglévő helyekre új szöveget írni. Igent mondott, (...)

Esterházy szövegeivel és Nádler István tablóival csendül fel Haydn zenéje

Kapcsolódó

Esterházy szövegeivel és Nádler István tablóival csendül fel Haydn zenéje

Haydn A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán című zenekari művét április 9-én a Kiscelli Múzeum Templomterében adják elő, ehhez írt Esterházy Péter 2014-ben, Dubóczky Gergely karmester felkérésére profán imát. Nádler István festményei díszítik az előadást.

így a két évszázados különbség dacára is szerzőpárossá válhatott ez a két zseni."

A teljes interjú az Opera-Világ honlapján olvasható.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.
Zenés színház gyász

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.
Zenés színház ajánló

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Zenés színház interjú

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.
Zenés színház gyász

71 évesen elhunyt Maria Ewing operaénekes

1997-ben vonult vissza a színpadtól, de önálló esteken később is fellépet. Január 9-én, 71 éves korában hunyt el detroiti otthonában – számolt be róla a BBC.