Zenés színház

Dubóczky Gergely: "Csak kortárs zene létezik!"

2017.10.08. 10:07
Ajánlom
Sokkal könnyebb átadni magunkat egy zenemű világának, mint ahogy azt a hallgatók elképzelik, vallja Dubóczky Gergely, aki a kortárs muzsikáról is mesélt egy, az Opera-Világon megjelent interjúban.

Október 6-án pénteken újra látható a Budapesti Operettszínházban a Kreatív kapcsolatok, Beischer-Matyó Tamás operája. Dubóczky Gergely karmester felidézte, hogy beugrással került a produkcióba. "Már bőven zajlottak a próbák a miskolci bemutatóra, amikor szóltak nekem" - mondta. - "Kamaraoperáról beszélünk, aminek modern és izgalmas a témája, az előadás rendezője pedig Székely Kriszta (...). Mindössze négyszereplős a darab, a partitúra pedig hihetetlen stíluskavalkádot tartalmaz: ugyanúgy van benne Puccini, mint tangó vagy éppen jellegzetes musicales fordulatok."

Ha kell, populáris, ha kell, elvont

Kapcsolódó

Ha kell, populáris, ha kell, elvont

A Budapesti Operettszínház és a BartókPlusz Operafesztivál koprodukciójaként kerül bemutatásra június 16-án Beischer-Matyó Tamás Kreatív kapcsolatok című operája, amely művet a zeneszerzővel boncolgattuk.

Dubóczky sokat foglalkozik kortárs zenével, de úgy véli, nem szükséges nagy különbséget tenni kortárs és régebbi között.

Van egy bonmot, miszerint csak kortárs zene van; egy előadás csak akkor jó, ha aktuális.

Együttesével, a Budapest Sound Collective-vel úgynevezett komponált koncertprogramokat alkotnak, arra biztatják a hallgatót, hogy merüljön el a darabokban. "Minden zenemű a saját szabályai szerint épít föl egy világot – és arra rá lehet csatlakozni. Ez sokkal kevésbé bonyolult, mint amennyire általában félnek tőle."

Dubóczky Gergely

Dubóczky Gergely (Fotó/Forrás: Raffay Zsófia)

Az OperaVilág arra is rákérdezett, hogy mit gondol a karmester az alkalmazott és az abszolút zene viszonyáról a színház esetén. Dubóczky nem szeret különbséget tenni. "A színháznak Gesamtkunst jellege van: az az ideális, ha ezek összeforrnak."

Felidézte azt is, milyen volt Esterházy Péterrel dolgozni Haydn  A Megváltó hét szava a keresztfáncímű művén. "Haydn úgy komponálta az eredeti zenekari változatot, hogy az egyes tételek közé prózai szövegek kerüljenek, (...) s ezért kérdeztem meg Esterházy Pétert, hogy nem volna-e kedve a már meglévő helyekre új szöveget írni. Igent mondott, (...)

Esterházy szövegeivel és Nádler István tablóival csendül fel Haydn zenéje

Kapcsolódó

Esterházy szövegeivel és Nádler István tablóival csendül fel Haydn zenéje

Haydn A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán című zenekari művét április 9-én a Kiscelli Múzeum Templomterében adják elő, ehhez írt Esterházy Péter 2014-ben, Dubóczky Gergely karmester felkérésére profán imát. Nádler István festményei díszítik az előadást.

így a két évszázados különbség dacára is szerzőpárossá válhatott ez a két zseni."

A teljes interjú az Opera-Világ honlapján olvasható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Jazz/World

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Vizuál

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.
Zenés színház

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Bordás Barbara: A nők ma bármire képesek!

Mozart-operával folytatódik a Figaro-történet Szentendrén. Susanne szerepében Bordás Barbara lép színpadra, aki beszélgetésünk során elmondta, hogy sosem gondolta volna, hogy ilyen fontos és hosszú szerepben debütálhat operaszínpadon.
Zenés színház interjú

Rab Gyula: „Felüdülést jelent számomra ez a könnyedebb műfaj”

A Junior-díjas Rab Gyula magyarországi karrierjén kívül nemzetközi szinten is sikeres tenorista. Elsősorban operát énekel, de most, a Palotakoncertek vendégfellépőjeként az operett műfajában is belekóstol.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.